Jump to content

Necksizedie - hvilken er best?


nhd

Recommended Posts

Må kjøpe ny NSdie til min D550B for å lade 6,5x55. Hvilken er best?

 

Tar et nybegynnerspørsmål til: Er Norma N-19 og Raufoss NC96M omtrent samme krutt? Dvs egnet for de samme kulene, og at omtrent samme kruttmengde kan brukes? Per i dag har jeg Lapua Scenar 7,0 gram og Sierra MK 9,3 gram.

Link to comment
Share on other sites

54 minutter siden, nhd skrev:

Tar et nybegynnerspørsmål til: Er Norma N-19 og Raufoss NC96M omtrent samme krutt? Dvs egnet for de samme kulene, og at omtrent samme kruttmengde kan brukes? Per i dag har jeg Lapua Scenar 7,0 gram og Sierra MK 9,3 gram.

NEI det er ikke omtrent samme krutt, (men det kan alikevel brukes til de samme kulene, men med forskjellige ladedata, altså er de ikke omtrent samme krutt)

 

Ladedata står på boks.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, matsb skrev:

Å ikke vite forskjell på de to kruttypene, men ha en Dillon 550B er ganske fånyttes. Du burde ikke starta med progressiv presse og heller lært deg basics. 

Der mener jeg du tar feil. 550 er genial. Jeg tar det i flere etapper når jeg nå lader hylsene for første gang. Først necksizer jeg og tar ut den brukte tennhetta. Med engangsskutte Normahylser må jeg gå over alle hylsene manuelt for å gjøre hettelommene litt mer åpne slik at jeg greit får inn Federal hetter. I andre operasjon på pressa setter jeg tennhetter i alle hylsne. Til slutt fyller jeg krutt og setter i kule i samme operasjon. Dvs at jeg med unntak av siste operasjon gjør en aktivitet i gangen. Det blir som å ha en enstasjonspresse. Når jeg så har vært gjennom det hele med ca 1200 hylser, har jeg tenkt å utnytte pressa slik den gir mulighet for når hylsene lades for andre gang.

Når jeg får svar på at begge krutt kan brukes i begge endene av aktuelle kulevekter (7,0 og 9,3 gram) og ladevekten kun skiller ca 2 grain på 40 (5%) tilsvarer det min forståelse av begrepet "omtrent samme"

Link to comment
Share on other sites

Det er jo uproblematisk å bruke ei 550/ 650 som enstasjonspresse, så hvorfor ikke. Man må nok gå litt trinnvis til å begynne med - men fy faen så greit det er når en ikke egentlig liker å lade.

Sitat

Er Norma N-19 og Raufoss NC96M omtrent samme krutt

Det er litt hvem som spør - til en nybegynner: selvsagt ikke, ingen krutt som ikke heter det samme, er det samme.

I dette tilfellet er svaret uansett (nhd er ingen nybegynner) nei, eller bortimot NEI!, avhengig av hvilken vei man bytter. NC96M er nokså mye raskere enn N19, 


Nye NC96M er mye raskere, det er laget for å ha høyt trykk (dvs normalt arbeidstrykk) med lette kuler og lave hastigheter. Mer som N11 eller N150. N19 er laget for å fylle hylsa og få god fart... med middels kulevekter.

 

 

EDIT, sletta noe vås om NC96 som jeg huska feil. Men HUSK at ladedata for NC96 er farlige med NC96M.

 

K

Edited by M67
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@M67: Takk for et godt svar. Når du skriver at NC96M er laget for lette kuler, synes jeg det er litt rart at DFS solgte komboen NC96M og 9,3 grams Sierra MK på LS.

Jeg har imidlertid tatt sjansen og ladet med 40 grain og nevnte kule. Det ga en snittfart på 814 m/s. Liggende med rem og kikkert på 100 meter, fikk jeg 5-skuddserier inne i de runde, store klistrelappene (2-3 cm?) Det er innenfor 10* på DFS-skiva, så det holder for meg. Om jeg skal teste om annen ladning gir bedre samling, må jeg ha benk. Jeg er dessverre ikke bedre til å skyte.

Link to comment
Share on other sites

Norma 15 for god fart og nesten full hylse. Nærmest idiotsikkert, men det kan lugge i kruttmålet. 

 

Norma 19 (evt R-19) for slappe baneladninger. Lugger mindre, litt mindre feilmargin med 9,3 g kule. 

 

Jeg liker ikke raske krutt som NC96M når jeg lader stort volum på kort tid; jeg vet at det før eller siden kommer en feilladning og da vil jeg ha margin så potensialet for havari blir lite. :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man være helt 100%  trygg er N-15 i teorien det beste bak 9g ish kuler men det flyter ikke spesielt godt og økt risiko for at en hylse får for lite.  Driver og lader siste batch med eld match 140 og N560 og det henger seg opp en av 15 stk. N-19/RA-10/RP-19 er etter min mening det mest anvendelige kruttet i 6.5 x 55 men også der blir det bra med trykk med 50g med 9g ish kulevekter og det flyter heller ikke perfekt. Jeg har ladet en god batch til neste år sesong med Lovex dobbeltbase kulekrutt og det flyter som vann i kruttmålet men som også er for raskt til å være helt komfortabelt uten inspeksjon. Jeg tror at framover til også det norske dfs markedet oppdage kulekrutt som Lovex D073.x og Vectan SP11/SP12 selv om det er en liten 100 kroner med per kg foreløpig. 

 

Link to comment
Share on other sites

Lade nå en del 6,5x55 med en 650 presse nå for det meste med 8g Sierra og NC96m. Bruker 2,6g som gir meg ca 830 m/s i 70cm pipe med den siste 10kg esken med krutt jeg hentet. Synes disse går bra på banen men er noe slapt på felten så der bruker jeg noe annet. Klart en full patron med dette vil være katastrofe men stoler på at nivåalarmen virker såpass at det vil bli oppdaget før kula blir satt inn. Har jo sett at det har blitt for lite i en hylse og tilsvarende mer i neste når kruttet henger seg i krutmålet. Men dette oppdages jo av nivåvakta på pressa. Uansett irriterende da det medfører ekstraarbeid. Et krutt som flyter enda bedre hadde jo vært flott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...