Jump to content

6,5 Grendel vs .222?


ko-stens

Recommended Posts

Jeg er farlig nær å bytte ut min Bergara BA13 TD .222 Rem med en Howa Mini 6,5 Grendel. Jeg har egentlig ikke så mange gode grunner for det. Det beste argumentet er at jeg har lyst...

 

Jeg har med rifla "overalt" på jakt. Den er med i sekken når jeg går med hagla i skogen etter skogsfugl, den er med på toppjakt, rådyrjakt, beverjakt og revejakt. .222en holder jo til alt dette, men lysta på et annet kaliber er litt stor for tiden. 

 

Hva er fordelene med 6,5 Grendel med tanke på mitt bruk? Er det bortkastet å bruke penger på dette?

 

At jeg har en .308 som kan brukes til alt dette, prater jeg ikke høyt om... 

 

Nå er det slik at jeg kan få en 6,5 Grendel med varmintpipe ganske kjapt i og med at den er på lager, mens jeg, sannsynligvis, må vente flere måneder på en med standardpipe. Er det noe vits å ha en med varmintpipe? Den er jo 400 gram tyngre enn standard. Det merkes kanskje ikke så mye, men en lettere rifle er jo ingen ulempe når en går flere timer. 

Edited by ko-stens
Link to comment
Share on other sites

Tja, det spørs vel helt på holdet du jakter på og hva du er ute etter. Men grendelen bør være en ypperlig jaktpatron. En grov kule i moderat fart er vel en sikker allrounder på fugl, effektiv på de store uten å sprenge de små. På kortere hold vil 222 gi deg flatere kulebane, men 6,5'en er mindre følsom for vind.

 

Jeg menger 6mm PPC er et mer elegant valg, akkurat som 222'en er en klasse over dens vulgære fetter 223.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg misliker med 6.5Grendel er at den er hverken fugl eller fisk, den er for stor til minikassene, det blir krampeaktig med kuler over 120grs, og for liten til 308-kasser. Den passer ypperlig til det den ble laget for, ar15 magasiner og 120/123grains kuler.

 

Allikevel vet jeg jo at jeg kommer til å bygge en igjen😕

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jaktet en del med grendel de seneste årene, med nettopp en howa mini. 

 

I år har jeg skutt mellom 40 -50 fjellryper med den, mye annet småvilt og 8 rådyr. På fugl bruker jeg 120scenar-L. Det fungerer veldig bra med god nok effekt og flotte slakt. Tidligere har jeg brukt 222rem med 55gr fmj på fugl, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag. 

 

Fordel grendel: 

mye bedre effekt, svært skjelden at rypene tar til vingene, dette skjer ofte med 222. 

Penere slakt. 

Mye mindre vindavdrift med riktig kulevalg. 

 

 

Fordel 222: 

lettere å treffe på moderate hold ut til 150 meter, pga rekyl og kulebane. 

Ser alltid innslag, det er det ikke alltid man klarer med grendel i 2,5 kg rifle og skuddvinkler opp mot 45grader. 

Både mindre sannsynlighet og konsekvenser av rikosjetter. Grendelen er litt skummel.  

 

Så det koker ned til at jeg er enig med chiefen, noe midt imellom må være ideelt. 😁 (da har jeg en grunn til å bytte ut grendelen også) 😂

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, tailgunner skrev:

Hvem har brotsj og ladeutstyr i Norge? Jeg synes det høres unødvendig vanskelig ut når man har 22 PPC USA som gjør samme jobben og norske børsemakere har både brotser og ladeutstyr: 

Må jo ikke finne på å blande fornuft og logikk inn i det som har med kalibre å gjøre, der er det kun havesyken som gjelder 😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, neon77 skrev:

Må jo ikke finne på å blande fornuft og logikk inn i det som har med kalibre å gjøre, der er det kun havesyken som gjelder 😉

 

 

Beklager! Jeg vet akkurat hva du mener☺️

 

1 time siden, Erlend Meyer skrev:

22Grendel er vel ikke en veldig nødvendig patron så lenge en har 22PPC og 22 Nosler. Sistemann virker som en OK patron, 22PPC har etter min mening litt for mye volum. Men til jakt ville jeg nok heller se mot 6mm-kaliberet om 6,5'en blir for krampaktig.

