Jump to content

Adventspatronquizen 2018 - til minne om Veidinn


Ei tohi varjata

Recommended Posts

quiz18.png.66b22dea26cc236f1be1f3306828881c.png

Årets patronquiz er her! Sist års quiz var en så stor suksess at vi prøver igjen.

 

-~-~-~-~-~-~-

 

I år er det en litt spesiell utgave til minne om Jon, for de fleste på forumet kjent som @Veidinn - og på andre fora som Sluksamleren. Jon var en meget ivrig samler av både norske sluker og patroner - samt blankvåpen og tilbehør. I tillegg var han en dyktig hjortejeger med mange års erfaring - såpass mye at han forfattet en bok om emnet, nettopp hjortejakt på Haugalandet.

Jon gikk bort i sommer etter en tids sykeleie. For både de av oss som kjente ham og de som hadde en perifer kontakt her eller på andre fora var det uten tvil et stort tap. En mentor, en kompis, en skytter, en jeger, en streng kinovakt, en sluksamler med glimt i øyet, og en enorm kilde til informasjon og kunnskap ble med ett borte.

 

Jeg tror jeg kan snakke på vegne av mange andre når jeg sier at Jon og hans anekdoter, historier, og fortellinger er dypt savnet.

Takk igjen for drahjelpen du gav, og de hyggelige samtalene oppe på "gutterommet".

 

- Ole

 

-~-~-~-~-~-~-

  • Hver dag vil det legges ut en quiz, bestående av et bilde av en eller flere patroner som skal gjettes på.
  • Dagens quiz vil gå ut dagen, hvorpå neste legge ut FØRST neste dag - dvs. at hvis en quiz løses, vil neste quiz legges ut neste dag - for å unngå rot og at tråden blir uoversiktlig.
  • Dersom ingen klarer å gjette alt rett vil fasit gis på slutten av dagen eller når neste dags quiz legges ut.
  • Absolutt alle er oppfordret til å delta på gjettingen! Ingenting er for dumt eller uriktig - håpet er at flere blir interesserte i denne (bi-)hobbyen!

-~-~-~-~-~-~-

 

Vi har en organisert liste over arrangører av quizen, men vi har fortsatt noen åpne dager. Dersom noen ønsker å bidra med en eller flere dagers quizer - kontakt meg på PM, så skal vi finne en dag som passer!

 

1781376365_349x192(rdt).png.79bb885f7c40beeafa4834866910ee0e.png

 

God advent og lykke til!

- Ole

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 11
  • Thanks 5
Link to comment
Share on other sites

Dette innlegget vil ha lenker til hver dags quiz og tilhørende fasit.

Første innlegg legges ut av @Vaquero.

