Jump to content

Eldre Browning Semi-auto 22LR salongrifle


frankhovin

Recommended Posts

Har sett på en eldre Browning Semi-auto 22LR salongrifle. Rett stokk. Følger med to dempere - én "normal" og én kortere, samt pussesett. Den er av typen hvor man skrur ut en fjær bak på koben og dytter patronene inn. (Takedown?) Skal visstnok være en "klassiker", uten at jeg legger så mye vekt på det utsagnet.

 

Er det noe å ha, tro? Den er jo gammel (har vært i familien til selger i omtrent 30 år, og hvem vet hvor og hvor lenge før det), men rifla virket tight og fin, og man får jo vanskelig skutt i filler en 22LR, vil jeg tro.

 

Altså, jeg lurer ikke på hvorvidt en 22LR semi-auto er noe å ha, men om akkurat denne kan være det :-) En rifle mest for moroskyting på banen, samt intro til skyting for ungene, men som også kan brukes på det minste småviltet.

 

Magasinet er forøvrig på 10 skudd, noe som jo er 8 mer enn hva som er tillatt til jakt. Men med denne typen lading burde det vel være en grei sak å begrense det til 2?

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Ingen grense på to skudd i magasinet på jakt. Og aldri hørt om noen som har fått problemer med vanlige 5-10 skudds magasiner på salongrifle. 

 

Etter det jeg har forstått om den er det en forholdsvis presis og fin rifle som er lett å pakke i sekken. Pluss for kikkertfeste på løpet. Kan jo være greit å sjekke presisjon og veksling med litt forskjellig ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle - jeg har hatt min siden jeg kjøøpte den ny i 1984.

Har andre salonger som har bedre presisjon men den holder til det meste.

 

Rifla er delbar (en liten "tapp" foran utkasteren som du skyver frem samtidig som du vrir løpet.

Ringen mellom løpsdelen og kolbe/låskassen er for å tighte til børsa (ikke stram den så du ikke får satt den sammen), skal derfor mye til før denne blir slarkete.

Er som andre 22 rifler litt kresen på ammo og du må ta ut sluttstkket en gang i blandt for å rense mekanismen skikkelig, blir mye dritt i mekanismen.

 

Disse gamle Browningene har super byggekvalitet - milevis fra kopiene som er laget senere.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, frankhovin skrev:

Magasinet er forøvrig på 10 skudd, noe som jo er 8 mer enn hva som er tillatt til jakt. Men med denne typen lading burde det vel være en grei sak å begrense det til 2?

 

Det er bare begrensning på hvor mange patroner du faktisk lader med, ikke krav om plombering på halvautomatisk rifle:

 

Sitat

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret.

https://lovdata.no/forskrift/2002-03-22-313/§15

Link to comment
Share on other sites

Ah, my bad.

Hva ville dere gitt for denne, da? Det er jo ikke alltid så lett å få testet en rifle, ihvertfall ikke på denne tiden av året.

Selger vil ha 4000,- for denne. Jeg ser at Intersport i Bogstadveien selger tilsvarende (evt. om det er forskjell på denne og en Browning SA22LR Gr.1?) til en tusenlapp mindre, men da uten demper (men ferdig gjenget). Den ser imidlertid mer brukt/slitt ut i finishen, uten at det nødvendigvis sier noe.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Er en stund siden jeg så disse nye i butikken men de produseres enda. Tror faktisk siste pris jeg så var mellom 6 og 7 tusen uten kikkert og demper.

Hvis det er den som ligger ute på finn fra Drammen du ser på så ser den bra ut meg pent treverk men den har noen stygge merker på forskjeftet. 

A-Tec demperen er fin (den gamle har du ikke bruk for). Kikkerten er vel en billig variant.

4.000 burde være OK men nok litt i det dyrere leiet. Får du prutet den end i 3 - 3.500 burde det være et godt kjøp.

 

Husk at dette ikke er en rifle du bruker til å skyte hull i hull med på hundre meter men den duger bra til rypejakt på vinterstid.

Blir utrolig kompakt når du deler den, særlig hvis du tar av demperen.

Link to comment
Share on other sites

Takk fra svar :-)

 

Merkene for forskjeftet plager meg egentlig ikke, da slik fort kan se med en slik bruksrifle. Den ser ihvertfall ganske fin ut ellers, såvidt jeg kan se.

Bruken er jo egentlig tenkt å være en rifle å skyte billig med, kanskje noe småvilt, og noe å bruke for å introdusere ungene til skyting med etterhvert. Kan bli litt vel heftig å gå rett på 30-06 :-)

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...