Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

Guest graahund

Til dere som driver med trearbeid : Har fått tak i etpar fine kåter av furu. Noen som har dreid kopper av furu ? Jeg har dreid et betydlig antall trekopper, men aldri av furukåter. Ville tro at furu er for bløt i utgangspungtet. Men hva med kåta ? Noen som har prøvd ?. Blir det for bløtt ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

her er noe av mitt nyere trearbeide hehe, er bare i starten enda, så ting går tregt, får ikke laga så mye osv, før jeg får orden på verkstedet og maskinene.. må sette opp en ståldrager, male vegger og gulv, legge tak og masse småting..

men dere må bare se iallefall hehe.. noe får jeg da "snekkra isammen" :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

her er det vanvittig mye fin inspirasjon. ganske så uerfaren innenfor temaet selv, så jeg har et par spm. når man finner en kåte så har man ikke alltid tid til og lage noe ut av den med det samme. hvordan oppbevarer dere kåtene frem til utholing, tørker dere de, eller koker dere de?? et annet spørsmål. hjemme i elva ligger det et par stokker under vann som ser ut til og ha et fint treverk. hvis jeg skulle få tak i disse, hvordan tørker jeg de for bruk?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har selv ikke mye erfaring fra synkestokker, men vet det er populært blant tredreiere også knivmakere bruker det noe til skjefter. Får du tak i dem så ta de for all del opp. Det er sikkert en eller annen her på Kammeret som vet hvordan de tørkes. Haretex for eksempel. Skulle gjerne hatt en beta av det sjøl også. Vet en som fikk fatt i noe fra Fetsund lenser eller i området der og det var fantastisk virke. Han dreide av det.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Du kan bruke Danich oil. Det er den meste brukte av tredreierne. Jeg bruker noe som heter Chestnut oil. Den syns jeg er noe bedre. Men det blir smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Til dere som driver med trearbeid : Har fått tak i etpar fine kåter av furu. Noen som har dreid kopper av furu ? Jeg har dreid et betydlig antall trekopper, men aldri av furukåter. Ville tro at furu er for bløt i utgangspungtet. Men hva med kåta ? Noen som har prøvd ?. Blir det for bløtt ?

Vet ikke om du har prøvd, men jeg ville gjordt et forsøk.

Jeg kappet opp ei litt større furukote jeg fikk av en nabo her tidligere i høst. Veden er langt hardere enn vanlig rettvokst furu. Ikke umulig at jeg putter det inn i et knivskaft en eller annen gang.

Som kopp tror jeg det må være greit, iallefall hvis kotene dine er like harde som den jeg delte opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

@haretex, har tengt og begynne og dreie litt igjen og da lager jeg ett par kopper av furukåte. Får vel en til og teste den tenker jeg :D . Så får vi se hva det er verdt.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Et godt råd er og koke de i saltvann, da løsner barken. Ofte selv på gamle kåter. Det er det rådet jeg har fått av spesialistene her på Kammeret. Og det stemmer :D . Du bør gjøre det før grovarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Kopper kan utmerket godt dreies av knuter. De er som oftest veldig harde, og sprekker lite. Vel, noen unntak finnes. Kirsebærtre er vanskelig. Håndtaket på disse koppene er laget for hånd til slutt, men de kan også dreies.

 

1q1mao.jpg

 

Litt generelt om dreiing av knuter finnes her, på engelsk.

http://www.treeworld.info/f39/burl-bowl-4498.html#post119110

Link to comment
Share on other sites

kopper kan lages av hva som helst, det ser vi rundt på markeder der det henger haugevis av masseproduserte kopper. Noen selgere garanterer mot sprekking, men det forstår jeg ingenting av. Treverk og vann er et problem, og kopper av vanlig ved sprekker lettere enn knutekopper. I knutene er veden (fibrene) filtret sammen slik at sjansen for sprekk er mindre, men de kan sprekke de også. Grovdreie i rå ved slik det beskrives i tråden på treeworld er aktuell også for mindre ting som f.eks. kopper. Da tørker emnet jevnt. Sprekking kommer av at overflata tørker først og begynner å krype mens det innerste er fremdeles like rått. Med jevn veggtykkelse tørker det mer likt og hele emnet kryper litt etter hvert. Det er ikke uvanlig at et emne kryper bortimot 10%.

