Jump to content

Jakt i Kroatia, Dugi Otok November 2018


G.Larson

Recommended Posts

Snapchat-46414393.jpg.4839826215e6ecd1fc2bb5d71e329e67.jpg

Soloppgang første morgen på jakt. Flokk med muflon allerede observert.

 

20181116_182021.jpg.535d45327156c9ebb32be635d1bb6e64.jpg

 

Muflon på langt hold.

 

 

Snapchat-1299053943.jpg.5d22e56b0ddfd5d47b87366921f52089.jpg

Muflonen holder kravet til SCI og CIC sølv

 

46453063_265144694186110_7343400233612607488_n.jpg.73cd87d8be6058373398f86c83422968.jpg

Utsikten nordover på øya.

 

46519250_329744877820131_7589183409323245568_n.jpg.815d1e7b68a3454c2fad7ca04dcf3bdb.jpg

Akkurat sett Dalmatian wild sheep i lia lengst bort.

 

DSC_0044.JPG.fef0c943e26751484935766cd1024c55.JPG

Black Dalmatian Wild Sheep.

 

 

Tur og billetter ble bestillt og ordnet gjennom Safarimax. Jakta, guider og hele opplegget på Dugi Otok stod J&P Hunting Agency i Senj,Kroatia for.

Alt i alt en kjempefin tur. Dyktige guider, mye gåing, til tider tøft terreng(karst-bergarten der var tøff mot jaktskoa, sleit ut ett par på 3 dager), god mat, fin boplass og mye dyr å se.

Så også Axis deer, Feral Goat og Hybrid Kri-Kri-Ibex.

  • Like 12
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tenkte i utgangspunktet ikke å skrive noe om dette da forrige gang jeg skreiv noe lignende ble det bare hets og mye negativitet.

Men tar sjansen allikevel.

Jeg løsnet skudd på en Feral goat også på turen. Holdet var ganske nøyaktig 200 m og med godt annlegg og rolig kontrollert avtrekk........

og geita for som en vind nedover lia.

Fremme på skuddplassen fant vi noen mikroskopiske bloddråper og bikjene ble satt igang på ettersøk.

Det bars helt ned til kysten og videre langs denne for nesten 9 km totalt før vi måtte gi oss pga mørke. Geita hadde vi ut 4-5 ganger på alt for lange hold til å skyte.

Pga bare en og annen bloddråpe, samt oppførselen/formen til geita så friskemeldte guidene den.

Normalt ved funn av blod så må en betale troféavgift selv uten funn av dyret. Her må en også betale for estimert verdi av kjøttet.

Nå var det så at jeg lånte rifle ifm jakta her og på forespørsel om å prøveskyte rifla før jakta, fikk jeg beskjed om at det ikke var anledning til det men de garranterte

at børsa var på.

Etter denne hendelsen forlangte jeg prøveskyting og både guiden og jeg hadde samme treffpunkt ved testing. 13 cm til høyre på 100 m.

Iom de garanterte for rifla kombinert med at dyret virka friskt, ble det konkludert med streifskudd som følge av at børsa ikke var på og jeg skulle ikke betale noe.

Såfremt ikke de fant dyret dødt eller sterkt skadet i ettertid.

I går kom det beskjed om at dyret var funnet. Bare ett steinkast ifra der vi måtte gi oss pga mørke. Treffpunktet var i halsen 30 cm til høyre for siktepunktet uten å

ha treft noen større blodårer eller bein.

Dette viser viktigheten av å forlange(og stå på sitt) prøveskyting av lånevåpen før jakta.

Så da ender jeg opp med en skallemontasje av Feral goat i tillegg.

 

46521507_1135638963278435_3467311588933894144_n.jpg.228b2b321cce055de0b4ea9875a82b18.jpg

 

  • Like 7
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Viktig å skyte inn selv, ja- men fort gjort å tro at det er i orden.

 

Jeg har opplevd at andre har totalt forskjellig treffpunkt enn meg med samme våpen, selv om de samler greit. En kollega skjøt konsekvent 20 cm for høyt på 30 meter med MP5, og mente det måtte skrus på siktet. Vi byttet våpen, og jeg skjøt dønn senter med hans "feilskrudde" MP mens han skjøt 20 cm for høyt med mitt innskutte våpen. God samling, men helt feil i høyde av en eller annen grunn. Han gjør nødvendigvis en eller annen feil helt konsekvent for å få til dette.

 

Dersom en slik "feilskytter" har justert siktet, så kan det gå i senter for denne ene skytteren men ikke for deg.

 

Jeg har også opplevd totalt bomskudd (heldigvis ikke skadeskyting) på elg med min egen rifle, etter å ha lånt den bort til mora mi (hun er for øvrig en habil skytter). Hva hun hadde gjort med den må fuglene vite, men det viste seg at montasjen var slått skjev og treffpunkt var hele 80 knepp feil i sideretning. Jeg hadde selv skutt inn så det holdt innertier helga før, men nå var det helt rabiat feil siktejustering.

 

Jeg antar at lånevåpen som brukes av mange forskjellige jegere, og kanskje ikke behandles så forsiktig, er spesielt utsatt for både feilskruing på siktet og uvøren håndtering som kan slå siktet litt ut av stilling. Moralen er derfor: Har du ikke skutt inn siktet selv, eller noen andre har brukt/håndtert våpenet etter innskyting, så prøveskyt før bruk på levende mål!

Link to comment
Share on other sites

Samme skjedde meg på min første tur til England på jakt etter muntjac.
Ikke store tassen, som et rådyrkje, og i konstant bevegelse.
Lånerifla var en nydelig liten mauserkloning av ett eller annet slag i 308 W , og innskutt rett i på 100 yds ifølge eierinnen, som også var min guide.
Etter tre bom på tre dyr på avstander fra ca 20 til 80 meter ble det prøveskudd, og treffpunktet var ca 8 cm til høyre, nok til bom på de tre sjansene jeg fikk.

Uansett; bra at de fant geita Staale og nytt flott trofe i samlingen :)

Link to comment
Share on other sites

På 21.11.2018 den 9.50, G.Larson skrev:

Tur og billetter ble bestillt og ordnet gjennom Safarimax. Jakta, guider og hele opplegget på Dugi Otok stod J&P Hunting Agency i Senj,Kroatia for.

 

Jeg er litt lat, @G.Larson, derfor spør jeg, før jeg søker opp på nettet: Siden du skjøt med låne-våpen - hvordan er mulighetene for å ta med eget våpen ned dit?

Link to comment
Share on other sites

Sånn det ser ut nå, så blir det veggpidestall/bogmontasje på muflon og skallemontasje på geita. Sauen er klargjort for bogmontasje, men ikke bestemt meg enda.

Bruker Labrador Cargo for transport og de leverer til Lars Kofoed som skal ta utstopping. 

Edited by G.Larson
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Jegermeistern skrev:

hvordan er mulighetene for å ta med eget våpen ned dit?

Det er helt uproblematisk. Kun våpenpass, send en kopi nedover og de ordner det meste for deg.

Årsaken til lånevåpen var at jeg ikke hadde noen rifle med egnet kikkert for lange hold for øyeblikket.

Vi var heldige med holda, 200 m +/- . Veldig ofte blir holda fort 350+

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...