Jump to content

Weatherby Mark V 30.06 (førstegangskjøp av rifle)


fredriko

Recommended Posts

Det er ingen forskjell overhodet på moderne rifler. Gamle håndlagde hagler og lignende, med haner som slo på (igjen håndlagde) skråstilte tennstempler kan ha problemer der tennstemplene blir skadet/knekker om en tar avtrekk uten mothold. Randtente våpen kan få skader i kanten der randen ligger an, eller på tennstemplet. Mulig det var et problem på rifler i tiden med begrenset kontroll på herding og varmebehandling. Men moderne rifler, ingen problem. Om du har et tennstempel som har tenkt å knekke ved klikking så er det bedre å få det knekt når du klikker enn at det knekker med skarpt i.
I motsetning til hva som sies over (av Can), så spenner du tennmekanismen på ei rifle uansett når du løfter sluttstykkehåndtaket. Unntakene er gamle rifler som Mauser M96 eller Lee Enfield, og enkelte rifler fra den tida. 

Moderne rifler tåler forøvrig fint å stå spent, men fjærene holder lenger av å ikke stå spent. Tennstempelfjærer bør uansett byttes av og til
Ad klikk patron... Min mening er at det er bare tull i en lagringssammenheng. Men det er ikke dumt med "ekserser"-patroner, til å tørrtrene og slikt med, og da er klikkpatroner fine, siden en ikke forveksler de så lett med skarp ammunisjon.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

takk for utfyllende svar, :) 

da betyr det ingenting om jeg smeller igjenn bolten med avtrekker inne eller om jeg bare "klikker" den før jeg setter den i skapet for lagring.

 

Når det kommer til vedlikehold, så ser jeg at det er helt utrolig mange måter folk gjør dette på, jeg har kjøpt ein boresnake og et enkelt pusse-sett, holder det at jeg drar gjennom løpet med boresnaken med litt ballistol på kobberbørstene etter endt skytedag på banen? eller bør jeg kjøre hele prosessen med kobberkost,pusselapper, mantelfjerner etc?
Jeg er interessert i at rifla skal holde seg godt så lenge som mulig, så jeg vil bruke den tiden det tar på vedlikehold.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

da betyr det ingenting om jeg smeller igjenn bolten med avtrekker inne eller om jeg bare "klikker" den før jeg setter den i skapet for lagring.

Det betyr ingen ting. Men klikk i sikker retning - i tilfelle du en gang ikke sjekka godt nok om det var tomt. Det smeller noe j... (mye mer enn vanlig) Jeg pleier å legge sluttstykkene (som det heter) i døra på våpenskapet, nedspent normalt, men til transport og sånt, klikk, til bekreft tomt kammer, klikk, til trening, klikk - jeg har nok mye over 100 000 klikk på riflene mine ;) Andre har langt flere.

 

Sitat

holder det at jeg drar gjennom løpet med boresnaken med litt ballistol på kobberbørstene etter endt skytedag på banen? eller bør jeg kjøre hele prosessen med kobberkost,pusselapper, mantelfjerner etc?

Det er litt hva du gidder. Jeg skyter ofte 2-4 ganger i uka, og det varierer sterkt hva jeg gjør, men pusse må du og boresnake er ikke godt nok, og jeg fatter ikke argumentasjonen for at det er enklere enn ei pussestang? Skyter du på mandag, og skal igjen på onsdag, og alt er tørt - så er det bare å sette rifla i skapet, det går som regel bra, om det er tørt, og skapet står inne, og du ikke glemmer den i 3 år... Bedre å pusse, men alt er arbeid, piper varer ikke evig uansett, og er ikke kjempedyre, så det er en balanse. 
Jeg har 4-5 rifler i skapet som er skutt mellom forrige lørdag og sist lørdag, dårlig samvittighet, og rust-angst - men det har gått bra før. Lovet meg selv å pusse i morra...
Jeg diskuterte dette, presisjon og puss, med to av norges aller beste skyttere i går senest, og blant oss 3 var det minst 5 meninger, ikke var vi enige, og ikke var vi sikre. Det eneste vi er helt sikre på er at trening gjør deg bedre, og trening sammen med andre er bedre enn trening alene. Av mange grunner.

