Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Ok, innrømmer glatt at jeg googler ut av ville h*** for å finne noe her, men synes quiz i utgangspunktet er moro, så her går det ikke i kompetanse men sammenligning med det som er løst i oppgaven fra før, og ren googling ut over det. 

 

Tankegangen på forrige (450 adams) var altså en rimmed patron i "omtrent samme lengde som" 45 ACP, og som hadde flere betegnelser. Jeg mener å se (har ikke målt pixler eller noe sånt) at C er noe "feitere" enn A, så....

 

476 Enfield? (Eley, Revolver, 455/476)? 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fasit:

A= 45acp.

B=.45 Auto Rim. 1920, Peters Cartridge Company.

C=.455 Colt.  GB intr.1881. Patronen har flere benevnelser: #.476 Enfield Mk.3. # .45 Enfield.  #.455 Enfield Mk.2. #.455 Webley Mk.1. #.450 Long C.F.55/64. #.455 Enfield Mk.1

D=.44 Smith & Wesson Russian (1870-71) Mitt eksemplar er en "ny produsert" GFL.

E= .308 Marlin Express, for lever action.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å ramse opp litt om de britiske betegnelsen på .450 og .455 - 476. Jeg kom til at det burde være en egen tråd. Det blir en lang historie med skifte av revolvere og fra svartkrutt til Cordite og videre til vanlig røyksvakt krutt. Spørs om jeg gidder :lol:

 

Når det gjelder .45 Auto Rim så er den interessant, den kom i 1920. Under første verdenskrig ble det produsert  revolvere 1917 modeller av både Colt og Smith & Wesson for .45acp. Disse brukte klips for å få ejektoren til å fungere. Revolverne fungerte også greit uten hel eller halvmånes klips. Mange av disse revolverne ble solgt etter krigen på det sivile markedet og Peters Company laget en randversjon av .45acp. Det interessante i dag er at S&W fortsatt lager revolvere for .45acp hvor vi ser at DSS skyttere har sin egen klasse, de bruker klips i revolverklassen. At noen bruker Auto Rim har jeg til gode å se. 

Quiz 15-12 e.JPG

Helt til høyre den mer kjente og vante .455 Webley. 

 

Quiz 15-12 b.JPG

.308 Marlin Express som Nr.3, her ser vi målene til sammenligning med andre mer kjente patroner i .308"

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Litt patronsamlerslarv, igjen. Vi må ikke glemme dagend Quiz til @Ei tohi varjata ;)

Jeg tenkte å vise bunnstemplene til nevnte patroner i gårsdagen quiz, jeg tar med noen andre britiske patroner som er interessant å ha i samlingen. .450 Adams og .455 Webley Auto er gøy å ha. 

Mye er ennå lett tilgjengelig her på berget, eks. 9mm. Pakker i cellofan som kom bøttende ned fra himmelen til gutta på skauen. 

DSC02033.JPG

DSC02028.JPG

DSC02026.JPG

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, pondoro skrev:

Nr.  2  fra höyre er vel   5,7 Velodog ..   


Skjønner ikke hvorfor du redigerte bort det andre forslaget ditt - det var jo helt rett ;) 

  1. ?
  2. .44 Rem. Mag.
  3. ?
  4. .41 Rem. Mag.
  5. .357 Mag.
  6. .38 Spl.
  7. 7,62x38R russisk Nagant - konkurransehylse med Wadcutter-kule
  8. 5,75 Velo-Dog - for syklister som må skyte hunder i selvforsvar..
  9. ?

3 bør dere kikke litt ekstra på. Bobby var nær men ikke i mål.

Ser nå at @psAico hadde rett med nr2.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Jepp - Speer Plastic Training, som de heter. Finnes i .38 Spl og .44 Mag-utgaver. Plasthylsene lades med en enkelt large pistol-tennhette. Kuler og hylser kan brukes flere ganger. Ment for innendørstrening på under 10 meters hold.

TKgihCu.jpg

  1. .357 Rem. Maximum
  2. .44 Rem. Mag.
  3. .45 Colt
  4. .41 Rem. Mag.
  5. .357 Mag.
  6. .38 Spl.
  7. 7,62x38R russisk Nagant - konkurransehylse med Wadcutter-kule
  8. 5,75 Velo-Dog - for syklister som må skyte hunder i selvforsvar..
  9. Speer .38 Plastic Training

Noen som kribler etter mer, eller vil vi vente til i morgen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel alltids ta en liten kortfortelling.

