Jump to content

220 grains jaktkule.


ahatleskog

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er ute etter en 220grs 30 cal jaktkule, noen som har gode tips? Jeg har søkt litt rundt og synes det er litt lite utvalg. 

 

Nosler partition har jeg sett på, og i 220 grains er de semi spitzer, noen som har erfaringer med de? Skal brukes til jakt på hjort.

 

Fordeler og ulemper med spitzer og semi spitzer? 

 

 

Skal forøvrig i en 300 wby mag.

Edited by ahatleskog
Tilføye informasjon.
Link to comment
Share on other sites

Svarer ikke på spørsmålet ditt,  men pr idag er det ikke særlig utvalg i gode 220grs jaktkuler i. 30"

 

Grunnen er ganske sikkert at de tilbyr lite som ikke allerede oppnåes med en god 200grainer. 

 

Om du ønsker mindre skader velg ei hardere kule. 180 TSX/E-tip/GMX eller 200Lrx.

 

Som alt mulig ekspanderende kule er en 200 Swift aldri feil. 

 

Verden rundt kule i en rask 300 er i min verden fortsatt en 200 Partition.  Deleveggen lenger frem enn i de lettere variantene og gir vesentlig bedre dybde samtidig som  den beholder Partition skuddeffekten 

 

Ellers er det mulig å ta av ett par grain med krutt også... ;-)

Her hjemme er det effekt nok i en 300Wby 

Edited by Sauer 150
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Opptil flere av kommentarene i denne tråden går på at 220 grs kuler i kaliber .30 er butte/RN. Men så er det de hersens naturlovene, da. Ei spiss 220 grs kule vil bli uforholdsmessig lang. Kanskje vil den gi problemer med stabiliseringen? I alle fall må den settes langt ned i hylsa, for å få plass i et normalt magasin. Og da blir det mindre plass til alt det romstore, saktebrennende kruttet, som må til for å drive ei kule som er så tung i forhold til kaliberet. Det er nok ikke så stort problem i magnumpatroner, men i normale patroner som 30-06 vil denne oppgaven bli nærmest uløselig. Og det er tross alt de "normale" patronene som står for størsteparten av kuleforbruket. Ei eventuell spiss 220-grs-kule må bli en spesialproduksjon for magnumpatroner, og slikt er det neppe mange produsenter som satser på.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Når det kommer til krutt ser jeg at med MRP vil jeg ved max lading få 865 m/s utgangshastighet. Med nosler partition.

 

Jeg har fått et tips om å vurdere N165 istedet for. Har dere noen formening om type krutt? 

 

Anbefalingen på N165 tror jeg mest er basert på at det er mest gunstig på pris, da det tross alt går en del krutt i de lange hylsene.

Edited by ahatleskog
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kruttøkonomi kan det kanskje være verdt å vurdere Vectan tubal 8000. 279,- for en halv kilo for tiden, dvs standard-krutt til prisen av skytterlagskrutt. Jeg har prøvd alle tubalkruttene (dog ikke i magnumkalibre), og det er kvalitetskrutt som flyter fint i trakt og mål. Litt sparsomme data ligger på produsentens hjemmeside.

Link to comment
Share on other sites

Min far bruker Hornady Interlock 220gr i sin 30-06 på elgjakt. I sin tid tror jeg dette var en ypperlig kombo, men nå til dags finnes det bedre alternativer; og jeg tror han vil gå over til en eller annen homogen kule når lageret begynner å bli tomt.

 

Selv i relativt rolige hastigheter synes jeg restvekten er litt lav, så i et magnumkaliber tror jeg den er lite egnet til matvilt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 200grs Swift A frame i 300 wby med V0 925m/s, bra presisjon og bra elgpatron. Har bare brukt MRP for dette kaliberet. Bruker ikke denne så mye lenger, men tenker å la noen 200LRX for å prøve disse, det er jo relativ bra plass i magasin på Weatherby MkV, og uendelig friflukt. 180 grs TTSX i 960m/s gir også brukbar presisjon, men har ikke prøvd disse i Elg eller hjort enda. Kanskje i overkant hastighet for TTSX?

Link to comment
Share on other sites

Det husker jeg ikke, mener jeg lada opp til en kamerat på toppen av det hele, så det er ingen garanti for at jeg har prøvd å kamre dem. Men ser ikke helt hvordan det skal bli problemer å kamre den litt tyngre kula, den biten som stikker ut av hylsa er vel såvidt jeg vet rimelig eksakt likedan på alle tre kulevekter i .30 men kulelengde (ned i hylsa) er noe lengre. 

 

Og det er også fullstendig mulig at jeg husker heeeelt feil, for jeg ser at mega nå står oppført kun opp til 200gn i 2018-prislista... 

 

Edited by Jibrag
Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med 200 grs mega i .30-06.Siden dette er en slags semi-spitzer er den litt kraftig i spissen og det kan føre til at patronen butter i kammerenden hvis kula ikke er satt korrekt gjerne litt dypere enn det magasinet tillater og litt dypere enn man egentlig har lyst til pga hylsevolum.Tenker kort kasse når jeg hører .308 ,materampen blir krappere,kula lenger tenkte kanskje dette ble mer merkbart da.Hadde også vært moro å høre hva du fikk ut av en 220 grs ule i .308

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt Mega 200 grs i 308,(ikke 220) grei lading med ok kule, 42grs Vv N150, col 71.0 V0 ca 700+ m/s i 50 cm løp. Virker som hammer på hjorten. Kamrer greitt i M98/Alpine børse. Prøvde først med Hornady 180 grs RN, den kamret ikke, butt kule og bratt rampe.

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Barth skrev:

Har kjørt Mega 200 grs i 308,(ikke 220) grei lading med ok kule, 42grs Vv N150, col 71.0 V0 ca 700+ m/s i 50 cm løp. Virker som hammer på hjorten. Kamrer greitt i M98/Alpine børse. Prøvde først med Hornady 180 grs RN, den kamret ikke, butt kule og bratt rampe.

 

Hmmm..200 grs Mega i 300wby med V0 over 900m/s tror jeg ikke er veldig bra kombo. 220 grs kanskje, med forsiktig ladning til 850 m/s, har ikke prøvd og tenker heller ikke jeg ville satset på det.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Barth skrev:

Har kjørt Mega 200 grs i 308,(ikke 220) grei lading med ok kule, 42grs Vv N150, col 71.0 V0 ca 700+ m/s i 50 cm løp. Virker som hammer på hjorten. Kamrer greitt i M98/Alpine børse. Prøvde først med Hornady 180 grs RN, den kamret ikke, butt kule og bratt rampe.

Artig at det ikke bare er TTSX i .308,har stort sett brukt 165 grs og 180 grs kuler ,men savner .30-06 med tunge kuler effekten i .308.Tenkte å lage  noen skaupatroner med tunge kuler for å se om den effekten kan komme i .308 også.Tror Mega i 700 m/s funker helt glimrende,får ca 780 m/s i -06en, det går bra det også.

I .300 mag er det vel Swift kulene A-frame,Scirocco,Nosler Partition og homogene kuler som er det tryggeste valget,muligens den Woodleigh kula Seawolf linker til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...