Puss har igrunnen ingen fasit, men olje forhindrer rust...

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ok, men viss ein held inne avtrekkaren sammtidig som ein tar ladegrep så er da iverfall sån på mi rifla at då blir ho ikkje oppspent, dvs ein kan ikkje ta avtrekk etterpå. Er ei CZ rifla. Dersom ein tar ladegrep utan å halda inne avtrekkaren så spenner ein opp rifla og må ta avtrekk for å spenna ho ned. For dei lokale, den svært våpenkyndige innehaveren hos rafdal og kvale våpenhandel viste meg da for ein god del år siå utan noken vidare forklaring, godt nok for meg.

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, fredriko skrev:

ja okei?
men vil ikke det samme være om man låser bolten og trykker på avtrekker med tomt kammer da?  altså at man tørskyter eller hva man kaller det?

Ja, vil eg tru. Men då må du fyrst ta ladegrep for så å ta avtrekk. Den andre metoden er enklare berre held inne avtrekkaren medan du tar ladegrep. Kor stor rolle da spela går nok an og diskutera ja men den fyrste måten var nå den eg lærte da og har pleid og gjort da sån da. Er sikkert feil då men har nå ikkje gitt meg noken problem dei siste 10 år eller så. Men no er eg trøtt og må nesten legga meg så god natt til både deg og  M67 lykke til med skytingå foresten. 

Edited by can
Link to comment
Share on other sites

Sitat

men viss ein held inne avtrekkaren sammtidig som ein tar ladegrep så er da iverfall sån på mi rifla at då blir ho ikkje oppspent, dvs ein kan ikkje ta avtrekk etterpå. Er ei CZ rifla

På de fleste rifler, så spenner du den når du åpner sluttstykket, og spenner den ned igjen når du lukker - om du gjør slik som can beskriver. Det er en helt kurant måte å gjøre det på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En annen ting siden jeg først har en tråd oppe her.

 

når jeg mottok den brukte howaen min så var det tapet en camotape på demperen, jeg var litt nyskjerrig på hva type demper dette var siden selger ikke visste noe om dette.

da jeg fikk av tapen så viste det seg at dete var en Shulz & larsen Twister TMD45 demper, som jeg har lest meg rundt skal være en ok+ demper.

men, det er masse limrester igjen etter camotapen, noen bra tips her til hva som enkelt fjerner dette uten å skade lakken på demperen?

og til senere tid hvis jeg selv ønsker å tape noe rundt den, er det noe jeg kan ha på først som forhindrer at det henger så mye limrester igjen? :)

 

Link to comment
Share on other sites

okei, jeg fulgte rådet til @jmosbakk og fikk tak i Wurth sitrus, funka som bare det :)

 

et annet spørsmål siden jeg likevel har tråden her, jeg kjøpte jo denne Howa rifla privat at en kar på finn, virka som en oppegående kar som har greie på ting, hyggelig og handelen gikk helt smertefritt.

Jeg sendte min våpensøknad til han (hele søknaden) og han leverte den inn til politistasjonen der han bor etter han selv hadde signert den og fylt inn info om våpenet, jeg spurte han om han sendte den blå delen (min del) i lag med våpenet, men da sa han at han hadde levert inn hele søknaden til politiet inkludert den blå delen, han sier at politiet sender den blå delen i posten til meg, nå har det snart gått 14 dager og jeg har enda ikke mottatt den blå delen, er dette like vanlig praksis som det å sende den blå delen i retur til kjøper sammen med våpenet?

grunnen til at jeg spør er at jeg ikke gidder å ringe våpenkontoret/selger å mase unødvendig hvis dette er helt normalt :)

dette er det andre våpenet jeg kjøper og det første brukt fra privatperson.

jeg har ingen problem med å vente, men begynner jo å lure litt etter hvert.