Når koppen er ferdig , kan den smøres inn med et eller to tynne lag med vannfast lim. Ikke tykt, dette limet vil "koke opp" til et skum dersom det blir for tykt. Hvis den ikke blir tett med dette, så nytter ikke noe annet heller.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ LeifR, skjønner ikke at du mener kirsebær er vanskelig ? Har dreid mange kopper i kirsebær både med og uten håndtak og det har da gått greit. Har ikke fått en eneste klage på de. Vet godt at det dreies kopper av kåter . Har gjort mange sjøl. Men mitt spørsmål litt lenger opp i tråden her var om furukåter egnet seg. Furu er som de fleste vet mye løsere i veden enn feks. frukttrær, bjerk og bresk. (einer).

 

Det du sier her om og smøre inn koppen med vannfast lim er for meg reine helligbrøde. Blir som og lakkere. Du skal bruke olje, det er det eneste saliggjørende. Olja trekker seg inn i koppen og du oppnår akuret det samme som med lim. En kopp som er satt inn med olje sprekker sjelden. Du kan også bruke meget sterk kaffe, ha den i koppen og kaffen trekker seg inn i veden og du får en fin kopp. Litt olje utenpå er helt topp. Da får du en fin patina.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

@ haretex, prøvde og dreie i furukåte i dag. Det var ikke velykket. Alt for bløtt tre. Mulig furua her nede er alt for hurtigvoksende så kåta ikke blir tett nok. Var som og dreie i voks i forhold til feks. bjerk. Så at åringene ikke var tette. Så det var det :wink: Og jerna blei helt seige av kvaen :!:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

LeifR, klart det går ann og dreie i furu. Ingen tvil om det særlig om du får tettvokst furu fra fjellområdene , men det finnes utallige bedre emner :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Det finnes mange flinke folk i Finnskogområdet, både når det gjelder sveiping og neverarbeider. Kan desverre ikke gi no navn men de har forhåpentligvis lagd hjemmesider hvis de fremdeles er i sving. Sier dette forde jeg bodde der noen år men det begynner og bli lenge siden og jeg opplevde mye bra av det du ser etter her.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar Graahund.

Det sitter mange dyktige folk rundt om, det er helt sikkert.

Bestefar var en dyktig treskjærer og trebearbeider, og jobbet også litt med never (eller det var vel helst bestemor som jobbet med neveren, mens bestefar laget tredelene). Jeg, min dumme stut, satte meg aldri ned for å lære av dem, og nå er det dessverre for sent. Men jeg har det i blodet, og ønsket om å føre håndtverket og tradisjonen videre blir bare sterkere for hvert år som går.

Har ikke funnet så veldig mye på nett, men litt er det, fant også et par bokrefernaser i går. Men jeg tror den enkleste veien er å gå via kulturringene rundt om, de formidler både kurs, og kontakt med håndverkere.

Forhåpentli kan jeg vise frem resultater i denne tråden etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

Nei de gjør faktisk ikke det. Ihvertfall ikke bjerk. Du må huske på at åringene i ei kåte går alle veier og om hverandre ikke slik som i en rett stamme.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest graahund

Var veldig heldig og få fatt på noe plommetre fra Bremanger nå. (aner ikke hva slags plomme det var) Så tette åringer har jeg vel knapt sett på trevirke. Tydelig at det vokser seint der borte. Og den var helt rød i treverket. Så når bukkejakta dabber litt av er det vel på tide og dreie litt igjen. Trur det kan bli utrulig vakre kopper av den :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest graahund

Nå er det vel på tide og riste litt liv i tråden igjen ? Det er jo bare regn og drittvær her på disse kanter så det blir og sette igang og dreie litt igjen. Har masse flotte emner på lager så det er ikke umulig at det kan bli noe. Skal prøve og få lagt ut noe bilder etterhvert. Nå er det jo også messe på Lillesrøm siste helga i nov, 30/11- 1-2 i 12 så da blir det og ta en tur og titte litt på standen til WWW verktoy. Håper det blir litt liv i tråden igjen da det er svært mange flinke folk her.

Link to comment
Share on other sites

Har en liten, gammel dreibenk, som er beregnet på metallarbeid. Tre hastigheter, etter hvordan reima settes på.

Er denne egnet for trearbeid i det hele tatt?

Hva kalles festet, som bolleemnene festes på choken med?

Noen som har tips om hvor en kan få kjøpt slike?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Har en liten, gammel dreibenk, som er beregnet på metallarbeid. Tre hastigheter, etter hvordan reima settes på.

