Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

Det er helt korrekt! Nr 4 er altså 9x23mm Bergman-Bayard.

 

1. 7,63x25mm Mauser
2. 7,65x21mm Parabellum(.30 Luger)
3. 9x25mm Mauser Export
4. 9x23mm Bergman-Bayard
5. 9x23mm Steyr
6. 9x19mm Parabellum
7. 7,62x25mm Tokarev

 

image.png.d866faf0006550629dd2acc0f3cc85a6.png

 

Bilde lagt til av moderator

 

Edited by psAico
bilde lagt til for at vi noobs skal lære litt lettere
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

For 8.Desember prøver vi med noe annet enn hylselengder og kulediameter. 

De fleste som har handtert en patron eller ti, klarer å skille ut en 7,92x57mm i ei rotekasse. De som snur patronen og sjekker bunnen, finner ofte informasjon stemplet inn i bunnen, som årstall, produsent osv. Eller fks fargekoder som kan fortelle mye om innholdet i kula.      

Dagens spørsmål er:

- Hva betyr fargen rundt tennhetta? ( 2 typer)

- Hva forteller koden som er uthevet med kritt?

 

 

 

PICT0022.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

St = Stahlzündhuchen...altså tennhette i stål.

 

Röd ring er sporlys ...hvis svart tupp på kula panserbrytende sporlys.

 

Blå ring er brannstiftende prosjektil (hvitt fosfor som antennes av O2 i lufta ute i kulebanen når forseglingen slynges ut av kulas rotasjon..) 

Edited by pondoro
  • Like 1
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Her var det da lite respons?

Jeg skal ikke delta, men det er viktig å huske at på tysk krigsammunisjon forteller tennhetta bare noe om patronen - man kan finne noen av prosjektilets egenskaper.

En kan heller ikke blande inn andre lands fargekoder, som moderne NATO-koder eller koder fra Warszawapakt-land.

 

Forøvrig en bra quiz i dag, @Bunkeren - sikkert noen som syns det er en ekstra utfordring.

Link to comment
Share on other sites

Vel, siden ingen prøver.. :forvirra:

  1. S.m.E. med stålhylse med forsterket hode og ett flammehull
  2. S.m.E. med stålhylse med forsterket hode
  3. S.m.K. med stålhylse

Fargekodingene:

Blå ring = S.m.E., Spitzgeschoss mit Eisenkern = spisskule med jernkjerne.

Rød ring = S.m.K., Spitzgeschoss mit Kern = spisskule med stålkjerne (halvpanserbrytende eller panserbrytende avhengig om det er herdet kjerne)

 

Bunnmerkingene:

- betyr at hylsen har ett flammehull i stedet for de vanlige to. Den bruker fortsatt Berdanhette, og hullet står litt til siden for hetta.

St betyr at hylsen er av stål (Stahl)

+ betyr at det er tykkere gods i bunnen av hylsa ("hylsehodet" er tykkere).

 

-St+ betyr altså stålhylse med tykkere gods og ett flammehull.

St+ betyr stålhylse med tykkere gods.

St betyr kun vanlig stålhylse.

 

"-St"-hylsene var enklere å lage siden man trengte kun et flammehull, og hullet var dessuten større enn de to hullene vanligvis brukt i Berdanhylser.

Forøvrig finnes både S.m.E. og S.m.K. i utallige kombinasjoner, som Pondoro foreslår over finnes S.m.K. også som sporlys, da som S.m.K.L'Spur og S.m.K.Gl'Spur.

L'Spur = leuchtspur = sporlys og Gl'Spur = glimmspur = svakt sporlys/"dim tracer" som vi kaller det i dag. L'Spur markeres med at ca en tredel av kulen er lakkert sort, Gl'Spur har bare en liten del ytterst på kulespissen.

 

Takk til @Bunkeren for en utfordrende quiz!

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Ei tohi varjata serverer jo hele fasiten mens jeg sitter å skriver den inn her, supert!  👍

Da kan jeg bare fylle inn noen detaljer og noen beskrivende bilder. 

 

-SmE patronen (blå) med jernkjerne i kula kom som et erstatningsmiddel for det enorme forbruket av bly i de vanlige Ss kulene.  Første produksjon av disse kom i 1940. Og etter 1942 ble SmE i all hovedsak infanteriammunisjon nr 1 . Ss kulene med bly, gikk til skarpskytterene og til innskyting i fabrikker osv.  Jern er jo som kjent lettere enn bly, så kulene ble laget lengere for å kompansere for vektforskjellen. Med denne løsningen sparte de ca75% bly, og ettersom ressursene og råvaretilgangen ble dårligere, ble det også utviklet en kuletype med enda mindre bly og enda lengere kule. Denne heter SmE lg ( lg=lang) og har en fargeløs lakk rundt tennhetten.

Jernkjernene i SmE kulene hadde to forskjellige utforminger. Den ene er formpresset med en flate på tuppen, og den andre er dreiet eller rundslipt til en spiss. Se bilder under.