 

Link to comment
Share on other sites

Den blå delen skal leveres sammen med våpenet til deg.
Det er ditt "våpenkort" inntil du får våpenkort fra ditt politikammer.
Slik det er nå har du ingen dokumentasjon på at rifla er di og anskaffet på lovlig måte.
Han skulle også sendt papirene til ditt politikammer og ikke til sitt eget.
Det er ditt politikammer som behandler din søknad, som er saksbehandler og utsteder våpenkort til deg.
Drøyer dette tror jeg at jeg ville tatt meg en prat med politikammeret slik at du har ditt på de tørre.
Jeg går ut fra at du har navn og adresse på selgeren?

Link to comment
Share on other sites

fjernet unødvendig sitering  - psAico

 

Ja det var det jeg trodde også, men jeg bladde gjennom meldingene våres på finn nå, og han sa til meg at han hadde forhørt seg med sitt lokale våpenkontor hvordan alt skulle gjøres lovlig og på rett måte, og da sendte han inn hele søknaden min til dem og sa at mitt lokale våpenkontor skulle sende meg den blå delen. 

Jeg kan jo praktisk sett ikke ta rifla med meg ut av huset slik det er nå, jeg regner jo med at alt er rett i de interne systema til våpenkontoret. 

Men jeg må kanskje ringe dem i morgen å spør hva som skjer her :/ 

 

jeg har også navn tlf og adresse på selger ja :) 

 

For sikkerhetskyld tok jeg også bilde av søknaden min før jeg sendte den til selger slik at jeg har søknadsnr i tilfelle slike ting skulle oppstå.

Edited by psAico
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, fredriko skrev:

han hadde forhørt seg med sitt lokale våpenkontor hvordan alt skulle gjøres lovlig og på rett måte, og da sendte han inn hele søknaden min til dem og sa at mitt lokale våpenkontor skulle sende meg den blå delen

 

Da har han blitt feilinformert av, eller ikke forstått hva våpenkontoret har sagt. Du skal ha blå del! Han skal ha sin gjenpart(rosa?) og våpenkontoret skal ha resten.

 

Slik det er nå, så er det ikke bare "å ta våpenet ut av huset" du ikke har lov til. Du har faktisk ikke lov til å oppbevare det heller.

 

Det er ingen grunn til å vente med å kontakte våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

29 minutter siden, Jeffery skrev:

 

Da har han blitt feilinformert av, eller ikke forstått hva våpenkontoret har sagt. Du skal ha blå del! Han skal ha sin gjenpart(rosa?) og våpenkontoret skal ha resten.

 

Slik det er nå, så er det ikke bare "å ta våpenet ut av huset" du ikke har lov til. Du har faktisk ikke lov til å oppbevare det heller.

 

Det er ingen grunn til å vente med å kontakte våpenkontoret.

 

Ja jeg skal ringe dem idag.
Håper det går seg til på en grei måte.

Link to comment
Share on other sites

snakka med mitt lokale våpenkontor nå, forklarte hele situasjonen om at jeg har sendt hele våpensøknaden til selger og ikke fått den blå delen tilbake, de på mitt våpenkontor i telefonen "jaja da er det vel bare å vente til du får den da?" de såg ikke problemet i det heletatt, og jeg sa til dem "men nå har jeg ikke noe bevis på at våpenet er mitt" og da svarte de "ja men så lenge selgeren har levert inn søknaden din så ligger du som eier i politiet sine systemer, det er bare å vente"

 

da får jeg bare følge politiet sitt råd og vente da :/

Link to comment
Share on other sites

Tipper det ikke går mange dagene før du får blålappen i posten fra våpenkontoret. Og at selger får sin gule gjenpart.

 

Uansett kan du skrive en utlånserklæring med selger, du finner en ferdig en på sidene til njff, bare og fylle inn. Et eksemplar til hver av dere.

Denne kan være grei å ha frem til du får den blå gjenparten.  (Som er midlertidig våpenkort) Hvis du skal på jakt eller banen.

 

Det er vel egentlig ikke slik det skal gjøres. Men jeg hadde gjort det slik.

Link to comment
Share on other sites

Da kan je meddele at jeg sjekket posten idagmårres så var det en konvolutt fra Politiet med våpenkort oppi, den skikkelige versjonen i plast :)

da gikk jo dette veldig raskt egentlig.

 

8X68S hadde rett, det gikk ikke lang tid :D

 

Takk for god hjelp.

Edited by fredriko
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...