Jump to content

Nybegynner vil lade 308 Winchester


Bäke

Recommended Posts

Jeg er nybegynner innen riflelading, men jeg har ladet noen få tusen pistolskudd på enstasjonspressa mi. Nå har jeg tenkt å lade 308 Winchester.
Ideen min var å kjøpe noen GGG  patroner og bruke hylsene til lading etterpå. Alt skal skytes i ett våpen, og jeg skal hverken på jakt eller skyte i konkurranse. 
Jeg ønsker meg grei og rimelig treningsammunisjon.

Vil et Lee die-sett bestående av en collet die og en seater die være et godt verktøy? Har dere forslag til kuler og krutt?

Edited by Bäke
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Lee er ok. Mulig dor må tilpasses noe for kulehold. Om GGG hylsene har nitede hetter bør du ha et avgradingsverktøy. VV 140 eller 150 krutt og Nosler CC kuler I 155 eller 168 gr bør gi rimelige og greie skudd. Vurder å kjøpe Norma Jaktmatch eller matchammo fra Lapua for å få produsert  noen av de bedre hylsene. (Mulig GGG er greie. Har ikke ladet nok med de til å si noe bestemt om kvaliteten.)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

GGG-hylsene er helt greie, men et verktøy til å fjerne nitinga er absolutt å anbefale. Ellers risikerer en å knekke noe på et tidspunkt. Gidder du ikke det, og vil ha hylser som helt sikkert varer lenge, så er jo ikke Normas GT-patroner så veldig mye dyrere enn GGG.  N150 og 168gr NCC er greie valg her, og bør virke tilfredsstillende og vel så det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

GGG- hylsene har nitede hettelommer,  det kan du fikse med Lee sin lille avgrader - men hettelommene er fortsatt litt ekkelt trange. Og hylsene mine var over trimmelengde, måtte trimmes. De funker, men jeg anbefaler å bruke nordiske hylser- du sparer deg endel træl. 

Lee collet die er jeg stor fan av. Men jeg vil anbefale å skaffe en helpressedie i tillegg. Kulesetteren til Lee er utmerket (dead length seater er uten krympeskulder). 

N140 eller 150 er fint. Vectan tu5000 er et bra (og rimelig) alternativ hvis du har en forhandler i nærheten. Ikke så bra til 180grs+, men fint til mellomvekt. 

Nosler custom comp tror jeg gir mest smell for pengene, de fungerer fint for meg.

Og husk: det er ingen vits i å blodlade treningspatroner som skal brukes til vanlig trening. 

Lykke til, dette blir nok bra!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først skal kjøpe ammo for å produsere hylser, så hadde jeg gått for Norma eller Lapua. Hylsene holder mange omladinger, så du snakker egentlig om å spare noen få øre hver gang du lader de om.

Det kan være lurt å kjøpe die-sett med fl-die også, selv om du satser på å necksize det meste du lader. Før eller siden må du nok helpresse hylsene dine. Og noen skytebaner (slik som min), flommer over av gratis kvalitetshylser i 308. Det kan være en grei måte å skaffe seg en ny batch på seinere.

 

Gjør det enkelt for deg selv i starten. Bruk hylser fra Norma eller Lapua skutt i eget våpen.

Kjøp Norma 11 krutt, bruk en middels ladning som du finner på boksen.

Kjøp treningskuler i den vekta du ønsker å bruke, feks Nosler CC.

Link to comment
Share on other sites

Som folket sier, kjøp Norma eller Lapua treningsammo, skyt de for å få tomhylser.

Jeg kjenner ikke GGG, men det høres arbeidsomt ut. Jeg kjøper ny fabrikkladd Lapua/Norma når patronene begynner å kamre tregt. Bruker kun Lee Collet og veldig sjelden fullpressedia.

 

Diesettet som @Joikanevner har det du trenger og man kan med fordel la FCD dia forbli liggende ubrukt i eska.

Edited by nof
Flere
Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar. En god ide å gjøre det enkelt i begynnelsen. Jeg finner Norma Jaktmatch til 13,90 hos XXL, og det er OK. Jaktdepotet selger Nosler CC. For 150 grs og 168 grs er stykkpris 2,79 hvis man kjøper 1000. Det blir for mange til å begynne med, men det kan jo hende han har 100-pakininger hvis jeg spør.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takket være hjelpsomme folk på forumet er jeg nesten igang. Det meste er kommet i hus. Jeg mangler bare utsyr for trimming av hylselengde, men det ser ut til at første runde kan gjøres uten slik trimming.

