Jump to content

Kronografering av hagleammo


Kobble

Recommended Posts

Man får inte  riktigt fram V0 med fotocell krono  men V0,75   , så vi får rådet av italienarna att lägga på 15ms  av vad display visar  vid skytte på 2m  till första fotocellen  så det blir ca 2,5 till sista fotocellen.

 

Magnetospeed  har bajonett givare   så den får du nog så nära V0 det kan bli , men det är en pysslig sak  och min gillar inte att jag skaffat piprekylerande Bössor ☹️

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag har köpt en ny fotocell chronograf  , Caldwell Ballistic . 

Jag har kört utan skärmar och inte fått ett enda error,  sen TROR den kompenserar för avståndet för ingen av patronerna har känts som  430+ms som skulle vara fallet om 10-15ms skulle lagts på vad display visar. Man ska kunna koppla in den till mobilen men det har jag inte fått igång, en serie på 3 skott bör man ju klara hålla i minnet till man antecknat ner .

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

När man kronograferar hagel så bör man ha pålitliga referens patroner att tillgå med känd och stabil fart , i mitt fall har det alltid vart steelmax som brukar hålla sig inom 3-4m/s .  Min nya kronograf ( Caldwell)  där rekommenderar dom  1,5m ifrån med mynningen vilket torde ge ca V2 till sista fotocellen, den är hursomhelst jäkligt lättjobbad och omställbar från m/s - fps  med ett knapptryck. Jag var till banan igår för att testa ett par nya krut  SIPE’n och S4  det sistnämnda används ofta I Italien när man ska kalibrera tryckpipor då det är ett väldigt stabilt krut.  Båda kruten är lågt i volym och höga förladdningar krävs även för 33-34g   Vi pratar aq24 RS24   Men även 25&26 mm påkallas 

Edited by culot
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...