Jump to content

12/89 eller 12/76? Winchester eller browning?


Berge14

Recommended Posts

Hei Berge14, og velkommen på Kammeret.no. Hvis du bruker søke-motoren her inne, så vil du finne mange tråder der det svares på akkurat de spørsmålene du lurer på. Da har du masse godt lesestoff i hele Julen 👍.

 

Hvis du har bestemt deg for enten halvautomat, pumpe eller dobbeltløpet hagle, så kan du begrense søkefeltet noe. Lykke til med både søk og valg😀.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen.

Her er det bare å søke, men jeg finner ingen jaktform med hagle som krever 12/89 for å lykkes. 12/76 holder i massevis, selv bruker jeg 12/70 og har med det skutt alt som lovlig kan skytes med hagle, med så godt resultat at jeg ikke har tenkt på at jeg mangler noen mm i patronlengde. Tunge ladninger, krever mer krutt og gir mer rekyl og smell for å oppnå hastighet, og hastighet på svermen bør ikke undervurderes. Så kommer dette med dekning og treffbilde, men dette og mye annet finner du ved å søke litt rundt her inne.

Men det høres jo tøffere ut med 12/89 da, omtrent som heavy shotgun er gildt for junior på Fortnite...

Link to comment
Share on other sites

40 minutter siden, AsgeirK skrev:

Ikke om du skyter med slug/brenneke/fyllingskule eller buckshot :)

 

Njaa, buckshot med få haggel i patronen krever trangborring. Det spørs hvor stor svermen er på det aktuelle holdet. Et haggel her og et haggel der dreper ikke nødvendigvis et rådyr, men da er du garantert ettersøk og ekstra jobb.

Buckshot var jeg svoren tilhenger av som ungdom, i ettertid innser jeg at det kanskje var noe av det minst lure jeg har vært tilhenger av.

Alfa og omega ved jakt med hagle er sjokkeffekt og til det trengs det et visst antall haggel innenfor et bestemt område.

Forskjellige patroner samler ulikt og det finner du ut ved å prøve deg frem på papp eller lignende.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...