Jump to content

Glock 17 eller CZ sp-01 Shadow?


knutt

Recommended Posts

Først må jeg si at jeg er klar over at dette har blitt diskutert masse her, men etter å ha lest har det ikke hjulpet beslutningen.  

 

Jeg skal kjøpe min første pistol for dynamisk(prod.), nå til Mars, men etter å ha prøvd begge klarer jeg ikke å konkludere en beslutning.

Jeg er veldig glad i Glock 17 og syntes den er praktisk og enkel. Er større læringskurve som jeg har hørt, men når man har blitt god med den, fungerer vel den kjempebra?

CZ er enkel å skyte og veldig god trigger og reset "straight from the box". Men er det noe negativt å si om den?

 

Vet de fleste her kommer til å si ikke kjøp plastikkpistol(G17), men kunne gjerne tenkt å høre fra noen som skyter Glock.

Vil helst ha saklig forklaring på hvorfor velge enten Glock eller CZ.

 

 

Mvh Knut

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

Det negative med med CZ er double action første skudd. Det negative med Glock er alle de resterende skuddene. Vekta på Glocken er ikke noe fordel heller så kort fortalt vil de fleste skyte bedre med CZ enn Glock.

Ja du sier noe der. Det er jo en viktig faktor.

Så du vil kunne skyte første skuddet med glocken fortere, men CZ vil ta den igjen over flere skudd?

 

Blir mer rekyl hvor lettere det er, så det er vel et minus fra Glocken..

Edited by knutt
Link to comment
Share on other sites

Njaei, double action første skuddet er en treningssak, så de som skyter aktivt har jo ikke noe problem med det, men det er jo tungt og langt uansett. Alikevel velger jo de fleste CZ fremfor Glock fordi det totalt sett er en mer konkurransedyktig pistol.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til vekt er det greit å påpeke at dette ikke er av bagatellmessig karakter.

Jeg har en G19 og en Shadow2, og slang begge på vekta, uten magasin.

Shadowen min veier dobbelt så mye som Glocken.

 

En G17  veier selvsagt litt mer enn en G19, men allikevel... det merkes. Det er betydelig enklere å håndtere en litt tyngre pistol med tradisjonell avtrekker, som en CZ75-basert konstruksjon er.

 

Husk også at du må regne med litt arbeid/investeringer med avtrekket for å gjøre Glocken konkurransedyktig. Når det er gjort er det fremdeles ikke så bra som en "tradisjonell" avtrekker som en CZ bruker, men det blir absolutt brukbart. Det er mest en vanesak. Så om valget skulle falle på Glock vil dette være noe av det første du vil gjøre. Greit å være klar over siden en del tenker at man sparer penger ved å kjøpe Glock.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, AndersR skrev:

Husk også at du må regne med litt arbeid/investeringer med avtrekket for å gjøre Glocken konkurransedyktig. Når det er gjort er det fremdeles ikke så bra som en "tradisjonell" avtrekker som en CZ bruker, men det blir absolutt brukbart. Det er mest en vanesak. Så om valget skulle falle på Glock vil dette være noe av det første du vil gjøre. Greit å være klar over siden en del tenker at man sparer penger ved å kjøpe Glock.

Takk for svar! 

Men er vel ikke lov å modifisere avtrekket og konkurrere i production?

Link to comment
Share on other sites

Glock 17  Gen 5 har vel et noe forbedret avtrekk i forhold til de tidligere variantene?
I hvert fall kjennes det slik ut for meg som byttet fra Gen 3 til Gen 5.
Dessuten er det svært viktig at Glock holdes i et bestemt grep for å eliminere "hopp og sprett".
Fordelen er at den er altetende og virker nesten uansett hva den utsettes for.
Null problemer med magasiner eller andre ting.
Men kanskje ikke førstevalget for en urutinert skytter med ambisjoner.
 