  1. desember: Vaquero med 8x56R - quiz og fasit
  2. desember: Ei tohi varjata med militære revolverpatroner - quiz og fasit
  3. desember: Vaquero med forskjellige .300-/.308-patroner - quiz og fasit
  4. desember: Olesøn med 6x70R Norma og 8x58R Sauer & Sohn - quiz og fasit
  5. desember: Vaquero med 10,3x60R, 10,75x68, 7x72R, og 7x75R S.E.v.H. - quiz og fasit
  6. desember: snekkern med .243 Win, 6,5x55 og 7x57R - quiz og fasit
  7. desember: Kwakzalver med tidlige pistolpatroner - quiz og fasit
  8. desember: Bunkeren med tysk 7,92 - quiz og fasit + min kommentar
  9. desember: psg-1 med drivpatron for bombekaster: quiz og fasit
  10. desember: Vaquero med spesielle jaktpatroner: quiz og fasit
  11. desember: Olesøn med 9,3x72R og .470 Capstick: quiz
  12. desember: Ei tohi varjata med PDW- og "intermediate"-patroner: quiz og fasit
  13. desember: psg-1 med norske militærpatroner og deres designasjoner: quiz og fasit
  14. desember: Ei tohi varjata med jaktpatroner: quiz og fasit - bonusquiz og fasit
  15. desember: Vaquero med julenøtter, .44- og .45-patroner samt .308 Marlin Exp.: quiz og fasit
  16. desember: Ei tohi varjata med sivile revolverpatroner: quiz, fasit og liten fortelling om VeloDog-patronen + ekstraquiz og fasit
  17. desember: psg-1 med tidsblyanter, tåkesignal, og syreampuller for Limpet-mine: quiz  og fasit
  18. desember: psg-1 med 7,9x57 l.S. L'Spur (Gelb): quiz og fasit
  19. desember: Vaquero med "cowboy"-patroner: quiz og fasit
  20. desember: Ei tohi varjata med 7,62, 7,63, og 7,65 mm-patroner: quiz og fasit
  21. desember: Kwakzalver med sporlys-, spotter-, og innskytingspatroner til øvelses-/innskytingssystemer for RFK, panservernraketter, og kanoner
  22. desember: Vaquero med forskjellige 6,5-patroner: quiz og fasit
  23. desember: Vaquero med flere sivile 6,5-patroner: quiz og fasit + Joker og fasit  ///  Per-S med bonusquiz og fasit
  24. desember: Ei tohi varjata og Kwakzalver med fargerik type-quiz, del 1 pluss fasit pluss liten historie bak Schmidt-Rubin, 7,5x55 GP11 og K31
  25. desember: Ei tohi varjata og Kwakzalver med fargerik type-quiz, del 2 pluss fasit
  26. desember: Per-S med engelske patroner, og fasit
Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det var @Chickenthief som fikk full pott den 1/12. @Inner10er var nesten i mål, men utelot den spesielle kulediameteren. 

 

8X56R for Steyr-Mannlicher m/95 (rettrekker) og den ungarske boltriflen Mannlicher m/35 Puska er litt spesiell:

Den har en typisk gammel design som likevel kom så sent som i 1930 -31, patronen er utviklet i Østerrike. Slike kravepatroner med litt tykk hylsebunn var mer vanlige for perioden 1890 -1900. Ungarn/Østerrike hadde før denne en 8x50R som var konstruert i år 1888, den er også en Mannlicher fra Østerrike. Det røyksvake kruttet gjorde sitt inntog med franskmennenes 8x50R Lebel i 1886, en patron som ble et designforbilde for flere nasjoner på denne tiden. Det som er litt spesielt for denne 8x56R patronen er kulediameteren på .329" det vanligste vekslet mellom .318 - .323" - .327". En annen militærpatron som også hadde .329" var Japans 8x53R Murata (1889- 97). Østerrike og Ungarn med flere som benyttet riflene gikk egentlig over til tyskernes 7,92x57IS i 1940, men vi ser at 8x56R M30S patroner er produsert under hele krigen, mine eksemplarer er fra årene 1939 og 1942.

Patronen er forøvrig brukt av Bulgaria og Tyskland.

 

For de som vil skyte med en slik 8x56R i dag får noen utfordringer, Graf og PPU Partizan har laget hylser til denne 8x56R, men mantlede kuler er det verre med. Riktig nok så står patronen listeført hos PPU Partizan som ferdig ammo og komponenter som hylser og kuler. Hylser fra 7,62x54R kan også benyttes til omforming, at de blir litt korte spiller ingen rolle. Skal en få denne til å gå godt så må det bli noe støpt alternativ i bly eller spesial - import. En importør kan muligens ta inn noen mantlede FMJ-kuler fra Partizan som måler .330".

Man trenger selvfølgelig også klips som passer rifle og patron, klips er å få kjøpt på nettet.

 

De vanligste militære kravepatroner i denne gamle fasongen som vi samlere kommer over er: # 8x56R Kropatschek, Portugisisk. #8x58R, Dansk. # 7,62x54R, Russisk og som lever aktivt ennå som militærpatron. 8x50R, Lebel er ofte lett å komme over.

 

Da var det @Ei tohi varjata som vil komme med Quizen for 2/12:)

 

DSC01927.JPG

DSC01934.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg, Vaquero. Min quiz kommer når vi er over til 2. desember.

