Jump to content

Nybegynner vil lade 308 Winchester


Bäke

Recommended Posts

Den krymper ytterste halve millimeter av hylsehalsen i krymprilla på kula. Resten avhylsa røres ikke. Likner på krympen du har på fabrikkammo.

 

Bruker konsekvent factorycrimp når jeg lader til bøylerifler i 30-30, 356 og 45-70. Og faktisk også til dobblingen i 45-70. Skal du først krympe er faktorycrimpen super. Krymping med kuleisetteren fordrer vel rimelig lik lengde på hylsene og slikt gidder jeg ikke surre med.

 

Men jeg har en batch med treningsammo i 308, som jeg vil prøve å krympe med factorycrimpen. Lada med litt ymse trekte 147grs kuler fra Natoammo. Hadde jeg vært lur så hadde jeg hivd de en runde i trommelen. Det var nemlig ulikt med svart guffe igjen på kulene. Dette merka jeg godt når jeg satte dem, kuleholdet er mildt sagt varierende. Tenkte det skulle gå rimelig greit, siden rifla er bortimot altetende på ammo. Men den kosten der likte den ikke. Siden det frister lite å trekke kulene, tenkte jeg å gi de en runde med krymp å prøve om det blir bedre. Hvis ikke går de på bålet.

 

Eller bruker jeg ikke factorycrimp til 308.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Ser profft ut.

hehe, jeg syns det ser amatørmessig ut ;)

 

Sitat

bøylerifler i 30-30, 356 og 45-70. Og faktisk også til dobblingen i 45-70. Skal du først krympe er faktorycrimpen super

Bøylerifler, MG-er og skikkelig grove saker, så begynner krymping å få noe for seg. Grove bøylerifler, jada, og formål som nevnes, der en har "bomma" med kulehold. Og "for å være sikker" helt klart. 

Men nå var dette en diskusjon om 308Win i ei vanlig rifle, og en påfallende/ merkelig stor forskjell mellom to ladninger med 1gr forskjellig ladevekt. Ikke afrikakalibere og BPRC-skyting - forresten har krymp en hel del for seg i mange mange gamle kalibere, der det brukes veldig tynn messing. Moderne 308-hylser er noen solide "flasker" i forhold til mye.

Men tilbake til tema, jeg mistenker at de to gruppene ikke er representative - at den gode er bedre enn det jevne vil være med den ladninga, og den "dårlige" motsatt. Det er sjelden 1gr lager så stor forskjell.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, M67 skrev:

Men tilbake til tema, jeg mistenker at de to gruppene ikke er representative - at den gode er bedre enn det jevne vil være med den ladninga, og den "dårlige" motsatt. Det er sjelden 1gr lager så stor forskjell.

Jeg vet du har meget god peiling, men å vurdere hvor representative to serier er hvor eneste kjente faktorer er kaliber og kruttmengde av et krutt man ikke har prøvd, det er bra godt gjort :-)

 

Jeg tenker jeg følger plan a, og skyter denne på nytt litt utpå 2019. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Super XX skrev:

Enig me M67. Jeg har aldri sett + - 1gr krutt utgjøre sånne forskjeller uansett type krutt. Skøyt du mange serier med hver? Man skal skyte temmelig mye for å kunne si noe helt sikkert.

 

Jeg skjøt bare en serie med hver. 41grs serien er representativ for alle andre ladevekter jeg skjøt både med den kula og og med 150grs kule med dette kruttet. 40grs var i særklasse best av det jeg fikk til med dette kruttet. Mulig at seriene ikke var representative, men spredningskarakteristikken anntyder ikke det, og som skytter tror jeg heller ikke det.

Men, som nevnt en del ganger nå så kommer jeg til å skyte denne på nytt for å få klarhet i dette. 

 

Vi må huske at dette ikke er min, men Bäke sin tråd. Jeg prøvde bare å bidra med potensielt relevante kronograferingsdata her. Da er det litt rart å havne i en spiral hvor man får negativt ladet tilakemelding på alt fra kronografen til skytinga. 
Og igjen, jeg tenker fortsatt å skyte denne serien på nytt :-)

 

God jul til alle sammen! :-)

Link to comment
Share on other sites

På 23.12.2018 den 12.18, 8X68S skrev:

 

Men jeg har en batch med treningsammo i 308, som jeg vil prøve å krympe med factorycrimpen. Lada med litt ymse trekte 147grs kuler fra Natoammo. Hadde jeg vært lur så hadde jeg hivd de en runde i trommelen. Det var nemlig ulikt med svart guffe igjen på kulene. Dette merka jeg godt når jeg satte dem, kuleholdet er mildt sagt varierende. 

Husk at "natokuler" kan variere i diameter. Spesielt om de er "ymse lot". 

Noen lot er ned mot 7.78mm i diameter (det blir vel .306") 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

Factory crimp die .. er noe som i de fleste tilfeller burde forbli ubrukt.

Iallefall om man er tvil.

Første forutsetning er at kula har spor for det.

Andre forutsetning er at sporet stemmer med lengden på patronen.

 Jeg har kun boltrifler, halvauto og bøylerifler er kanskje noe annet.

 

ja, jeg har brukt FCD når kula er undersize. Ikke gjør det, løpet mantler som faen.

Et par ganger har jeg fått kula  dunket kula inn på jaktammo som følge av hard behandling.

Er veldig lett å se og dermed å skrote.

 

Er definitivt bedre måter å skaffe seg ordentlig kulehold på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Factory crimp die setter krymp der du justerer til, den krymper helt greit rett i mantelen uten krymperille.

Bruker den (pent og forsiktig) til 375hh og blykuler for å klemme tilbake den bittelille trompeten expanderdien lager, perfekt for den oppgaven.

 

Om å kjøre vanlig ammo gjennom en sånn har noe hensikt eller ikke; aner ikke.

Edited by Chiefen.v-2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
På 16.12.2018 den 14.30, spindrift skrev:

Når jeg lader 168grs ncc med 40-41 grs tu-5000, får jeg et helt greit treffpunkt ift jaktammo, og forsåvidt ncc ladet med andre krutt (n150, mr-2000, h322, benchmark). Jeg ville sammenlignet med jaktammunisjonen du bruker. Sannsynligvis skal du bare skru på kikkerten. 

 

@spindrift

Jeg vet dette er en gammel tråd,  men hvor lange lager du patronene? Mine er 71mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...