22 PPC har jeg funnet enkel å lade til fornuftige hastigheter samtidig som den er mulig å atomladde med lette kuler.

 

26 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

Å bytte ut 222 med 22ppc/grendel er vel mest en øvelse i bruk av penger...

Enig. Det er mulig jeg ikke hadde gjort det igjen men jeg angrer likevel ikke. Når man først er i løpsskiftemodus er ikke 22ppc noe dyrere med unntak av diene som koster flesk. 

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Jeg kan nok ha en forkjærlighet for kalibere som ikke er helt A4 (som at jeg mye heller vil ha .222 fremfor .223 og absolutt måtte ha kal 16/70 i hagle), men tror nok jeg går for 6,5 Grendel.

 

Nå ser det ut til at .222en blir solgt, så da får en sende inn søknad om våpen i dette kaliberet ganske kjapt. :-)  Blir noe vemodig, for den lille .222en er en fryd å skyte med egentlig. Presis, passe futt - ikke for sint og ikke for puslete, og ikke minst er det en av de peneste patronene jeg vet om. Kanskje dumt å selge, og ikke minst dyrt nok. Må jo ha dier, kuler og krutt attåt, pluss få gjenget for demper. Kommer til å få den gjenget i 14:1, tenker jeg. Samme som for Xbolt .308en. Da kan jeg bruke samme demper. 

 

Valget står mellom CZ527, som har trestokk og Howa Mini og Ruger American, som begge har syntstokk. Sistnevnte er jeg usikker på om har liten låskasse. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør det enkelt! Har hatt kontakt med Jaktdepotet igjen (lynkjappe svar!). CZ'en hadde jeg kanskje bestilt om det hadde vært mulig og hatt en viss anelse om når den dukker opp. CZ produserer visst ett parti i året og sender etter forhåndsbetaling, og den koster en drøy del mer enn Howa.

 

Så jeg går for en Howa Mini svart lettvekter i 6,5 Grendel. Bestiller den, søker, venter og kjøper ladekomponenter i mellomtiden. Da er alt klart. Han på Jaktdepotet mente jeg kunne kappe magasinutløseren litt. Er visst enkelt å miste magasinet ellers, vil jeg tro. Dukker den opp innen april er jeg fornøyd, for da blir det beverjakt. Dukker den ikke opp før sommeren, gjør ikke det stort heller, for jeg har .308 som også funker på beveren.

 

Når det gjelder myk stokk, så blir det bedding, samt å få vekk mer plast i løpskanalen. Ellers går det vel an å fikle til en aluskinne i bunnen av løpskanalen for å stive opp enda mer? Bør bli mer stabilt da, vil jeg tro. Dette er jo ikke noe som vil koste noe uansett.

Link to comment
Share on other sites

Så der var du ja. 😊

 

Håper du blir fornøyd med den. Snasen børse, synes jeg, og kanskje dumt å selge den, men i blant har en lyst å prøve noe annet. Fire .222 rifler sier jo at jeg ble glad i det kaliberet. A, Zoli kombi, Brno Fox og Sako Vixen var de tre andre.

 

Så får en se om 6,5 Grendel er like likandes! 

Link to comment
Share on other sites

Aldri for sent og prøve noe nytt! For min del blir det første 222. Har ikke vert borti d før foruten en bever jeg skjøt engang før lenge siden med lånt børse, så det blir Morro. For min egen del har det lett for og bli litt oppgraderinger i våpengarderoben sånn oppunder jul da den verste jaktlysten er dabbet litt av ;) søknaden er forresten levert idag, så får vi se hvor lang tid det tar. 6.5 grendel ser jo ut som ett anvendelig kaliber så det blir vel bra, hvilke kulevekter ser du for deg og bruke? 

Link to comment
Share on other sites

Tenker 100 grs fmj til trening og fugl og ca 120 grs til rådyr. Kjøpe et par pakker ferdigammo og ta vare på hylsen og begynne å lade selv. Har ladet .222 omtrent siden første året jeg hadde det (og det samme med .308). Har kjøpt Norma 55 grs jaktmatch noen ganger bare for å få hylser å lade i stedet for å kjøpe bare hylser. Slet faktisk med å få bedre samlinger med hjemmeladet, så den er god. Brukte Vmax 40 grs til rev og bever og Lapua 55 grs sp til rådyr. Presise alle tre.