 

Det er jo ganske imponerende at 7,62x54R fremdeles holder koken - den brukes også nå i dag i svært mange land i både maskingeværer og skarpskyttervåpen. 127 år er såpass lenge at den regnes som patronen som har vært i militær tjeneste lengst!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Det er jo ganske imponerende at 7,62x54R fremdeles holder koken

Det har du helt rett i, men ingenting slår 9x19mm. Denne 9x19 ble introdusert i 1902. Når vi snakker om tjenestevåpen på tvers av fronter og utviklingen av de nyste pistoler/maskinpistoler, i dag har denne 9x19 fulgt med hele veien. 

I tillegg kommer 9x19 utbredelsen blant sivile våpen og sportskyting. Deretter kan vi snakke om 30-06 som militærpatron, den holdt vel ut lenger enn 6,5x55, når svenskene pensjonerte 6,5 har jeg ikke lest meg opp til i skrivende stund. 6,5x55 har imponert frem til i dag som sivilpatron i nyere våpen og sportskyting. Noen vil nok trekke frem .38 Spesial. Dette er nesten en egen tråd? Noen patroner ser ut til å vare evig.

Link to comment
Share on other sites

.30-06 var vel i utstrakt militær bruk frem til midten av åttitallet, ca det samme som 6,5x55 (svenskene hadde Ksp 58-A (FN MAG) i 6,5)). Jeg lurer litt på om britene fortsatt bruker 6,5 som innleggspatron..

9x19 har såvisst spredd seg mye. Nå i dag brukes den også av land på den andre siden av jernteppet, russerne har utviklet flere nye våpen for patrona. Rent aldersmessig slår den likevel ikke 54R ;) Sistnevnte er jo mest i bruk i tidligere USSR-/Warszawapakt-land, pluss vår nabo Finland. Riktignok har noen av disse tidligere litt eller veldig røde landa blitt NATO-land - Bulgaria, Kroatia, Tsjekkia, Slovakia, Albania, og Montenegro bruker alle 54R enda som NATO-medlemmer.

 

Dette får faktisk få sin egen tråd en dag, kjenner jeg!

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Der kommer Chiefen inn med alle rette, fransk 1892-revolver ble brukt av både Frankrike, Belgia, og et par andre.

  1. -
  2. .38/200, Storbritannia
  3. .455 Mk VI, Storbritannia
  4. -
  5. 8 mm Lebel / fransk ordonnans
  6. -
  7. 7,62x38R Nagant for den russiske M/1895-revolveren (riktignok ikke sovjet på tida den ble lagd og tatt i bruk)
3 timer siden, boble skrev:

Er nr to fra venstre 38 s&w?

 

Du var nær, Chiefen traff. Se nøye på nr en.

Link to comment
Share on other sites

Og der sat an, @Chiefen.v-2.

  1. .38 S&W
  2. .38/200, Storbritannia
  3. .455 Mk VI, Storbritannia
  4. 7,5 mm Nagant - denne er svjv lagd for Norge
  5. 8 mm Lebel / fransk ordonnans
  6. .38 Special, svensk helmantel for Airframe-revolver
  7. 7,62x38R Nagant for den russiske M/1895-revolveren (riktignok ikke sovjet på tida den ble lagd og tatt i bruk)

Det er vel ikke akkurat det mest eksotiske, men litt utafor det vanlige nå i dag er det jo.

 

.38 S&W ble som kjent brukt i Victory-revolverne til S&W - .38/200 i Webley-revolvere - hvor også .455en ble brukt.

7,5 og 7,62 Nagant ble brukt i hhv. norsk/svensk og russisk Nagantrevolver. Den russiske hadde en gassforseglingsmekanisme - en nokså unik sådan, i at hele tønnen skyves frem i skuddøyeblikket (under hanefall), og hylsemunnen er innenfor revolverens pipe. Når skuddet går av brettes hylsa ut mot innsida av løpet og kula passerer fra hylse til løp uten at det lekker gass ut mellom tønna og ramma. En av få revolvere som lar seg enkelt dempe!

