Jump to content

Bichon frise som jakthund?


Dodraugen

Recommended Posts

Dama har en blanding av bichon frisee og bichon havanies. Er det håp for å få noe jaktegenskaper utav den? Den virker nokså lettdressert og tror at blodspor kan gå om den klarer å holde fokus. Under vanlig tur er den fin å gå med løs da den aldri går lenger unna enn at man har visuell kontakt. 

Hvordan skal man gå frem for å finne potensiale i bikkja, hva den jager og hvordan den jager? Ikke er den spesielt tøff av seg så jakt på rovdyr blir nok ikke aktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Den som tar innover seg at det er en hund kan komme laaangt med hunder mange avskriver som annet enn assesesori...

Størrelsen begrenser litt; det krever en viss størrelse og styrke å feks apportere vilt.

Ettersøk er absolutt noe du bør se på. De som ikke tror slike små hunder kan gjøre den jobben kan sjekke ut pspillionen "Jippi", som har fått mer enn en jakthund bak seg på resultatlister på prøver..

Derifra kan du jo teste om hunden kan gjøre jobben som bandhund på hjortevillt.

Sopp/kantarellsøk er også artig; som bonus får en tilbehør til kjøttet.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har vært i samme situasjon som deg med forsøk på å bruke sofasliteren som jakthund.

Det er aldri helt håpløst og du kan få noen morsomme situasjoner ut av det.

For min del så har mye av tiden gått med til å sitte på en stubbe for å se om hunden utvider søket sitt. Dette har gitt noe avkastning.

Den har også fått vært med på en del fall og dette har vekket interessen ganske mye.

Den største forandringen skjedde vel ved slipp i kunsthi.

Tydelig mer aggressiv og mindre eierorientert.

 

Vil påpeke at jeg har NULL peiling på hundetrening, men hunden søker ganske bra og finner mye fugl som jeg ellers ville gått forbi. 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Dodraugen skrev:

sånne negative kommentarer har jeg egentlig ikke behov for... 

Hvorfor er det en negativ kommentar? Du spør, og jeg svarer ærlig og oppriktig hva jeg mener er mulig. Jeg kritiserer ikke bikkja di, men mener noe om hva den kan brukes til fordi du spør om det. Jeg jobber profesjonelt med hund og har for mange år siden lært å ha realistiske forventninger til hva som er mulig å hente ut av en hund basert på hvordan den er skrudd sammen. Det er også en "kunst" å stanse arbeidet med en hund som ikke holder mål før man har lagt for mye arbeid i den. Enkelte ting er bare ikke "meant to be", men for all del... hør på de som eventuelt sier at dette er mulig

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For å si det slik, en Boarder Collie er ikke kjent som en god jakthund. Meeen bikkja til faderen har en egen evne til å finne skogsfugl, og tiur spesielt. Hun går ikke i stand, men jager fuglen rett opp, men når hun går og runder fuglen slik at de letter i min retning, så det ville blitt fine fluktskudd. Hadde hun bare ikke vært så forbanna skuddredd så hadde fryseren vært full....

Lykke til med eksperimenteringen

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Dodraugen skrev:

Dama har en blanding av bichon frisee og bichon havanies. Er det håp for å få noe jaktegenskaper utav den? Den virker nokså lettdressert og tror at blodspor kan gå om den klarer å holde fokus. Under vanlig tur er den fin å gå med løs da den aldri går lenger unna enn at man har visuell kontakt. 

Hvordan skal man gå frem for å finne potensiale i bikkja, hva den jager og hvordan den jager? Ikke er den spesielt tøff av seg så jakt på rovdyr blir nok ikke aktuelt.

Er du seriøs nå? Bichon Frisee? Og skjeller ut Cruiser for en høyst høflig tilbakemld mtp rasens genetiske utgangspunkt? Du ber jo om råd..Jeg må si meg enig med Cruiser, du kan nok få den til å gå blodspor men det stopper nok der. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, St1 skrev:

 Du ber jo om råd..Jeg må si meg enig med Cruiser, du kan nok få den til å gå blodspor men det stopper nok der.

