Jump to content

Bestilling av Glock 17L


Private Hand Cannon

Recommended Posts

Det er da ingen problem å skyte felt med Glock. På sånn kosenivå hvor man ikke vinner uansett spiller det ingen rolle om man mister et poeng eller to pga. det rare avtrekket - tar man gode avtrekk så funker det uansett, og Glockavtrekket er mindre rart for en nybegynner enn for oss som er godt vant. Go ahead.

L-versjonen er dog meningsløs. Forskjellen er bare for liten til å være noe å hverken vente på eller betale for.

Kjøp en kurant Glock, en 17, eller helst en 34.

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg noen pistolero, men skyter bla annet  litt dynamisk på klubbnivå for moro skyld.
Er i gang med min andre Glock (17 Gen 5), og en ting er klart, den må holdes bestemt, ellers lever den sitt eget hoppende liv med tilsvarende stor spredning.
Jeg skjøt også en 1911 S&W Pro Series 9 mm i Classic noen år, og Glocken kan ikke måle seg med den når det gjelder presisjon, avtrekk og generell skytbarhet.
Alikevel så har jeg et slags perverst forhold til Glock, jeg liker pistolen, den er enkel, minimalt med "betjeningsorganer", den virker og virker og virker, og innimellom kommer det rett så bra resultater. 
Men jeg antar (basert på egen erfaring) at om en har seriøse planer med tanke på gode plasseringer, kreves det nok mer trening med Glock,  kontra en mer kurant "stålpistol" uansett skytegren.

Link to comment
Share on other sites

Glock er mulig å kontrollere, men den krever mer.

En mester med Glock er Bob Vogel, men han trener MYE og har holdt på lenge. Han ble verdensmester i IPSC Production med en Glock 17. Og nr 2 i Standard med en 35 tre år senere

Men kjøp en 17 eller 34. De er mye lettere å selge og man får mer igjen for dem

 

Link to comment
Share on other sites

Han skal kjøpe glock fordi han har lyst på den, men så fekk han anbefalt å ikkje å kjøpe den, så da ble han sur fordi han tålte ikkje den "kritikken" han fekk. Så han kjøper den nok og blir missfornøyd når han ser att han ikkje treffer. Eg har ikkje erfaring med glock, men eg ser den ikkje i feltløypa eller i grovpistol og hurtig pistol. Så det er nok en grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter ba om informasjon om et spesifikt våpen som han hadde bestemt seg for. Han ba ikke om å bli kritisert for valget han har tatt om å kjøpe dette våpenet.

 

Det er en typisk norsk greie å tro at alle andre har samme kriterier som dem selv for de valgene de tar og deretter forventer at man skal stå standrett for å forsvare sine valg hvis de avviker fra normen.

 

Denne saken er mellom trådstarter og lommeboka hans. Fanden skal vite jeg har kjøpt mange titalls våpen selv på impuls eller «fordi jeg hadde lyst på».

 

 

  • Like 6
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Typisk norsk ja.... 😎 Hurr durr...

Jeg har vært på internett noen år nå og opplever dialogen ganske identisk som i denne tråden uavhengig av hvilket land brukerbasen er fra og om det er valg av våpen eller bil eller annet.

Han har fått velmente råd av erfarne skyttere her og jeg vil anta at han vil få mer av disse i klubben han skal søke gjennom.

Hva du kan kjøpe som bosatt i USA synes lite interessant for nordmenn hvor "kos" eller "lyst på" ikke er gyldig grunn til erhverv.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Man kan prinsipielt kjøpe hva som helst som er Ihh. til våpenlov og lovlig brukt  innenfor et program man skyter i Norge. Om våpenet er optimalt eller ikke er noe uvedkommende ikke trenger å legge nesa si borti med mindre man blir spurt. 

 

Og kom ikke og fortell meg at den norske A4 konformiteten finnes alle steder i verden. Janteloven er riktignok svensk, men Norge har overtatt den - Big time.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Thor skrev:

Janteloven er riktignok svensk,

Janteloven er formulert av forfatteren Aksel Sandemose. Født i Danmark, men flyttet som voksen (30 år) til Norge. Vi kan diskutere om loven er norsk eller dansk, men svensk er den ikke.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes ikke janteloven er aktuell for de velmente råd trådstarter har fått. 