 

8 mm Lebel / fransk ordonnans ble brukt i mod. 1892-revolveren i både Frankrike, Belgia, Tsjekkoslovakia, Sveits, og Spania. Temmelig anemisk patron med ca lik kraft som 7,65 Browning.

 

.38 Specialen er, som @Kwakzalver skriver, svensk, og brukt i det svenske luftforsvarets S&W M12 Airweight-revolvere. 070 75.

 

Takk for i dag - spent på morgendagens utfordringer!

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Ei tohi varjata said:

Den russiske hadde en gassforseglingsmekanisme - en nokså unik sådan, i at hele tønnen skyves frem i skuddøyeblikket (under hanefall), og hylsemunnen er innenfor revolverens pipe. Når skuddet går av brettes hylsa ut mot innsida av løpet og kula passerer fra hylse til løp uten at det lekker gass ut mellom tønna og ramma. En av få revolvere som lar seg enkelt dempe!

 

Ikke for å spikke fliser, men DA avtrekket på disse revolverene snurrer først tønna og deretter skyver den opp mot løpskonet mens man spenner opp hanen. Samme greia hvis man spenner hanen manuelt. Det er derfor disse revolverene har det råtneste DA avtrekket jeg noen sinne har vært borti. Jeg tror det ble produsert en spesiell versjon med demper for NKVD ihh. til hva jeg har lest, men jeg har aldri sett en. Det er førøvrig rart å se en DA revolver som må lades på samme måte som en SA. Den tar i alle fall 7 skudd.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du har nok rett i det, jeg huska det som at når hanen faller gis det en liten ekstra dytt på tønna. Avtrekket er i alle fall helt ekstraordinært bedritent. At offiserene fikk SA/DA-utgaven forstår jeg ikke, DA er jo enda mer ubrukelig enn SA. Er det ikke sånn røfflig 7 kg det er snakk om?

 

Om noe burde jo de ynkle menige vært straffa med selvspenneravtrekket fra helvete.

 

Kanskje noen skulle lage en ny Nagant, DAO med enda kvassere grepsvinkel og enda dårligere sikter for masokistene som skyter revolverfelt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tungt er greit nok. Langt, gnissete og etappevis gjør det enda verre. Tønna går forøvrig tilbake til nøytral posisjon når man slipper avtrekkeren tilbake så man kan operere ladeporten og utstøteren. En gammel Colt SAA er mye kjappere å lade.

 

De menige fikk SA av samme grunn som engelske menige fikk magasinsperre på SMLE’ene sine. Man stolte ikke på at menige soldater hadde god nok ild-disiplin til å ikke slippe opp for ammunisjon på den tiden.

Edited by Thor
Link to comment
Share on other sites

Jepp - lademekanismen er såpass lite elegant at det nesten er bedre å bare ta tønna ut og sette i en ny. Spesielt gøy når du må bruke utstøteren fordi hylsene sitter godt fast. Den er ikke sånn uten videre behagelig å bruke.

Vi hadde jo magasinsperre på den norske Kragen også, på de amerikanske modellene varierte det kanskje litt svjv?

Link to comment
Share on other sites

Joda..Naganten er en anakronisme...men den virker alltid.  Og den virker i - 30 grader med alt jeg putter i den...det kan man ikke si  om Lugere.... russisk mil. ammo fra 70 tallet smeller villig...og Fiocchi selvsagt..

 

Jeg har to...en fra 1908 (DA) og en fra 1915 (SA).  Sistnevnte er herjet etter en revolusjon og 2 verdenskriger og kom i et slaskete svinelærshylster...bolsjevikene har endog stanset over de originale merkene...men virker gjør den.

 

Når alt går til helvete så trekker man sin Nagan...B|

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67 Full pott:  Etter min oppfatning var det et skarpt blikk av deg å se forskjell på 300 DAKOTA og .300 Blaser, du har tydeligvis holdt i en del ulike patroner. Jeg er ikke så sikker på om mange hadde tatt denne:winke1:

Beklager dersom andre føler seg undervurdert, men flere kommer. I år tenkte vi at oppgavene ikke skulle bli for vanskelige, men treffe flere gode patronkjennere. Noen nøtter kommer nok. 

