Jump to content

Bestilling av Glock 17L


Private Hand Cannon

Recommended Posts

Skal snart bestille min første pistol og har veldig lust på en Glock17L. Har hørt litt rundt og fikk et tilbud på gen 4 til 9900,- med leveringstid på ca 8-12 uker.
Høres det ut som en fin pris, er det eventuelt noen som har erfaring med Glock 17L eller vet om en forhandler som har den? Finnes denne i gen 5 eller MOS?

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, klabbogbabb skrev:

G17L produseres i begrensede serier og ikke på kontinuerlig basis.

 

Ikke bare eksisterer den ikke enda i gen 5 eller MOS, det er for meg også ukjent at den eksisterer i gen 4 så det er litt overraskende at du har fått tilbud om det.

Ikke vet jeg, men var det forhandleren sa han kunne få tak i. Så jeg antar han hadde sjekket opp i dette

Link to comment
Share on other sites

Relativt riktig dog? det er jo å kjøpe seg handicap

 

Våpenet er presist nok, men det krever definitivt tilvenning å hevde seg i noen konkurranseform.

 

IPSC har jo laget prod ops LIGHT , dvs egen divisjon for plastikk pistolene så de skal kunne hevde seg mot CZ og andre metallpistoler

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, hipshot skrev:

 

Det var et ganske sterkt utsagn synes jeg. 

 

Jeg har både trent og konkurrert med G17 og vil basert på egen erfaring fraråde å kjøpe G17 som første våpen.

 

Jeg forstår heller ikke hvor en nybegynner får idéen om Glock fra? Til feltpistol?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, aps skrev:

Relativt riktig dog? det er jo å kjøpe seg handicap

 

Våpenet er presist nok, men det krever definitivt tilvenning å hevde seg i noen konkurranseform.

 

IPSC har jo laget prod ops LIGHT , dvs egen divisjon for plastikk pistolene så de skal kunne hevde seg mot CZ og andre metallpistoler

 

Presist men som det skrives krever tilvenning. Avtrekket er etter min mening ikke tilgivende og man får derfor enda mer å jobbe med enn ved å velge noe annet og mer spesialisert. 

Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Lassi skrev:

 

Jeg har både trent og konkurrert med G17 og vil basert på egen erfaring fraråde å kjøpe G17 som første våpen.

 

Jeg forstår heller ikke hvor en nybegynner får idéen om Glock fra? Til feltpistol?

Vel Glock 17L er laget for feltskyting. Den skal hvistnok være mye mer presis på lengre avstand.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du på død og liv skal ha en Glock til feltskyting, bør du velge G34.  Men ikke skyld på dårlige råd herfra om du om et år eller to finner ut at du må ha et helt annet våpen for å hevde deg.

 

PS. Har en G17 selv og er meget fornøyd med den til sitt bruk - konkurranser med tjenestevåpen. Den er som en Landcruiser - best i terrenget og på dårlig vei, og den tåler alt. Men i feltløypa konkurrerer du på asfalt, og da vil Landcruiseren tape for Porsche 911.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Private Hand Cannon skrev:

Vel Glock 17L er laget for feltskyting. Den skal hvistnok være mye mer presis på lengre avstand.

 

På ‎18‎.‎11‎.‎2018 den 20.04, Private Hand Cannon skrev:

Har vurdert den også, men 17L skyter med litt høyere muzzle energy og velocity. Den har og litt lengre løp, antar denne vil holde seg bedre i verdi ettersom at den er sjeldnere.

 

Hvor har du alt dette sprøytet fra ?

(Men du må gjerne kjøpe den. Du har sikkert sett så lenge på den at det spiller ingen rolle hva

folk anbefaler for du har allerede bestemt deg)

 

  • Like 2
  • Dont like 2
Link to comment
Share on other sites

Man skal kjøpe noe man trives med, og ofte må man innom noen våpen før man blir fornøyd. Ha tålmodighet. Treffer du ikke med Glocken, så prøv noe annet.

 

Glock er det den er, et tjenestevåpen, og selv om det finnes mange våpen det kan være lettere å skyte godt med, så vet jeg om mange som skyter bra med Glock også. Veldig bra.

 

Med tanke på både deler, gjensalgsverdi og hvor liten forskjellen på disse to egentlig er, så er det nok Glock 34 du bør gå for. Etter min mening er det en helt kurant pistol til militærfelt.

 

G34 er det solgt en del av, så du kan til og med gjøre et godt bruktkjøp. Bare ikke gå på en som er modifisert i hue og ræva, for da er det ikke godt å vite hva som egentlig er gjort med den.

