Jump to content

Kjøpte en M67 i 308 som viser seg å være 7.62x51......


sjorgen

Recommended Posts

... men disse er jo nærmest identiske.

Kjapp oppklaring - nærmest impuls-kjøpte verdens billigste M67 på Finn, og sjekka ingen verdens ting før jeg kjøpte den. 

I følge Wikipedia kommer strengt tatt ikke M67 i 308 men bare 7.62x51. Selger sier han har skutt begge deler i børsa uten problemer, men på nett og slikt er det mye synsing om saken. Nevnt er hylser som får bulker av å skytes i feil kammer; andre mener det kan være litt skummelt osv. 

Noen her med *erfaring* på området? 

Og en siste ting - er det noen forskjell på presisjon på disse to om man nå feks går for 308-ammo? 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen her med *erfaring* på området? 

Det er ingen som helst praktisk forskjell, for alle praktiske formål er det samme kaliber. Jeg har 4 forskjellige piper i kaliberet. 2 stk er merket 7.62x51 og to 308Win. Jeg skyter samme ammo i alle (noen hundre skudd jeg også - per måned ;) ), enten den er ladd hjemme eller borte, og hylser er hylser . Det er ingen korrelasjon mellom hva det heter og hvor trange de er engang.

Men ammunisjon derimot, kan det være forskjell på. 7.62x51 NATO ammunisjon kan sitte litt ekstra fast i kammeret på sivile rifler - også de som er merket 7.62x51. jeg aner ikke hvorfor. Men det er et "vanlig" problem når en bruker ammunisjon som er "reddet" fra de væpnede styrkene.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, så absolutt, selv om NM60 også finnes/fantes med svært gode lotter er det jo litt lettere tilgang på .308W nå i dag.. GGG lager jo 7,62x51 som du får kjøpt hvis du vil prøve å finne billig treningsammo (som også kan brukes på småvilt).

Som M67 sier er det ikke noe problem i virkeligheten å skyte begge deler.

 

Jeg har erfart at enkelte loter 7,62x51 er treige å få ut av Mauseren, det har kanskje litt med at disse er ladd med høyt trykk for å primært veksle slarkete halv- og helautovåpen i både +50 og -40 grader, enten de er rene og pene eller fulle av søle, snø, grus og annen dritt.. og ikke fintfølende boltrifler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en KV59F1 som selvfølgelig er en 7,62x51:

Egentlig en fornærmelse mot rifla at det står .308 Winchester i våpenkortet. Kjøpt av Forsvaret for kr.1.300,- i uåpnet eske fra Kongsberg. Nyere kunne den ikke blitt den gangen. Den tygger alt av militære patroner 7,62x51 til sivile 308. Hjemmeladninger i hymse 308 hylser går best. 

KV-59.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Som sagt er ikke kammerdimensjonene noe problem i dette tilfellet. Derimot er .308 Win adskillig mer blanda drops enn 7.62 NATO er. Det kan gi morsomme effekter i militære automatvåpen som f.eks å herpe stempel i M14 med tunge jaktkuler eller å grise til G-3 med veldig snille ladninger.

Link to comment
Share on other sites

På 21.11.2018 den 17.00, M67 skrev:

 

Men ammunisjon derimot, kan det være forskjell på. 7.62x51 NATO ammunisjon kan sitte litt ekstra fast i kammeret på sivile rifler - også de som er merket 7.62x51. jeg aner ikke hvorfor. Men det er et "vanlig" problem når en bruker ammunisjon som er "reddet" fra de væpnede styrkene.

 

K

den er vel sprekt ladd  i tykke hylser.... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...