Edited by Vaquero
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Idag blir det litt gjetting til morrakaffen. 

1. er jo en 5.6x45 - tydeligvis en slags sporlys/Trace etter fargen å dømme

2. tror jeg er en 6x72R, rett og slett fordi en på banen hadde en drilling i denne merkelige patronen

3. må være en 8x58R - men hvilken - ikke Dansk Krag. Men svenskene laget Remington RB-rifler i 8.58R Sauer for veldig lenge siden... Så den blir det.

 

K
 

Link to comment
Share on other sites

Med 223 som referanse må vel nr 2 være en 6x70R. Vi hadde ei eske med sånne på ABC i hine hårde, (Norma fabrikkammo med ballistic tip kule tror jeg?) den ble innkjøpt ifb med at vi fikk bevilgninga i 2010 og var med opp gjennom årene/konkursene til den ble solgt i 2016 etter vi flytta til Sparbu, til en svenske. 

 

Den til høyre tar jeg ikke... 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Senior på Rogne holdt nr. 2 litt andektig og sa:

"Dette er rett og slett en pen patron."

Kan ikke annet enn å si meg enig. 

Hehe, jeg syns den ser helt idiotisk ut ;)

 

Sitat

vel nr 2 være en 6x70R

Var nok 70 jeg mente når jeg får tenkt meg om. Fins det i det hele tatt en 72?

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

På 4.12.2018 den 9.45, M67 skrev:

Hehe, jeg syns den ser helt idiotisk ut ;)

Nå er det ikke meningen å være OT her i tråden, men litt patronslarv har vi sikkert plass til? Det dukker opp noen "Blyantpatroner" her:

Når det gjelder rare patroner så er de mye snodig å se for brekkvåpen. Når jeg blar i litteraturen er det en patron jeg stadig fester blikket mitt på, 6,5x73,5 Shah av Iran-Persia.:)

Jeg har klippet å limt litt her fra ulike kilder, patronen har jeg aldri sett i virkeligheten. Jeg skulle gjerne hatt den i samlingen, den julenissen som kan skaffe meg denne finnes vel ikke? Det er mulig jeg kan spørre en politiker som stadig er på farten dit om han kan skaffe en....

 

Shah av Iran-Persia Mozaffar Ed-Dhin  (f.1853 - d.1907) var på en offisiell reise til Frankrike i august 1902 hvor han besøkte en datidens kjent våpenprodusent som "Faurè Le Page" som var kjent for luksuriøse produkter. Fabrikken hadde selvfølgelig kongelige og adelige kunder. Shahen bestilte et jaktgevær med spesielle ønsker, litt frem og tilbake hos produsenten ble det en patron som denne. Patronen var i halvproduksjon, om andre enn Shahen brukte den kjenner jeg ikke til. 

 

6.5X74R SHAH full.jpg

6,5mm. Shah av Iran.JPG

Mozaffar_ad-Din_Shah_Qajar.jpg

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

# .223 

# 10,3x60R M/30 Swiss. Den kom først som .450/.400 Black Powder Express 2-3/8" (Nitro Express) Britisk. 1880.

# 10,75x68 Mauser.

# 7x72R.

# 7x75R Super Express Vom Hofe

 

Bra prestert fra flere her @M67 og @pondoro, @Tikka 512:thumbup:

 

Med nesten ca.1700 visninger til nå så tyder det på at flere finner tråden interessant , om ikke alle henger med på patron-virvaret så er det i det minste litt å kikke på.

 

Da er det åpent for nestemann i morgen.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Defiant skrev:

Å gjette på slike patron quizer er absolutt ikke min styrke, men dette er en veldig lærerik tråd. :-)

Men gjør et forsøk, sjølv om fasiten nok er mer ukjente patroner enn mitt forslag.

243 Win. - 6,5x55 - 7x57 R.

Fasiten var ikke mer ukjent enn det. Full pott på deg i dag.

 

Klar for ny quiz i morgen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...