Jump to content
pondoro

Går det til helvete..??

Recommended Posts

På 8.11.2019 den 11.08, Jegermeistern skrev:

I

Edit. III: Nå er også kapteinen på TS Sola "mistenkt" for et-eller-annet, hva det nå måtte være. 

Mistenkt som i at man faktisk tror han har gjort noe galt, eller bare gitt status som mistenkt under etterforskningen?

Mistenktstatus utløser visse rettigheter, så som retten til å rådføre seg med en forsvarer. Derfor er det av hensyn til rettssikkerhet vanlig å gi mistenktstatus til personer man ønsker å avhøre, i situasjoner hvor det teoretisk kan tenkes at vedkommende har gjort noe galt og ikke bare er et helt uskyldig vitne.

La oss si at du tapte en slåsskamp på byen. Med mindre man har helt klare indikasjoner på at du ble slått ned fullstendig uprovosert, så blir du sannsynligvis avhørt som mistenkt selv om du var den parten som fikk mest juling. Dette fordi det kan hende du for eksempel slo først eller på andre måter gjorde noe straffbart du også, og da blir det feil å avhøre deg som vitne uten tilgang på forsvarer. Vitner blir fortalt at det er straffbart å forklare falsk, mens mistenkte blir fortalt at de ikke er pliktige å forklare ting som kan føre dem selv i straffeansvar. Hvis vi avhører deg som fornærmet eller vitne, og så forteller du at du klinket til motparten først, da har du kommet med en forklaring som du egentlig skulle blitt fortalt at du ikke er pliktig til å avgi. Dette blir feil i forhold til din rettssikkerhet. Tilsvarende vil jeg tro gjelder for flere av de impliserte i fregattsaken, man gir mistenktstatus inntil roller og ansvarsforhold er nærmere avklart.

• Like 3

På 18.11.2018 den 17.56, Lassi skrev:

Med litt oppfinnsomhet så kommer de nok frem til en kombinasjon av "svikt i rutiner" , "mangler ved opplæring" og "svakt definerte roller" slik at ansvaret ikke kan legges på en person og man i praksis står uten noen som har skyld.

Ble innertier der!

• Thanks 1

Hva tror dere egentlig minker sannsynligheten for gjentakelse mest?

- henge en enkeltperson og skure videre som før?

- påpeke feil og mangler i systemet, så de kan forbedres?

Mye av problemet er vel at ansvaret er då fordelt at ingen vet hvem som har det - og det er ikke noe de på bruene har bestemt.

K

• Like 2
  • Thanks 2

Om det var opp til meg, samtlige på broa inkludert skipssjefen blir dimmitert i vanære (om det er noe sånt i Norge, i USA får du ikke kjøpt våpen blant annet om du blir det).

Deretter skulle det blitt endringer i praksis, blant annet aldersgrense på 25-30 år for å ha noen form for oppgave på broa som omhandler navigasjon og selve føringen av båten.

• Like 1

Veldig mye skyld ligger på broa til fregatten. Uansett hvilke briller og synsvinkler som blir presentert. Hvis radaroperatøren på fregatten hadde sett på sin radar, så hadde dette aldri skjedd. 

Dersom en kunne dømt kun basert på trynefaktor (eller stemmefaktor i dette tilfellet) ville personen som svarte på radioen hos F313 fått en dom på førti år hvor eneste tillatte fotplagg er Crocs som er 2 str for små, samt pålagt å ha blandebatteri i dusjen som er enten jævlig kaldt eller farlig varmt. Måten han svarer på når han gjentatte ganger blir opplyst om at de er på kurs mot en tanker er rimelig dust.. at den i tillegg er skikkelig arrogant gjør det hele enda mer irriterende. "Næ, trokke vi ska styre unna, jeg". :wtf:

Ole

1 time siden, Ei tohi varjata skrev:

"Næ, trokke vi ska styre unna, jeg". 

Og da er vi tilbake til den gode gamle vitsen om USS Enterprise og fyrtårnet... Som i virkeligheten er en Norsk fregatt og et tankskip. Er så jævla tragisk.

Husker at ting holdt på å gå til helvete allerede den tida vi skulle gjøre mannfolk ut av 18-19 åringer (gikk greit den tida vi kun hadde gutter, men slipp 2 jenter til i kompaniet og da gikk det til helvete) og utviklingen har vel bare gått en vei siden da.

5 timer siden, Rausheim skrev:

Deretter skulle det blitt endringer i praksis, blant annet aldersgrense på 25-30 år for å ha noen form for oppgave på broa som omhandler navigasjon og selve føringen av båten.

