Jump to content

Hvilken type kniv


Jegerlærling

Recommended Posts

Hei kniventusiaster og kjennere.

Har hatt en kniv liggende i en rotekasse i mange år. Fatter ikke hva kniven er laget for. For meg ser bladet ut som ett huggeredskap og den fungerte veldig bra til det,til tross for at den er sløv nok til å ri på. Men skaftet minner om ett kjøkkenredskap da. 

Kniven veier 217,4 gram, er totalt 36 cm lang,bladet er 23 cm. På det høyeste er det 23 mm og inne ved skaftet 18 mm.  Ryggen er 2,6 mm. ,mens fremme ved spissen og 7 cm innover er det 2,5 mm. Skaftet er ovalt? I hvitt porselenlignende materiale og med blå rosemaling ala kinesiske kopper. 

Den har ett slags våpenskjold som er litt slitt,men det ser ut til at det står Vanadium Sta4 eller så er det en h å ikke 4. 

Er det en "skogskniv" hadde det vært Morro å byttet skaftet å fått på det flotte skaftet som en av brukerne her inne lager med selvoppsatt cnc. Er det en kjøkkenkniv så kan interesserte melde seg for en gave.

20181203_112513.jpg

20181203_112454.jpg

20181203_112425.jpg

20181203_112413.jpg

20181203_112529.jpg

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

25 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Ser ut som en transjeringskniv. Det har sikkert fulgt med en gaffel til å holde arbeidsstykket med.

Å transjeringskniv vil si? Her trengs teskeer. Er veldig takknemlig for alle innspill og info. Men gaffel,for å dele opp ett kjøttstykke da eller?

Da googlet jeg det. Da tolket jeg deg rett. 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, msteiro skrev:

Til å kutte steka med, bokstavelig talt ;) 

Egner seg nok best innendørs ved middagsbordet.

 

Champagnesabel har ofte litt vekt på seg, men til det kan man fint bruke en teskje, eller bunnen av glasset hvis man tør ofre et par i forsøket.

Takker og bukker. Håpet at det var en god skogskniv, men kanskje fin om jeg skulle avansere til storviltjeger 

Link to comment
Share on other sites

storvilt betyr ikke at kniven må være stor. Små kniver er glimrende til presisjonsarbeid. Min favoritt er (eller var for ca. 20 år siden) 7,1cm.

Det finnes glimrende lommekniver, så disse er nok ikke noe problem i seg selv, men vær obs på at det er mange krinkelkroker for blod og gørr (bakterier) å gjemme seg på slike, så vær ekstra påpasselig med vask og rens.

 

Edit: her kan det fremstå som jeg har 20+ år erfaring med storviltjakt. Det er feil. Jeg er helt noob. Samme kniv har derimot også fungert like plettfritt til småviltjakt og fiske siden den var ny, så det er lite som tyder på at man trenger stort lengre knivblad før dyret skal parteres. 

Link to comment
Share on other sites

Ikke kims av lommeknivene. For en del år siden skjøt jeg en fin elgokse men da jag skulle til å vomme den ut oppdaget jeg at jeg hadde mistet både sliren og kniven min. Men i sekken hadde jeg en Leatherman Wave. Jeg klarte faktisk og vomme ut elgen med den før det kom andre til med mer egnet redskap. Morakniven jeg trodde jeg hadde i beltet fant jeg senere rett bak bilen der jeg hadde kled på meg jaktantrekket før jeg startet på turen.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, bardp skrev:

Jeg klarte faktisk og vomme ut elgen med den før det kom andre til med mer egnet redskap.

 

Nå ender dette sikkert opp som et slettbart innlegg, men denne høsten har jeg kun hatt med Bearskin Deluxe foldekniv, 7.5 cm blad og veldig lett plasthåndtak, går i lomma på ermet på Bearskin-jakken så den er aldri i veien (jeg hater, hater, hater kniver som henger og dingler på hofta) og har vomma ut et tosifra antall elg i høst med denne. Inklusive den siste nå foregående helg, og når vi var inn for å hente elgen skulle jeg fli hjertet og presterte å på et eller annet vis å miste kniven i lyngen, og borte var den. Men jeg skal ha en sånn igjen, for den var hendig. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, seawolf skrev:

"skriften" er vel Vanadium Stahl  (vanadium stål) og det tyder på tysk opphav eller produksjon?
 Creste`n med en stående bjørn mener jeg å ha også å ha sett ett eller annet sted.....

Det var der interessen ble vekket. Leste i ett forum at vanadium stål var bra greier,og håpet jeg hadde en grei grenhugger til f.eks bål e.l. Men det stemte liksom ikke med skaftet. Men syntes ikke bladforme n minner om en kjøkkenkniv heller. 

 

Edited by Jegerlærling
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...