Jump to content

Hagle til ekspedisjoner


MacGyverJrJr

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal på villmarksekspedisjon i Canada neste år, og trenger da en hagle for beskyttelse mot bjørneangrep. Jeg har funnet en ATA Etro ET09 pumpehagle, med en løpslengde på 42cm. Dette gjør den velegnet som ekspedisjonsvåpen da vekta blir lav. Det jeg ikke har noen erfaringer med er hvordan er en sånn hagle til bruk på jakt? Etter ekspedisjonen kommer jeg til å fortsette å ha denne hagla, og hadde håpet på å kunne bruke den til vanlig jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det siste spørsmålet først: For å kunne registrere den som jaktvåpen, må totallengden være 80 cm eller mer. Ut fra noen bilder på nettet, antar jeg den holder det kravet.

 

Jeg antar du mener å bruke slug? Hvorvidt de får nok fart til å stoppe en bjørn, med bare 42 cm pipelengde, vet jeg ikke. Vi har for øvrig en del tråder om våpen til "isbjørnsbeskyttelse" her inne, prøv søkefunksjonen!

 

Hvis du skal kjøpe våpenet i Canada, og "eksportere" det derfra, og "importere" det hit, må du nok belage deg på en del papirarbeide, i tillegg til vanlig våpentillatelse. En kamerat kjøpte ei rifle før/etter en slik ekspedisjon, og tok den inn hit, men det er en god del år siden.

Link to comment
Share on other sites

Regner med at du primært skal bruke den til beskyttelse mot bjørn? Da ville jeg gått for de mest solide og driftsikkere pumpehaglene. Er tross alt livet ditt det står om! Ta en titt på remington 870, Mossberg 500/590 og Benelli Nova/supernova. Tror jeg hadde holdt meg unna tyrkiahagler..

 

Ser Jegermeistern kom meg i forkjøpet😛

Edited by skog
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Hei, og velkommen til forumet!

 

Det siste spørsmålet først: For å kunne registrere den som jaktvåpen, må totallengden være 80 cm eller mer. Ut fra noen bilder på nettet, antar jeg den holder det kravet.

 

Jeg antar du mener å bruke slug? Hvorvidt de får nok fart til å stoppe en bjørn, med bare 42 cm pipelengde, vet jeg ikke. Vi har for øvrig en del tråder om våpen til "isbjørnsbeskyttelse" her inne, prøv søkefunksjonen!

 

Hvis du skal kjøpe våpenet i Canada, og "eksportere" det derfra, og "importere" det hit, må du nok belage deg på en del papirarbeide, i tillegg til vanlig våpentillatelse. En kamerat kjøpte ei rifle før/etter en slik ekspedisjon, og tok den inn hit, men det er en god del år siden.

 

840 mm totallengde og 400 mm pipe. ;) 

https://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§2

Husk at ei hagle kan også ha maksimalt 5+1 skudd i Norge uten spesiell dispensasjon!


I Canada er hagla lovlig med 420 mm pipe siden den er slik fra fabrikk - men du har ikke lov til å gjøre ei pipe kortere enn 18,5 tommer (470 mm) selv.

Det er lov med korte haglepiper men de !!!MÅ!!! være slik fra fabrikk - du må faen ikke finne på å korte den ned selv..

 

Jeg er forøvrig helt enig med skog i at jeg ikke ville stolt på en tyrkisk billighagle når det er snakk om liv og helse.

Vi har som Jegermeistern sier mange tråder her inne om våpen til isbjørnbeskyttelse, noe som med fordel kan tittes på - isbjørn er tross alt den største og mest aggressive bjørnearten vi har. Enkelte i nordamerika liker å tro grizzlier er kjeeeempestore og skumle, men alt i alt er faktisk de hvite bamsene på Svalbard både større og sultnere=sintere.

Edited by Ei tohi varjata
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Ser nå i ettertid, at på sakshaugsport.no, så er det et kommet inn detaljbeskrivelsene til et annet våpen enn den aktuelle hagla jeg så på. Så ser jo hos andre at den har et løp på 71cm., så da er spørsmålet om løpslengde uaktuelt. 

 

Ja, tanken er å lade de 3-4 siste skuddene med slugs og de to første med "fugleskudd", i og med at det er skremmeskudd som er det aller mest aktuelle. 

 

Veldig takknemlig for tips til type hagler, verdt å merke seg er budsjettet stramt, så pris er en faktor som jeg må hensynta.

Link to comment
Share on other sites

Browning BPS er fin. Stålkasse, og om du vil...kan du få den i kaliber 10. 

