Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Ser ingen grunn til å ta det bort, @vavlo, god ressurs!

FGxi5fv.jpg

 

@adhoc og @Jibrag har rett - det samme har @bobby, @boble og @Tikka 512.

  1. 6,5x68 med RWS 8,2 gram KS
  2. 7x33 Sako med Sako 108b
  3. .30-30 Winchester med Remington Accelerator - plastprosjektilhylse som holder ei 55-grains .224-blyspisskule. "Latterlig" er en god beskrivelse av v0 og lyden av skuddet. Fantes også i .308 Win og .30-06.
  4. ?
  5. ?
  6. ?
  7. ?
  8. 9,3x64 Brenneke med RWS 19 gram UNI

 

11 timer siden, DoctoRoy skrev:

Så kommer det en 307 Win (trur eg).

Legg merke til at #4 mangler utdragerrillen som .307 Win har.

(Forøvrig en grusomt stygg patron!)

 

Link to comment
Share on other sites

.35 Whelen er det ikke - .30-30 Winchesteren er den eneste amerikanske på bildet.

8x60S og 8x57R-360 er heller ikke med.

 

#5 er rimelig "basic bitch", finnes i de aller fleste butikker.. er det kuletypen som kødder det til? I så fall funka planen ;) 

#6 vil jeg ikke kalle en villkatt, det ble produsert fabrikkammunisjon for patronen. Den er svært nært beslektet en patron som allerede er vist i tråden.

 

Link to comment
Share on other sites

Var det så vanskelig da? :D

  1. 6,5x68 med RWS 8,2 gram KS
  2. 7x33 Sako med Sako 108b
  3. .30-30 Winchester med Remington Accelerator - plastprosjektilhylse som holder ei 55-grains .224-blyspisskule. "Latterlig" er en god beskrivelse av v0 og lyden av skuddet. Fantes også i .308 Win og .30-06.
  4. 8,2x53R Sako - eldre Sako Hammerhead muligens?
  5. 9,3x62 med ei kule som jeg pokker meg ikke vet hva er.. RWS H-Mantel?
  6. ?
  7. ?
  8. 9,3x64 Brenneke med RWS 19 gram UNI
Link to comment
Share on other sites

FGxi5fv.jpg

Da var dere i mål - godt jobba!

  1. 6,5x68 med RWS 8,2 gram KS
  2. 7x33 Sako med Sako 108b
  3. .30-30 Winchester med Remington Accelerator - plastprosjektilhylse som holder ei 55-grains .224-blyspisskule. "Latterlig" er en god beskrivelse av v0 og lyden av skuddet. Fantes også i .308 Win og .30-06.
  4. 8,2x53R Sako - eldre Sako Hammerhead muligens?
  5. 9,3x62 med ei kule som jeg pokker meg ikke vet hva er.. RWS H-Mantel?
  6. 5,6 vom Hofe Super Express
  7. 9,3x53R Sako
  8. 9,3x64 Brenneke med RWS 19 gram UNI
Link to comment
Share on other sites

Skarpt øye @Tikka 512 :) 

.300 H&H Magnum

.30R Blaser (11,7 gram RWS UNI)

.308 Norma Magnum

er helt rett.

 

Takk for veldig aktiv deltagelse i dagens to quizer!

 

@Vaquero tar da over stafettpinnen og legger ut morgendagens utfordring.

Edited by Ei tohi varjata
Det heter vel Magnum og ikke Nagnum......
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Litt slarv om samling før neste Quiz for 15/12,  den kommer i natt eller i morgen tidlig:

Jeg fikk en pakke fra Hjemmelading i dag, tre tomhylser som jeg trodde jeg ikke hadde (merket med rød stjerne). To av dem hadde jeg likevel. Jeg skaffer ting og putter dem i en kasse, så glemmer jeg hva jeg har:)

Fra venstre en NM60 7,62x51, for sammenligning. Deretter en vanlig 12,7x99 BMG, USA 1919. Så mottok jeg en hylse fra PPU Partizan 12,7x108 Russisk intr. i 1930. Så kjøpte jeg en 11,15x58R Østerrike intr. i 1877 & 1886. Når jeg kikket på den så fant jeg ut at jeg hadde denne hylsen fra før, også en Bertram med blykule, nyladet, den hadde jeg glemt. Som vi ser så ligner disse 1870 - 1880  militærpatronene  mye på hverandre i fasong, se bare på 10,15x61 Jarmann (1881) ved siden av. En ser at disse patronene tilhører samme generasjon. Til sist mot høyre fikk jeg også en Bertram hylse i 6,5x53R, Østerrike intr. i år 1892. Denne Bertramhylsen hadde jeg også fra før, jeg har den også som skarp original og en i trepropp. 

Det som er interessant med patronsamling er utviklingen av patroner og skytevåpen gjennom 150 år. Ved å studere dette havner man inn i visse innfallsvinkler av verdenshistorien som mange andre ikke tenker på. Man plukker opp udramatiske og dramatiske fortellinger som få historieinteresserte vet om. For noen er det et snevert perspektiv, kommer an på hvilke øyne som ser. 

DSC02018.JPG

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Her er nøtteliten igjen for dagens Quiz, det er bare å finne frem nøtteknekkeren som sitter mellom ørene:

Denne er ikke så vanskelig, det er jo også litt greit. Uansett så tror jeg en eller to her vil kreve litt tid. Den ene er noe uvanlig å komme over, så jeg er litt stolt av den.

Quiz 15.12.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...