Jump to content

Håndkikkert 8x42 eller 12x50


JLmorten

Recommended Posts

Tenkte å kjøpe en håndkikkert til Fatteren, julepresang.  Er for bruk fra stuevindu /  terrasse. Har god utsikt over store områder,  Sjø, fjell, og by. Han er da selvsagt nysgjerrig når det skjer noe nede i byen osv. Han har en liten håndholdt kikkert, men fysj for noe herk. europris greier til 200kr.  

Tenker å kjøpe noe litt bedre. Har tenkt på Vortex.  Å en Vortex Crossfire. Men har ikke noen erfaring med 12x forstørrelse. Blir dette for mye eller funker dette fint for bruk fra stue/terrasse?  Han har et stort Stjernekikkert med linse for landskaps kikking. men grunnet nysgjerrige barnebarn tar han ikke frem dette uten god grunn.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

å bruke en 8x på stativ er også bedre enn 8x håndholdt. Man får med seg detaljer langt borte som man ikke klarer håndholdt med samme kikkert.

Ulempen med høy forstørrelse og utsikt utover sjøen er at Mirage i lufta på varme dager lager problemer jo høyere forstørrelsen er.

Selv har  jeg brukt 8x60,14x45 og 18x80 i stua.  14x45 på tripod samt 8x60 og 18x80 på kraftig stålsøyle.

Har kun kjøpt brukt for å gå ned i pris og opp i kvalitet.

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Har selv en 8x42 som egentlig er tiltenkt jakt, men brukes også mye fra stuevinduet og balkongen, og jeg må si jeg er imponert over hvor langt man egentlig kan se i en kikkert med forstørrelse på 8x. En kikkert på 12x50 il fort bli ganske tungt og det vil bli slitsomt å se igjennom.

 

 jeg  ville ikke kjøpt en kikkert med forstørrelse på 12x uten å ha prøvd den litt utenfor butikken.  

Edited by eivkie
Link to comment
Share on other sites

Man ser like langt med en 8x som uten kikkert men en 8x på stativ fungerer veldig bra selv på mål 30 km unna.

Til bruk på stue /terrasse,  ser jeg ikke 12x som noe problem på stativ i stue eller søyle/ adapter opppå rekkverk på terrassen. Har selv til eldre optikk men der finnes til nyere optikk også.

Utrolig mye hjelpemidler å finne hvis man leter litt.

 

Om en 12x50 er tung?  Til sammenligning er den grønne  på bildet 2,5 kg

IMG_3476.JPG

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 20.11.2018 den 18.06, JLmorten skrev:

. men grunnet nysgjerrige barnebarn tar han ikke frem dette uten god grunn.

 

 

 

Akkurat det problemet har jeg ikke selv. Her leker barnebarn på 4 år med kikkerten. Zeiss 18x80 på stålsøyle som er boltet fast i stor plate oppå gulvet  i hagestua for å forhindre velt.

Hvordan gikk det? Ble det kikkertkjøp?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, zeissoem2 skrev:

Akkurat det problemet har jeg ikke selv. Her leker barnebarn på 4 år med kikkerten. Zeiss 18x80 på stålsøyle som er boltet fast i stor plate oppå gulvet  i hagestua for å forhindre velt.

Hvordan gikk det? Ble det kikkertkjøp?

Det ble en 10x50 vortex Diamonblack.   

Så har han kan dra med seg også om han absolutt vil det..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...