Jump to content

Trearbeide, fra kopp til hus.


Egil

Recommended Posts

Svaret er enkelt, fordi høst/vinter inneholder treet minimalt med sevje, veden blir da tørrere og temperaturen er lavere.

Siden sevjen inneholder sukker vil hugst om høst/vinter gi mye mindre fare for soppvekst "blågeit" i veden enn hugst om vår/sommer. Lav temperatur, lite fuktighet og nesten ikke sukker.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 338
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei!

 

Kjempebra tråd, jaggu er dere flinke med neva! :-)

 

Har et spørsmål jeg, hvordan egner osp seg til å lage trekopp av? Blir veden for mjuk på den?

 

mvh

Øyvind

Har aldri prøvd osp til kopp, jeg bruker bare bjørk til det.

Har heller ikke sett risknuter på osp, men om du finner rikule på den kan du fint hule den ut.

Ospa er vertfall lett å skjære i.

Link to comment
Share on other sites

Har jeg rett i at "risknute" er kreftsvulster til treet? Ser slik ut iallfall.

 

Isåfall lager dere matredskap av kreftsvulster.............. :?

Mulig det men de er godarta! :mrgreen:

Forøvrig er det ikke bevist at det er smittsomt til mennesker. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Beklager hvis jeg er veldig OT nå, men det er jo åpenbart mye kunnskap samlet i tråden her om trekopper. Sønnen min fikk en til jul av min mor, men det er en maskinfremstilt kopp av ubestemmelig treslag med noe som ser ut som lakk på innsiden. Tør jeg la han drikke av denne? Og i så fall tør jeg la han drikke kakao og andre varme drikker?

 

Det er vel ikke helt ufarlig å drikke av en lakkert kopp..

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Jeg fikk her om dagen et par store fine rikuler, men de er gamle og med barken på (bjørk). Et godt råd for og få av gammel bark ? Er koking i saltvann fortsatt tingen, eller er det andre måter ? Setter pris på et råd her.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Det er sikkert ein vannbasert lakk som blir brukt, sidan den er laga til å bruk, så det går nok sikkert fint. Eller for å sei det sånn, det bør være vannbasert lakk til sånne ting. Hvis det er ein seriøs produsent, så går det nok bra.

 

 

Det bør vel ikke være lakk på en trekopp overhode slik jeg ser det. Det er bare for og tette et dårlig treslag. Og ihvertfall aldri inni. Det blei banka inn i hue på oss på et kurs på Raulandsakademiet. Kun voks utvendig som er beregna til formålet. Dette mest av "kosmetiske" grunner som det så fint heter.:wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er sant det Graahund, lakk er fy, fy, på treprodukter i det heile tatt. Men så lenge det er brukt lakk på det, så meinar eg at det er vannbasert/miljøvennlig lakk som er brukt, som ikkje avgjer farlige løysmidler når det blir utsatt for varm drikke.

 

Men eg bruker solsikkeolje på alt som eg lager, som skal i kontakt med mat/drikke. Tidligere brukte eg valnøttolje, men den harskner så utrulig fort, og blir rett å slett ei kvalmende lukt av etter ei stund. Å drikke skogskaffi av ein kopp med harskna valnøtt olje, er ein dårlig opplevelse.

Solsikkeolje, kjøper eg i matvare butikker og koster ein brøkdel av valnøttolje. Bakdelen er vel kanskje at solsikkeolja ikkje har så gode eigenskaper som andre olje med tanke på inntrenging i treverket osv, men etter mange lag, så holder dei greitt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da har jeg skjært ut en kopp av ei osp-"knåta". Kula hadde noen furer, så den ble ikke optimal, noe som ikke gjør så mye siden DEN SPRAKK NOE SAFTIG da jeg tørka den. Så da lurer jeg på om det er ospa som er uegna, eller om jeg har gjort noe feil (er som regel brukerfeil når noe ikke stemmer :wink: ).

 

Jeg kokte kula 2,5 time i saltvann, deretter skar jeg ut over en 4-5 dager. Mellom skjære-øktene lå den nedsenka i vann. Deretter la jeg den til tørk på soverommet ca 12 grader, da det var kaldeste rommet i kåken. Og den sprakk, da. :? Noe jeg burde gjort annereldes?

 

mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Hvis den tørker fort fra innsia sprekker den, det kan hjelpe å legge tilbake spona i kula den første tia.

Ospa er nok værre enn bjørk, men også selje og rogn er vanskelig.

Hvis det er tatt ut lite, at vegene er tykke, da sprekker treet fortere.

Litt vanskelig å si i tilfellet ditt, men soverommet er vel å regne for relativt tørt det meste av døgnet... :wink:

 

Jeg koker aldri kulene i saltvann, salt fordriver fukt og da går tørkeprosessen fortere, bare prøv å salt kjøtt så skal du se det tørker fortere enn usaltet.

