Jump to content

1911 typer?


m00se

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg er fortsatt på mine første 6 måneder men selvfølgelig går jeg og tenker på hva som blir første innkjøp.

 

Tror det blir en 1911 først, i .45 ACP,  så en CZ Shadow i 9mm.

 

Hva er diagnosen på de forskjellige 1911ene? Jeg vet at Sig og Les Baer er gode men veldig dyre. STI også brukbart, men også temmelig dyrt.

 

Har sett at Remingtons R1 skal være ganske greie, men jeg stoler ikke helt på Remington siden jeg hadde en ny 870 som var rusten og FTE fra ny.

 

Hvordan er Springfield Armoury? Så en på OSS lett brukt for rundt 5000.

 

På forhånd mange takk!

Link to comment
Share on other sites

Vi sterkt fraråde å starte pistolskyting med .45. Har sett noen, og disse har sluttet etter kort tid. For å bli rimelig god til å skyte, må du skyte mye. Har du sjekket hvor mye du må betale per skudd?

Jeg er todelt til .45. Som begynnervåpen er det meningsløst. I den erfarne og gode pistolskytter sin hånd er det et fantastisk kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe hvilken som helst 1911 og bli fornøyd. Di dyre merkene som STI,Les Baer og andre custom 1911 er dyrere pga mye håndarbeid og tilpassning av deler. Du må se hva du vil ha i en 1911 som sikter, beavertail, flat eller buet mainspringhousing etc. Hvordan skal den se ut liksom. 70 eller 80 versjonen. Springfield lager gode og flotte 1911 pistoler.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Thor skrev:

Skal du basere deg på .45ACP til mengdetrening anbefales det at du kjøper inn progressiv presse og støpetang/gryte først som sist og lærer deg å bruke det ... kjapt. 😎

 

What he said!
 

.45 ER gøy, veldig gøy faktisk :D 
Men ammoprisen svir og en ladepresse blir neste investering om du skyter en del. Det var slik jeg kom i gang med det.

 

Om typer 1911, sjekk også Bull og Kimber og se på hva du ønsker deg av oppsett/sikter/etc. 
En 1911 er litt som gamle Ford Mustang, det finnes at hav av konfigurasjoner og tilleggsdingser.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, nhd skrev:

Vi sterkt fraråde å starte pistolskyting med .45. Har sett noen, og disse har sluttet etter kort tid. For å bli rimelig god til å skyte, må du skyte mye. Har du sjekket hvor mye du må betale per skudd?

Jeg er todelt til .45. Som begynnervåpen er det meningsløst. I den erfarne og gode pistolskytter sin hånd er det et fantastisk kaliber.

 

Jeg "starter" jo ikke med .45, jeg holder jo på nå med .22LR og 9mm. Syns det er litt kjedelig med .22, ville ha noe litt kraftigere enn 9mm. 

Jeg har tenkt å begynne å lade, både .45 og andre kalibre.

 

3 timer siden, keevinslotten skrev:

Du kan kjøpe hvilken som helst 1911 og bli fornøyd. Di dyre merkene som STI,Les Baer og andre custom 1911 er dyrere pga mye håndarbeid og tilpassning av deler. Du må se hva du vil ha i en 1911 som sikter, beavertail, flat eller buet mainspringhousing etc. Hvordan skal den se ut liksom. 70 eller 80 versjonen. Springfield lager gode og flotte 1911 pistoler.

 

Tusen takk, jeg skal sette meg litt mer inni modellen, ante ikke at det var så mye variasjon. Er egentlig bare småkjent med Colt/1911A1 versjonen (tror jeg).

 

32 minutter siden, OysteinR skrev:

 

Om typer 1911, sjekk også Bull og Kimber og se på hva du ønsker deg av oppsett/sikter/etc. 
En 1911 er litt som gamle Ford Mustang, det finnes at hav av konfigurasjoner og tilleggsdingser.

 

Takk, skal sjekke ut litt mer. Har hørt at Kimber har litt dårlig rykte, ligger det noe i det?

 

Var det en hestespøk på slutten der? 

Edited by m00se
Link to comment
Share on other sites

45acp 1911 er bare kos. Finn en med godt avtrekk. Har både SVI og Les baer i 1911, og ymse andre forsåvidt og det er uten tvil kvalitetsforskjell, men i 10-15k klassen er det mye bra. 

 

99% av all skytingen min er 1911  og 1911 "highcap" ofte omtalt som 2011. 

 

Skutt NM militærfelt med 45 flere ganger, og felt stevner flere ganger, har også vunnet approberte stevner med 45, skal sies at den 45'en holder 130-135 faktor ;) 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, aps skrev:

45acp 1911 er bare kos. Finn en med godt avtrekk. Har både SVI og Les baer i 1911, og ymse andre forsåvidt og det er uten tvil kvalitetsforskjell, men i 10-15k klassen er det mye bra. 

