Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

«Den største gleda ein kan ha, det er å gjera andre glad»

Litt OT kanskje, men lell: Jeg kom på disse ordene nå i den gode julestemningen i stua. Gode ord. Og dere gode bidragsytere (vet nok sjøl hvem dere er) har spredd glede i denna Adventsquiz`en. Gode bilder, informasjon, kunnskap med lune hentydninger og hint har gjort juletida enda bedre! Trenger ikke stort til kaffen no, nei! Skikkelig artig, og til stor glede. Dere har sikkert tenkt at «denna var jo enkel, men neida…» «Denne sitter nok, disse patronene er vel kjente…» Mens vi googler, prøver å finne rett patron. Der…den må jo kanskje være en .264..hmm..der kom den ja…Prøver neste. Kanskje en sjuseksti…hmm…der kom et bedre forslag… Og fasit: «Hæ, var det slik?» – må googles igjen! Før man rekker å gå fra aktiv søking som Gjest til innlogget, så dukker nye forslag opp, må jo google disse også…hmm…antakelig hekta. Og så kommer sannelig disse villkattene også – hvor mange finnes av disse mon tro? Og dere køler på med flere bilder og typer - Aaaah – herlig! 

 

Med måten dere har presentert denne «patronvirksomheten», så har dere nok sådd frø som spirer til en ny hobby hos flere. Herlige bilder og oppmuntring til «egenforskning». Så 2019 bringer nok litt ny aktivitet. SARA – du får henvendelse! Så til neste (påske?)quiz blir nok konkurransen skjerpet, folkens! Om jeg også da kan bidra med no`n gamle rare svartkruttpatroner, så vil det være ei fin følelse. Må finne ut hva det er først, antakelig...Om jeg kan komme over noe som dere storsamlere mangler for å komplettere samlingen, så hadde det vært fint også. 

 

Tusen takk for gledesspredning – måtte bare si det!

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 Nå var det lenge siden noen prøvde seg, vi har nå følgende rette.

 

nr 1er 297/230 den fant Vaquero

nr 2 er 240 Holland & Holland det var Tikka 512 som kom med løsning

nr3 er 470 Nitro Ekspress Tikka 512 fant den

nr 4

nr 5 er 500/450 No 1 ekspress, den klarte bobby

nr 6

nr 7 er 404 rimless Jefrey NE den fant bobby

nr 8 er577/ 500 som bobby fant

nr 9 er 600 Nitro Vaquero fant den

nr 10 er Westley Richards Fauneta i cal 20, den klarte skvalpeskjær

nr 11

nr 12 er 318 nitro den hadde Tikka 512 rett

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, BC.Airn skrev:

Tusen takk for gledesspredning – måtte bare si det!

Jeg må bare si meg enig med deg, dette var en god Adventquiz for 2018.

Jeg må jo si det at engasjementet fra flere hold var en god inspirasjon til å jobbe med dagens Quizer, for min del er jeg imponert over kunnskapsnivået til de som har svart, en blir litt ydmyk. Mange her som har levert holder et høyt nivå etter det jeg kan bedømme. Det er nettopp visertallet og antall svar som har vært inspirerende og kilden til drivstoff og kreativitet. Se bare på hvordan enkelte her ikke gir seg etter 24/12:thumbup: :lol: Utrolig morsomt å sitte å lese.

 

Jeg avsluttet egentlig 23/12, men jeg kan jo komme med den enkleste av alle her. Det handler om emosjonell glede å interesse for våpen og patronhistorie fra vår tid til historien bakover til ca.150 år.

La de som ennå ikke har svart på noe slippe til....

 

Hvilket våpen, hvilken patron?

 

mas-36 patr.task..JPG

 

Ellers ønsker jeg alle et godt nytt år og takk for det gamle.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da slutter vi av med fasit:

nr 1er 297/230 den fant Vaquero

nr 2 er 240 Holland & Holland det var Tikka 512 som kom med løsning

nr3 er 470 Nitro Ekspress Tikka 512 fant den

nr 4 er 311 Imperial Magnum

nr 5 er 500/450 No 1 ekspress, den klarte bobby

nr 6 er en 500/450 med 3 1/2" hylse, kan være nr 2, men er ikke merket med det Bunkeren får kredit for den

nr 7 er 404 rimless Jefrey NE den fant bobby

nr 8 er577/ 500 som bobby fant

nr 9 er 600 Nitro Vaquero fant den

nr 10 er Westley Richards Fauneta i cal 20, den klarte skvalpeskjær

nr 11 er 500 3" BPE, skvalpeskjær fant den

nr 12 er 318 nitro den hadde Tikka 512 rett

 

Det var synd at Bunkeren ikke fulgte videre på nr 4, det var nesten.

 

Noen av disse har kobber/messing dekket hulrom i nesen, se bildene.

Litt reflekser, men de viser teksten.

 

IMG_2948.JPG.0a561063247cefbf9b4b201c37411a77.JPGIMG_2949.JPG.7f92188a14fcfd1dce1da65c5820cefc.JPGIMG_2951.JPG.694326facbbc25aefe6b5a70180c55e7.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...