Jump to content

30-06 ammunisjon til småviltjakt (anbefalinger)


fredriko

Recommended Posts

Tror du blir fornøyd.- Lapuas hylser og kuler er kvalitetsvare  og fullt på høyde med Norma.

 

123 grain kule må kunne sies være en "lett" kule  for bruk i 06'en. Jeg lader denne til en VO på ca 850 - 860 m/s.

 

For blyspiss i samme vektkaterogi bruker jeg Sierra Pro-hunter 125 grain ladet til samme fart/treffpunkt.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

mottok Laupa ammoen i dag, 123 grain, rister litt på patronen og det høres ut som det bare er "en kvart" med krutt inni hylsa, er ikke mye ladning i de greiene der, har ikke fått testa enda :D 

men i en 30-06 med så lett ladning så blir vel rekylen å regne som salong gevær nesten :P 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Mas-36 skrev:

Der får du gode småviltpatroner om rifla liker de. Ikke forvent "salongrekyl" da de fiser ut i god hastighet, men rekylen er mild i forhold til 180grs kuler ;) 

 

Ja det er det de skal brukes til, jeg skal på skogfugljakt til helga, var ikke så aller verst pris på dem heller syns jeg :)

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fortsetter i tråden min her så slepper jeg og lage en ny om nesten samme tema.

 

Jeg skal kjøpe inn noe trenings ammo til 30.06 rifla mi, jeg sitter nå og lurer på om jeg skal kjøpe 50pack av sellier & Belliot 124grains eller 180grains   https://www.skittjakt.no/sellier-and-bellot/152046/s-and-b-helmantel-30-06-8g--124gr-50-pack-treningsammo-helmantel

 

alternativ 2 er Winchester 147grains http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=5904

 

så til dilemmaet, jeg kommer mest sannsynlig ikke til å bruke rifla mi på storvilt med det første, det blir nok revejakt og småviltjakt til å starte med, er det da like greit å kjøpe trenings ammo med lette kuler som 124grains siden det er dette jeg kommer til å bruke for det meste? eller er det nærmest mulig 180grains som er tingen uansett, at jeg bør skyte den inn med 180grains og heller gjøre de nødvendige justeringer på siktet når jakta starter? 
jeg bare lurer på om treffpunkt er mye dårligere med ei lett kule en ei tung kule på generell trening? 

 

Det som hadde vært optimalt for min del er å skyte inn rifla med noelunde den ammoen jeg skal bruke på jakt så jeg vet hvordan rifla går, men hvis jeg skyter den inn med 180grains blir det da enorme forskjeller på treffpunkt med ei f.eks 124grains eller 150grains kule (i teorien) 

jeg vet alt dette om at bare jeg selv kan finne ut dette for jeg må teste med forskjellig ammunisjon på bane etc, men i teorien er det store forskjeller ? ☺️

Link to comment
Share on other sites

@fredriko Gjør det enkelt for deg selv. Kjøp den fabrikkammoen som er billigst og går greit nok og skyt skyt og skyt. Når de en eller annen gang skal kjøpe deg jaktammunisjon så skrur du eventuelt på siktet om du ikke er så heldig at jaktammunisjonen går ganske likt så du ikke trenger å tenke på det når du skal skyte elgen. Du må da uansett kjøpe deg 2-3 typer jaktammunisjon for å se hva rifla trives med.

