Jump to content

Er det egentlig vits å lade 308win patroner til trening?


høggern

Er det vits å lade treningsammo til .308win selv?  

66 members have voted

  1. 1. Hjemmeladd eller ferdigammo til trening når man skyter 308win?

    • Ferdigammo som feks GGG til kr 5,50 duger, forutsett at de går godt nok.
    • Hjemmeladd 308w til kr 4,72 er jo nesten 80 øre billigere enn det billigste og sikkert minst like bra.
    • Jeg har så mye fritid at jeg kan lade bare for å ha noe å gjøre. Jeg liker å lade.
    • Jeg lader fordi hjemmeladningene mine er mye bedre enn det man får kjøpt.
    • Jeg må bare lade selv pga OCD.


Recommended Posts

I utgangspunktet er jeg vel hjemmelader av natur som har ladet alt, alltid..

I mange år var omtrent det eneste av ammunisjon jeg kjøpte kuler, hetter, krutt og 22lr ammunisjon. Men etter hvert begynte jeg å lure på om det egentlig er vits å lade alt, alltid.  

 

Jeg sitter akkurat nå å lurer på om det egentlig er vits å lade 308win ammunisjon til trening nå til dags. Tidligere har jeg gjort samme vurdering på 9x19 (9mm luger/parabellum/nato/whatever) og da kom jeg fram til at det ikke var mange øre å spare på å lade patronen selv i forhold til å kjøpe en patron til rundt 2,- pr stk, så da begynte jeg å skyte 9x19 fabrikk i steden for å lade selv..... 

 

Men tilbake til 308win. Om jeg ikke husker feil har flere skrytt av relativt god presisjon på GGG fabrikkammo med 147 grains kule, denne patronen koster vel 5,50 om man kjøper 600 stk i slengen.

 

Regnestykke med de absolutt billigste prisene jeg klarte finne på nettet i går (4.12.18):

Kule Nosler CC 168 grain, 2,79 i bulk på 1000. 

Krutt Vihtavuori N140, 1901 kr for 3,5 kg, gir en kilospris på 543,-, man lader vanligvis med ca 42-43 grain som blir ca 2,75 gram. da får man 363 skudd pr kg krutt og en pris på 1,48 pr skudd. 

Tennhette, Remington 45 øre pr stk. 

4,72 kr pr patron. Forutsatt at du har gratis hylser, og har laddeutstyret fra før. 

Altså sparer man under 80 øre pr ferdigladde treningspatron. 

Ja man kan jo være heldig å finne kuler som er billigere enn 2,79, eller hetter til under 45 øre, eller krutt til under 543 kr pr kg, men ikke sats på det. ;)

 

Så... er det egentlig vits å lade treningsammo om man får GGG med 147 grains kule, eller andre billigpatroner til å samle tilfredsstillende?

Besparelsen er jo på under 1,- pr skudd... Under 20%. 

 

Jada jeg vet at noen simpelten elsker å lade patronene sine selv, noen er hellig overbevist om at de lader bedre patroner enn det ammunisjonsfabrikkene får til, noen har kanskje mer fritid enn andre, men tilbake til spørsmålet, er det egentlig vits? 

 

Legger ved en liten meningsmåling sånn for å se hva folk mener i denne gale adventstid.... Eller var det glade?

Edited by høggern
Skriveleif.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke stemme, for mitt alternativ mangler.

 

Siden jeg uansett lader, så kan jeg likegodt lade det vesle(dessverre:sad:) jeg trenger av treningsammo til .308'en også.

Hadde jeg hatt tid til å skyte mye mer, så ser jeg ikke bort fra at jeg hadde landet på alternativ 1. Men da hadde jo også besparelsen, totalt sett, og ikke pr. patron, blitt større, så kanskje ikke....

Link to comment
Share on other sites

43 minutes ago, høggern said:

I utgangspunktet er jeg vel hjemmelader av natur som har laddet alt, alltid..