 

Hvis jeg forstår deg rett var det furer i emnet, det er her den har sprukket! er det ikke? (svake pungt)

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye fint å se på! Jeg har akkurat begynt å spikke på en ny kopp, og da er det fint med litt ekstra insipirasjon fra dere andre. For å bidra til moroa legger jeg ved bilde av koppene til meg og kona som jeg lagde for et par år siden.

 

kopper_av_risknute.jpg

 

Torbjørn - blodfersk på kammeret.no

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ja det er relativt tørt på soverommet, Egil! - Heldigvis! :D

 

 

Hvis jeg forstår deg rett var det furer i emnet, det er her den har sprukket! er det ikke? (svake pungt)

 

Nei, det sprakk ikke der, det sprakk der det var tatt ut meste.

Men som du sier, så har det nok gått litt fort tørt, kanskje ekstra fort der det var tynnest.. Får ut å leite meir, je får det nok til etter hvert :-)

 

hergum: Velkommen på forum, og fine kopper! :)

 

mvh

Øyvind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Nå har jeg akkurat saget ned ei bjørk med mange knuter på!

 

Men hva gjør jeg nå? Tidligere har jeg plukket av knutene en etter en, og har starta med uthuling, koking etc. med en gang. Men jeg rekker ikke jobbe på alle samtidig, så dermed lurer jeg på hva som er beste måte å lagre dem på uten allverdens forarbeid. Er det nok å la barken være på og smøre endene med lim?

 

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvordan du skal bruke emnene, de kan oppbevares fuktig, eller graves ned i snøen, eller i fryseren.

Kan og lagres i en bekk, eller i myra. Jeg fåretrekker i fryseren hvis det skal lages kopper av dem.

Hvis du tørker dem på treet blir dem harde og vanskeligere å skjære i, men som skaftemner til kniv er det rett metode å smøre med lim.

Link to comment
Share on other sites

I fryseren? Høres lurt ut, men jeg har bare en bitte liten fryser og nesten et helt tre å fryse ned. Og siden snøen snart er vekk er kanskje den mest gjennomførbare løsningen å legge dem i en bekk. Men råtner de ikke av sånt?

 

Jeg skal lage kopper, men det er ikke så nøye om knutene tørker seg knallharde så lenge de ikke sprekker. Jeg legger emnet uansett i varmt vann før jeg skjærer i det så blir det bløtt og fint igjen.

 

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Torbjørn!

Du kan jo skjære emnene av treet å gjøre grovarbeidet med uthullinga, da kan du legge dem til tørk, det tar jo ikke så lang tid. Jeg har lagt dem i en stamp med vann mens jeg tar grovarbeidet, det går jo ganske raskt.

Det tar jo ganske lang tid før emnene begynner å råtne, du har vel ikke så mange av dem på ett tre???

Hvis du tørker dem på treet uten å skjære dem løs er det stor sjangs for karning, ihvertfall om treet ligger ute.

Jeg vil anbefale å sage dem av treet å ta grovuthullinga med det samme, det pleier jeg gjøre.

 

Fryseren er fin til emnene, men da bør en selvsagt sage dem til først :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva er "karning" for noe?

 

Og noe av det som tar lang tid med et emne (i alle fall for meg) er å få av barken og så bestemme meg for hvordan koppen skal plasseres for å utnytte emnet best mulig. Det er mye vanskeligere å fjerne barken fra risknuter enn vriknuter, da er det jo bare å slå litt på dem med en hammer eller noe. Eller har dere triks for risknutene også? Jeg bruker bare kniv.

 

Torbjørn

Link to comment
Share on other sites

Jeg tar ikke av barken, jeg sager bare ut emnet til barken er vekk, deretter huller jeg ut med borremaskin og fres før hulljærn og kniv brukes.

Hvis du koker den først da løsner barken lett, men det er kunn hvis en skal bevare yttersia på emnet som det er.

 

Karning er at treverket blir dødt og sprøtt, det skjer når det ligger med barken på uten at det tørker, men dette tar tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hei:)

driver me noen kuler her, så lurer jeg på hva jør jeg når jeg har hult den ut, må vel tørke den før jeg har på olje og begynner å bruke den (kopp)? hehe

har jo holdt den fuktig imens jeg har hult ut, men hva gjør jeg nåå?

kan jo ikke holde den fuktig legre, den tørker jo ikke da hehe

hååper på svar:D

 

å fåræstn: myyyttjy fint dåkk har laga, ga iværtfallj mæ inspirashon!:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg huler ut og former koppen til den er omtrent en centimeter tykk overalt. Deretter smører jeg et lag trelim på utsiden, og fyller koppen med spon. For eksempel det sponet du har liggende rundt beina etter uthulningen. Poenget er i alle fall at den må tørke sakte. Sakte sakte sakte.

