Jump to content

Sende våpen i posten? Og ammunisjon?


ko-stens

Recommended Posts

Fant faktisk ikke noe i farta om dette, men lurer på om det er noen regler som har endret seg. 

 

Skal sende en rifle i posten og tenkte i den forbindelse kanskje å sende med noen skudd som ikke passer i andre rifler pga at noen av dem er halspresset. Sjekket opp med Posten, og der står det vitterligen at det ikke er lov å sende våpen og ammunisjon i posten. Ammunisjon er vel greit nok, kanskje, men våpen?

 

Tenkte i grunn å sende vital del atskilt fra våpenet. Det har da vært greit før? I hvert fall har jeg både sendt og mottatt våpen gjennom posten. 

 

Er det andre regler nå? Hvilke firmaer kan jeg bruke utenom posten da, i så fall?

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

våpen og ammunisjon sendes i posten hver dag, så helt ulovlig er det neppe.

Husker ikke hvilken tråd, men noen har sjekket dette tidligere, og det gis litt forskjellig svar avhengig av hvor du leser (hos Posten)/ hvem du prater med (hos Posten). Søk litt, trur det kom frem til slutt at dette er greit, noe praksis også tyder på.

 

Ammunisjon skal vel helst merkes på samme måte som når du mottar ammunisjon fra forhandler:

lq

 

Om jeg ikke husker feil, så har samtlige forhandlere jeg har handlet av, sendt komplette våpen, men det er ikke sikkert du som privatperson ønsker å ta den sjansen.

Ammo må ihvertfall ikke sendes sammen med våpen, men kan sikker sendes sammen med vital (ikke søknadspliktig) del, så slipper du kanskje unna med "bare" 2 pakker.

Edited by psAico
presisering
Link to comment
Share on other sites

Ammunisjon sendes trolig som ADR-gods med bedriftspakke.

Vital del skal sendes adskilt, ja, men etter å ha mistet to (2) sluttstykker i postgang så kommer det ikke på tale.

Mulig posten definerer det som at rifle uten sluttstykke ikke er våpen, det vet jeg ikke, men de slipper jo ikke unna å måtte håndtere våpen til stadighet.

Link to comment
Share on other sites

https://www.bring.no/radgivning/sende-noe/farlig-gods/veileder

 

Fra ADR 2.2.1.4 (s. 157) :

image.png.3183c7fdb9c56698372cb5dc64f9ba0d.png

 

For hvert UN-nummer er det opplyst i ADR-regelverket om det farlige stoffet er tillatt å transportere som begrenset mengde, eller ikke (ADR kapittel 3.2, Tabell A, kolonne 7a)

ADR/RID:

https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/veiledere-handboker-og-informasjonsmateriell/andre-boker/adr-rid-2017-web.pdf

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kundestøtten hos Posten/Bring sa til meg at de ønsket at folk skriver til dem for å avklare, derfor skriver de som om det er forbudt på siden deres.. jeg skal legge ut e-posten senere men som korrekt påpekt over skal du klistre på begrenset mengde-symbol og skrive klart og tydelig hva det dreier seg om (ammunisjon med kalde/inerte prosjektiler for håndvåpen er den rette typen for all sivil ammo).

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Hei!

Jeg ønsker å sende ammunisjon med Posten/Bring som privatperson. Det er snakk om haglpatroner for jakt, med inerte prosjektiler, altså UN0012. Mengden er rundt 15 kilo.

Kan dette sendes i Posten/med Bring, pakket dobbelt og merket med begrenset mengde-firkant og UN0012? Kan i så fall alt sendes i én kolli, eller må det deles opp? Jeg har funnet flere sider som sier 5 kg er maksgrense per kolli, men jeg vet ikke hvorvidt dette fortsatt stemmer.

Purolator tillater opp til 30 kg i en forsending, men da er det "innerkolli" på maks 5 kg hver pakket i en større pakke på maks 30 kg, og merket med klasse 1.4-eksplosiv på ytre emballasje.

For ordens skyld har både jeg og kjøper/mottaker alle relevante tillatelser i orden (våpenkort/våpentillatelse) for å ha og kjøpe de aktuelle patronene.

Med vennlig hilsen,
Ei tohi varjata

Sitat

Hei. 

Utgangspunktet er at Posten ikke frakter farlig gods. Vi gjør allikevel unntak ved begrensede og unntatte mengder. Du kan sende alt i en pakke.
For UN nummer 0012 kan du benytte Bedriftspakke, Servicepakke eller Norgespakke. (Overflatetransport) 
Du kan ikke sende det som brevsending eller ekspresspakke.  
Sendingene må være merket med begrensende mengder.

Se vedlegg for begrensende mengder merke 
296034007_UNskilt.jpg.fe5346f1b513529a4d5cc29a8d1b6262.jpg
Med vennlig hilsen
NN
Kunderådgiver
Tlf 04045
www.bring.no

 

Legg merke til at jeg fikk lov til å sende hele 15 kg i en pakke!

Begrensede mengder-merket tusja jeg rett og slett på et A4-ark med linjal, som jeg så skrev UN-0012 i digre bokstaver under.

Gikk helt fint og mottaker fikk ammoen etter et par dager, så det virker ikke være noe tregere/kreve noen særlig spesialbehandling som skulle tilsi at det blir sendt med andre pakker av samme type (dette var som Norgespakke).

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Spør 10 personer i posten det samme spørsmålet og du får ca 15 forskjellige svar :ph34r: Jeg fikk tidligere i år (tror jeg det var) beskjed om at jeg kunne sende inntil 5 kg ammunisjon i en pakke (Norgespakke) uten at det var krav til annet enn UN-merking. Mener også det ble sagt at det var UN 0014 som SKULLE brukes når det var snakk om pistol/rifle/hagle ammo. Begrensende mengder merke ble overhodet ikke nevnt da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...