 

 

Lade, ikke ladde :P

Forøvrig, hjemmelading er et forferdelig kjedelig onde som jeg helst unngår for alt i verden, så billig fabrikk trumfer hjemmeladet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forøvrig, hjemmelading er et forferdelig kjedelig onde som jeg helst unngår for alt i verden, så billig fabrikk trumfer hjemmeladet

Jepp, men jeg lader likevel alt untatt 9mm... Jeg lader 308. Av den grunn at jeg bruker den mye på lengre hold, og jeg har begrenset tro på 147gr-kula på typ 600m, og for å ha en type, så blir det hjemmeladd, med 155gr Scenar, til alt. Men jeg har tenkt samme tanken som trådstarter mange ganger, og hadde nok kjøpt 600stk GGG mange ganger om det kunne skje i en butikk her - uten fraktkostnader, farlig gods, og whatever. Slik det er nå så koster GGG - i virkeligheten - vesentlig mer enn de 5.50 som står i webshopen.

147GGG går nærmest hull i hull på 100m i mi rifle - har ikke prøvd på 300m. Men - den går også temmelig dårlig i enkelte rifler, selv om jeg har inntrykk av at den går godt i mange. Går en på den dyrere GGGen, 175gr f.eks. så er jo det premium ammunisjon, med gode kuler, lav ES, og god presisjon helt til horisonten omtrent. Men de koster litt mer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det være sagt at økonomi ikke er eneste faktor for omlading av patroner. For eksempel så lader jeg oryx i 30-06 til ca 14,- totalt, mens kjøpepris på oryx ligger på rundt 34,- kroner. 20,- i besparelse altså, men jeg hadde jo kunnet fått billigere ammunisjon til jakt, som PPU soft point. Hylser har jeg ikke med i prisberegningen, da disse ville vært å regne som søppel om jeg ikke skulle lade de videre. Poenget mitt er at kvalitet har en vesentlig rolle, og i ditt eksempel vet ikke jeg hvilke komponenter som er brukt i omladingen, men med stor sansynlighet er kvaliteten mye bedre enn på den billigste treningsammoen du finner. Jeg lader selvsagt for økonomien sin del når utgiftene minst halveres med treningsammunisjon, men presisjon/kvalitet er førsteprioritet. 

Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Undertun skrev:

Nå skal det være sagt at økonomi ikke er eneste faktor for omlading av patroner. For eksempel så lader jeg oryx i 30-06 til ca 14,- totalt, mens kjøpepris på oryx ligger på rundt 34,- kroner. 20,- i besparelse altså,

Ja du sparer 20 kr pr oryx patron. Men hvor mange oryx patroner måtte du lade før du hadde funnet ladningen du ville bruke? (Bare nysgjerrig)

Link to comment
Share on other sites

Hei, Høggern! Ladet opp 5 testskudd, og samlingen kunne ikke blitt bedre. tok da tre skudd som traff så godt som hull i hull, så to skudd for å juster inn i tieren. Så brukte ikke mer enn det behøvdes mtp. å skyte inn siktet. Jeg var kanskje heldig her, og ser poenget ditt. Sliter med å få tilfredsstillende presisjon med naturalis, så det kan jo fort gå litt, men samtidig kan det like så godt være fabrikkammunisjon løpet "ikke liker". 

Om noen lurte på ladningen så var dette 55 grains VV n150 bak 200 grains Norma Oryx. Løpet har en lengde på 60cm med 1-10" twist. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

med stor sansynlighet er kvaliteten mye bedre enn på den billigste treningsammoen du finner

TS skriver jo om treningsammunisjon, og da snakke man normalt om mengdeskyting på 100-300m alt etter hva slags bane man har. GGG 147gr FMJ har mer enn tilstrekkelig kvalitet til dette. Jeg regner meg som en som kan lade temmelig god ammunisjon, men jeg klarer ikke uten videre å lade ammunisjon som samler bedre enn det jeg har prøvd av GGG til nå, som er 147gr på 100m og 168gr på 300m. Ikke klarer jeg å skyte bedre heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jepp, man kan få billigammunisjon som går godt - så for all del! Min erfaring er dog at løp kan være mer kresen på billig ammunisjon(har flere våpen i samme kaliber), men finner du billig ammunisjon som går bra er det vel liten grunn til å lade treningsammoen selv. Nå skyter jeg mye på 200m med sauer i 6,5 og der vil nok ikke slik ammunisjon holde mål. Alt i alt står det på hvor presis ammunisjon du vil ha. I DFS får jeg også billige komponenter da DFS sponser litt, så da kan fort kuleprisen bli under TS sitt eksempel. 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå skyter jeg mye på 200m med sauer i 6,5 og der vil nok ikke slik ammunisjon holde mål. Alt i alt står det på hvor presis ammunisjon du vil ha. I DFS får jeg også billige komponenter da DFS sponser litt, så da kan fort kuleprisen bli under TS sitt eksempel.