 

Min oppskrift ser nå slik ut:

Kule: Nosler Custom Competition 168 grs
Krutt: Vectan Tubal 5000 36,3-42,4 grs
Tennhette: Magtech Large Rifle 9 1/2
Hylse: Norma
Patronlengde: 71 mm

 

Hvis noen har kommentarer til denne sammensetningen, så kom med det.

 

Kostnaden for 100 patroner blir da kr 530,25 hvis jeg ser bort ifra hylsekostnaden. Tilsvarende blir den 469,25 hvis jeg neste gang kjøper 1000 kuler istedet for de 100 jeg kjøpte nå.

Jeg helpresset noen hylser for å prøve det og laget meg en prototyp-patron uten tennhette og krutt. Denne går lett inn i og ut av kammeret i børsa.

 

Det er noen trivielle  ting jeg lurer på. Hvor ofte må jeg helpresse hylsene? De skal bare skytes i samme våpen hele tiden. Sånn ca hvor mange ganger kan jeg bruke hylsene.

Holder det å vaske av smørefettet med en fuktig klut? Må jeg vaske hylsehalsen innvendig også?

 

Edited by Bäke
trykkfeil
Link to comment
Share on other sites

For hylsetrimming har jeg brukt LEE sin rimelige løsning, da jeg ikke lader store antall.

 

Du trenger da en LEE CUTTER AND LOCK STUD (kutter/fres med holder for hylseholderen). Passer alle kalibre.

 

https://leeprecision.com/cutter-lock-stud.html

 

Og så hylseholder og lengde-tolk for 308 WIN (LEE LENGTH GAUGE/SHELLHOLDER .308 WIN):

 

image.png.2c14f58b7bc9758d290e5fd58b425328.png

 

Du kan bruke en liten batteridrill på 6-kanten i hylseholderen, så går det kjappere.

 

Fungerer veldig fint, og er som sagt veldig rimelig.

 

Lykke til.

 

 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du blir fornøyd med de ladekomponentene! TU- 5000 er et veldig hyggelig krutt å jobbe med.

Jeg ladet 168NCC/Norma hylser/ COL71mm/ CCI LRP med henholdsvis 40 og 41grs TU- 5000, og fikk meget god presisjon. Har ikke kronografert de ladningene. 

 

Frekvens av helpressing avhenger av ladning/kammer/hylsekvalitet etc. For praktiske formål: halspress til det begynner å kamre tregt. Helpress jaktpatroner. Med mine treningsladninger, som ofte er i nedre halvdel av tabellen, kan jeg gjerne halspresse 5-8 sykluser. Heitere ladninger er noe annet.

 

Når det gjelder hylsevask: du trenger ikke vaske halsen innvendig. Jeg tror ikke det har noen betydning (selv om BR- folket sikkert er uenig i det).

 

Hvor mange omladninger- ikke lett å svare på. Selv bruker jeg mest plukkhylser, de skroter jeg når de begynner å bli vel stive i halsen (7- 10 omladninger kanskje). Ellers skal man skrote hylsepartiet ved minste tegn til hylseseparasjon (les om binderstrikset i ladeboken), slakke hettelommer eller sprekkdannelser i halsen (som ikke er farlige for skytteren, forsåvidt). 

 

Hyggerlig at du er i gang, lykke til videre!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@223man1
 LEE CUTTER AND LOCK STU D fulgte med ladesettet mitt, men jeg forstod ikke bruken av det før nå. Nå kikket jeg forgjeves etter hylseholder og lengdetolk hos hjemmelading.no

Med ladesettet kom også denne "sveiva".
https://www.hjemmelading.no/products/lee-hylsetrimmer-quick-trim-value

Den skal monteres i pressa, og det trengs i tillegg en spesiell die som hjemmelading.no fører.

 

Link to comment
Share on other sites

På 19.11.2018 den 20.09, 8X68S skrev:

Vi hjemmeladere er kjent for å være notorisk gnine. Så du kan like godt slutte deg til rekkene med en gang og spare 3kr skuddet på ammoen.