Velo-Dog-revolverens navn kommer ikke overraskende fra en kombinasjon av Velo-, fra Velociped - sykkel, og Dog (med to betydninger: som i hund, og som i Bulldog-revolvere - korte, kompakte revolvere som var populære på denne tiden). 5,75 mm-patrona ble utviklet i Frankrike på sent 1800-tall, så vidt jeg husker i 1894 eller 1895, av den relativt kjente franske våpeningeniøren Charles-François Galand som da holdt til i Belgia (og som også lagde flere andre "skikkeligere" revolvere, bl.a. som ansatt hos Liege). Patronen er faktisk sentertent til tross for at randen måler ca 7,8 mm Ø, og kula er 30-ish grains. Relativt svake greier, sånn egentlig.

 

På tiden revolveren og patronen ble oppfunnet slet tydeligvis syklistene med å bli jagde av hunder - og ønsket om å slippe å bli bitt i ankelen når du var ute på en velocipedtur var så stort at det ble etterspørsel etter passende lommerevolvere som kunne brukes på hunder. En av VeloDog-revolverne så slik ut:

velo-dog-revolver.jpg

Altså en passende størrelse for en pen dame på sykkeltur i finkjolen. Vel og merke ble disse også markedsført som selvforsvarsvåpen mot landeveisrøvere, men jeg vet ikke om jeg hadde satsa på at selv 6 stk 5,75 mm skulle gjøre noe særlig skade på en banditt i stjålet Tweedjakke og vadmelsbukser..

Legg merke til avtrekkeren som må foldes ut før bruk - en sikkerhetsmekanisme, samt at den gjør våpenet lettere å trekke opp. Alle VeloDog-revolverne hadde kun selvspenneravtrekk ("DAO"), med innvendig hane - igjen for å slippe at den hang seg opp i ting og tang på vei ut av lomma eller kofferten.

 

Det var primært 5,75 mm-våpen, men det ble også lagd noen i .22 og 6,35 (.25 ACP) etter århundreskiftet. Det fantes også varianter i forskjellige .38-patroner.

Her er noen reklameplakater:

Anunci.jpg

Pistolet-Velo-Dog-Manufrance-le-Mignon_1.jpg

 

  • Like 3
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata Tusen takk til deg og flere andre; skikkelig interessant! Mange fakta, gode bilder og engasjerte innlegg...yeaaah! Veldig omtenksomt av dere å øse av kunnskapen. Vedder på at mange patronsamlerspirer er sådd, SARA bør få flere innmeldinger 👍 Bringer en ny dimensjon inn for mange som vanligvis er opptatt av skyting. Kulturformidling!

 

Kanskje lov håpe at quiz`en fortsetter litt inn i romjula også...?  Attåt ribba og akevitten...?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

47 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Jepp - Speer Plastic Training, som de heter. Finnes i .38 Spl og .44 Mag-utgaver. Plasthylsene lades med en enkelt large pistol-tennhette. Kuler og hylser kan brukes flere ganger. Ment for innendørstrening på under 10 meters hold.

TKgihCu.jpg

Noen som kribler etter mer, eller vil vi vente til i morgen?

 

Vi klarer nok en til i kveld. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oi, denne trodde jeg ville bli løst på 10 minutter. 

 

Alle tingene er på en måte beslektet. Tidsblyanter er riktig, men en liten detalj, det er ikke fenghetter, men fenghettetennere. Fenghetten monteres i enden av tidsblyanten, som settes i sprenstoffet. Er det noen som kan si noe mer om tidsblyantene? De har jo noen fargekoder.

 

 

Link to comment
Share on other sites

For å avslutte min forrige quiz, den 13 desember, så var det følgende jeg var på jakt etter:

 

Løspatronen fra Hærens uke, kalles RA-M66 ( Askild Antonsen AG-3 50 år )

 

Patronen for indregevær heter FFV 553 som Høggeren skriver, tennhetta heter FFV 553B

 

Ellers kan det nevnes at grunnen til at de første årgangene av 7.62 x 51 ble kalt DM41, var at disse ble produsert for Tyskland. Patronen fikk NM60 som navn når vi hadde valgt AG-3 som vårt enhetsgevær, og både NM60 og DM41 ble også levert forsvaret. Første lot med NM60 var 18-RA-67, og siste lot var 12-RA-01.

 

Beklager dette kommer så seint, jeg måtte reise offshore igjen. Travle dager.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dersom jeg har forstått det riktig så inneholder tidsblyantene en syre som "angriper" en tråd i blyanten. Etter en tid vil tråden ryke å sette av tenn-mekanismen til  fenghetten. Som jeg har oppfattet det så er kombinasjonen av syren og tykkelsen på tråden som rimelig presist vil bestemme tiden til å aktivere ladningen. Tidsblyanten må selvfølgelig aktiveres først. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Denne satt langt inne, jeg fikk litt ekstern hjelp. Derfor bør jeg ikke få noe poeng for dette svaret, (ryker på dopingkontrollen:lol:).