 

Men det er et fritt land, kjøp det du har lyst på. Å kjøpe ting man ikke har lyst på er ingen vits.

 

Lykke til! ☺

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Private Hand CannonKan gjentas til det kjedsommelige: Prøv forskjellige våpen, og kjøp det du liker best. Og som @fleskebacon her sier, kjøp det du har lyst på. Vi som har skutt ei stund veit at du vil kjøpe noe annet eller bytte etter ei tid likevel. Men et godt råd jeg kan gi deg, er å tenke på en .22 pistol for mengdetrening. Kanskje en 9mm med .22lr ombyggingssett? Velkommen til en fascinerende hobby!

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Først og fremst: Glock er ikke noen dårlig pistol. Jeg kan ikke fordra den (har bare 1911), men andre skyter godt med den, også felt. Kanskje gir du deg selv et handicap som nevnt over, men det er opp til deg.

 

Du kan jo spørre deg selv: Liker du våpen eller skyting? Eller begge deler?

 

For meg så var det våpen som var det attraktive til å begynne med. Mitt første våpen var en PP i .32acp. Dette var før spesialpistol var oppfunnet så den var jo ikke egnet til noenting. Men det var den jeg skulle ha. Og klubben godkjente søknaden. Jeg koste meg glugg ihel med den pistolen.

 

Men den ble solgt.

 

Nå har jeg en ny PP - for spesialpistol.

 

Bottom line er som andre har vært inne på: Kjøp det du vil ha. Så får du prøvd den. Hvis det viser seg at det var et feil valg så bytter du i noe annet.

 

Iallefall: Hvis du ikke kjøper en 17L så kommer du til å lure resten av livet på hvordan den ville ha vært.

 

Så go for it!

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, BC.Airn skrev:

å tenke på en .22 pistol for mengdetrening. Kanskje en 9mm med .22lr ombyggingssett? Velkommen til en fascinerende hobby!

 

.22 er det vi skyter med på klubben. Blir fort et par tusen kuler før det har gått 6 måneder, så jeg vil helst ha 9mm. Får eventuelt vurdere ombyggingssett til pistol nr. 2. Takker for velkomsten! :D 

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, S.O.N skrev:

 

 

Hvor har du alt dette sprøytet fra ?

(Men du må gjerne kjøpe den. Du har sikkert sett så lenge på den at det spiller ingen rolle hva

folk anbefaler for du har allerede bestemt deg)

 

https://eu.glock.com/en/products/pistols/g17_l Fra Glock sin egen hjemmeside. Alle som lager review og video om pistolen sier det samme. Hvorfor skulle alle lyge om hva de synes om sin egen pistol? :think:

Link to comment
Share on other sites

På 18.11.2018 den 20.04, Private Hand Cannon skrev:

Har vurdert den også, men 17L skyter med litt høyere muzzle energy og velocity. Den har og litt lengre løp, antar denne vil holde seg bedre i verdi ettersom at den er sjeldnere.

 

Hva med en Glock 40 og 9x25 løp?

God fart, mye smell og noe ikke mange andre har

 

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden minner meg om et utall lignende tråder, uerfarne skyttere som tro på all slags bs som reklamen kommer med. 

Jeg har skutt i en del år nå og har sett en del skyttere komme og gå. De som forsvinner er de som skal ha noe tøfft og ikke hører på noen. 

Det er generelt veldig kjedelig å bare bomme. 

Jeg skyter minimalt med felt er dynamisk som er min greie, men glock er fullstendig ubrukelig i felt uansett hva reklamen sier.  Ræva avtrekk, dårlige sikter og alt for lett. 

Selv i production er den for dårlig, derfor lages det en light klasse. 

Beste råd er å finne ut av hva en har tenkt å skyte.  Finn så de mest egnede våpen og velg et av de 

Kjenner jeg er litt GGG, men det fårstå sin prøve 

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, 45LC skrev:

Denne tråden minner meg om et utall lignende tråder, uerfarne skyttere som tro på all slags bs som reklamen kommer med. 

Jeg har skutt i en del år nå og har sett en del skyttere komme og gå. De som forsvinner er de som skal ha noe tøfft og ikke hører på noen. 

Det er generelt veldig kjedelig å bare bomme. 

Jeg skyter minimalt med felt er dynamisk som er min greie, men glock er fullstendig ubrukelig i felt uansett hva reklamen sier.  Ræva avtrekk, dårlige sikter og alt for lett. 

Selv i production er den for dårlig, derfor lages det en light klasse. 