Gnien på ammopriser, ja. Ikke på utstyr.

 

Kan egentlig bare legge inn et bud på Nammo med en gang, det har en tendens til å helle i den retningen etterhvert... :lol:

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jibrag skrev:

Gnien på ammopriser, ja. Ikke på utstyr.

 

Kan egentlig bare legge inn et bud på Nammo med en gang, det har en tendens til å helle i den retningen etterhvert... :lol:

Jeg er gnien på alt. Jeg bestemte meg for å holde utstyrsnivået moderat.

Jeg bruker fremdeles Lees Challenger sett som jeg fikk på tilbud. Det eneste tilleggsutstyret (utenom dies, selvsagt) er  hettemater med magasin som kan settes på pressa og et adapter som gjør det mulig å ha det originale kruttmålet på pressa.  Jeg har imidlertid kikket litt på den nye Lee Auto Breech Lock Pro pressa.

Enda verre: Jeg lader til og med 9 mm.

Edited by Bäke
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Bäke skrev:

Jeg mangler bare utsyr for trimming av hylselengde, men det ser ut til at første runde kan gjøres uten slik trimming.

 

"Hylsetrimming" gjør jeg på en svært enkel måte, beskrevet i dette innlegget:

 

https://www.kammeret.no/topic/82575-soting-i-200str/?do=findComment&comment=1232979

 

Dersom man lader mer eksotiske kalibre enn jeg gjør (jeg lader ikke verre trivialiteter enn 9,3x62, 308 NM, 7 mm RM, 222 Rem og 22-250), må man selvfølgelig måle og evt. trimme til korrekt lengde. Med kalibre som "de 3 store" er det, etter min mening, bortkastet tid.

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Bäke skrev:

@223man1
 LEE CUTTER AND LOCK STU D fulgte med ladesettet mitt, men jeg forstod ikke bruken av det før nå. Nå kikket jeg forgjeves etter hylseholder og lengdetolk hos hjemmelading.no

 

 

 

Hei. Brownells.no har lengdetolk/hylseholder:

 

https://www.brownells.no/CASE-LENGTH-GAUGES-Lee-Length-Gauge-Shellholder-308-Win-LEE-PRECISION-308-Winchester-100010028

 

 

Edited by 223man1
Link to comment
Share on other sites

Når man helpresser hylsene, skal man jammen smøre hylsehalsen godt innvendig. Det hadde jeg  ved et tilfelle ikke gjort bra nok, for jeg trakk pinnen rett ut av  die-en. Å dra pinnen rett ut av hylsa igjen var ikke mulig. Derfor gav jeg den et kakk slik at den falt helt nedi. Jeg dyttet hylsefett nedi, sprutet olje nedi, men ingenting hjalp. Når jeg i etterkant så fasongen på den, skjønner jeg hvorfor.

Det endte med at jeg fant baufila og saget hylsa i to.

 

Hm. Fabrikkammo er selvsagt lettvinnt...

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå har jeg uten flere viderverdigheter ladet og skutt noen patroner, men jeg er ikke så sikker på om det var så vellykket. Børsa er innskutt med forsvarets ammunisjon, produsert i 1976. Treffpunktet for mine egne patroner lå veldig mye lavere.  Jeg bruker Nosler CC 168 grs, og Vectan TUBALL 5000 krutt som nevnt ovenfor. Jeg brukte Vectans ladetabell for 168 grs HPBTMK kule der startladningen er 36,3 og max er 42,4.

Med 42 grs krutt i patronen kom treffunktet på 1-eren nederst på blinken. Med 38 grs måtte jeg sikte over skivekanten for å få hull i pappen.

 

Jeg er forundret over at jeg med nær maks-ladning landet så langt under treffpunktet til militærammoen. Finnes det en forklaring på dette? Passer ikke Vectans tabell til Nosler CC? Eller skal jeg bare slå meg til ro med det lavere treffpunktet og stille kikkerten etter patronen med 42 grs?

Dessverre har jeg ingen kronograf, men Vectan oppgir 2625 fps (800 m/s) med 42,4 grs krutt.