Nå ble jeg veldig interessert, DFS sponser ammunisjonen? Hva er kriteriet for å kjøpe til sponset pris?

 

Jeg skyter også mye på 200m, og GGG-ammunisjonen går akkurat like godt som den ammunisjonen jeg lader selv. Det er mulig jeg kunne sett forskjell om jeg skjøt med frontrest og 40x forstørrelse og i det hele tatt lekte BR-skytter. Hittil har jeg bare lagt meg ned og skutt med tofot og en pøll under bak, og skutt 20-25mm grupper på 200m.

Mengdeladd ammunisjon går ca likens. Om jeg tar fram alle triksene i boka, og bruker 5min per ladd patron, så får jeg til å lade ammunisjon som samler 12-15mm på 200m. Jeg vinner uansett flere poeng på å trene i de 5 minuttene - og dessuten er det uendelig mye morsommere

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, M67 skrev:

Jeg vinner uansett flere poeng på å trene i de 5 minuttene - og dessuten er det uendelig mye morsommere

 

Ikke uendelig morsommere på en kald mørk vinterkveld, når kjerring og unger har gått og lagt seg. Da er det bedre å sitte nede i ladebua og kose seg med kaffe, radio og ladepressa.😉

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 kald mørk vinterkveld, når kjerring og unger har gått og lagt seg. Da er det bedre å sitte nede i ladebua og kose seg med kaffe, radio og ladepressa.

Mørke vinterkvelder er jo kanskje de beste av alle til å trene. Innendørs ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Undertun skrev:

 I DFS får jeg også billige komponenter da DFS sponser litt, så da kan fort kuleprisen bli under TS sitt eksempel. 

Her sprer du en vidt utbredt misforståelse... DFS sponser ikke ammo. Kan være det enkelte skytterlag gjør det, men det er noe annet. 

 

Vis forresten hvor du får en brukbar kal 30 kule til under 2,79 idag, jeg er interessert ;)

 

6,5 kuler er bittelitt billigere, men eksempelet her er akkurat 308win. ;)

 

Min personlige erfaring er at slik "billigammunisjon" i 308win som sannsynligvis tilsvarer GGG ofte er mer enn god nok til å trene med på 200m når man trener feks dfs program. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

56 minutter siden, Undertun skrev:

Kan du si noe om disse kulene, spindrift? Fikk ikke opp mye ved å google "Bayer røst" :)

 

Beklager, litt «of topic» siden det er en 6,5-kule. I bakgrunnen ligger noe .30- kaliber kuler. Dette er støpte kuler, den aktuelle kommer herfra

http://noebulletmolds.com/NV/product_info.php?cPath=27_523&products_id=4698&osCsid=b5pj3uc985f6gldg6f55n7hlv4

 

Hjemmelaget bunnkopp laget av ølboks (Aas bayer)med en slik

https://www.patmarlins.com/product-category/checkmaker/

 

Kula blir tilnærmet gratis, men den kan ikke skytes i 800m/s 😀

Hvor fort? Work in progress....

Den billigste treningsladningen jeg lader til .308 er en 130 grs «plainbase» blykule, i norma plukkhylser, liten dæsj haglekrutt og CCI lrp i bulk = ca 0,90 pr patron.

Bonus med disse kulene er at man ikke sliter på løpet. Hvis man sparer 1 kr i løpsavskrivning pr skudd, og patronen koster 90 øre, tjener jeg 10 øre pr skudd 😁 enkel matematikk😂

Edited by spindrift
Tillegg
Link to comment
Share on other sites

Med den subsidieordningen som er i mitt skytterlag, så ser jeg at jeg kan lade 308 for ca 3,50 pr skudd. Men det er en begrenset pott satt av til subsidier, så jeg tenker at den kan gå til ungdommene.