Sitat

"menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned"

 

Janteloven er ikke unik for Norge utover at vi har satt et navn på den. Den fungerer likt i alle land. USA trekkes ofte frem av nordmenn som et sted denne loven ikke gjelder, men det er bare å se i internasjonal media hvordan mennesker som tør stikke hodet frem behandles så ser man at intet skiller seg. USA er bare større slik at man har bedre utvalg og større grupper som deler ens meninger.

Se f.eks "Tall poppy syndrome" eller "crab-bucket syndrome"

Men nok OT fra meg.

 

Jeg ønsker at han skal ha en god opplevelse som skytter og alle råd har vært konkrete og pragmatiske ift valget han ønsker å ta.

G17 (L eller vanlig) har ingen av egenskapene jeg ser etter i et godt konkurransevåpen. Lav vekt, dårlig grep (jajaja individuelt😁), dårlige sikter, dårlig avtrekk. Presisjonen opplever jeg som bra og jeg klarer gode samlinger på 25m når jeg har god tid.  Når det blir travelt begynner derimot de andre egenskapene å spille inn og jeg taper poeng. På milfelt NM i år betydde tap av 1 skive at man havnet knapt innenfor topp 20 og jeg kan med sikkerhet si at jeg ville tapt flere med G17 enn jeg gjorde med P226 Xsix.

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, Lassi skrev:

Jeg synes ikke janteloven er aktuell for de velmente råd trådstarter har fått. 

"menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned"

 

Velmente råd? Da bør man i det minste formulere seg på en høflig måte. Spydigheter og nedlatende kommentarer hører ikke hjemme i velmente råd. Så da må det være noe annet.

 

Trådstarter åpnet med å si at han har veldig lyst på en Glock 17L, og ba i utgangspunktet ikke om råd til noe særlig annet enn om hvor han kan få tak i en. Når noen er oppglødde og entusiastiske og skriver at de "har veldig lyst på en slik", så kan jeg ikke se noen andre motiver enn ønsket om å trykke andre ned i søla når man skriver ting som sitert under, og da er vi vel midt i kjernen av janteloven slik du beskriver den:

 

"Glock er et dårlig valg som første våpen og et dårlig valg til feltpistol."

 

"Jeg forstår heller ikke hvor en nybegynner får idéen om Glock fra? Til feltpistol?"

 

"Hvis du på død og liv skal ha en Glock til feltskyting, bør du velge G34.  Men ikke skyld på dårlige råd herfra om du om et år eller to finner ut at du må ha et helt annet våpen for å hevde deg."

 

"Hvor har du alt dette sprøytet fra ?

(Men du må gjerne kjøpe den. Du har sikkert sett så lenge på den at det spiller ingen rolle hva

folk anbefaler for du har allerede bestemt deg)"

 

"Denne tråden minner meg om et utall lignende tråder, uerfarne skyttere som tro på all slags bs som reklamen kommer med. 

Jeg har skutt i en del år nå og har sett en del skyttere komme og gå. De som forsvinner er de som skal ha noe tøfft og ikke hører på noen. "

 

Hvis man selv har erfaringer med Glock 17L, positive eller negative, står man selvsagt fritt til å komme med det, men slike kommentarer som de over vitner i beste fall om total mangel på folkeskikk.

 

Til slutt vil jeg omformulere det siste sitatet: "De som forsvinner er de som ikke gidder å høre på alle de nedlatende kommentarene og spydighetene de blir møtt med fra erfarne skyttere som burde vite bedre enn å holde på slik."

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Man trenger ikke nødvendigvis følge de råd man får, men tenke litt igjennom dem i alle fall. Ikke alle ser på hva de beste bruker i NM, og hermer etter disse (joda, hører at det må være best siden de beste bruker P......  glem det nå da). Men individualister finnes, som han kar`n som gikk feltløypa med sin Ruger SA .45LC her i høst. Storkoste seg, sa han, men fikk mange rare blikk. Ikke bra. Men han hadde like stor glede av sin skyting som SIG/Pardini-gutta! 

 

Vi må passe oss slik at vi aksepterer de som velger litt spesielle våpen, ut fra egne preferanser. Skyteglede er faktisk noe mer enn det å delta i NM.