 

Jeg glemte å si at jeg skjøt på 100 meters hold.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bäke skrev:

Med 42 grs krutt i patronen kom treffunktet på 1-eren nederst på blinken. Med 38 grs måtte jeg sikte over skivekanten for å få hull i pappen.

 

Dette var et veldig stort avvik i forhold til forsvarets ammo (som jeg har hørt kan være ganske heftig ladet). Men det er også slik at rifler er individuelle mht. treffpunktvariasjoner med ulik ammunisjon. Noen setter alt innenfor snusboksen på 100 m mens andre er relativt kresne i kosten. Kanskje du har en av det kresne slaget?

Jeg tror det beste er å skyte inn med den jaktammunisjonen du ønsker å bruke, og så ville jeg notert eventuelle treffpunktendringer med Nosler CC 168 grs (ev. i omvendt rekkefølge). Jeg synes ikke det er noen god løsning å bruke forsvarets ammunisjon fra 1976 som referansenivå. (Den vil jo også etter hvert ta slutt?).

Og som jeg liker å formane andre som starter opp med hjemmelading: Hvis du ikke får lånt eller på annen måte har tilgang til en cronograf, kan det være en god investering å kjøpe en. De koster ikke all verden, og er et utrolig nyttig hjelpemiddel hvis du ønsker å eksperimentere med ulike krutt- og kuletyper.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, folkens.

Jeg bør sikkert ikke bruke Nato-ammunisjon som referanse, men jeg hadde noe av den liggende fra gammelt av.

Hvilken jaktammunisjon jeg skal bruke  (eller hva slags jakt det blir), vet jeg ikke ennå. Nå ca 35 år etter at jeg anskaffet våpenet har jeg i allefall tenkt at det er på tide å ta jegerprøven. Børsa er en HV-mauser som ble ombygd til jaktvåpen tidlig på 1980-tallet. Det er vel bare låskassen igjen av mauseren. Det ble skutt litegrann på banen med den dengang, men det ble ikke noe av jakten. Siden har den bare stått. I og med at jeg i det siste har begynt å skyte,  fikk jeg lyst til å ta frem dette geværet og prøve det.

Av innleggene her har jeg ihvertfall fått inntrykk av at det er kurante patroner til trening, det jeg har laget. Jeg tenker jeg skal finne en ladning i området 40-42 grs krutt som gir akseptabel samling.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Joika skrev:

Hvis du er såpass "voksen" at du kjøpte børsa for 35 år siden,er du sikker på at du ikke har løst jegeravgiftskortet før 1986 også? Da står du i jegerregisteret og slipper jegerprøven.

 

Jeg gjorde nok ikke det, nei. Tenker forresten at jegerprøvekurset er greit å få med seg. Eksamen skal jeg vel alltids bestå hvis jeg leser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Bäke skrev:

Jeg er forundret over at jeg med nær maks-ladning landet så langt under treffpunktet til militærammoen. Finnes det en forklaring på dette?

 

Ja, den finnes, og forklaringen er pipesvingningene. Kula begynner sin luftferd (ytre-ballistikk) i det øyeblikket den forlater munningen, og i den retningen munningen peker akkurat da. Når pipa blir utsatt for såpass store krefter som fra forbrenningen av kruttladningen, vil den settes i mer eller mindre bevegelse. Denne bevegelsen blir, grovt sett, omtrent som når man svinger en fiskestang.

 

Hvis kula forlater munningen i det "fiskestanga" er i størst fart, "midt på" i svingesyklusen, kan en liten endring av "påkjenningen", eller tidspunktet kula forlater løpet, gi store utslag. Hvis derimot pipa er i "enden" av svingebevegelsen, vil slike variasjoner gi mindre utslag.

 

Piper som er korte og tykke gir vanligvis mindre slike variasjoner. Derfor har gjerne konkurransepiper stor diameter. Slanke jaktpiper har vanligvis større spredning. Når man kapper ei pipe for dempermontering, blir jo pipa tykkere i forhold til lengden, og man får vanligvis bedre presisjon, også uten demperen.