 

Etter en måned eller fire er den tørr, og ferdig med krymping og vridning. Da koker du den i kaffe for å få fin, brun farge, pusser den ned til noen millimeters tykkelse, oljer med renset parafin og nyter din første kopp med kaffe!

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en kopp du kommer til å få mye glede av! Bra jobba.

 

Er det mørke partiet en kvist eller råte? Jeg ville i alle fall ha smørt inn overgangen der med trelim i lang tid, det er en typisk plass det sprekker.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Har drevet å puslet litt med et byggesett som skal bli grillhytte, er ikke helt færdig med jobben enda, men den begynner smått å ta form.

Her er et bilde av fundamentet vi har støpt.

Rør til trekk for grillen har vi lagt gjennom hele plata, det er 4 toms og kan således virke etter vindretninga.

Vi la også inn rør for strøm og antennekabel til flatskjermen.

 

image0.jpg

 

Når vi starta med selve bygginga gikk jo dette veldig kjappt, hytta sto færdig med vegger og tak på en dag ca.

 

image1.jpg

 

image2.jpg

 

image3.jpg

 

En del av byggesettet virka noe "billig", så vi forandra noe småtterier så det ser litt mer gjennomført ut, noe ekstra papparbeide og litt ekstra tømmerpanel, ja da ser det straks bedre ut.

Beisinga gjorde jo og sitt til at det ser ganske fint ut.

 

image4.jpg

 

image5.jpg

 

De siste par dagene har jeg holdt på med muring for fundament til benker og rundt grillen, den grillfoten som står inni steinene ble for janglete syntes jeg, men nå står det som støpt..

 

image6.jpg

 

Her er jeg færdi med muringa, og neste trekk er flislegging av gulvet.

Egentlig følger det med noen trelemmer som ser skikkelig billige og upraktiske ut, derfor blir det flislagt istede.

Hytta står nå som dette, og i morra starter jeg med flisinga.

 

image7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja den begynner jo å bli ganske kjekk, men er jo ikke helt færdi enda.

Dette blir sikkert ei brukanes koie til samling etter rådyrjakta, og etter ei stund henger det forhåpentligvis en 6 tagger over døra...

Han som eier den har nettopp tatt jegerprøven og skal opplæres i alt som har med jakta å gjøre. :D

Vi gleder oss alle sammen her nå.

Link to comment
Share on other sites

Steitji, det va ei fin rilkul d!

 

Poster et par tre til.

Her ei helt ubehandla i str. xl

 

114-1475_IMG.jpg

 

Og ei som er halvfærdig i str. xxl, og han som har gjort jobben.

 

107-0766_IMG.jpg

 

Og ei som er færdig som jeg har lekt med i str. m

 

110-1050_IMG.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Til benker har vi tenkt å bruke 70 cm brede furu plank som er ukanta på begge sider, disse skal fungere som benker, senger og lokk.

Det blir rom under benkene til oppbevaring av småting og tang.

 

Nå er jeg færdig med flisinga av gulvet, foresten en stund sia, har vert på fisketur også i sommer.

Her kommer ei lita oppdatering, bedre sent enn aldrig.

 

Jeg starta med å måle ut hvordan jeg skulle få jammest mulig fliser i alle ender, og deretter begynte jeg ved døra med hel flis.

La så rett over rommet ved hjelp av tusjstreker som jeg hadde merka opp på støypen på forrhånd.

Vel... det gikk greit uten særlig store overaskelser, men kappinga av flisene måtte jeg gjøre med vinkelsliper, prøvde først fliseskjærer men den funka dårlig da flisene var mønstret i overflata.

Kutteren var og i minste laget da flisene måtte kappes på skrå.

 

Flislegging.jpg

 

Flislegging2.jpg

 

Flislegging3.jpg

 

Flislegging5.jpg

 

Deretter starta jeg med fuging mellom flisene.

 

Flislegging6.jpg

 

Forts. senere... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå har grillhuset fått benker og bord rundt grillen, dette er selvkomponert i villmarkspanelstil, det som egentlig skulle brukes syntes vi virka noe tamt og billig...

Blir og mulig å overnatte på benkene da disse er ca 70 cm dyp.

 

Benker1.jpg

 

Her har vi laget løse lemmer for å løfte opp, da det er oppbevaringsrom i benkene til stæsj...

 

Benker2.jpg

 

Her er grillen, den er ikke helt færdig enda, det mangler støtter på bordet som går rundt, dette er også av ukanta furu.

 

Benker3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...