Jump to content

Arv av uregistrert tyskerpistol fra WW2


J00Li

Recommended Posts

Hei,

 

Min vesle bestefar har blitt så gammel og syk nå at han ikke kan ta vare på seg selv lenger. Min mor er nå verge for han og har ansvar for å fordele eiendeler mellom familiens medlemmer. Ettersom  jeg er den eneste i familien som eier våpen og har interesse for det, fikk jeg dermed æren av å få arvet både hans O/U hagle og en pistol. Haglen skal ikke være noe problem å sende inn en søknad om for å arve. Men det er denne pistolen da.

 

Pistolen er en Astra 300 i relativt god tilstand. Den har vært gjemt i en liten skuff i alle år siden krigens dager. I min barndom ble jeg fortalt historier av min bestefar om hvordan han stjal pistolen fra en tyskersoldat under krigen. Serienummer på pistolen samsvarer med serienummerene til Astra pistolene som tyskerene ble tildelt i den perioden, så jeg har ikke noe grunn til å mene at hans historie er falsk. Så det åpenbare her er at pistolen er ikke registrert under hans navn (mest sannsynlig, bestefar er ikke av mental kapasitet til å svare på et slikt spørsmål lenger).

 

Nå er spørsmålet mitt; er det mulig å få en søknad om å beholde denne pistolen, under grunnlaget "affeksjon", godkjent?.

Grunnen til at jeg engang spør er fordi jeg har søkt litt rundt og fant på politiets nettside en artikkel om det å arve våpen. (https://www.politiet.no/tjenester/vapen/arv-av-vapen/)

Der står det egentlig bare at man må være over 21 for å arve en pistol.

Men jeg er ganske sikker på at jeg engang leste på den siden at du i tillegg måtte vedlegge at du var medlem i en pistolklubb ellernoe, kanskje jeg bare husker feil? Nå er jo det også problemet med at våpenet ikke er registrert, vil dette føre til noe problemer?

Jeg vet at man kan beholde våpenet hvis det blir plombert, men det er jo selvfølgelig noe jeg ikke ønsker. Det blir jo litt synd å ødelegge et historisk objekt. Jeg melder meg gjerne inn i en pistolklubb hvis det er eneste løsningen.

 

Jeg ønsker å referere til dette dokumentet om «Retningslinjer for politiets behandling av våpensaker» som nevner på side 34 avsnitt 3-4;

"" Søknad om ervervstillatelse på grunnlag av arv for pistol/revolver og/eller rifler/hagler som ikke lovlig kan benyttes til jakt, skal i alminnelighet avslås. Forskriften åpner imidlertid for å innvilge slike søknader «i  spesielle tilfeller». § 20 annet ledd siste punktum bestemmer at begrensningen til tre våpen likevel ikke gjelder. Politidirektoratet antar at Justisdepartementet med dette mener at vedkommende ikke kan forvente å kunne erverve inntil tre våpen av disse våpenkategorier.

Slike søknader kan f.eks. innvilges hvor det kan sannsynliggjøres at arvelater eller en annen i rett oppadstigende linje har brukt det aktuelle våpen i motstandskampen under siste krig. Det vil ikeledes kunne tenkes å foreligge grunnlag for ervervstillatelse i andre helt spesielle tilfeller.""

 

https://www.politiet.no/globalassets/02-tjenester-admin/vapen/politiets-behandling-av-vapensaker.pdf

 

Takker for svar på forhånd 😊 (er ny på forumet)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...