Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Beklager forsinkelsen.

Dagens røde tråd: patroner lagd for de som ikke nødvendigvis trenger de kraftigste våpen, og for de som av praktiske og kanskje krigslovmessige grunner ikke vil, gidder, eller kan bære offensive våpen..

OSyaIZy.jpg 

 

EDIT: viska ut ei patron somme ikke hører hjemme, men hadde sneket seg inn..

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal si dere fikk det til etter middagstid 😛 Hvordan fant du frem til patronen, @psAico, og vet du navnet/designasjonen på denne aktuelle utgaven med flaskehals?

  1. 5,8x21 DAP92, kinesisk PDW-patron (for pistol og MP)
  2. 4,6x30 for HK MP7
  3. 5,7x28 FN, for FNH Five-seveN og P90
  4. 7,62x33 SLK, for selvladekarabin (.30 US Carbine for M1/M2/M3 Carbine)
  5. 7,62x28 (vil ha navn på denne)
  6. 4,6x36 HK Löffelspitz, für das HK-Gewehr HK36 aus den 70-jahren
  7. ?
  8. ?
  9. .280/30 British helmantel (Radway Green)
Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Der traff du @Vargen. Dette er en britiskprodusert .280/30 fra Radway Green. 

 

For de som ikke kjenner til patronens historie var dette en mellomklassepatron utviklet av britene for å erstatte .303 British etter 2. VK. Flere våpentyper ble prøvd med patrona, bl.a. britiske EM-2-bullpuprifla og belgiske FN FAL i sine tidlige utgaver. .280/30-utgaven hadde samme støtbunn som .30-06, som gav den litt større hylsevolum og gjorde at den passet i sluttstykker for våpen i .30-06, som ville gjøre det lettere å bygge om eksisterende våpenplattformer til denne nye patronen.

 

Patrona hadde en stor sjans til å bli den første NATO-patronen, men prosjektet endte dessverre opp som vi vet med at amerikanerne kjørte en feig og barnslig kranglete kampanje mot "all utenlandsk design" og erklærte det som senere ble M14 og 7,62x51 NATO som erstattere for .30-06 og M1 Garand.

Artig nok møtte de seg selv i døra knapt et tiår etter når de fant ut at M14 var så og si ubrukelig i Vietnam som tjenestevåpen for lite trente soldater som ikke mestret rekyl og ikke trengte all kraften til en såpass hissig patron, og innførte AR-15 som M16, kamret for 5,56x45, igjen basert på .222 Remington.

Link to comment
Share on other sites

Nåh....det er en god del USMC veteraner som lovpriser M14...og rekyl..i en semi-auto rifle..??  Det störste problemet var at den var/er ukontrollerbare på helauto...akkurat som AG3, FN FAL osv..

 

Etter å ha eid og skutt med M14 i 30 + år så er jeg helt klar på at jeg heller drar i strid med den enn noe AR15/ HK416 junk..

 

En merker seg at yankeene fant de fram fra depotene til bruk i Irak og Afghanistan..

Link to comment
Share on other sites

Jevnt over forskjellige avstander i Vietnam og Irak/Afghanistan, da ;)

 

Å kalle AR/HK søppel forstår jeg ikke helt, de er noen av de mest driftssikre våpnene som finnes, jeg ville mye heller reist i krig med en AR eller HK oppskalert til en ok patron som 6,8 SPC med lange kuler, eller 6,5 Grendel, enn en M-14/AR-10/FAL som veier noe j...g, er lang som et vondt år, og har mye mer rekyl i både halv- og helauto enn AR/HK/Valmet/Galil/AK/FNC/G36/Whatever noensinne ville hatt. Og så er det jo dette med logistikk, vekten av hver patron, osv. Nesten halvannen kg og 35? cm forskjell har litt å si når man knør på optikk, grep, laserpekere, lyddempere i enkelte tilfeller (USMC eksperimenterer med lyddempere til alle på laget), og man sitter av/på kjøretøy er klart en kompakt liten M4 litt greiere å drasse rundt på. Spesielt når en drasser det rundt mye mer enn en skyter med det.