Er denne egnet for trearbeid i det hele tatt?

Hva kalles festet, som bolleemnene festes på choken med?

Noen som har tips om hvor en kan få kjøpt slike?

 

Jeg tror det går, men vet ikke. Vi kaller det ei dreiskive. Den fåes i flere størrelser alt ettersom hva du vil dreie. Jeg har en tre fire forskjellige. Den festes/skrues rett på gjengetappen i maskinen. Det beste rådet jeg kan gi deg er og ringe 51886800 eller sende en mail til post@verktoyas.no i Stavanger. Uansett kommer du til WWWVERKTØY AS. De er vel blandt de største på tredreiing i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar Graahund.

Maskinen er en 400HQ multi purpose. Kombinert dreiebenk og fres.

Har tatt av den eksisterende chuck'en nå, og den er festet på en skive med tre skruer.

det er ingen gjenger på skiva, som da står igjen. Den er integrert i akslingen som går igjennom til giret(reimskivene).

Må vel høre med noen spesialister om dette lar seg fikse.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest graahund

@black powder, du kan bruke ett lynlim som er anbefaltt av en kjent knivmaker for og fylle opp og tette svake pungter i treverket. Det blir omtrent helt usynlig. Det heter INSTA-CURE, kjøp den blå. Ville ikke brukt den innvendig, men utvendig da vi ikke vet hvordan den gjør seg sammen med drikke. Du kan bla. annet få kjøpt det gjennom knivmaker Morten Håkonsen Tel 997 97 996. Jegt har prøv det på litt langt gått surna bjerk og det fungerer perfekt. Men husk, bruk det utenifra så du får minst mulig i den flaten hvor kaffen er eller annet drikke.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest graahund
Lite erfaring med tree arbeidet, men er det mulig å lage en kopp av en bjørke "stubbe" uten at den sprekker?

eller er det slik at det må lages av rikuler? har det mest med tettheten i rikuler/knuter og gjøre?

 

Du kan godt lage en kopp av en bjørkestubbe, bare pass på at den ikke har en sprekk FØR du begynner med arbeide. Gjør koppen ferdig egentlig så fort som mulig og ikke la den ligge i romtempratur før du får oljet den. Jeg legger mine kopper altid i Chestnut oil, da den er godkjent til og bruke på ting som skal i mat. Jeg lar de ligge natta over, helt dekt av olje. Lar de renne godt av og de er klar til bruk. Kanskje lurt og la de stå med kaffe i noen timer for og få vekk oljesmaken.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Du kan godt skjære stubben din om våren. Du kan dreie/hule den ut fersk til omtrent halvferdig og så la den ligge til tørk ett halvt års tid og så ta igjen arbeidet og gjøre det ferdig. Veldig mange tredreiere som benytter seg av den teknikken. Lettere og arbeide med et ferskt emne. Jeg kapper de ned og barker de på 4 sider og lar de tørke ute. De bør ligge tørt om du ikke vil ha de surna. Grunnen til at jeg barker dem er at da sprekker de ikke så lett. Jeg liker best og arbeide med tørre emner, men det er en smak sak. Kan fortelle deg at jeg skar ned ei grov villkirsebær for en ca 4 år siden og den har ligget ute siden. Har tengt og begynne og dreie av den nå i vinter. Der var det også en stor rotknoll og den gleder jeg meg spesielt til :D .

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg gått til innkjøp av dreibenk. Ble en 1624, maken til graahund's.

Har begynt så smått og prøve den, men har manglet emner, så jeg har stort sett grovdreid noen skåler i råved.

Fikk tak i noe tørr bjørk, og noen tørre bjørkeknuter nå, så det skal bli morro å prøve dem.

Er helt grønn på dreiing, uten kurs av noe slag, så det blir vel mishandling av emnene er jeg redd.

Noen som vet om det går an å rådreie i all slags treverk, eller er det noen som sprekker lett?

Har prøvd bjørk, hegg og selje så langt, får se om noen måneder hvor mye som er sprukket.

Link to comment
Share on other sites

Ja, eg grovdreiar helst i rå materiale. Derette tørkar (og vrir seg) skåla, dette tek frå nokre veker til nokre månader. Deretter spenner eg skålene opp att i dreiebenken, dreier bort kastet og dreier dei ferdige. Brukar dei fleste treslag, helst lauvtre. Her selje - eit favorittreslag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...