 

Til 6,5 Grendel tenker jeg 120 grs Norma fmj til trening og fugl og muligens Barnes TTSX 100 grs til rådyr. Får hive meg på et par tråder når den tid kommer! Det kan ta måneder før rifla er i hus pga antatt lang leveringstid om jeg ikke velger med varmintpipe. Har ikke engang rukket ned på politistasjonen for å få hentet meg søknadsskjema, og det tar omkring 12 uker før jeg får svar. Har gjort det det siste året i hvert fall. 

 

Får børste støvet av .308en i mellomtiden! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 26.11.2018 den 8.26, msteiro skrev:

Får man wildcat stokkene til Norge?

Var jo ganske hyggelige priser, TAC Hunter ser snasen ut.

 

Nevnte skjefte er på vei til Norge i løpet av kun kort tid nå.

4 ukers produksjonstid ettersom jeg bestilte litt custom.

 

Beklager å forsøple tråden din, @ko-stens.

Har lenge spekulert på en Howa Mini selv så du får gi en rapport i tråden her eller den om Mini når du har fått den i hus.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk vel omtrent samme runda et par år siden, er vel en tråd om det her inne et sted. Hadde vixen i 222, men var gira på noe med litt mer futt og ble fascinert av 6mm, da spesielt PPC`n.  Lang historie kort, jeg solgte 222`n og kjøpte ei 100% strøken sako S491 i 6mmPPC da den dukka opp på finn.  Grunna tidsmangel har jeg nesten ikke fått jakta med rifla enda, ble bare 2-3 ryper i fjor vinter med den. I motsetning til hva som er nevnt over her, så hadde jeg ikke ett eneste tilfelle av rype som tok til vingene etter treff med fmj i 222`n, (etter 8 år med den på rypejakt) så det var ikke argument hos meg for å bytte, det var egentlig mest havesyken som pressa på :)

 

Litt vekt i rifla er ingen ulempe når det skal skytes på små mål, med rifla i sekken spiller det liten/ingen rolle om rifla veier 4.5-5kg, det er lettere skyte godt med den enn ei på 3kg.

 

 

Edited by YnStee
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, YnStee skrev:

Litt vekt i rifla er ingen ulempe når det skal skytes på små mål, med rifla i sekken spiller det liten/ingen rolle om rifla veier 4.5-5kg, det er lettere skyte godt med den enn ei på 3kg.

Dette er et godt poeng. En god riflesekk eliminerer behovet for en superlett rifle for min del. Det er anderledes når den bæres i reim over skuldra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Vorn hjort-sekk selv, så vekta er ikke helt avgjørende. Det er en av årsakene til at jeg fremdeles lurer litt på varianten med varmintpipe. 

 

Samtidig blir det litt feil, føler jeg, når jeg vil ha en nett rifle med liten låskasse. Ikke blir det så pent heller. Uansett, 2,9 kg med varmintpipe er jo ikke blytungt heller da. Og den blir jo mer stødig å skyte med.

 

Hvordan er det å montere demper med tykk pipe? Tenkte, som tidligere nevnt, å bruke samme demperen som til elgrifla. Elgrifla, en Browning Xbolt i .308, har tynt løp. Burde jeg evt hatt annen gjengedimensjon enn 14:1?

 

Sliter litt med å bestemme meg.

 

I det minste har jeg hentet søknadsskjema...

Link to comment
Share on other sites

"Varmint" mini er ferdig gjenget 5/8"X24UNEF 

"Varmint" fordi løpet er kun 19mm i munningen 

 

Selv bruker jeg både 100grs Lapua FMJ og Norma 120Fmj. 

 

Som alt mulig ekspanderende kule er 129Ablr eller Interbond selvskrevne for å utnytte potesiale i kaliberet. 

 

100 grs Ballistic Tip og Fmj om en ønsker flatere kulebane. 120-130 grs om du skal strekke holdene 

 

Edited by Sauer 150
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...