 

Jeg skrev en artikkel om dette i "Våpenjournalen" nr. 1/1996, skal se om jeg kan få skannet den, og lagt den ut.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Til info så kronograferte jeg noen ladninger med SMK 168grs, col 70mm med Tubal 5000 i ei 50cm pipe, ladet med 40 og 41 grs. Jeg fikk henholdsvis 690 og 711ms, så det gikk ikke akkurat fort. Skal sies at det var rundt 0 grader, og jeg har ikke kjennskap til hvor temperatur sensitivt dette kruttet er.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Forskjellig treffpunkt med forskjellig ammunisjon er relativt vanlig

Likt treffpunkt er vel heller uvanlig.

 

Sitat

pipesvingningen

En stor del av forklaringen er også hele våpenets bevegelse, som er avhengig av rekylen, samt flytiden. En kan oppleve at langsomme tunge kuler treffer over raske lette siden våpenet beveger seg mye mer (våpenet roterer om tyngdepunktet, samtidig som det går bakover, men bevegelsen er også så rask, at store deler av våpenet flekser.) For ei korløpa 308 er nok denne delen av bevegelsene viktigere enn de myteomspunne pipesvingingene, selv om de utvilsomt er der.

 

Sitat

Til info så kronograferte jeg noen ladninger med SMK 168grs, col 70mm med Tubal 5000 i ei 50cm pipe, ladet med 40 og 41 grs. Jeg fikk henholdsvis 690 og 711ms, s

Helt normale hastigheter i en kortløpet 308 som ikke er maksladet. Jeg har ikke erfaring med Vectan krutt, men de er neppe magiske... Med VV N550, kan du få noe mer fart (det kan du kanskje med Tubal også, men det er sjelden en har noen god grunn til å ligge helt på maks) sikkert oppmot 750m/s, men så mye mer er det ikke å hente. Og det er maksladd.

Det lille jeg skyter 308 (~2000 skudd i året) er ladd nokså hardt, mest pga at jeg skyter mye på langt hold. Det er vanskelig å toppe N550 for fart. N540 er egentlig bedre egnet, samme med N150, de gir ikke den samme munningsflammen som en får med maksladning N550 - men også en del mindre hastighet.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

På 6.12.2018 den 19.35, Bäke skrev:

Når man helpresser hylsene, skal man jammen smøre hylsehalsen godt innvendig. Det hadde jeg  ved et tilfelle ikke gjort bra nok, for jeg trakk pinnen rett ut av  die

 

Poler opp expanderpinnen så trenger du nesten ikkje å smøre halsen. 

Ein liten rørkutter er fin å ha om uhellet er ute.

Kan også anbefale factory crimp dia til Lee, den er heilt topp.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Kan også anbefale factory crimp dia til Lee, den er heilt topp.

Hva slags nytte gjør den?

Krymping av 308-patroner er helt unødvendig om resten av ladinga er gjort riktig - og det gjør som regel presisjonen dårligere. Svært mange som har spurt meg om råd for å forbedre dårlig/ uforklarlig dårlig presisjon i deres hjemmeladde ammunisjon har brukt nettopp denne dia - jeg vet selvsagt ikke om den er brukt rett, for den har aldri vært i mitt hus. Jeg har heller ikke krympet en eneste av de mer enn 50 000 riflepatronene jeg har ladet.

Det kan godt hende det fungerer å krympe, men det fungerer perfekt uten, og risikoen for å gjøre ting (presisjon først og fremst) er stor. Har du behov for å krympe 308-patroner, så skyldes det at du ikke presser hylsehalsen nok i utgangspunktet, mest sannsynlig fordi du bruker ei Lee Collett die feil.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Polere ekspanderpinnen er uansett en god ide, det samme er både å børste og smøre hylsehalsene innvendig. Har en karbidekspander trenger en ikke å smøre, men alt bli enklere av det - det eneste er at om du smører med fett kan kruttet sette seg fast om du ikke får vekk fettet. "Imperial Dry Lube" er et produkt som fungerer bra her, jeg er usikker på om det gir god nok smøring om du har stål-ekspander, den må iallefall smøres på et vis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

Helt normale hastigheter i en kortløpet 308 som ikke er maksladet. Jeg har ikke erfaring med Vectan krutt, men de er neppe magiske... Med VV N550, kan du få noe mer fart (det kan du kanskje med Tubal også, men det er sjelden en har noen god grunn til å ligge helt på maks) sikkert oppmot 750m/s, men så mye mer er det ikke å hente. Og det er maksladd.