 

Ellers er jeg enig med @høggern sine betraktninger rundt GGG ammo, for 80 øre skuddet er det lite å dra i spaken etter. Det er ikke så moro å lade, iallefall ikke mengdetreningsammo.

 

Jaktammo blir noe annet, der lader jeg alt selv av prinsipp, sjøl om det ikke går så mange skudda i året.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Torf skrev:

Hver gang jeg lurer på om jeg skal lade eller kjøpe fabrikk legger jeg på 1000.- pr time i bua..

Ulempen med å kjøpe fabrikk er at jeg som regel ender opp med annet ræl jeg ikke trenger 8)

 

Hvis dét ikke lønner seg skyter du ikke sære nok kalibre. 

 

Slightly related, man kan kutte prisen på krutt og hetter med 25 % ved å handle på vennefest eller DNB Mastercard-dag hos XXL. Da er besparelsen 1,30 pr skudd. 

Link to comment
Share on other sites

39 minutter siden, boble skrev:

Slightly related, man kan kutte prisen på krutt og hetter med 25 % ved å handle på vennefest eller DNB Mastercard-dag hos XXL. Da er besparelsen 1,30 pr skudd. 

Njæ. Er da lenge siden xxl hadde krutt til under 600 kr/kg?

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

For alle de som ikke kan stikke innom en xxl sjappe å kjøpe det man trenger så hjelper ikke de prisene. Blir omtrent som dengang jeg fikk kjøpt 7,62X51 av sørafrikansk opprinnelse på jaktogfriluft for mellom 2 og 2,50 pr stk. Hvis man skal regne opp mot det er det umulig å ladde sjøl uten å tape penger. 

 Ikke noe man kunne kjøpe flere ganger desverre. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

En ting med mengdetrening er jo f.eks. VV sin anti copper-fouling tech som øker levetida på løpene. Det får man garantert ikke i GGG-ammoen eller noen annen billigammo. Hvor "farlig" krutt kan være er jeg ingen ekspert på, men tipper VV sitt er av de snillere(ren synsing) 

Link to comment
Share on other sites

Interessant tema akkurat det. Det snakkes/ble snakket om at løpene varer så mye lengre med belagte kuler at det var noe å spare på det. Det kunne man vanligvis enkelt tilbakevise med et enkelt excelark, for løpene varte ikke 50% lengre med belagte enn ubelagte kuler. 


Men du kan nesten ikke spare en krone engang på å lade selv vs den prisen som er satt på GGG ammo akkurat nå, samme vurdering gjore jeg i 2006 da jeg kjøpte endel ammunisjon av sørafrikansk opprinnelse fra jaktogfriluft. Da kostet de patronene (inkl frakt til postnummer 9xxx) ca like mye som komponentprisen når jeg ladet de billigste skuddene jeg klarte å lade selv.  Det tilbudet har vi ikke i dag, men selv dengang tilbydde jeg flere å bli med på handelen men de ville ikke fordi de skudda sikkert gikk dårligere enn det de ladda sjøl (noe de sikkert gjore og)

 

 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Sitat

En ting med mengdetrening er jo f.eks. VV sin anti copper-fouling tech

Hvordan skal den forlenge levetida på løpet? Greit nok for å spare puss i militær sammenheng, eller i løp som mantler mye, og for å kunne skyte mange hundre eller tusenvis av skudd mellom hver puss i slike, men jeg vil vel heller ha kobberet klint inni løpet enn ut i lufta til å puste inn.... Sammen med f.eks. vismut.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, høggern skrev:

Ikke nødvendigvis.

Neivel. For meg er treffet/poengsummen/treffpunktet tilbakemeldingen på hvordan jeg gjennomførte skuddet. Hvis jeg med dårlig ammo får et dårlig treff, vet jeg ikke om det skyldes meg eller ammoen. Men jeg er åpen for å lære av mer erfarne.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, høggern skrev:

Teknikktrening som:. Rekylopptak.  Stilling.  Avtrekk. Sikting. Hurtighet. De tinga kan alle trenes uten å nødvendigvis ha verdens beste ammo.

Da tror jeg at jeg like gjerne kan tørrtrene på  gulvet hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...