Beste råd er å finne ut av hva en har tenkt å skyte.  Finn så de mest egnede våpen og velg et av de 

Kjenner jeg er litt GGG, men det fårstå sin prøve 

Jeg vil ha en Glock fordi da har jeg en bratt lærekurve og mye å mestre. Den kan og modifiseres på mange måter og jeg kan gjøre den til noe som ingen andre har. Det er det som vil holde min interesse oppe.

Kan egentlig ikke se for meg hva som er så gøy med en .22 som er støpt etter hånden, har null rekyl og som treffer 10p på alle skudda. :yawn:

Selv så ser jeg heller opp til de som har "vanskelige" pistoler og treffer over middels en de som har prøver alt for hardt med spesial lagde pistoler. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er viktig å huske at det ikke er noen universal pistol dom dekker alle typer bruk. Som flere her er inne på utvikler en seg i løpet av skytekarieren og smaken vil derfor endre seg. Hvis du ser for deg å beholde pistolen i lang tid er det Ok å kjøpe noe sært. Men det er Mye lettere å selge en normal G17. Er ikke særlig glad i Glock selv men har en 26 til Sivil 2 pga at den er tøffere enn G19... Fikk låne en G23 i helgen i Sivil 3 - og det blir nok en sånn i skapet før neste NM.

Til felt har jeg mye annet som er mye bedre egnet. Og endel sært fordi det er morro...

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel på "buy once, cry once".

 

Jan Foss kjøpte en SIG P210 Neuhausen på slutten av 60-tallet.

I 1974(?) ble han den andre verdensmesteren i stridsskyting/dynamisk foran legendariske Ray Chapman.

Jeg snakker med ham rett som det er og fortsatt skyter han litt felt med den eneste 9mm pistolen han har eid alle disse årene; samme P210 han ble verdensmester med.

 

P210 er fortsatt regnet som en av de aller beste pistolene til felt. Kjøp en ny til 30k og spar masse penger 8)

Edited by Torf
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

51 minutter siden, Private Hand Cannon skrev:

 

Kan egentlig ikke se for meg hva som er så gøy med en .22 som er støpt etter hånden, har null rekyl og som treffer 10p på alle skudda. :yawn:

 

.22lr gir deg masse trening for pengene, og de gir deg muligheten til å øve grunnleggende skyteferdigheter på en langt mer effektiv måte enn du gjør med glocken. De ferdighetene kan du så ta med deg til andre våpen. En 22 kaliber behøver ikke være så spesialisert og  "støpt etter hånden".  Jeg har 2 stk 22 kaliber og ingen av dem et slik. Begge er utformet som "normale" våpen - ett av dem er en revolver. Begge er svært morsomme å skyte med. Jeg har også noe annet. Bl.a. en Glock, men jeg er glad jeg ikke startet der.

Edited by Bäke
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, Bäke skrev:

.22lr gir deg masse trening for pengene, og de gir deg muligheten til å øve grunnleggende skyteferdigheter på en langt mer effektiv måte enn du gjør med glocken. De ferdighetene kan du så ta med deg til andre våpen. En 22 kaliber behøver ikke være så spesialisert og  "formet etter hånden".  Jeg har 2 stk 22 kaliber og ingen av dem et slik. Begge er utformet som "normale" våpen - ett av dem er en revolver. Begge er svært morsomme å skyte med. Jeg har også noe annet. Bl.a. en Glock, men jeg er glad jeg ikke startet der.

Det er massevis av .22 pistoler til utlån på klubben, så jeg vil ikke kjøpe noe som allerede er tilgjengelig til daglig utlån.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Private Hand Cannon skrev:

Jeg vil ha en Glock fordi da har jeg en bratt lærekurve og mye å mestre

Jeg kan forstå at du har lyst på en Glock, eller egentlig ikke akkurat Glock i seg selv, men vi har alle våre sære greie som har en uforklarlig tiltrekningskraft på oss, og som ikke kan forklares med fornuft. Har du lyst har du lov er det noe som heter, og den forklaringen kan ingen motsi deg på (bortsett fra evt. våpenkontoret, som gjerne vil ha noe litt mer håndfast). Forklaringen din ovenfor høres mer ut som en bortforklaring for å rettferdiggjøre et valg, men det er ikke min eller vår business, bare vit at om det er dette du virkelig tenker så er det langt fra optimalt .

Lærekurve vil du ha uansett, det fine med gode, egnede våpen er jo ikke at lærekurven forsvinner og 10érne kommer av seg selv, men godt avtrekk, høyere vekt, bedre vektfordeling og noe som kan ligne på ergonomi gjør at du i større grad skjønner hva som skjer når skuddet går, og hvorfor det gikk som det gikk - og da kan du faktisk lære noe. 