Koster å sende våpen frem og tilbake. Om budsjettet er stramt, så lønner det seg å kjøpe på stedet.  Og selge den til første og beste kar før hjemreise. Eventuelt gjøre en avtale med våpensjappa om retur etter ekspedisjonen.

Edited by hovdeknuten
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det eneste trådstarter egentlig spør om, er om hagla han har valgt seg ut egner seg til jakt, og spesielt jakt når han kommer tilbake fra turen. Slik jeg ser det, er denne hagla ikke et spesielt godt jaktvåpen pga meget kort løp (og sikkert balanse). 

Off topic: Jeg har noen langturer i Alaska. Bare å glede seg, men planlegg godt med tanke på hva dere vil oppleve og hvor dere skal være.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg aner ikke hvilken tidligere erfaring du har med våpen, og særlig bæring av våpen til jakt, men jeg ville ikke anbefalt å lade "skremmeskudd" først. Dersom ulykka først er ute, driten treffer vifta, bamsefar står og tygger på soveposen og du må klemme av noen skudd er det greit at når du først trykker av er det noe er effektivt. Særlig heldig er det heller ikke dersom du må stå og jokke på hagla for å få ut "skremmeskudda" først.

 

Dersom det er snakk om en bjørn på lengre hold er det ikke et problem å forsiktig ta ut skuddet i kammeret og lade en løspatron e.l. for å så "skyte".

 

Sats heller på signalpenn, signalpistol, to Crocs du slår sammen.. hengende i beltet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Løsskudd eller andre "svake" skudd som varselskudd er en dårlig ide. Varselskudd tar du evt i bakken, gjør akkurat samme nytten.

 

Ville ikke risikert import av egen hagle hvis du ikke skal være lenge i Canada på forhånd, utrolig kjipt hvis den plutselig sitter fast i tollen o.l. Ekspedisjonsvåpen er jo ikke helt ukjent der borte, så ville styrt unna billigræl og heller kjøpe det de lokale bruker. Er som oftest en grunn for det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god jakterfaring (15 år), så ting som angår håndtering av våpen og omkringliggende føler jeg at jeg har styring på. 

Men ja, hagler med kort løp (som er innafor norske krav), hvordan er de å bruke? det har jeg ingen erfaring med.

 

Skjønner nå at ATA arms kanskje bør unngås? i såfall hvorfor?

 

Hagla skal primært være til selvforsvar mot svartbjørn, men hadde jo vært fint om den var en god brukshagle til småviljakt i norge.

 

Kommer til å kjøpe hagla i Norge, pga mindre styr og toll, (med mindre noen her har erfaring med kjøp av våpen i Canada?)

 

Crusier: Takk, det er Ungava-havøya som skal krysses denne gang. Ikke usannsynlig at Alaska blir neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

Brenneke i alskens lengder og vekter får en jo nærmest kastet etter seg her i Norge så det skulle ikke vært et problem å finne solide fyllingskuler med god penetrasjon og ekspansjon.

Billige tyrkerhagler har dårligere kvalitetskontroll, tilpasning mellom deler, generell materialkvalitet og overflatebehandling enn det meste av amerikanske, italienske, og ellers europeiske hagler (selv om mange tyrkerhaglefanboys er overbeviste om at tyrkerhagla til 2399,- er guds gave til jegere..). Litt synd er det om tennstempelet takker for seg, hanen henger, sleiden låser seg opp, hylsa ikke vil ut, eller noe fryser i kulden. Spesielt langt pokker ute i gokk hvor det er rimelig langt til delelageret i Istanbul.

Edited by Ei tohi varjata
Link to comment
Share on other sites

Lite tips: kontakt en guide, buschpilot el.l på nett og avtal leie av våpen før dere reiser. Jeg har, bortsett fra første tur, leid våpen der borte. "Alle" har stor revolver og hagle å leie ut. En av de jeg var på tur med fikk ikke bagasjen sin til Alaska og måtte kjøpe alt nytt der borte, så leievåpen kan være lurt. Jeg har aldri vært på guidet tur selv, men guidende og pilotene jeg har snakket med, lader hagla slik at første skuddet er buck shots, deretter fult magasin med slugs. Kanskje tilfeldig, men vi har endt opp med remington pumper og S&W revolver de gangene vi har vært der borte. Bjørnene jeg har møtt i villmarka, har løpt panisk avgårde når de har fått ferten av oss. Brunbjørn nærmere sivilisasjon har behandlet oss som luft, og svartbjørn har på det værste fulgt etter oss en hel dag. Fyren på bildet, som er den første bjørnen vi møtte på nært hold (10 meter), kastet seg rundt og løp det den kunne når den fikk overvær av oss.

