Jump to content

Mauser mod 1908


bbdg

Recommended Posts

Aaserud selde eit parti av desse på slutten av 90-talet med ny stokk og nytt løp til ein hyggeleg pris. Det kunne ha vore artig å vite korleis dette partiet enda opp i Noreg.

 

Så lenge løpet ikkje er utskote, har du ei solid rifle. 1908 er av dei aller beste mausarane. Spring og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, høggern skrev:

Ukurrant kaliber i mine øyne ;)

 

Du kan jo få mene akkurat hva du vil! 800 elefanter kan da ikke ta feil! https://en.wikipedia.org/wiki/W._D._M._Bell

 

Jeg har en "1908/34", den har fått det enda mer ukurante kaliberet 308 NM. På nettet finner jeg at de vanlige 1908 ble produsert fram til krigsutbruddet i 1914, for det brasilianske forsvaret. 1908/34 ble tydeligvis bare (?) produsert i Brno, og ble levert til det brasilianske politiet, kanskje i 1934??. Er det noen av dere som sitter på en komplett Mauser-historikk, og kan fortelle litt mer om denne modellen og produksjonen?

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Ja det kunne vært skutt 100 000 elefanter med kaliberet, på en uke.

 

I dag er kaliberet ukurrant på mine kanter iallefall. Kanskje man kan bestille en fabrikk patron type, eller fem. Ingen jeg kjenner her bruker kaliberet, det er ikke mulig å få en neve tomhylser eller patroner av en kompis, ingen jeg kjenner hwr bruker det. 

Så derfor blir det et kaliber for spesielt interesserte som gidder ladde alt man skyter selv. Og om man trenger etterforsyning av hylser må man kjøpe fabrikk patroner eller kjøpe nye hylser. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

På 1.12.2018 den 15.22, høggern skrev:

Den lokale våpenforretningen her har et eks stående. Tight og fin. 

 

2 timer siden, høggern skrev:

I dag er kaliberet ukurrant på mine kanter iallefall.

Løp å kjøp hvis man kommer over en Brasiliansk Mauser 1908! Dersom den er i original stand og i 7x57 Mauser:x

Patronen er ikke ukurant, den lever i beste velgående og hylser er tilgjengelig på Hjemmelading.no. Kuler er det mye å velge i til en grei pris. Ladedata er også rikelig, en trenger ikke å være supermann i ladebua heller. Skulle jeg valgt mellom en "Svenskemauser" 96/38 eller en "Brasse", hadde ikke jeg nølt et sekund.  Kaliberet gjør den bare til et morsommere klenodium.  Kaliberet er mye mer potent enn den tilsynelatende nærliggende 6,5x55. 

Illustrasjonen viser en RWS-patron og en Spansk militærpatron fra: Standard Electrica, Madrid fra borgerkrigen i 1936 - 39. Til høyre en 6,5x55. Tomhylsen til venstre er  Remington. 

7x57mm..JPG

7x57 Mauser er ufortjent glemt her på berget, den lever litt i skyggen av 7x64 eller 7x57R.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, seawolf skrev:

Var ikke 7x57 Boernes patron i de Mauser-riflene de fikk tak i fra Tyskland til Boerkrigen 1898 - 1902.

Det stemmer det, de brukte Mauser 93/95 i 7x57. Som vi spesielt interesserte kjenner til så brukte Skandinaviske frivillige Krag i 6,5x55. Kragen var produsert av Steyr-Mannlicher, etter det som skrives skulle det være Krager som ikke gikk igjennom kvalitetskontrollen til Norge. Boerne brukte også Mannlicher m1888/1888-90, den hadde en Mannlicher-patron som 8x50R , (ikke 8x50R for Lebel/Fransk).

Det var vel Mausere og Krager som drev langholdsplaging mot britene. Boerne var kjent og fryktet for god skyting og  god utnyttelse av terrenget/kamufler

Edited by Vaquero
Dårlig kilde på link.
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, pondoro skrev:

Du Vaquero.......er du virkelig komfortabel med å linke til helt klart nynazistiske sider..??

