Jump to content

Kjøpe våpen i gave


starhagle

Recommended Posts

Flyttet fra "Rifle" til "Lover og regler" hvor den hører hjemme....

 

Jeg ville enkelt og greit søkt på og kjøpt denne til meg selv, og så overført til fattern gratis etterpå.. gi ham et konvolutt med gratulasjonskort og ferdig utfylt søknad på rifla "di" som kun trenger underskrift..?

Husk å påpeke på søknaden hvor han skal kjøpe rifla av deg at det er salg/gave innad i familie, så dere slipper gebyr..

 

Søknad om erverv av våpen ved kjøp/salg/gave/arv innad i familie er gratis, ref.:

https://lovdata.no/forskrift/2009-06-25-904/§101

Sitat

§ 101.Frafall av gebyr

Gebyr for bevilling til å drive handel med skytevåpen, våpendeler og ammunisjon etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav a, frafalles

a)når arving eller konkursbo fortsetter å utøve bevillingen i inntil ett år fra dødsfallet eller konkursens åpning, jf. våpenloven § 18, eller

b)for bevillingshaver med fast forretningssted ved tidsbestemt bevilling ved salg utenfor fast forretningssted i forbindelse med messer eller lignende.

 

Gebyr for tillatelse til ervervsmessig inn- og utførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav b, frafalles

a)ved gjeninnførsel fra utlandet av norske varer etter reparasjon, foredling, bearbeidelse eller omarbeidelse,

b)ved ervervsmessig innførsel av deler eller komponenter som skal bearbeides eller omarbeides i Norge før salg til forhandlere eller forbrukere, eller

c)ved ervervsmessig innførsel når tillatelse forlenges etter § 55 femte ledd eller ny tillatelse kreves etter § 60 annet ledd.

 

Gebyr for tillatelse til ikke-ervervsmessig inn- eller utførsel av skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav c, frafalles

a)hvor søkeren er ansatt ved norsk utenriksstasjon eller ved fremmed stats utenriksstasjon i Norge,

b)ved ikke-ervervsmessig innførsel av skytevåpen til eget bruk hvor det kun skal betales ervervsgebyr etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav d eller e, eller

c)ved ikke-ervervsmessig utførsel når tillatelse forlenges etter § 66 tredje ledd eller ny tillatelse kreves etter § 69 annet ledd.

 

Gebyr for tillatelse til erverv av skytevåpen etter forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 17 bokstav d, frafalles

a)når ervervet skjer ved arv, gave eller salg mellom familiemedlemmer i rett opp- og nedadstigende slektslinje, eller

b)ved erverv av ikke-registreringspliktig våpen hvor politimesteren dispenserer fra alderskravet.

 

Link to comment
Share on other sites

En mulighet er å søke på den selv som tidligere foreslått. Når far min fikk ny hagle til 60års dagen, så registrerte vi den mor mi. Lettvint når hele slekta er  registrert i jeger registeret.

En annen mulighet er å høre med butikken om du kan få den på utlånserklæring. Det kan jo være en grei løsning hvis han har mer lyst på noe annet. Har forståelse for at det er artigere å pakke inn en rifle, enn en konvolutt med et gavekort.

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, 8X68S skrev:

 

En annen mulighet er å høre med butikken om du kan få den på utlånserklæring. .

👍

 

6 timer siden, 8X68S skrev:

Har forståelse for at det er artigere å pakke inn en rifle, enn en konvolutt med et gavekort.

Ingen tvil om det😊

Link to comment
Share on other sites

Gavekort sannsynligvis best. Våpen er en personlig greie og et våpen man ikke liker 100% blir bare stående ubrukt. 

 

Jeg har prøvd å overraske min kone med et usett våpen én gang. Det resulterte i customarbeid som kostet det doble av det jeg kjøpte våpenet for 😫

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...