 

Selv M16 i modernisert utgave er for lang og "uhamslig", og byttes ut med M4 og M27 (USA-iansk HK416) i USMC.

 

Jeg sitter egentlig bare og venter på at USA bestemmer seg for ei ny kort patron i 6,5, 6,8 eller 7 mm, og bytter piper i samtlige M4er de har, og krever at resten av NATO følger etter. Sånn ca 70 år etter britene hadde lagd noe før sin tid.. 

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Helt rett.

  1. 5,8x21 DAP92, kinesisk PDW-patron (for pistol og MP)
  2. 4,6x30 for HK MP7
  3. 5,7x28 FN, for FNH Five-seveN og P90
  4. 7,62x33 SLK, for selvladekarabin (.30 US Carbine for M1/M2/M3 Carbine)
  5. 7,62x28 (vil ha navn på denne)
  6. 4,6x36 HK Löffelspitz, für das HK-Gewehr HK36 aus den 70-jahren
  7. ?
  8. 6,8 mm SPC (Remington Special Purpose Cartridge), utviklet som en kraftig patron for kortpipede AR/M4/M16, som en patron midt mellom 5,56 og 7,62 ytelses- og rekylmessig.
  9. .280/30 British helmantel (Radway Green)
Link to comment
Share on other sites

Jupp. Basert på 7,62x39 og produsert av Sako for svenskene. Jeg antar den var tiltenkt en modifisert Valmet-/Sako-rifle. Svenskene eksperimenterte med Galil en kort stund under navnet FFV-890C. Samme gusjegrønne farge som AK5 ble malt i.

  1. 5,8x21 DAP92, kinesisk PDW-patron (for pistol og MP)
  2. 4,6x30 for HK MP7
  3. 5,7x28 FN, for FNH Five-seveN og P90
  4. 7,62x33 SLK, for selvladekarabin (.30 US Carbine for M1/M2/M3 Carbine)
  5. 7,62x28 (vil ha navn på denne)
  6. 4,6x36 HK Löffelspitz, für das HK-Gewehr HK36 aus den 70-jahren
  7. 5,6x39 svensk eksperimentell patron (lagd av Sako)
  8. 6,8 mm SPC (Remington Special Purpose Cartridge), utviklet som en kraftig patron for kortpipede AR/M4/M16, som en patron midt mellom 5,56 og 7,62 ytelses- og rekylmessig.
  9. .280/30 British helmantel (Radway Green)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Pioneering work by the USAF Armament Lab at Eglin Air Force Base in the late 1960's produced the 7.62x28 cartridge which propelled a 172gr match projectile to the 1050 fps range but suffered from various reliability issues"

 

Da gjetter jeg den heter 7.62x28 USAF, eller .30 USAF?

 

Screenshot_20181213-002642.png

Edited by FreeSkier
La til bilde
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Der var begge to i mål samtidig! Godt jobba. Hvor fant du den teksten FreeSkier? :)

OSyaIZy.jpg

  1. 5,8x21 DAP92, kinesisk PDW-patron (for pistol og MP)
  2. 4,6x30 for HK MP7
  3. 5,7x28 FN, for FNH Five-seveN og P90
  4. 7,62x33 SLK, for selvladekarabin (.30 US Carbine for M1/M2/M3 Carbine)
  5. .30 USAF T3 (7,62x28)
  6. 4,6x36 HK Löffelspitz, für das HK-Gewehr HK36 aus den 70-jahren
  7. 5,6x39 svensk eksperimentell patron (lagd av Sako)
  8. 6,8 mm SPC (Remington Special Purpose Cartridge), utviklet som en kraftig patron for kortpipede AR/M4/M16, som en patron midt mellom 5,56 og 7,62 ytelses- og rekylmessig.
  9. .280/30 British helmantel (Radway Green)

Håper quizen falt i smak - hvis det er åpent for det har jeg mulighet for å legge ut mer militært.

Ole

  • Like 3
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Da var vi en dag nærmere jul, og jeg vil ha betegnelse på disse patronene: Har med noen bilder av bunnstemplene som evt kan være til hjelp. Burde ikke være så veldig vanskelig. Patronene står i samme rekkefølge når jeg har tatt bilder av bunnstemplene.