8C309B89-B454-47E5-8556-7EF486310D9C.jpeg

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Billige tyrkerhagler har dårligere kvalitetskontroll, tilpasning mellom deler, generell materialkvalitet og overflatebehandling enn det meste av amerikanske

 

Skulle tro du beskriver min amerikanske 870 her. Jeg klarer aldri å forstå at noen anbefaler en 870, ihvertfall ikke en ny. Den smeller ikke hver gang, den trekker ikke ut hylsene hver gang, den mater ikke ny hylse hver gang, den har en blånering som jeg tror er gjort med sprittusj og jeg kan ikke olje innsiden av låskassen uten å kutte meg til blods. Dum nok som jeg er, så er det den haglen jeg har brukt mest i år. 

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

@Ranger#44 Kvalitetskontrollen hos Remington er ikke slik det var for 10-15 år siden dessverre.

 

Det positive er at hvis du virkelig vil få et brukbart våpen ut av det så finnes det ettermarkedsdeler for enhver smak. Cerakote eller Duracoat fikser overflaten.

 

Smøring inni kassen funker best med sprayboks og fille.

 

Disse haglene er billige våpen og jeg regner dem mest som halvfabrikata.

Edited by Thor
Skriveleif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, MacGyverJrJr skrev:

 

Veldig takknemlig for tips til type hagler, verdt å merke seg er budsjettet stramt, så pris er en faktor som jeg må hensynta.

Mitt tips er at du sjekker Finn.no etter nevnte hagler som har blitt anbefalt her i tråden, der nevnte hagler ofte er billigere enn nypris på Tyrkerhagla. Ser det ligger pumpehagler fra Remington, Winchester, Benelli og Mossberg til lavere og ca lik pris som nypris på Tyrkerhagla :) 
 

Edited by MathiasH
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Mossberg Mariner 590A1 som brukes i fjæra til å holde minkbestanden i sjakk. Har også hatt den på Svalbard som bjørnesikring. Den funker alltid og er ekstremt robust. Det var vel en slik Lars Monsen hadde med til Canada. Selv om jeg allerede har en slik ville jeg likevel gjort som Thor foreslår. Mye mindre styr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt en sideside eller o/u med to avtrekkere med samme begrunnelse som man anskaffer dobbeltrifler med to avtrekkere til farlig vilt i Afrika; 100% redundans. Skulle feks et tennstempel ryke har man fortsatt et intakt skytevåpen.

Man har også lengre løp med dobbeltløper.

Anskaffer man en Valmet 412 med 2 avtrekkere har også hagleløpene spor for optilock qd kikkertmontasje slik at man kan skyte slug ut til 80m. Får man tak i Souvestre dsfs slugs har man 120m rekkevidde med kikkert på Valmeten og disse slugene legger alt flatt. 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Torf skrev:

Jeg hadde kjøpt en sideside eller o/u med to avtrekkere med samme begrunnelse som man anskaffer dobbeltrifler med to avtrekkere til farlig vilt i Afrika; 100% redundans. Skulle feks et tennstempel ryke har man fortsatt et intakt skytevåpen.

Man har også lengre løp med dobbeltløper.

Anskaffer man en Valmet 412 med 2 avtrekkere har også hagleløpene spor for optilock qd kikkertmontasje slik at man kan skyte slug ut til 80m. Får man tak i Souvestre dsfs slugs har man 120m rekkevidde med kikkert på Valmeten og disse slugene legger alt flatt. 

 

Ser poenget ditt med at et tennstempel kan ryke, hvis jeg hadde vært ute etter en o/u så hadde jeg tatt med meg den jeg allerede har hjemme. Hvis du leser mitt spørsmål, så er det nettopp et langt løp jeg ikke vil ha. Jeg er heller ikke ute etter å legge ned et vilt på 120 meter, da våpenet er myntet på bruk mot beskyttelse mot bjørn, og ikke jakt på bjørn. Det viktigste er å ha et våpen med kapasitet til mange skudd kjapt etter hverandre, først og fremst til skremmeskudd. Skulle jeg dessverre bli nødt til å skyte  bjørnen, vill dette skje på kloss hold, og et langt løp vil ikke være hensiktsmessig. 

 

 Setter pris på alle tilbakemeldinger, men fint om folk leser hva jeg lurer på, før de svarer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...