Og for å gjenta til det kjedsommelige, med 22 får du med deg enda mer av hva som skjer. Du får gode brukte 22 banepistoler for det jeg svir av på 9mm ammo på ca. 2 mnd. Og jeg skyter ikke spesielt mye. Jeg takler ikke å låne klubbvåpen på fast basis, jeg må skru, flikke, tørrtrene og kjenne pistolen så godt som mulig.

 

Det er ingen tvil om at folk har forskjellig motivasjon for å holde på med dette, og det er ingenting galt med det, men prøv litt forskjellig før du bestemmer deg. Kanskje finner du en du liker bedre, eller du finner ut at G34/17L er helt konge, uansett har ingen skade skjedd.

Og søk på 22 når du først holder på, det koster ingenting ekstra, så får du heller knøvle den søknaden om 18 mnd. hvis du fortsatt ikke ser noen verdi i å ha en egen finpistol.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har de siste 20 årene akkumulert snart et tresifret antall pistoler og revolvere i et utall kaliber. Et våpen i .22LR blir fremdeles med meg stort sett hver eneste gang jeg skyter. Det blir liksom det man ender opp med når man er lei av å skyte og vil koble ut alt utenom det essensielle som trenges for å lage hull i en pappskive.

 

Skal man bli god å skyte pistol må man skyte mye, ofte. Det beste redskapet for å gjøre det er en .22 pistol.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

46 minutter siden, psAico skrev:

søk på 22 når du først holder på, det koster ingenting ekstra, så får du heller knøvle den søknaden om 18 mnd. hvis du fortsatt ikke ser noen verdi i å ha en egen finpistol.

 

Jeg skjønner hva du mener, og det blir nok en .22 før eller siden. Som min første pistol så vil jeg at det skal være noe spesielt, noe jeg kan bli forelsket i, selv om jeg knapt treffer blinken :lol:

Som mind andre blir det nok en billig .22 for at hobbien ikke skal bli alt for dyr i lengden ;)

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Private Hand Cannon skrev:

Kan egentlig ikke se for meg hva som er så gøy med en .22 som er støpt etter hånden, har null rekyl og som treffer 10p på alle skudda. :yawn:

Nå ble jeg virkelig interessert! Jeg har holdt på med dette i over 30 år og har ennå ikke funnet pistolen som treffer 10p på alle skuddene. Hva heter denne pistolen, og hvor får man kjøpt den? Med en slik pistol kunne man jo få delta på EM og VM igjen...

Edited by Domino
Stavefeil
  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Man kjøper seg en særdeles svært lite gunstig 9mm til felt, så planlegger man en

billig 22 senere for at det ikke skal bli for dyrt. Så spør man om råd her inne, og ignorerer
dem fleste.

 

Går det an å gjøre det mere baklengs ?...det som er helt sikkert er at når man oppdager

at man ikke treffer noe, så synker intressen bråfort. Har ikke sett ett eneste godt
argument fra trådstarter om hvorfor han vil kjøpe denne G17, langt mindre er det begrunnet.

 

-Hva Glock selv skriver er uintressant. Dem skriver det som selger best.
-muzzle energy og velocity ?....hvorfor mener trådstarter at dette skal vere bra ?
-Holde seg i verdi fordi det er sjeldent ?...Da skal du kjøpe den og ikke pakke
 den ut,...ikke engang skyte 1-skudd og så selge den om 100 år. Folk flest kjøper
 ting dem vil treffe med, så sjansen for at du taper penger og ikke får solgt
 den er større.
-Bratt lærekurve og mye og mestre....javel....det er jo selfølgelig muligt å
 lære seg løpe 100m på spikermatte...sånn til sammenligning... men man kan ikke regne
 med å komme først over mål på noen år, så det er mere sannsynlig at du slutter å
 løpe (skyte).

 

Lykke til. Løp og kjøp.

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

Det er en god ting å spørre om råd. Rekner med at pistolklubben også gir gode råd. Hele denne artige hobbyen blir enda artigere når man treffer det man sikter på. I denne prosessen er en god .22 pistol gull verdt. Nybegynnere med våpen de ikke behersker, blir fort en fare for både andre og seg selv. Treffer alle  andre steder enn i skiva, og utstyr ødelegges. Er gjerne skuddredde. Da blir vi andre utrygge. Og irritasjonen kan med god grunn øke. Nettopp derfor er det viktig at rådene om en .22 lyttes til. Kvalitetsvåpen gir gjerne bedre resultater. I tillegg til smellen, så ønsker man jo å treffe.