 

Nå har jeg ingen erfaring med sprenglading av 308 selv, men ser at man i Ladebokens utgave 7 skremmer en 165grs Oryx opp i 791ms med N150 og 780ms med 203B i en Remington Seven med 50cm løp. Er denne kula "lettskremt" eller er disse ladningene forholdsvis friske tro?

Edited by endresl
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Nå har jeg ingen erfaring med sprenglading av 308

Men det kan jeg love deg at folkene bak ladeboka har ;) Ladeboka har vel alltid vært kjent for friske ladninger, mulig det var verre før. I de første utgavene gikk det litt for seg iallefall.

Jeg opplever de hastighetene du får som "passelige" for normalbruks 308Win. Man kan få mer, men da må man passe på mer.

Ser jo at Vectan selv oppgir 800m/s med 51cm pipe og 168gr "HPBT", og 42.4gr - du vil kanskje få 740-750 med maksladningen deres når du fikk 711 med 41gr.  Du har kanskje et "tregt" løp, kanskje er det noe temperaturavhengighet, osv. Kanskje kan du hive i mer krutt, men man skal være forsiktig med å gå over maks oppgitt ladning. Jeg tenderer til å gå raskere og med mer mot på ladevekter over det som oppgis når jeg får dårligere hastigheter enn jeg skulle, og motsatt, for hastighet ER et tegn på trykk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

30 minutter siden, M67 skrev:

Ser jo at Vectan selv oppgir 800m/s med 51cm pipe og 168gr "HPBT", og 42.4gr - du vil kanskje få 740-750 med maksladningen deres når du fikk 711 med 41gr.  Du har kanskje et "tregt" løp, kanskje er det noe temperaturavhengighet, osv. Kanskje kan du hive i mer krutt, men man skal være forsiktig med å gå over maks oppgitt ladning. Jeg tenderer til å gå raskere og med mer mot på ladevekter over det som oppgis når jeg får dårligere hastigheter enn jeg skulle, og motsatt, for hastighet ER et tegn på trykk.

 

Jeg kommer ikke til å jage hastighet her for min egen del. Jeg hadde store problemer med å få presisjon i den nye 308-børsa mi helt til  jeg prøvde 40grs. Den ladninga var av de beste ladningene jeg har fått til i noe våpen. Planen er å starte "masseproduksjon" av denne, men jeg tenker å vente til jeg har testskutt den i varmere vær.

 

Jeg kommer til å jage litt mer hastighet når jeg skal finne meg ei jaktladning, men da kommer jeg til å finne fram et annet krutt (203b).

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til Vectan krutt, men min mening er at om man frykter tykktegn i varmere vær med en ladning som trykker ut en 168grs SMK i 690m/s så har man valgt feil krutt. Det er 100m/s mindre en man kan forvente av "vanlig" 308 krutt som N140, N150 og 203B. Sikker på at kronografen ikke "kødder" med deg? Dårlig årstid for kronografering dette.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

jeg "frykter" endret adferd og presisjon

Hvor fantastisk presist har du tenkt å skyte? De fleste, bortimot alle, ladninger fungerer utmerket i alle årstider. Litt mindre fart om vinteren, men mer enn 1m/s per grad er høyst uvanlig, og en halv er kanskje et slags gjennomsnitt. Og det er ikke noe du merker får du skyter på mange hundre meters hold, minst.

 

K

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, M67 skrev:

Hvor fantastisk presist har du tenkt å skyte?

 

Ikke så veldig, det har jeg ikke kapasitet til, men jeg skal prøve å forklare.

 

Jeg har vedlagt bilder av seriene på henholdsvis 40 og 41 grs, 40 er best. Er vel mange som klarer langt bedre her, men 40 serien er vel så bra som jeg er i stand til på hundre meter. 41 er ikke så veldig bra.

Tar man da utgangspunkt i 1ms i sek pr grad, og dette ble skutt i litt under null, så er man nærmere 41grs serien i hastighet ved 15 grader med 40grs ladningen.

Jeg sier ikke at det kommer til å bli sånn, men dette har jeg lyst til å teste før jeg begynner med masseproduktsjon :-)

Har jeg bruk for presisjonen? Sikkert ikke, men greit at det går sånn passelig i alle fall.