 

99% av all skytingen min er 1911  og 1911 "highcap" ofte omtalt som 2011. 

 

Skutt NM militærfelt med 45 flere ganger, og felt stevner flere ganger, har også vunnet approberte stevner med 45, skal sies at den 45'en holder 130-135 faktor ;) 

 

Takk for info! Blir vel uansett til at jeg prøver før jeg kjøper, så skal passe på at avtrekket er riktig. Erfart at det virkelig gjør stor forskjell.

Edited by Ei tohi varjata
Fjernet svar på unødvendig kommentar
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, m00se skrev:

Takk, skal sjekke ut litt mer. Har hørt at Kimber har litt dårlig rykte, ligger det noe i det?

 

Var det en hestespøk på slutten der? 

 

Da jeg ikke eier en Kimber kan jeg dessverre ikke si noe om de er bedre eller verre en andre. De jeg har prøveskutt har fungert utmerket men det betyr ikke nødvendigvis noe. Det jeg vet er at 1911 kan være kresne på magasiner.

Kimber selges av Oslo Skytesenter og der er det mulig å prøveskyte eller leie disse. Etter det jeg vet ligger de på 14k til 30k for .45 ACP avhengig av modell.

 

2 Alfa selger Bul https://www.2alfa.no/bul-no.html

De ser ut til å starte på rett under 8k og gå opp. 

 

Om mustang så mente jeg at dette var en av de første bilmodellene der en basic utgave hadde en start pris og så kunne du oppgradere deg oppover med ekstrautstyr til omtrent det eneste som var igjen var utseende.

1911'er er litt det samme. En masseprodusert WWII-utgave ser forvekslende lik ut som en Les Baer. Men innmaten og tolleransene er noe helt annet i sistnevnte.

 

Lykke til ellers med jakten!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Første våpenet jeg kjøpte var en 1911. Er fortsatt eneste våpenet jeg eier. Har bare vært våpeneier i 1 år da men er fortsatt fornøyd med pistolen og har per dags dato ingen planer om å kjøpe noen 9mm pistol. Ja, 45acp er dyrt i forhold til 9mm. Men jeg syntes det skal være lov til å leve litt også. hvis du har lyst på en 1911 så kjøper du en 1911! Hvis du skal begynne med hjemmelading så er jo det problemet løst allerede! Jeg er på skytebanen cirka 1 gang i måneden men har fortsatt ikke startet med hjemmelading enda, har eller ingen planer om det. Men hvis du skyter oftere en det jeg gjør, så er det jo kanskje greit i forhold til økonomien. Husker jeg ringte 2Alfa å spurte dem om de hadde mulighet for å bestille Colt, Springfield, Kimber, etc fra USA, noe som de faktisk kunne, uheldigvis var det utsolgt for så og si alt av 1911 modeller fra disse merkene så jeg hadde ikke mye annet valg en å kjøpe noe her i Norge.

 

Gikk for en Remington R1 Enhanced. Kostet vel rundt 12K, noe som er en helt grei pris for en 1911. Satt også å vurderte Ruger sin 1911 men endte til slutt på Remington da jeg hadde hørt mye bra om 1911'ene deres. Har seg sånn at Remington generelt har gått ned i toalettet de siste årene når det kommer til Kvalitet. Selskapet har et relativt dårlig rykte på seg nå i statene. Eneste unntaket er 1911 modelllinjen som har klart seg greit i henhold til kvalitet. Har ikke hatt noen problemer med min i hvert fall. Eneste jeg kan bemerke er at magasinene som kommer med våpenet er bæsj og burde pælmes i søppla så fort du får deg noen gode aftermarket magsiner. Anbefaler Wilson combat! For moroskyld kan du skyte et par 100 skudd med standard magasinene og telle hvor mange double feed's, failure to return to battery og jam's du får. Unnskyld engelsken, men kommer ikke på de norske ordtakene i farten.

 

Annet du burde være obs på, er at hvis du er like heldig som meg så vil avtrekkeren være utrolig løs og vinglete. Jeg erstattet den originale avtrekkeren med en ny som var "oversized", som betyr at man liksom skal måtte pusse den ned litt på sidene for å få den til å passe. Vel, den gikk rett inn uten å måtte modifiseres og det var fortsatt rom for at det kunne bevege seg rundt der. Er blitt vandt til det nå, så plager meg ikke lenger, med greit å være obs på det. Hadde jeg skulle kjøpt en ny 1911 hadde jeg definitivt kastet litt mer penger inn i en finere en. Kanskje fra Kimber, S&W eller Sig Sauer. Har byttet ut så mye på R1'ern nå uansett at jeg sikkert er opp i 20k totalt så langt. Men som sagt, bare du kjøper noen gode magasiner så er det definitivt et våpen du kan stole på. Har nesten 2k skudd i gjennom min nå og den fungerer perfekt nå så den er litt "brukket inn". Kjører også JHP uten problemer. 

Edited by Grims
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Pistolkjøp er vel sjelden fornuftsbasert. Men 1911 er sjelden feil, uansett. Om du har lyst på en, så kjøp.

Ikke tenk så mye på avtrekk, det fikser en god børsemaker. Vz-grips gjør underverker, og får du nettskåret ramma, vil du merke enorm forbedring.

Har en topptuna sjøl, den er vel verdt penga. Men erfaring trengs for å skyte godt med den, så om du er smart og kjøper en .22 for mengdetrening  samtidig, vil du ikke angre.

Som du sikkert vet, så finnes .22lr utgaver av 1911 også. Colt lagde jo en ACE-utgave (med floating Chamber), andre fabrikanter også. Ligger noen på Finn.no innimellom.

Så kanskje du plutselig kjøper deg to stk 1911...dobbelt lykke altså...Lykke til 💪

 

Link to comment
Share on other sites

Kvalitetskontroll har vært et stort problem for amerikanske våpenprodusenter siden de måtte øke kapasiteten dramatisk gjennom Obama årene og deretter ta produksjonskuttene fra 2017. Man har sett dette fra de aller fleste hyllevareprodusenter.

 

Remington har slitt ekstra mye, pga. dårlige forretnings-strategier. Uansett så sitter det en helt kurant R1E i den ene safen min. Kimber var et fenomenalt merke på nittitallet men begynte å slite med voksesmerter på 2000 tallet. Jeg har Kimbere fra den tidligste produksjonen, som er rene Series 70, de er supre våpen. Springfield har klart å holde merkenavnet bedre i hevd, men man ser kvalitetsproblemer både hos dem, såvel som hos S&W og Colt også. 

Link to comment
Share on other sites

Det står en veldig fin Colt Gold Cup, tipper fra 70-tallet, på Finn til 7k.(kan sikkert prutes)

Gold Cup er den orginale 1911 med justerbare sikter og target avtrekker.

Alle andre er kopier 8)

Det er ingen mim-deler i 70-tallets Gold Cup, alle deler er smidd stål.

 

Til dere som akkurat er ferdig med skolen er Gold Cup Colts håndbygde hiend 1911 i 45acp med justerbare sikter.

Gamlinger som meg blir blanke i øya av slike når man ser dem i fin stand selv om vi vet at det finnes helt egne Gold Cup mekaniske utfordringer.. (den viktigste er å skifte ut pinnen som holder baksiktet slik at man slipper å lete etter siktet i skogen bak standplassen i feltløypa..)

 

Som regel er presisjonen i gamle serie 70 Gold Cup 'er veldig bra. De ble testet på fabrikken. Hvis man alikevel vil oppgradere kan man nå altså få en fin Gold Cup med tilpasset ny matchpipe til under 10k. Til felt er det en nobrainer for en nostalgiker som meg.

Håndlagd Colt i smidd stål kontra støpejern fra Remington, Kimber eller Ruger?

 

Dette er litt satt på spissen men det finnes mange fine brukte pistoler der ute til en rimelig penge. 

Edited by Torf
  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

For de uinvidde så er forskjellen på Series 70 og 80 at sistnevnte skyver et stempel oppi sleiden som låser opp tennstiften under avtrekk. Vedlikeholder man en series 70 som man skal er denne mekanismen helt unødvendig. Det gir et mer komplisert avtrekk som er vanskeligere å tune.

 

De fleste nye 1911 har denne vederstyggeligheten. Noen, f.eks. Kimber, har utløseren i grepssikringen. Det er bedre, men fremdeles unødvendig.

 

Det går an å få bra avtrekk med tennstiftsikring, men det er mer jobb.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Thor skrev:

De fleste nye 1911 har denne vederstyggeligheten. Noen, f.eks. Kimber, har utløseren i grepssikringen. Det er bedre, men fremdeles unødvendig.

 

 

Har de egentlig det? jeg har "endel" 1911, fra forskjellige produsenter, flere nye, og ingen har serie 80 mekanisme.  Flere har ikke engang grepssikring, bare speccer det ved bestilling 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, hipshot skrev:

Serie 80 sikringen tar man bort og setter dithen en liten platedings (fåes kjøpt over disk) istedetfor.

Nja, halvspennhakket på series 80-haner er ikke likt som på series 70. Det går an å konvertere ved bare å kaste ut deler og installere en såkalt slot-filler i ramma, men det beste er å få på plass de riktige avtrekkdelene også, så du er bedre sikret mot dobling og automatild dersom du skulle få hanefall. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...