Og apport av trost, eller annet småttvilt. :) Alle hunder kan lære å apportere, men så var det størrelsen på gapet da. Og da begrenser det seg vel.

Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Tja, bichon frisé  skal vel være en kvikk og lærevillig rase, jeg har også snakket med en som brukte sin som treskjeller.

 

Du kan slå inn spiker med en spade, selv om du er bedre utrustet om du stiller med en hammer. Men du KAN fortsatt få inn spikeren med en spade. 

 

Så kan jeg selvsagt krydre med "livet er for kort til å plages med dårlige jakthunder" eller tilsvarende, men begrenser meg til å ønske lykke til - og ja, jeg tror faktisk det er mulig å lykkes med et slikt prosjekt, i allefall om en ikke legger lista for høyt - selv om jeg (også) nok heller ville brukt tida på noe annet (og nei, ikke tv-titting men en annen hund). Og det er ikke ment som kritikk, men for å fastslå et faktum.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel inneforstått at dette ikke er en rendyrket jakthund, TS spør da heller ikke om en kan få en jakt-champion ut av dette. Dette er vel et typisk "man tager hvad man haver" prosjekt.

At en del tibetanske teppepissere ikke egner seg som annet enn reveåte er jeg enig i, men bichon bør kunne brukes til noe. Blodspor er nevnt, det bør ikke by på enorme problemer. Apportør (av spissmus?) er også en oppgave som bør komme lett. Jeg vet som sagt om en som brukte sin til fuglejakt (treskjeller), men om dette er typisk for rasen eller en tilfeldighet aner jeg ikke.

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke la deg stoppe!

For mange år siden hørte jeg et intervju med en dame som brukte en slik som løshund på elg med brukbart resultat.

Det morsomste var da intervjueren ba henne beskrive for lytterne hvordan en slik hund så ut. Damen ble stille et øyeblikk før hun svarte

"Den ligner mest en vrengt polvott"

Edited by Per-S
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har ein liten malteser(3,2kg) som elsker og gå på fjellet. Ho er faktisk veldig ivrig på og jage fram ryper:) Finner dei over alt inne i buskas tidlig høst.

Ho er dessverre skotredd og eg har aldri hatt tankar om og trene ho til jakt. Men har kunne skutt ryper ho jagar opp meir enn ein gang:)

Link to comment
Share on other sites

Per: Står ikke det i rasestandarden? For det ER faktisk det de ser ut som.

 

volvo: En kamerat passet en malteser en stund, gikk greit sammen med de tre kattene selv om hum var desidert minstemann. Og det tok ikke lang tid før hun gikk fra å være en ubrukelig lodott til å være en hund. OK da, komisk liten og med en hang til å ligge på fanget som en katt. Men med en ekte hund et sted under panseret et sted likevel. Så jeg tviler ikke på at en kunne fått en slik til å jage.

 

Skuddfrykt er ikke bra for hunden (feks nyttårsaften etc), så uansett om du vil jakte med ho eller ikke så er det noe en bør prøve å gjøre noe med.

Link to comment
Share on other sites

På 25.11.2018 den 14.14, Dodraugen skrev:

Dama har en blanding av bichon frisee og bichon havanies. Er det håp for å få noe jaktegenskaper utav den? Den virker nokså lettdressert og tror at blodspor kan gå om den klarer å holde fokus. Under vanlig tur er den fin å gå med løs da den aldri går lenger unna enn at man har visuell kontakt. 

Hvordan skal man gå frem for å finne potensiale i bikkja, hva den jager og hvordan den jager? Ikke er den spesielt tøff av seg så jakt på rovdyr blir nok ikke aktuelt.