Det har du jammen rett i, jeg søkte etter Skandinavere i boerkrigen for å finne bilder, jeg fant et bilde av Skandinavere med Mausere. Jeg leste ikke så nøye, men så det når du nevnte dette. Jeg har lest kilden og ble litt sjokkert. Jeg står ikke inne for denne teksten og fjernet linken. Jeg får lese bedre korrektur neste gang. Jeg beklager et dårlig hurtig valg av en link.:roll:

Det er første gangen jeg har snublet over en slik link.

Edited by Vaquero
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Mausere fra Argentina m/1909 og Brasil m/1908 så har disse holdt et høyere prisnivå lenge:

Jeg har fulgt med en del på priser i Tyskland og andre steder, de tar seg godt betalt for disse.  Nå er den tyske m/98 i originalkaliber 7,92x57 i ferd med å klatre skikkelig på prisnivået. 

Ukurant:

Jeg vil vel heller påstå at den Argentinske/Belgiske 7,65 (kulediameter .313") er mer ukurant enn 7,92 og 7x57.  Uansett så er disse Mausere i originalstand med rett kaliber i ferd med å bli mer ettertraktet. Vi i Norge har lenge vært bortskjemte med Mausere uberørt av Kongsbergs omgjøringer, men de minker. Siste ryktene jeg har hørt nå er at tyskere tråler etter originale skjefter og betaler godt for dem, over kroner 2.000,- er nevnt.  

 

Edit: Når man velger å kjøpe slike eldre infanteririfler så er det affeksjonsverdien/historisk interesse som er motivet. De/vi som liker å ha slike våpen har andre våpen for hovedoppgaven i jakta. Har man plass i garderoben er det gøy med noe annet i veteranklassen på en godværsdag på banen eller en liten tur i skogen. 

 

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, pondoro skrev:

Jeg har en belgisk Kavalerikarabin mod. 1889 i 7,65 Mauser....finnes det ammo å få tak i til slikt no..?  Har hatt den i mange år men aldri skutt med den..

Da blåser du liv i den og lager en 7,65x53 tråd, det tror jeg flere her ville funnet som interessant 9_9

Det er håp! PPU Partizan har ferdig AMMO, Magne Landrø AS skaffet meg et parti med 7,5x54 French en gang, spesialbestilt. Hør med M.Landrø. Når det gjelder Partizan så lader de disse 7,65x53 med .311" kuler. .313" er offisiell diameter for dette kaliberet, men en vanskelig diameter å oppdrive. 

 

Lade selv:

Hjemmelading.no har Die-Sett fra Lee til en grei pris, og .311 kuler er lett å få tak i (.303 British). Hornady har en del utvalg for .312" kuler beregnet for .303 British. Hornady sine kuler ser ut til å ha tørket ut her i landet, men en kan ta en ringerunde. 

 

Jeg har skutt mye med .311" kuler fra Sierra med min 7,62x54R til Mosin-Nagant m/44:

Jeg har også testet ut en del .312" kuler fra Hornady, men har landet med best resultat med .311" kuler fra Sierra. Dersom du går kromrygget inn for å lade til stasen så kan vi bli enige om en overdragelse av mine siste .312" kuler, 43 stk. Da må du lage en 7,65x53 tråd! ( med bilder selvfølgelig ).

7,65x53.JPG

7,65.JPG

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, Mas-36 skrev:

Derfor du bruker 8x57IS selv da? ;) Er ikke mindre ukurant 7x57 Mauser :P 

7,92 er det faktisk ganske lett å finne patroner til her i kongeriket enda. Det ligger en del slik ammo rundtomkring som man kan få kjøpt for en ublu pris (men det er tilgjengelig) 

7X57 derimot er relativt uvanlig.... 

Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, Torf skrev:

at det har vært brukt SteyrKrag orginalt produsert i 7x57 i Boerkrigen 

K.E. Hanevik nevner i sin bok "Norske Militærgeværer etter 1867" om Krag i Boerkrigen, han nevner at 7x57 var et ønske fra Boerne , men det ble avvist. Han skriver at Boerne kjøpte beviselig 298 geværer. I 1898/90 ankom også 300.000 skudd.

Kragene havnet hos offiserer først og fremst, de var dobbelt så dyre som Steyr-Mannlicher i 7x57. Derimot har jeg lest at det ble brukt 7x57 hylser i utviklingen av 6,5x55. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...