Jump to content

toppjakt på skogfugl, når i sesongen?


fredriko

Recommended Posts

Arrester meg gjerne om jeg er helt på bærtur her nå, 

men dette har jeg søkt rundt på nettet om men finner ikke noe nyttig info om dette, når starter toppjakta på skogfugl? altså fra hvilke datoer eller tid i sesongen er det de trekker oppover i trærne å man må til med rifle for og få has på dem? 

Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, fredriko skrev:

 altså fra hvilke datoer eller tid i sesongen er det de trekker oppover i trærne å man må til med rifle for og få has på dem? 

Det er nok ingen dato som bestemmer om fuglen velger å sitte på grein eller bakke. Toppjakt kan bedrives i hele jaktperioden.

 

...........Og har du furutrær som ikke er over 30meter høye, så kan du kanskje klare deg med hagla også.😉

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

Som regel trekker de mer og mer opp i trærne etterhvert som det blir mindre mat på bakken. Da er det også gjerne de samme beitetrærne som går igjen, så det hjelper litt å være lokalkjent. Ofte ligger de i dokk ikke langt unna, og igjen - gjerne de samme plassene.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Okei,  dette er ikke så langt unna der jeg bor, jeg vurderer nesten å ta med hagle å rifle, så må jeg nesten prøve meg frem. 

Hvor normalt er det i de norske jaktfelta at folk skyter mot himmelen med rifle (toppjakt)? Er det slik at det ville stått beskrevet på inatur om det er forbudt i det aktuelle området? 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, fredriko skrev:

jeg vurderer nesten å ta med hagle å rifle, så må jeg nesten prøve meg frem. 

Ja. Alternativet er å investere i en kombi eller drilling.

6 timer siden, fredriko skrev:

Hvor normalt er det i de norske jaktfelta at folk skyter mot himmelen med rifle (toppjakt)? 

Det er delte meninger om forsvarlighet ved toppjakt med rifle Og det var faktisk forbudt for en del år siden. Nå er det jegerens ansvar, og det er viktig å være kjent med bakgrunn, og det er viktig å gjøre en god vurdering rundt sikkerheten før skudd avfyres. Jeg liker best å gå på høydedrag, og speide nedover i dalfører. Da vil skuddet gå nedover mot fugl. Helst liker jeg å komme på haglehold og bruke hagleløpet.

7 timer siden, fredriko skrev:

Er det slik at det ville stått beskrevet på inatur om det er forbudt i det aktuelle området? 

Ja. Det kan være lurt å forsikre seg ved å spørre kortselger. Men i utgangspunktet skal toppjakt være tillatt så lenge det ikke står noe annet.

 

Det viktigste er uansett å bruke hodet. Hvis du vet at det ligger ett hyttefelt rett bak åsen det skytes mot så er det jo ikke forsvarlig å sende av gårde ei kule. Heldigvis har vi, så vidt jeg vet, ikke hatt noen ulykker som følge av at forbudet mot toppjakt ble opphevet.

Link to comment
Share on other sites

Kombi eller drilling blir uaktuelt da jeg akkurat har kjøpt meg ny rifle, men uansett så er det ikke problem for meg og ha med to våpen :)

 

når det kommer til ansvar så er det litt av grunnen til at jeg spør om akkurat dette, jeg ønsker ikke å havne i krangel med noen fordi jeg tok med rifla og det er helt klare "uskrevne regler" på at det ikke er lov med toppjakt i dette området, jeg har også dette med sikker bakgrunn i hodet-

Jeg sender en melding til han som styrer i området der for å være på den sikre sida.

Takk for hjelpa :)

 

Link to comment
Share on other sites

På 5.12.2018 den 10.58, 32-40 Win. skrev:

Lurt👍. Skitt jakt..... og husk for all del håndkikkerten.

Takk for det,

 

Jeg er i veldig tvil om jeg skal ta med hagle og rifle, eller bare hagle, da det ikke er kommet noe snø her enda, men jeg tipper om jeg bare tar med hagla så kommer jeg sikkert til å angre, hva mener dere ? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ta for all del med rifla. Jeg tar meg en tur ut imorra og kommer til å gå for hagle i henda og rifle i sekken. Har opplevd et par ganger for mye å ha fugl i topp uten å komme på haglehold. Forferdelig frustrerende følelse. Hvis du derimot har med rifla får du sikkert oppleve å ha fugl i topp uten å komme på riflehold. :D

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, erikraude skrev:

Ta for all del med rifla. Jeg tar meg en tur ut imorra og kommer til å gå for hagle i henda og rifle i sekken. Har opplevd et par ganger for mye å ha fugl i topp uten å komme på haglehold. Forferdelig frustrerende følelse. Hvis du derimot har med rifla får du sikkert oppleve å ha fugl i topp uten å komme på riflehold. :D

 

Hehe, det er akkuratt det du beskriver jeg tenker også, jeg ser for meg om jeg lar rifla ligge hjemme så kommer de fuglene vi ser til å sitte i toppen og uten mulughet for skudd med hagle :)

men er det slik at kjangsen er stor for at dem sitter i toppen når det er bart på bakken?

Link to comment
Share on other sites

Kom over en tiur på topp i et tre som stod igjen ute på en hogstflate for 2 uker siden. Helt bart på bakken. Var på rådyrjakt og bikkja var i los så registrerte ikke at den satt der før den gikk på vingene. Hadde jeg vært i nærheten av å følge med i trærne så hadde jeg hatt gode sjanser med rifla.

 

Ellers så er forøvrig erfaringen min at 2 våpen bare blir styr. Like greit å investere i en kombi eller drilling med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...