Jump to content

Flytte våpen fra jaktgarderobe til affeksjon


Fornjótr

Recommended Posts

Jeg vil bare si til å begynne med: jeg er klar over at politiet er de eneste som sitter med fasitten på dette. Jeg spørr fordi jeg lurer på om noen har vært borti en liknende situasjon før. Jeg har snakket med våpenkontoret, og de var usikre.

 

 

Min bestefar gikk bort i 1999, og hadde et par jaktvåpen registrert på seg. Disse ble arvet av hans nevø. Jeg var ikke gammel nok til å ha våpen den gang,

 

Når jeg endelig fikk fikk tatt jegerprøven, så fikk jeg en hagle av nevøen hans, og registrerte den i jaktgarderoben min.

 

Det viser seg at hagla aldri var registrert på min bestefar, og ble førstegangsregistrert hos politiet på nevøen hans når han arvet den. Jeg har derfor ikke noe papirspor hos politiet som knytter den til min bestefar.

 

Har noen andre i en lignende situasjon fått flyttet over våpen på affeksjon?

Jeg fikk et veldig passivt svar hos våpenkontoret når jeg spurte på telefon.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... Den var vanskelig. Jeg regner med at grunnen til at du vil flytte denne hagla over på «affeksjon», er fordi du trenger plass i en full «jaktgarderobe»?

 

Det høres vanskelig ut å få til dette etter at nevøen hans har vært eier. Men har du vurdert andre alternativer?:

 

Som å føre den over på noen andre i familien? Eller å prøve å få den registrert som konkurranse-våpen til leirdueskyting?

Edited by 32-40 Win.
Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, 32-40 Win. said:

Hmmm.... Den var vanskelig. Jeg regner med at grunnen til at du vil flytte denne hagla over på «affeksjon», er fordi du trenger plass i en full «jaktgarderobe»?

 

Det høres vanskelig ut å få til dette etter at nevøen hans har vært eier. Men har du vurdert andre alternativer?:

 

Som å føre den over på noen andre i familien? Eller å prøve å få den registrert som konkurranse-våpen til leirdueskyting?

"Hmmm.... Den var vanskelig" Ja, det samme sa de på våpenkontoret!😁 Tror ikke de hadde vært borti en slik situasjon før.

 

Full garderobe er en av grunnene, ja. Også fordi den ruster bare jeg tar den ut døra en tur,

Og den sparker som et esel. Ikke veldig egnet til jakt dessverre(uten å investere endel tid eller penger i den).

Grunnen til at jeg tok den over var mest pga. Affeksjon.

 

Vurderer å registrere som konkurransevåpen, men da må jeg vell være ganske aktiv i et skyttelag(?)

Er allerede medlem i et, men skyter ikke leirduer der ennå.

 

Har dessverre ingen andre i familien som har jegerprøven.

 

Takk for forslag og ideer i hvertfall !:) skal gjøre litt mer research ang. konkurransevåpen

Link to comment
Share on other sites

Skriv et skriv som forklarer situasjonen, få tidligere eier til å bekrefte at denne tilhørte din bestefar. Har en kompis som har vært igjennom samme prosess, ikke noe problem å få denne affeksjonsregistrert for han. Men ulike våpenkontor har ulik praksis.

 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, hewi said:

Om du kun har den pga affeksjonsverdi, hvorfor ikke bare få en kompetent børsemaker til å plombere den?

Børsa blir dermed i kategorien " Pynt" og du får børsemaker til å dokumentere dette til Tante Blå.

Joda, det vurderes. Håper jo helst å ha den orginal i tilfelle andre i familien tar jegerprøven og er villig til å investere litt i oppussing hos børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, 8X68S said:

Skriv et skriv som forklarer situasjonen, få tidligere eier til å bekrefte at denne tilhørte din bestefar. Har en kompis som har vært igjennom samme prosess, ikke noe problem å få denne affeksjonsregistrert for han. Men ulike våpenkontor har ulik praksis.

 

Godt å høre at det er mulig i hvertfall! Skal i hvertfall prøve...ble bare veldig usikker når politiet ikke visste det heller.

Håper på at saksbehandleren er i godt humør!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...