MadsN Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 (edited) Hei! Som vordende jeger med kjent kryssdominans-problematikk har jeg lest en del om mulige løsninger, bl.a. EasyHit-sikte, lapp/brille og å lukke et øye. Jeg har venstredominant øye men greier ikke å skyte links. Er det noen som har erfaring med hvordan dette kan løses? Løsningen må være praktisk gjennomførbar på jakt hvor man beveger seg i terrenget. Edited November 25, 2018 by MadsN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 Har du prøvd? Jeg mener, virkelig prøvd? Du kan lære det mest utrolige med litt trening. Jeg er motsatt av deg, venstrehendt med høyredominant øye. Pistol skyter jeg med venstre, rifle har jeg alltid skutt høyre. Med bue ville kroppen skyte links, men med litt trening går begge deler like bra. Jeg har også trent en del med høyre på pistol, men der hadde jeg nok alt for mye rutine med venstre. Selv etter et års tid skøyt jeg vesentlig bedre med venstre, så jeg la det på hylla. Men jeg ble betydelig bedre med høyre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
slemmo Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 Easyhit bør løse det greit, du skal se på målet når du skyter med hagle, så dominans er ikke så viktig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadsN Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 1 time siden, Erlend Meyer skrev: Har du prøvd? Jeg mener, virkelig prøvd? Nei, jeg er meldt opp til jegerprøven i januar og har aldri skutt med hagle. Med bue skyter jeg høyrehendt og klarer meg sånn passe. Samme med AG-3 den gangen det var aktuelt. Takk for svaret! MadsN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MadsN Posted November 25, 2018 Author Share Posted November 25, 2018 31 minutter siden, slemmo skrev: Easyhit bør løse det greit, du skal se på målet når du skyter med hagle, så dominans er ikke så viktig. Takk for svaret! MadsN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ratel Posted November 25, 2018 Share Posted November 25, 2018 Kommer litt an på hvor kraftig dominans din er. For meg gjør det allverdens forskjell å bruke sideligger. Den store flaten gjør at høyre øyet tar over. Med o/u blir det motsatt. Da vil det venstre ha mest å si om saken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts