Jump to content

Nybegynner i Oslo-området


BillHicks420

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har tenkt litt på å bli med i en pistolklubb i det siste, og siden jeg bor i Kolbotn-område, faller det meg naturlig å velge en pistolklubb her i Oslo-området.

 

Jeg fant ut at Oppegård Skytterlag har avsluttet avtalen sin med HV-Huset, så eneste skytterbane er Kurud. Problemet er at jeg kun kan bruke kollektivtransport, så dette er da uaktuelt for meg.

 

Både Oslo Skytesenter og Oslo Sportsskyttere tar meg rundt én time å komme til med kollektiv, så dette er de mest praktiske alternativene mine. (Bor på Tårnåsen, så meld fra hvis det er en pistolklubb som er nærmere!)
MEN, jeg legger merke til at Oslo Sportsskyttere er betydelig billigere enn Oslo Skytesenter. Det har seg vel slik at man må melde seg inn i en klubb FØR man kan ta det obligatoriske nybegynnerkurset?
Ser litt på prisen, og Skytesenter har både dyrere medlemskap og kurspris, men Sportsskyttere leder ikke kurs før det er mange nok som vil delta.
Har dere noen tanker/erfaring rundt disse to klubbene?

Hvor mye kan man regne med å bruke på denne hobbyen, spesielt i «oppstartsfasen» de første seks månedene, med tanke på kurs/klubbpris, utstyr?

Hva anbefaler dere som førstekjøps pistol (etter seks måneder)? Jeg tenker da 9 mm pga. prisen på ammunisjon (vet at mange anbefaler .22-kaliber som første kjøp). Tenker Glock eller CZ er ganske populære og rimelige håndvåpen? Innspill?

 

Takker for alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til Kammeret!

 

Har ikke vært veldig mye på Oslo Skytesenter, men det er et innendørs betjent anlegg, derfor ganske mye høyere priser. 

 

Er selv medlem av Oslo Sportskyttere, og kan kun anbefale det. Mye bra aktiviteter i klubben for nybegynnere, og bra åpningstider året rundt. Sikkerhetskursene dukker ganske fast opp hver 6 mnd, så kan regne med et kurs i januar/februar.

 

I forhold til pistol er jeg i samme bås, men vet at det blir en 22 og en 9mm. Har skutt endel med Glock, og tror ikke jeg ihvertfall vil starte med da, da jeg skyter betydelig bedre med Tanfoglio/CZ etc. 

 

Er en annen tråd som går ganske greit til verks på hvorfor Glock ikke er anbefalt som første våpen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om noen skal anbefale pistol for deg, er det vesentlig å vite hva du har tenkt å bruke den til. Finpistoler ( .22) brukes både på bane og i felt (NSF). 9mm er i hovedsak en feltpistol i NSF. I grenen militærpistol i felt (militærfelt) kan alle typer 9 mm brukes, og da vil en Glock være mindre egnet enn en matchpistol som for eksempel Pardini og SigSauer.

I dynamisk skyting (DSSN) har de en egen klasse for tjenestepistoler (Production). Selv om Glock ikke er det optimale våpenet her, vil det fint være mulig å hevde seg med den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5000 er et rundt, pent tall. Jeg synes det er dekkende for inngangsbilletten.

 

Slik jeg leser innlegget ditt, så er du på budsjett. Altså ingen 9mm med det første, men en .22. Du kan nok få et rimelig våpen i 9mm, men ammokostnaden er 2-3 ganger høyere enn for .22.

 

Dessuten vil du kanskje lære å bli god å skyte. Da er en .22 tingen. En gang ville jeg ukritisk anbefalt en brukt Gsp som første våpen, men nå vet jeg ikke om det er flere igjen av dem - de har kanskje gjort sin misjon og mer til. Du får undersøke markedet.

Forøvrig så har du seks måneder minst før du kan kjøpe noe, så prøv alt klubben har så finner du kanskje noe som faller i smak.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Du kan søke opp OKTS (Oslo Komm. Tjenestemenns Skytterlag) eller OPK (Oslo Pistolklubb), de har skytebane under Ekeberghallen i Oslo i vinterhalvåret, som antagelig er litt mer tilgjengelig med kollektivtransport enn pistolbanen på Løvenskjold.

 

Oslo Skytesenter er dyrere fordi det er en butikk med skytebane, som ikke drives på dugnad av ildsjeler ;-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som @Eldhannas skriver er Oslo Skytesenter et kommersielt sted og er derfor dyrere. Til gjengjeld er de åpne alle dager i uken og det er mulig å bestille time med instruktør, leie våpen av forskjellig art og skyte pistol, rifle (50m) og på skytekino. Men det koster.

 

Rent økonomisk lønner det seg å melde seg inn i et vanlig skytterlag/pistolklubb. Fordelen er også at disse også gjerne holder organiserte treninger og har oppfølging av nybegynnere. Dette med trening/oppfølging er faktisk viktig. 

 

Alle klubber pleier å ha .22 klubbvåpen til nye medlemmer og det er flere grunner til det. Siktebilde, avtrekk, etc må læres og en .22 er snill å lære med.

Klubbvåpen er ofte så generiske som mulig, så spør gjerne andre om du kan prøve deres. Vi er alle litt forskjellige og det som passer i en hånd passer ikke alltid like bra i en annen. Som flere av andre skriver lønner det seg å ha en .22 å trene med, men finn en som passer for deg.

 

9mm er et kaliber som krever litt for å mestre. Personlig ble jeg ikke helt venn med min før etter en del tusen skudd. 

 

Jeg anbefaler å teste hva som passer i din hånd uansett hvilket kaliber og hatt et fast søk inne på Finn etter noe brukt om du vil spare penger.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...