Link to comment
Share on other sites

Sjøl om det er fristende bør man unngå å spørre om valg av våpen på nettforum. Først og fremst fordi du veit ingenting om de som svarer. De kan ha skutt aktivt siden flintlås var det eneste alternativet eller de kan ha all erfaring fra spill og b-filmer. Men det som er minst like viktig er at det er DU som skal bruke våpenet, det er DINE preferanser som gjelder. Noen liker mora, noen liker datteren, et par liker broren og enkelte gir faen bare det har puls. Det eksisterer ingen fasit når det gjelder våpen. Det eg vil anbefale er å besøke de lokale dynamiske skyttere, snakke med både cz- og glockskyttere, gjerne tigge pent om å få prøve deres våpen. Vær høflig; tilby å betale for ammo eller ta med egen. Og ikkje tenk på å ta "feil valg". I verste fall selger du bare pistol, kjøper en ny, etter å ha fått verdifulle erfaringer. 

Edited by msteiro
Unødvendig sitering. Moderator
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Adarma said:

Sjøl om det er fristende bør man unngå å spørre om valg av våpen på nettforum.

 

Ikke enig, muligheten til å undersøke ting på internett og høste erfaringer fra andre er veldig verdifullt, og nei, de du spør behøver ikke nødvendigvis ha masse erfaring, men det hjelper ikke sinnsykt mye å teste et par pistoler selv når man er helt fersk heller, da du kanskje ikke har eget erfaringsgrunnlag til å ta et kvalifisert valg uansett.

Hvis du spør om en anbefaling på nettet og et overveldende flertall anbefaler det ene fremfor det andre så skulle man tro det var en grei pekepinn for de fleste. Når jeg begynte med skyting så sparte internett meg for vanvittig mye idiotiske prøving og feiling nettopp fordi jeg kunne bruke timesvis på å lese diskusjonsforumer og nettsteder for å se hva folk bruke.

Du skal selvsagt også teste så mange våpen som mulig for å se hva som føles ok, men å avskrive internett og diskusjonsforumer er ikke nødvendig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Adarma skrev:

 Og ikkje tenk på å ta "feil valg". I verste fall selger du bare pistol, kjøper en ny, etter å ha fått verdifulle erfaringer. 

Ja du har ett poeng der. Skal spørre og undersøke litt mere.

Har fått skutt ca 100 skudd med Glocken, men CZ S 20 ish. Man det var ikke nok tid til å bli kjent med noen av de. Men det gav meg en pekepinn. Så at jeg hadde bedre samlinger med CZ. Men er som sagt for lite tid med de for å dra konklusjon. 

 

Edited by knutt
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Så at jeg hadde bedre samlinger med CZ. Men er som sagt for lite tid med de for å dra konklusjon. 

 

Samme erfaring som meg selv da.

det er nå litt over fire år siden jeg gikk igjennom samme vurdering selv og endte opp med å kjøpe stålramma pistol. Først nå, fire år og 300 skytedager senere fant jeg glede og hensikt i å supplere med en plastpistol. Men Shadowen blir ikke erstattet av den grunn. Langt i fra. Glocken blir bare et artig tillegg.

 

https://www.kammeret.no/topic/84557-førstegangskjøp-av-pistol-hva-og-hvorfor/?tab=comments#comment-1256179

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Glocken føltes ergonomisk sett veldig fin, og jeg likte den godt (avtrekket var ikke så ille som alle skulle ha det til) helt frem til jeg fikk se skiva. Jeg klarte rett og slett ikke å treffe noe som helst omtrent. Følte det var litt synd å måtte stryke Glock fra vurderingslista, da jeg i likhet med mange andre ferskinger følte at Glock var litt kult, og jeg likte at de ikke var så skrekkelig dyre heller.

Fra AndersR https://www.kammeret.no/topic/84557-førstegangskjøp-av-pistol-hva-og-hvorfor/?tab=comments#comment-1256179

Ja dette er akkurat det jeg føler nå. Har en liten følelse på at Glock blir isåfall pistol nr 2 fremtiden. 

Må nok skyte litt mere glock og CZ før en beslutning. Men lener for øyeblikket mot CZ som start pistol. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...