Jeg husket noe rett i svaret over, da. Hva sier dommeren langt der ute i havet?

 

Den grå boksen, hvor gummipakningen ligger oppi, er for en såkalt «fog-signal»-tenner anvendt for jernbanesabotasje.

Til høyre for denne ligger tåkesignaltenneren (med klypebein for feste til jernbaneskinna)

Deretter 2 + 4 «Signal relay» eller «Switch No 10», på norsk; Tidsblyanter, som er kjemisk forsinkede tennmekanismer (10 min til 24 t) for sprengning og sabotasje. Fargen på sikringspinnen/blikkbåndet angir forsinkelsestid ved nom 20C. Hvit = 2 timer og grønn = 5 t 30 min. Boksen til disse, som er to-delt. ligger under disse på bildet.

Pappesken med glassampullene er de kjemiske forsinkerne til den såkalte «A.C. Delay», som er den forsinkede tenneren til magnetladningen «Rigid Limpet Type 6» og «ES 6 Rigid MK II».

 

Edited by Vaquero
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

På 16.12.2018 den 20.33, Ei tohi varjata skrev:

Tusen takk for hyggelig tilbakemelding @BC.Airn. Jeg er i alle fall imponert med hvor mye innsats de andre har lagt i å ta bilder og holde quiz - veldig fint at flere tok initiativ i år.

 

Her er en liten nøtt, kanskje @Tikka512 har alle svarene klare :P  

#3 og 4 er meget nært beslektet..

ZWhjkjL.jpg 

 

4 minutter siden, Skvalpeskjær skrev:

Nr. 2  Dardick "Tround"?

 

Det er korrekt.

For ikke å rote til psg-1 sin quiz så kan jeg liste opp svarene i dette innlegget.

  1. .50 Action Express, brukt i bl.a. AMT Auto-Mag og IMI/IWI Desert Eagle
  2. .38 Dardick Tround/T-Round, teleskopisk .38-patron, med innstøpt hylsebunn. Denne er for den nokså spesielle Dardick-revolveren som mates fra magasin og gjennom en tønne med plass til tre patroner.
  3. .38 Super
  4. .38 ACP
  5. 9x20 SR Browning Long, denne er svenskprod. for svensk Husqvarna Pist m/07.
Edited by Ei tohi varjata
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Dropsen øverst syns jeg noen må kunne klare. De er såpass interessante at alle med ørliten interesse for 2.VK i Norge bør vite hva de er.

Tenkes det på innholdet i "svenskepakkene" kanskje? De inneholdt jo div livsnødvendigheter og godis. Mener også tyskerne brukte drops for å komme i kontakt med unger, søtsaker var jo populært. Mange fikk jo også jobber slik,  selv om det var upassende. Mener å ha hørt fortalt slik.

Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, BC.Airn skrev:

Mener også tyskerne brukte drops for å komme i kontakt med unger, søtsaker var jo populært.

En liten avsporing, men likevel. Jeg kjenner en som vokste opp på en liten gård. Når krigen kom bygde tyskerne en flyplass der han bodde, og huset ble halvveis konfiskert. Tyskerne delte huset i to lukkede deler, hans familie bodde i den ene halvdelen. Som barn husker han dette godt, de fikk drops av de tyske soldatene. "Bong-Bong" het dropsene :D Gleden var stor når de fikk hele huset tilbake etter krigen. 

Jeg har spurt ham om mye ang. den tyske aktiviteten der han vokste opp, men dropsen er det han husker aller mest.

Link to comment
Share on other sites

Ja, barn husker nok de viktigste tingene, så dropsen sitter nok godt i minnet. 

 

Da har vi fått løsningen på gårsdagens quizz. Tidsblyanter med forsinkelse 2 timer og 5 -1/2 time og oppbevaringsboks. Kunne variere mye, men var sånn noenlunde veiledende. Har blitt fortalt at de med sølvfarget hylse er Britiske SOE, mens den gullfargede er Amerikanske OSS produserte.

Tåkesignal for jernbanesabotasje med orginal oppbevaringsboks. Tåkesignalene var opprinnelig til bruk for jernbanearbeidere som monterte disse et stykke unna der de jobbet hvis det var tåke. Smellet fra disse ville da advare lokfører i god tid, slik at de rakk å stoppe før de avsporet. Så kom et lyst hode på å montere disse med fenghettetenner/luntetenner til bruk ved sabotasje.

Og øverst er syreampuller for tenner til limpetmine. Fargekoden på ampullen indikerer tidsforsinkelsen. 

 

Veldig bra 1937M98 og Vaquero.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...