Jump to content

Noen av de tingene jeg lurer på


ErlingElev

Recommended Posts

Når en wad er oppgitt med anbefalt blyladning f.eks: BP Z2/m21 32-35g, regner jeg med at dette ikke er universalt for hverken massetettheten på kruttet, lengde på patron eller kanskje også bulktettheten til blyet. Finnes det et referansekrutt, en referanselengde og kanskje en referanselading for dette? Regner med at referansehylsa er 70mm.

 

Har lest at Z2/m gir ca 40 bar lavere trykk enn SG. Hvorfor? Finnes det andre tommelfingerregler når det gjelder Diamante, Aquila, GT m. fl?

 

Jeg har nå endelig fått ladet mine første haglepatroner. Jeg har en del ladedata, men jeg skulle hatt en rask lading (460+) 28-30 gram med et Hogdonkrutt og kanskje SG22 eller en annen italiensk wad. Noen som har lyst til å dele?

 

Jeg har en Mec 600jr. Er det riktig at man justerer høyden på patronen med prekrimpen, og justerer sluttresultatet med sluttkrimpen?

 

Når en hagle er trykktestet til 960 eller 1320 bar. Hvor hardt lader man da? Er det en sikkerhetsfaktor på 1,3 eller noe?

 

Har også en (4 pipesett faktisk) eldre Valmet 212 som det bare står proof tested på. Hva er forsvarlig trykk i en sånn?

Link to comment
Share on other sites

Det hänger ihop så att en förladdning ger en viss plats kvar  för haglet och det skiljer i en 65-67-70-76 hylsa.

Sedan skiljer volymen på krut och för jämförelse har jag precis fått hem Vectan Tecna krut  som jag ska ha främst till 16/ 70 

Tecna  har låg volym så att få ner 32g i en 16/70 är lätt, jämfört  med tex Vectan A- kruten som är rejält mkt bulkigare. 

 

460+ms  Ja då pratar vi det som italienarna kallar  controdose  dvs stora mängder trögt krut med lätt laddning och som kan skjuta förvånansvärt bra många gånger.

Dock är det i min värld roligt ett tag sen tycker man rekylen är jobbig, och sedan börjar man fundera om det är värt 3 kr i krut på en 28-32g laddning.

 

Mec  , vad jag kommer ihåg fr min så  precrimp gör så att flikarna kan gå ihop och ställer du den för hårt så går flikarna   omlott eller snurrar sig.

 

960 elr 1370.....  jag TROR att det är  740 resp max 1050 bar   men högt tryck  och hastighet ger haglen stryk , jag har tex en 28g laddning m A1 som gör 530ms men går hårt åt haglen så den var bara kul i början.

 

/ P

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...