Jump to content

Nybegynner vil lade 308 Winchester


Bäke

Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen riflelading, men jeg har ladet noen få tusen pistolskudd på enstasjonspressa mi. Nå har jeg tenkt å lade 308 Winchester.
Ideen min var å kjøpe noen GGG  patroner og bruke hylsene til lading etterpå. Alt skal skytes i ett våpen, og jeg skal hverken på jakt eller skyte i konkurranse. 
Jeg ønsker meg grei og rimelig treningsammunisjon.

Vil et Lee die-sett bestående av en collet die og en seater die være et godt verktøy? Har dere forslag til kuler og krutt?

Edited by Bäke
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Lee er ok. Mulig dor må tilpasses noe for kulehold. Om GGG hylsene har nitede hetter bør du ha et avgradingsverktøy. VV 140 eller 150 krutt og Nosler CC kuler I 155 eller 168 gr bør gi rimelige og greie skudd. Vurder å kjøpe Norma Jaktmatch eller matchammo fra Lapua for å få produsert  noen av de bedre hylsene. (Mulig GGG er greie. Har ikke ladet nok med de til å si noe bestemt om kvaliteten.)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

GGG-hylsene er helt greie, men et verktøy til å fjerne nitinga er absolutt å anbefale. Ellers risikerer en å knekke noe på et tidspunkt. Gidder du ikke det, og vil ha hylser som helt sikkert varer lenge, så er jo ikke Normas GT-patroner så veldig mye dyrere enn GGG.  N150 og 168gr NCC er greie valg her, og bør virke tilfredsstillende og vel så det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

GGG- hylsene har nitede hettelommer,  det kan du fikse med Lee sin lille avgrader - men hettelommene er fortsatt litt ekkelt trange. Og hylsene mine var over trimmelengde, måtte trimmes. De funker, men jeg anbefaler å bruke nordiske hylser- du sparer deg endel træl. 

Lee collet die er jeg stor fan av. Men jeg vil anbefale å skaffe en helpressedie i tillegg. Kulesetteren til Lee er utmerket (dead length seater er uten krympeskulder).