 

Jeg har hatt et lignende prosjekt med ham her:

 

WP_20141016_014.jpg.9ce4343247bd492bfe81a46a50177992.jpgWP_20141023_006.jpg.ee2bcf1bea57ed4092a326a29acbad9b.jpg

Dvergpuddelen Bruno har vært med å felle, ender, gås rådyr, rein og grevling. Hvor mye nytte han har gjort er jo litt opp og ned. Å få fine turer med underholdning og litt utbytte for deg og hund er nok fullt mulig. Ikke minst får jo hunden en mye morsommere tilværelse enn den ville hatt ellers. 

 

For meg så har det å bruke puddelen som en slags båndhund på rådyr fungert ganske godt. Han er også kjekk å ha med på andejakt fra kano, hunden  sitter bak meg og kommer å krafser på skulderen med labben når han lukter and på elva, da er det bare å gjøre seg klar til å bytte åre med hagle. Ettersøk etter småvilt fungerer også fint.

 

Jeg har fått ham i gang på diverse vilt gjennom å oppsøke viltet med eller uten våpen, få hunden i vitring  (gjerne samtidig som han ser viltet flykte) og gjøre det tydelig for hund at dette er stas og kule greier. La hunden løpe etter og se om han evt har psyke til å drive dyret en viss tid ( det har ikke min).  Om du i tillegg kan felle noe og la hund spore det opp så er mye gjort. Han var forøvrig ganske skuddredd den første perioden. Men dette kom seg når han begynte å assosiere skudd med belønning/ felt vilt. Nå er skuddsmell synonymt med morro og det er ikke grenser for hvor godt skytebanen blir søkt gjennom etter vilt på vei fram for å klistre skiver...

 

Ellers anbefaler jeg å kjøpe boka " Gå spor Fra nybegynner til ekspert" av Inger Handegård. Sporing og apportsøk er en favoritt for min hund. Jeg tenker som så at det kan være lurt å se på hva du har av jaktmuligheter og så vurdere hvordan din hun evt kan passe inn i dette. Du skriver at hunden så si aldri går lenger unna enn at du har synskontakt. kanskje den kan funke greit som støtende hund på småvilt?

 

 

 Lave forventninger og mye selvironi anbefales i dette prosjektet. Om ikke annet er det gode muligheter for å høste mye latter i møte med andre jegere. Det har hvertfall vi fått :-)Lykke til!

WP_20141014_013.jpg.831dcfa2b9e8fe7cf4911fbcb09b3bf5.jpgWP_20141015_001.jpg.620e5647d29bf86f5db4a21d275db666.jpg
 

Edited by kjellp
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Heisann

 

Trudde først at denne posten var en spøk. Å det seie eg med bakgrunn i at naboen har drevet oppdrett av denne rasen... bichon havanies og en kompis av meg hadde den andre i oppveksten bichon frisee . Den sist nevnt fikk mye fjelltur.

 

Men siden det var et seriøst spørsmål så skal eg svare på det.

Det er mye selskap i å ha hund med på jakt, men hvis den ødelegger jakta blir det for et irritasjons moment. Det gjelder for så vidt alle hunderaser om det jakthund eller ikkje.

 

  1. Eg jakter 90% klovvilt (hjort). Eg hadde tatt den blodspor biten først som er nevnt lengre opp først å kost meg med det.
  2. Har du en hund som du får til og holde kjeft så er det god nytte i ha den med på post i forhold til å ta overvær av dyr som nerme seg.
  3. Bruke hunden som bandhund etter klovvilt kan virke det hvis den har interesse å klare å holde kjeft i kontakt med dyr

Du må nok teste litt hvordan den reagere på skudd. Eg hadde tatt med en kompis som du fikk til å skyte noen skudd lang i fra mens du leker med hunden for å sjå reaksjonen. Trøst aldri hund å gi den inntrykk av dette kan være farligt hvis den reagere litt! Fang oppmerksom å lek med hunden om du må oppføre deg som en apekatt med rakett i rauå så gjer det for få oppmerksomheten ved et eventuelt negativ inntrykk til å bli positivt. Eg har aldri hatt hunder som har reagert på skudd selv, men har heller ikkje hatt raser som har vært kjent for være skuddredde.