 

 

IMG_1014.JPG

IMG_1016.JPG

IMG_1017.JPG

IMG_1015.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Du har kartet men du holder det opp ned :P 

Hylsedimensjoner (kule/hylselengde) er korrekte, men det er snakk om en patron fra et helt annet land med helt annen politikk.

Jeg tror egentlig en må konsultere den store blå bibelen for å kunne finne den - det er nokså sært.

 

8 timer siden, FreeSkier skrev:

 

Veldig kul oppgave Ei tohi!

Men å påstå at det i det hele tatt finnes et kart her, er vel å ta i. Her skal man finne "the lost city" med noen få løsrevne biter av et gammelt kart. 

Er sannsynligvis ingen patron som har kostet meg så mye tapt arbeidstid, men pga. noen kritiske deadlines her, så måtte gi opp søket før jeg kom i mål.

Link to comment
Share on other sites

5,56X45:

NM226 5,56x45 rødplast fra BF(Bakelittfabrikken)

NM229  5,56x45 skarp (Blyfri) fra CG (Nammo) (eller NM230 sporlys, siden jeg ikke ser kulespissen på bildet er det umulig å avgjøre om det er sporlys NM229 eller sporlys NM230)

NM255 5,56x45 skarp (Blyfri utgave 2) fra CG (Nammo)

NM229 5,56x45 skarp fra CG (Nammo) (eller NM230 sporlys, siden jeg ikke ser kulespissen på bildet er det umulig å avgjøre om det er sporlys NM229 eller sporlys NM230)

 

9x19:

NM12 9x19 rødplast fra BF

NM125 9x19 sporlys for M72 øvingssystem fra FFV

Skarp militær 9x19 fra GFL (fiocchi)

Skarp militær 9x19 fra FFV

NM233 9x19 skarp blyfri fra CG(Nammo)

 

7,62X51

NM42 7,62X51 ekserserpatron fra Raufoss

NM126  7,62x51 løspatron fra BF

NM64 7,62X51 løspatron (denne er jeg gørrusikker på)

NM 9 7,62X51 løspatron med kort stjernebrett fra BF

NM134 7,62X51 løspatron med nebb fra BF

7,62X51 løspatron fra raufoss (de kalles hærens uke)

NM52 7,62X51 drivpatron for geværgranat Raufoss

NM8 7,62X51 blåplast kortholdspatron fra BF

NM127 7,62X51 blåplast kortholdspatron fra BF (ny type)

7,62X51 sporlys for indregevær 84mm RFK fra FFV (disse kom med både hvit og rød tupp på sporlyset)

7,62X51 trykkskytingspatron fra raufoss

DM41 7,62x51 skarp fra raufoss

NM60 7,62X51 skarp fra raufoss

NM62T 7,62X51 sporlys fra raufoss

NM62 7,62X51 sporlys fra raufoss

NM223 skarp fra CG (blyholdig, tilsvarer NM60)

NM231 skarp fra CG (Blyfri)

NM258 skarp fra CG (skarpskytterpatron med 168 grain kule)

Edited by høggern
skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå ble jeg skikkelig imponert, her var det mye rett. Beklager dårlig bilde, men de alle er helt riktige.

 

5.56 x 45 skal nr to være NM229 og nr fire være NM230, vanskelig å se prosjektil på bildet. Alle riktige

 

9x19: Alle riktige

 

7.62 x 51: Nr 3 er egentlig en DM28, men denne ble brukt som illustrasjon for NM64. Så det var NM64 jeg var på jakt etter her. Helt riktig.

                  Nr 6 er også riktig, men den har en betegnelse som jeg er på jakt etter.

                  Nr 10: riktig, men hva er betegnelsen?

                  Ellers så er alle riktige.

 

Skriv gjerne litt om de forskjellige typene, f.eks hvorfor gikk man fra NM 8 til NM127?

 

 

Edited by psg-1
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Man gikk fra NM8 til NM127 fordi presisjonen på NM8 mildt sagt er dårlig. Sannsynligvis er kula for lang til å stabilisere. NM127 har kortere kule. 

