Jump to content

Nybegynner


Per87

Recommended Posts

Noen som kan si om jeg hat truffet på form og slikt? Kniven er nok litt liten i forhold til bladet, men den skulle passe i hånd til junior. 

Overflatebehandlinger ser litt blass ut, men det her tror jeg det er fotokunnskapene som kommer til kort. 

Edited by Per87
Link to comment
Share on other sites

Takk.

Den ble formet med hammer, tenger og tålmodighet etter denne "oppskriften": http://www.hobbykniv.com/423858926

Før det hele ble loddet sammen og pusset. En ting jeg lærte var at det lønner seg å være forsiktig med verktøy når man former. Det sparer en for mye pussing 😂

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 32-40 Win. skrev:

Flott kniv. Jeg liker spesielt godt at det er holk i metall. Hvordan lager du sølvholken?

Takk.

Den ble formet med hammer, tenger og tålmodighet etter denne "oppskriften": http://www.hobbykniv.com/423858926

Før det hele ble loddet sammen og pusset. En ting jeg lærte var at det lønner seg å være forsiktig med verktøy når man former. Det sparer en for mye pussing 😂

Link to comment
Share on other sites

Syns det er en pen kniv, vet om mange som har lagd haugevis av kniver som ikke er oppe i denne linjeføringen på kniver enda :)
Jeg personlig syns det er penere om tykkelsen går litt ut igjen helt bakerst, her ser det ut som det smalner av til en "spiss". Men det er jo smak og behag.
Innfestingen knivbladet har du litt å gå på, kunne fått litt mer sømløs overganger mellom skaft og knivblad, men for all del, råbra førstekniv. Imponert

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, Hermansen skrev:

Syns det er en pen kniv, vet om mange som har lagd haugevis av kniver som ikke er oppe i denne linjeføringen på kniver enda :)
Jeg personlig syns det er penere om tykkelsen går litt ut igjen helt bakerst, her ser det ut som det smalner av til en "spiss". Men det er jo smak og behag.
Innfestingen knivbladet har du litt å gå på, kunne fått litt mer sømløs overganger mellom skaft og knivblad, men for all del, råbra førstekniv. Imponert

 Takk for tilbakemelding.

Overgangen mellom skaft og knivblad er jeg veldig enig at jeg har en del å gå på. Synes det var vrient., spesielt med holken der og. 

Har er spørsmål til det og da. Er det penest om jeg drar ryggen på skaftet rett ut fra ryggen på kniven også når jeg skal legge på litt i tykkelsen på en kniv som skal passe i hånden min?

Jeg tar med meg tipset ditt med å dra tykkelsen ut litt  mot bakenden på neste kniv🙂

Link to comment
Share on other sites

Innfesting av knivblad er forholdsvis tidkrevende, er egentlig ikke vanskelig men man må bare være veldig forsiktig og ta seg god tid. Men øvelse gjør mester så til slutt går det ganske fort. Med en så bra førstekniv regner jeg med at det går greit :) Når/om du skal bruke tre/bein/horn etc i holk så freser jeg ut holken fra innersiden, og sparer 3-4 mm helt fremme i holken, de 3-4 mm tar jeg og tilpasser stort sett med små nålefiler, prøver hele tiden om knivbladet passer, og til slutt smetter den på plass og passer 100 % :) Sjekk også tangen på knivbladet før du starter, rett som det er så får du en tang som kan være litt breiere enn selve knivbladet, og da vil du aldri få en pen innfelling om du ikke sliper tangen litt.

Nålefilene jeg har har jeg modda litt, slipt bort fila på kantene, slik at fila bare filer på en side, veldig irriterende å tilpasse feks kortsiden, og man merker man har virket bort litt for mye materiale fra siden. (Dette er naturligvis bare pirk, og trolig ikke noe 99 % av befolkningen bryr seg om). Om du ikke vil ha innfestingen helt tett, så gjør den iallfall jevn :) 


Jeg personlig  syns det kan være pent med ryggen rett ut fra kniven, men også ha 1-1,5mm fra knivbladet opp til ryggen, blir også fint :) Men det som da er viktig er at du har større avstand nede enn oppe, 1 mm oppe feks og 2 mm nede, er det motsatt så syns jeg fort det ødlegger hele inntrykket av kniven. (Om du har som mål å lage penest mulig kniv da)


 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...