20181220_112442.jpg

20181220_112447.jpg

Link to comment
Share on other sites

Produsenten oppgir at tu-5000 skal ha en brennhastighet tilsvarende n-150. Nå skal man, som amatør uten sofistikert måleutstyr, være tilbakeholden med å overprøve produsentens egne vurderinger-men min erfaring er at det oppfører seg raskere enn n-150 i .308. Det er litt for hurtigbrennende til fungere godt med 180grs kuler, men fungerer fint med 150-168grs. 

Etter min erfaring burde 40grs være en brillefin treningsladning med ncc168, ut til kanskje 300m. Som kjent er det meningsløst å blodlade slik treningsammo, det gir egentlig bare ulemper. 

 

Jeg bruker alle kruttene i tubal-serien, til ymse. Dette er ikke noe magisk tryllekrutt. Det er ingen andre krutt heller. Men det er et kvalitetskrutt som flyter godt, brenner rent og er billig. Som andre singlebasekrutt gir det mindre munningsglimt enn dobbelbasekruttene. Kruttboksene har svært høl, hvor det er enkelt å helle krutt tilbake.Eneste ulempen er at det er litt tynt med data. Produsentens hjemmeside er jo hovedkilden, i tillegg er det litt vectan-data i Hornady manualen. Med mikrometer, kronograf og forsiktighet har det vært uproblematisk å utvikle velfungerende data med disse kruttene, som har oppført seg mer forutsigbart enn endel høyenergiske krutt jeg har holdt på med.

 

Jeg ville ikke hatt betenkeligheter med å masseprodusere de patronene med 40grs krutt. Det er ikke usannsynlig at du allerede har hentet ut mesteparten av gevinsten med «ladeutvikling», nå handler det om trening.

Lykke til, og god jul!

Link to comment
Share on other sites

På 21.12.2018 den 14.34, M67 skrev:

Hva slags nytte gjør den?

Krymping av 308-patroner er helt unødvendig om resten av ladinga er gjort riktig - og det gjør som regel presisjonen dårligere.....

 

Bruker factory crimp på 222, 9.3x62 og 6.5x55 har dog ikkje 308 men er denne ulik dei eg lader?

Nytta for meg er at eg får patroner som er vanntette.

Får skikkelig kulehold.

Fjerner "lomma" på kuler med krymperiller som plukker opp sand og dritt.

Har ikkje opplevd redusert presisjon men driver heller ikkje med BR.

Ser profft ut.

Factory crimp dia koster ein drøy 100 lapp og er kjapp å bruke.

 

Link to comment
Share on other sites

Er patron med vanlig/normalt kulehold er vanntett. 

Man kan og krympe hylsemunningen med mange vanlige kuleisetterdier.

Så egentlig er factory crimp dien en ganske unødvendig sak om man ikke har feks et slags maskingevær man lader til. Da får jo patroner litt juling. :)

 

 Forresten har jeg sådanne krympedier i flere kaliber og har faktisk brukt de i noen tilfeller. Kanskje på noen hundre riflepatroner der kula satt for dårlg pga undersize kuler eller noe feil med pressinga av hylsene. Da kom den til sin rett.

 

Men ved vanlig lading ser jeg ingen behov for denne krympedien. 

Edited by høggern
Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, høggern skrev:

......

Så egentlig er factory crimp dien en ganske unødvendig sak om man ikke har feks et slags maskingevær man lader til. Da får jo patroner litt juling. :)

 

 .......

 

 

På jakt så ligger reserve patron laust i lomma i mauserclips og derav har mitt behov for bedre kulehold oppstått...

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tussehaugen skrev:

 - behov for bedre kulehold -

 

"Bedre kulehold" enn hva? Jeg har til nå, etter over 40 år med heimelading, aldri opplevd noe slags "dårlig kulehold", dvs. såpass "dårlig" at jeg kunne ha trukket kula ut med tang, uten å ødelegge hylsehalsen. Hvis kulene "går på frifot" når patronene ligger i ei lomme, er det noe fundamentalt galt med kalibrereingen av hylsehalsen. Eventuelt at man ikke har rengjort hylsehalsen for olje/fett, etter kalibrering.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...