 

Jeg har merket meg at mange ønsker en 9mm som startvåpen. Nettopp derfor framsnakker jeg ombyggingssett for disse. De kan være et kompromiss. Jeg har to sett, og de fungerer perfekt. Om en CZ/Tanfoglio-variant med stillbare sikter velges, så har man i alle fall en brukbar .22 for mengdetrening og en god nok 9mm for felt. (Selv om det beste er en .22 matchpistol av ypperste klasse, og så en topp 9mm seinere. Men var ikke det trådstarter egentlig spurte om.) Utfordringen er ofte at nybegynnere vil ha så mange grove våpen som mulig, og da kjøpes det gjerne no` billig. Er ikke alltid like heldig dèt.

 

@Private Hand Cannon Du har noen måneder på deg til å snakke med kameratene, og prøve våpen. Og se hvilke som er best å skyte med, og som du synes du handterer godt. Du vil se at noen faktisk er vanskelige å treffe med, spesielt som nybegynner. Når du selv spør om råd, så er det desto viktigere å tenke grundig igjennom dem du får. Så er det opp til deg selv om du vil følge noen av dem. Om du vil gjøre både dine omgivelser og deg selv trygge, er det klokt å starte litt i «de små kalibere». Og trene.

 

Alt for å få de tre viktigste banereglene «under huden»: 1: Sikkerhet. 2: Sikkerhet. 3: Sikkerhet.

Spesielt om du satser på å ha mange gode år i klubben. Blir alltids tid for å kjøpe flere pistoler.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, S.O.N skrev:

Går det an å gjøre det mere baklengs ?...det som er helt sikkert er at når man oppdager

at man ikke treffer noe, så synker intressen bråfort. Har ikke sett ett eneste godt
argument fra trådstarter om hvorfor han vil kjøpe denne G17, langt mindre er det begrunnet.

 

 

Det er tydeligvis stor begivenhet for å rakke ned på en nybegynner som kom til et nytt forum for å spør om råd om en type pistol.
Etter at tråden ble oprettet som i bunn og grunn kun spurte om noen her hadde erfaring med Glock 17L. Så har jeg blitt anbefalt et 2 sifret antall våpen i forskjelllige kaliber fra .22 til 9 og 10mm.

I og med at jeg får så mange forskjellige råd over hele fjøla som styrer mer og mer unna det hva posten egentlig handlet om så burde du som spesialist ta svarene med en klype salt og litt ironi.

Du tar tydeligvis alt som blir sakt veldig seriøst for så å sammenligne det med "å lære seg løpe 100m på spikermatte" Hvis du ikke har noe å bidra med hvorfor henvender du deg egentlig til denne posten?

"-Hva Glock selv skriver er uintressant. Dem skriver det som selger best." Hvis du går tilbake og leser så ser du at dette var en sammenligning mellom glock 17 og 17L.

 

Alt i alt så har jeg hvertfal lært at jeg ikke kommer til å stille noen spørsmål på dette forumet igjen med tanke på at man blir møtt med 90% kritikk og at de fleste elsker å rakke ned på andres synspunkt, spesielt hvis de er nybegynnere. 

Takker hvertfall til de få som har kommet med relevant og nyttig info!

Edited by Private Hand Cannon
Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er at gode, velmente råd blir framsatt og oppfattet som akkurat dèt. Ikke alltid like enkelt, dessverre, men legg godviljen til da.

Og skivebom forekommer på Kammeret, akkurat som på skytebanen.

 

Jeg tror alle har de beste intensjoner om at du skal ha gode opplevelser i å beherske skyting, så vær snill å se tilbakemeldinger i dette lyset. Og ja, kanskje du bør velge noe annet enn Glock17L som nybegynnervåpen. Tenk litt på det, selv om du tydeligvis er veldig betatt. Har du forresten prøvd den, eller bare sett omtale? Jeg synes du skal sette pris på velmente råd, og ikke "melde deg ut" fordi du ikke får akkurat de svar du kanskje ønsker deg. Når etterjulsvinteren er gått, så har du skaffet deg mer erfaring, og kanskje ser du da noen av disse kommentarene i et annet lys. Om du da synes Glock17L er det beste - så kjøp den. Poenget er at det er smart å prøve våpen før du kjøper. 

 

Det sitter veldig mye erfaring i dette forumet, mange av oss lærer noe nytt rett så ofte når gode innlegg leses.

Noen har mer direkte måte å uttrykke seg på, noen ytrer seg med lun humor, mens andre smaksetter med pikant krydder...

Akkurat som livet - les, delta og lær av andre @Private Hand Cannon 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...