 

 

Men det eg pleie å sei er at et år har heldigvis 365 dager så du har sikker en kanon turhund til å ha med deg på fjellet resten av året hvis den ikkje fungere på jakt.

 

Det er nå en gang sånn at disse hundene har blitt avlet fram til et formål å for sette det på spissen så blir en fiat punto aldri en landcruiser, men hvor ofte trenger du en landcruiser då?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by jallis_83
Link to comment
Share on other sites

Blir nok ikke noe særlig trening på den før utpå nyåret. Men har bestemt meg på å prøve hvertfall. Blir nok ut å se om den gidder å spore i bånd ved neste snøfall. Skal få prøvd å få den med på skytebanen ved neste anledning, for å se hvordan den reagerer på smell. Har visst ikke vært noe nevneverdig nervøs på nyttårsaften.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til. blir sikkert arti! 

Om det ikke fører fram så har du ikke tapt noe annet enn tid. Som jeg nevnte så var vår hund ganske så skuddredd i begynnelsen. Mine forsøk med tilvenning på skytebanen var egentlig bare mislykket og hunden ble veldig redd av nye høye uvante lyder. Nå som han derimot forbinder skuddsmell med belønning ( vilt) er det helt motsatt. Jeg ville passet på at hunden får gode opplevelser i forbindelse med skuddsmell.

 

Videre når du vil starte med sporing og preging på vilt tenker jeg at det er veldig viktig at du viser med kroppspråk, stemme og engasjement at det dere driver meg er skikkelig kule greier når du skal introdusere hunden for sporing på vilt. Om du tenker at sporing i bånd er det som er mest relevant anbefaler jeg virkelig boka som jeg nevnte over. Der behandles blant annet godt hvordan du kan trene opp en sporthund og hvordan forskjellig underlag gir forskjellig vitringsforhold. Snø blant annet kan gi veldig vanskelige forhold da vitringen (lukta) blir liggende nede i snøen og ikke stiger opp slik at en hundenese kan jobbe med den. 

 

Link to comment
Share on other sites

Familien min hadde en slik når jeg var liten.

 

Definitivt jaktinstinkt i den vi hadde, så å få til NOE er kanskje ikke helt på jordet? Den tok ihvertfall knekken på naboens kanin og elsket katter som sprang (men var desto mer skeptisk til de som ble stående 😂 ).

 

Jeg mener å ha lest at disse opprinnelig var brukt som hihund på kanin, stemmer det eller er jeg helt på jordet?

Link to comment
Share on other sites

Sitat

katter som sprang (men var desto mer skeptisk til de som ble stående

Tilogmed min JRT slår bakk i maskinen når de største kattene kjører "I'll stand my ground". Den er ikke veldig smart, men helt dum er den ikke. Og en BF vil bli spist av en katt med manglende fluktinnstinkt...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt til grisen blir forbanna, stopper opp og dreper bikkja. Er skummelt å slippe bikkjer som ikke forstår at det begynner å bli farlig når viltet stopper opp. Se så stas Cocker`en syntes det er å jage kalven i denne videoen... heeelt til kua aksjonerer. Da er det dritt å være liten hund som ikke forstår hva den burde gjøre. 

https://www.vgtv.no/video/154298/illsint-elgku-angriper-hund

Link to comment
Share on other sites

Hunder lever farlig når det jaktes villsvin, uansett rase. Fikk det demonstrert sist uke, da kullsøsken til den gråhunden vi jaktet med hadde trengt gris opp i noe steinur (på et annet jaktfelt) Grisen gikk til angrep og pga steinura kom ikke hunden unna fort nok og ble skamfert alvorlig. Ville tro at en mer kortbeint hund er ennå mer utsatt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...