 

Treningsammo med lettekuler er fint da du slipper å plage deg selv med unødvendig mye rekyl som ei 180grs kule vil gi deg. Sellier&bellot 124grs kuler, Podium(mistenker det er samme som S&B), Remington, Winchester og flere med 123(4)grs til 150grs kuler holder masse til trening og konkurranse på hold opp til 200meter om det ikke er mye vind.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, fredriko skrev:

jeg vet alt dette om at bare jeg selv kan finne ut dette for jeg må teste med forskjellig ammunisjon på bane etc, men i teorien er det store forskjeller ? ☺️

Alt fra 1-2cm til 20-30cm så som du selv skriver, her må du teste med ditt våpen ;)

Link to comment
Share on other sites

Akkurat nå, Mas-36 skrev:

Alt fra 1-2cm til 20-30cm så som du selv skriver, her må du teste med ditt våpen ;)

 

2 minutter siden, Mas-36 skrev:

@fredriko Gjør det enkelt for deg selv. Kjøp den fabrikkammoen som er billigst og går greit nok og skyt skyt og skyt. Når de en eller annen gang skal kjøpe deg jaktammunisjon så skrur du eventuelt på siktet om du ikke er så heldig at jaktammunisjonen går ganske likt så du ikke trenger å tenke på det når du skal skyte elgen. Du må da uansett kjøpe deg 2-3 typer jaktammunisjon for å se hva rifla trives med.

 

Treningsammo med lettekuler er fint da du slipper å plage deg selv med unødvendig mye rekyl som ei 180grs kule vil gi deg. Sellier&bellot 124grs kuler, Podium(mistenker det er samme som S&B), Remington, Winchester og flere med 123(4)grs til 150grs kuler holder masse til trening og konkurranse på hold opp til 200meter om det ikke er mye vind.

 

 

Takk for utfyllende info, jeg heller mot å kjøpe et par pakker Winchester 147grains og starte der, så får jeg bare prøve meg frem med forskjellige typer ammunisjon etter hvert,
og som du sier så er det jo ikke mye arbeid å justere inn siktet for jakt ammo likevel :)

er det noe forskjell på "slitasje" av løp og demper etter kulevekt og hvor mye krutt som ligger bak å skyver? 

 

Link to comment
Share on other sites

19 timer siden, fredriko skrev:

er det noe forskjell på "slitasje" av løp og demper etter kulevekt og hvor mye krutt som ligger bak å skyver? 

Løpsslitasje har mange variabler. Men jo høyere hastighet jo mer slitasje. Små kaliber med stort hylsevolum sliter med enn kaliber med stor kulediameter og moderat kulediameter. Hvordan du pusser, hvor varmt du skyter løpet osv osv. Type krutt som blir brukt og mengden av det her er det så mange variabler at det er håpløst å gi noe fasit svar. Når et løp er utskutt kommer også an på kravet til skytteren. Er det "hull i hull" som er kravet så er løpet oppbrukt lenge før elgjegeren som er fornøyd med 5 skudd innenfor 30 cm på 100 meter :P 

Link to comment
Share on other sites

På 15.1.2019 den 18.58, Mas-36 skrev:

Løpsslitasje har mange variabler. Men jo høyere hastighet jo mer slitasje. Små kaliber med stort hylsevolum sliter med enn kaliber med stor kulediameter og moderat kulediameter. Hvordan du pusser, hvor varmt du skyter løpet osv osv. Type krutt som blir brukt og mengden av det her er det så mange variabler at det er håpløst å gi noe fasit svar. Når et løp er utskutt kommer også an på kravet til skytteren. Er det "hull i hull" som er kravet så er løpet oppbrukt lenge før elgjegeren som er fornøyd med 5 skudd innenfor 30 cm på 100 meter :P 

 

Ja okei, jeg stiller ikke krav til hull i hull, dette er min første rifle så jeg vet ikke hva som definererer et utslitt løp, men dette var jo matnyttig informasjon :)

 

Link to comment
Share on other sites

@fredriko Kjøpte du rifla ny? I så fall kan du ved "normal" bruk og vedlikehold forvente mellom 5000 og 10000 skudd før løpet er oppbrukt alt etter presisjonskrav. Da det Amerikanske(USA) forsvar brukte .30-06 så byttet vel de løp etter ca 15000 skudd :P Men kravet til presisjon var jo ganske lavt. Amerikanske rifler som bruker løp som er trekt, og ikke hamret blir ofte fortere slitt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...