De aller fleste skyttere har faktisk andre behov i tillegg til de stundene man avsetter til skyting, man har jo et liv utenom hobbyen også.

 

Og da  er det viktigste å ha det moro med et våpen man liker å bruke. Man definerer selv sitt behov. Mange måter å sanke Poeng for en god tilværelse.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lassi said:

Janteloven er ikke unik for Norge utover at vi har satt et navn på den. Den fungerer likt i alle land. 

 

Etter å ha arbeidet på alle kontinenter, eksklusive Australia, de siste 25 årene sier jeg meg høyst uenig, men et par diskusjoner på Internett trumfer sikkert min erfaring. Dette handler om sosial kontroll, ikke nødvendigvis ondskap.

 

1 hour ago, Lassi said:

G17 (L eller vanlig) har ingen av egenskapene jeg ser etter i et godt konkurransevåpen. Bla bla bla bla.

 

Er du ikke i stand til å se at dine kriterier for våpenvalg og dine mål for valget er totalt uinteressante for andre enn deg selv?

 

Jeg prøvde å uttrykke meg på en sivilisert måte:

 

3 hours ago, Thor said:

Man kan prinsipielt kjøpe hva som helst som er Ihh. til våpenlov og lovlig brukt  innenfor et program man skyter i Norge. Om våpenet er optimalt eller ikke er noe uvedkommende ikke trenger å legge nesa si borti med mindre man blir spurt. 

 

Men jeg kan gjerne uttrykke meg på usensurert dialekt om nødvendig. Det stoppet i alle fall kjeften på diverse NSF flinkiser som vågde seg å kommentere på mine våpenvalg for 20-30 år siden 😁

 

  • Like 3
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ser at enkelte på kammeret ser på det som givende å kritisere og latterliggjøre de som ikkje har samme merke, modell, kaliber, serienummer, etc. på våpen som de selv har, som oftest kombinert med stadig gjentatte påstander om sin egne høye kompetanse og erfaringer. Når man kommer med slike påstander burde man kanskje ha baller nok til å stå frem med fullt navn, så vi andre kunne se om nevnte erfaringer og kompetanse er reell?

Er iallefall sikker på at ingen av de kommer fra mine trakter, for nedsnakking og kritikk av andres valg av våpen og utstyr, enten på rifle- eller pistolbane, ville føre til at standplassleder og/eller skyttere ba vedkommende dra til helvete. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Adarma : Vær forsiktig med å antyde at standplassledere fra ditt distrikt vil anbefale slike reisemål - ro deg ned!

Vanligvis er folk glade for å få gode råd, og hvis man er så hårsår, så bør man kanskje holde seg unna internettforum.

Jeg synes kammeret har gode diskusjoner, så la oss holde det slik. 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Interessant å lese at jeg har skutt med feil pistol i alle de år :-)

Jeg har til og med en Glock 17L som jeg bruker i Dynamisk sportskyting.

Og jeg trives meeeeget godt med det.

 

Har også en Glock 17, Glock 44, Sig sauer osv... 

 

Nå er ikke min G17L helt orginal lenger, men du verden hvor morro det er å skyte med noe man selv liker.

Det som sies om avtrekk kan jeg til dels være enig i, men det er en vanesak. Det var et helt greit avtrekk orginalt. Jeg har oppgradert avtrekket så her er det like "smoot" som hos de fleste andre konkurranse våpen.

www.Timneytriggers.com 

Ønsker man et litt tyngre våpen så finnes det vekter å montere foran slik at den blir litt tyngre.

www.tonisystem.it kan man ta et titt på. Ellers så har sikkert Brownells/2alfa en del også.

 

De som skriver at Glock 17L ikke har like kurante deler som de andre er ikke riktig.

Samme innmat som Glock 17 bare sleiden og løpet er lengre. Så her er det like kurrant som hos de andre Glock 17 og 34.

 

Når det kommer til skytingen så er jeg ikke på bunn av listen, men heller ikke på topp. For å si det slik så er det ikke våpenet det er noe galt med, det er treningsmengden.

Lykke til med kjøp av Glock :-) Treffes vi på skytebanen en gang så er du hjertelig velkommen til å prøve en Glock 17L.

 

Glock.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...