 

Nr 10: 7,62 mm til 84mm rfk heter FFV 553(B). Den finnes både med og uten sporlys selv om forsvaret her på berget vanligvis bruker sporlys. 

 

Hva som er benevnelse på hærens uke patronen (nr 6) vet jeg ikke annet enn at den er omtalt som det. 

 

Man gikk fra NM9 til NM126 (fra lang til kort stjernebrett) fordi man visstnok hadde problemer med at tuppen fløy. Videre fikk man problemer med matinga på den korte NM126 som gjore at man gikk over til en lengre NM134. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Jevnt over forskjellige avstander i Vietnam og Irak/Afghanistan, da ;)

 

Å kalle AR/HK søppel forstår jeg ikke helt, de er noen av de mest driftssikre våpnene som finnes, jeg ville mye heller reist i krig med en AR eller HK oppskalert til en ok patron som 6,8 SPC med lange kuler, eller 6,5 Grendel, enn en M-14/AR-10/FAL som veier noe j...g, er lang som et vondt år, og har mye mer rekyl i både halv- og helauto enn AR/HK/Valmet/Galil/AK/FNC/G36/Whatever noensinne ville hatt. Og så er det jo dette med logistikk, vekten av hver patron, osv. Nesten halvannen kg og 35? cm forskjell har litt å si når man knør på optikk, grep, laserpekere, lyddempere i enkelte tilfeller (USMC eksperimenterer med lyddempere til alle på laget), og man sitter av/på kjøretøy er klart en kompakt liten M4 litt greiere å drasse rundt på. Spesielt når en drasser det rundt mye mer enn en skyter med det.

 

Selv M16 i modernisert utgave er for lang og "uhamslig", og byttes ut med M4 og M27 (USA-iansk HK416) i USMC.

 

Jeg sitter egentlig bare og venter på at USA bestemmer seg for ei ny kort patron i 6,5, 6,8 eller 7 mm, og bytter piper i samtlige M4er de har, og krever at resten av NATO følger etter. Sånn ca 70 år etter britene hadde lagd noe før sin tid.. 

 

Problemet med ditt ressonement er jo nettopp at NATO IKKE har oppskalert til er tyngre patron...og jeg tviler sterkt på at det er noen vilje til å gjöre det heller...og selv om amerikanerne kanskje gjör det i overskuelig framtid så kommer ingenting å skje i Norge..

Edited by pondoro
Link to comment
Share on other sites

I følge tradisjonen burde usa byttet til noe nytt nå når norge har byttet til det store deler av nato byttet til da vi byttet forrige gang ;) 

 

 

-vi begynte med 3006 ca rundt da usa begynte med 7,62x51, 

-vi begynte med 7,62x51 ca da usa begynte med 5,56x45

-vi begynte med 5,56x45 nå ganske nylig så jeg lurer på hva usa bytter til da? noe med 6,5mm feks som yter ca det samme som kragpatronen fra 1923 ?  ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, psAico skrev:

 

 

Veldig kul oppgave Ei tohi!

Men å påstå at det i det hele tatt finnes et kart her, er vel å ta i. Her skal man finne "the lost city" med noen få løsrevne biter av et gammelt kart. 

Er sannsynligvis ingen patron som har kostet meg så mye tapt arbeidstid, men pga. noen kritiske deadlines her, så måtte gi opp søket før jeg kom i mål.

Jo, jeg la opp til litt klur - akkurat den skulle være så vanskelig.Egentlig tenkte jeg at noen med den blå boka kom til å finne svaret.

 Får ikke håpe du sender timeliste 😛

 

1 time siden, høggern skrev:

Man gikk fra NM9 til NM126 (fra lang til kort stjernebrett) fordi man visstnok hadde problemer med at tuppen fløy. Videre fikk man problemer med matinga på den korte NM126 som gjore at man gikk over til en lengre NM134. 

 

NM126F1 brukes i FN MAG, mater visstnok mye bedre enn NM134F1. Sistnevnte er standard for AG, MG3, og HK417 svjv

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...