 

-SmK (rød) som kan penetrere en 11mm stålplate ved 100meter kan lett forveksles med Smk H (H for Hartkern - wolframkarbid- panserbrytende 19mm på 100m) som i 1940-41 gikk fra å ha en helt rødfarget hette, til også å ha bare en rød ringfuge som vanlig SmK, dog også med en helt sortfarget kule. Men på bildet i quizzen her er det stålhylser, og SmK H ble aldrig laborert med stålhylser, kun messinghylser. Så et lite hint i bildet der for de som tok den. 😁

 

St  hylsene er stålhylser som var i omtrent konstant utvikling hos Tyskerene før og under 2vk . St merkingen kom i leddet etter de kobberplatterte hylsene da man forsøkte å komme med en erstatning til kobberbelegget på stålhylsene. Kobber er jo kostbart når man kriger, så mange overflatebehandlinger ble utprøvd, og den mest brukte etter dette ble da lakkerte stålhylser.

 

St+ hylsene er nevnt på Tysk som " verringerter wandstarke" og " gerundetem boden" noe som enkelt oversatt er redusert veggstyrke/tykkelse og avrundet bunn. Disse kom da i 1941, etter klager om sprekker og avrevene hylsebunner i noen våpensystemer. Løsningen ble da en større radie innvendig i hylsa mellom vegg og bunn. Dette gjorde hylsa tyngere, og for å spare inn litt av dette igjen, så ble hylseveggene redusert med noen få tidels millimeter omkring midten av hylsekroppen.

 

--St+ hylsen kom senhøsten 1944, og som Ei tohi skriver ,har bare ett tennhull med en større diameter (fra to hull med dia. 0,8mm , til et hull på 1,1mm) for å forenkle hylseproduksjonen.  

 

Se bildene under, det gir kanskje mer mening i galskapen. Dette er jo bare små detaljer i vrimmelen av patroner, men håper det kan gi litt klarhet for de som lurer.

                                                                SmE                                              SmE                                         SmK

PICT0022.JPG.b3298a9ce6216c041183cbd042471923.JPG744984280_PICT0017(2).JPG.a504a55300a7cd38b6208ec2411d5b8c.JPG1086780248_PICT0016(2).thumb.JPG.584892407b9a018ccce289a4fd6e576f.JPG

 

Edited by Bunkeren
  • Like 2
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, psg-1 skrev:

I dag skal vi prøve å finne betegnelse på denne:

 

 

DSCN9567.JPG

 

Trodde ikke denne skulle være så vanskelig, eller er alle ute og går tur i det fine været????

 

Tar med en patron av samme type, kanskje det blir enklere da?

 

 

IMG_1008.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gjetter i vei, men jeg mistenker at jeg blir lurt av gigantnøttene som er bevisst brukt på bildet, og jeg ser jo også at hylselengdene ikke stemmer helt med gjettinga mi for etter hva jeg gjetter skal nødvendigvis de to karene til høyre være like lange og 9mm kortere enn tjukken i midten :lol: Men morsomt med en det i allefall går an å gjette litt på innimellom 

 

1: 416 rem mag

2: 416 rigby

3: 9.3x74R

4: 30-06 AI

5: 30-06

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Defiant skrev:

Shit au, gjør et forsøk.

 

1. .460 Weatherby Magnum

2. .450 Dakota

3. .375 Flanged Nitro Express

4. .318 Westley-Richards

5. .30-06 Springfield

@Defiant har fasiten:

Jeg må jo si at de fleste hadde et godt blikk, bra etter min bedømming .  @Chiefen.v-2 og @bobby som valgte å gå for .416 ser jeg hvorfor først nå, .416Wby og .416 Rigby er på bilde forvekslende like i forhold til fasiten. Jeg la inn .30-06 Springfield for å gi en referansenøkkel til hylselengder å kulediametere. Når det gjelder .318 Westley-Richards så har jeg lyst til å legge til at .318 blinder litt på hvilken kulediameter den egentlig har, den er nemlig .330" og Bertram lager hylser. 

 

Fasiten med hylsebunn:

Fasit 10-12.JPG

 

Jeg legger ved en illustrasjon for å vise noen av de foreslåtte svarene:

Fasit 10-12 a.JPG

 

Da er "nøtteliten" ferdig for min del, den kommer snart tilbake.  Da er morgendagen åpen for nestemann. 

Edited by Vaquero
  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, BC.Airn skrev:

Mener gubben hadde ei lang, slank gammal Winchester lever-action kamra for en slik patron, fikk aldri prøvd den av ham. Men han snakka om den som en afrikapatron iallfall. Passer med stikkorda tenker jeg no da... 

https://www.americanhunter.org/articles/2013/6/7/the-405-winchester/

Der tror jeg at du tenker på .405 Winchester, jeg har fortsatt søvnløse netter fordi jeg ikke har den i samlingen min. Har prøvd å få den på blå resept for å heve det psykososiale velværet i hverdagen uten å lykkes. En flott patron med historisk sus.......

Uansett er det nok ikke den Olesøn har med magnumbelte;) Theodore Roosevelt fikk  sitt navn hengende ved .405 Winchester i en Winchester mod.1895, selvfølgelig i forbindelse med sine jaktfortellinger fra Afrika. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...