Hvorfor det? Handelsflåten har mange unge styrmenn som fint klarer å komme seg gjennom mye mer trafikkerte områder. Med kun en utkikk til hjelp.

Om en prater litt med folk som seiler på kysten får en høre mye om KNM og arroganse, noe er nok grunnleggende galt i utdanningen disse folkene får.

3 timer siden, Rausheim skrev:

gikk greit den tida vi kun hadde gutter, men slipp 2 jenter til i kompaniet og da gikk det til helvete

Hvis to jenter i kompaniet var nok til å vippe dere av pinnen, så tviler jeg på at dere hverken var et særlig godt utgangspunkt eller av den sort som gjør annen nytte enn å vokte kasernen. 

Av de historiene man hører fra de samme som mente at ungdommen var så mye bedre før, er det overraskende mange ts'er på stridsvogn i myr, båter på skjær og nestenulykker med sprengstoff.

Og man skal ikke glemme at det er den samme generasjon som har hatt ansvaret for å utdanne, trene og skape kulturen til de unge som sto på broen den natten. 

Aldersgrense på 25 år hadde vært veldig kostnadseffektiv løsning dog, for da hadde vi aldri hatt folk til å seile skipene, og spart masse av drivstoff og driftskostnader.

• Like 4

3 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Hvorfor det? Handelsflåten har mange unge styrmenn som fint klarer å komme seg gjennom mye mer trafikkerte områder. Med kun en utkikk til hjelp.

Om en prater litt med folk som seiler på kysten får en høre mye om KNM og arroganse, noe er nok grunnleggende galt i utdanningen disse folkene får.

Det er mange som har vært utfor mye rart med marinefartøy langs kysten. Kort tid etter Helge Ingstad ulykken fikk jeg oppleve arroganse på ett høyt nivå. 

Jeg gikk inn Sørsundet i Kristiansund, med ett fartøy som er stort relativt til farvannet. Jeg hadde som vanlig styrefart på rundt 5 knop inne i havnebassenget. Det er mørkt og mye forstyrrende lys fra land, plutselig får jeg se en skygge som kommer fra babord med kryssende kollisjonskurs, helt uten belysning eller lanterner. Jeg har land på styrbord og kan ikke svinge. Jeg begynnte å bakke opp og satte lyskasteren på han. Da jeg så at det var en grå tulling ropte jeg han opp på radioen. 

J: marinefartøy i kristiansund dette er xxxxxx, sving styrbord og skru på lanterner, du er ikke god å se. 

Det gikk 2 sekunder så kom lanternene på, så kom en jævla østlending innpå radioen: trenger ikke lanterner når vi ikke gjør fart gjennom vannet vettu. 

Noe er fundamentalt galt med hele utdanningsløpet til den gjengen der. Hverken sjøveisregler eller folkeskikk er fag de behersker. 

Og Helge Ingstad? Det er ene og alene vakthavende på bro som har gjort en gigantisk brøler, det er innlysende for alle som har erfaring som navigatør. Hva de har holdt på med er umulig å si, men oppmerksomheten var ihvertfall rettet mot noe annet. Enhver tulling med en vanlig båtfører prøve hadde løst den situasjonen de befant seg i uten problemer, sålenge oppmerksomheten var der den skal være. 3-4 grader styrbord og situasjonen er løst. En slik vikeplikt situasjon som de befant seg i, er ren rutine, både å oppdage annet fartøy og svinge unna. I rolig vær ser vi jo vanligvis objekter som garnblåser på 3cm radar på ihvertfall 2nm.  

Nå handler denne saken om juridiske finurligheter for å få mest mulig skyld på motpart, slik at de kan dekke noen prosenter.

• Like 4
  • Thanks 1

1 time siden, ladebenken skrev:

Det er ene og alene vakthavende på bro som har gjort en gigantisk brøler, det er innlysende for alle som har erfaring som navigatør. Hva de har holdt på med er umulig å si, men oppmerksomheten var ihvertfall rettet mot noe annet. Enhver tulling med en vanlig båtfører prøve hadde løst den situasjonen de befant seg i uten problemer, sålenge oppmerksomheten var der den skal være. 3-4 grader styrbord og situasjonen er løst. En slik vikeplikt situasjon som de befant seg i, er ren rutine, både å oppdage annet fartøy og svinge unna.

Helt enig. Jeg kan med sikkerhet si at denne situasjonen hadde ikke oppstått med meg på brua. Og det er ikke en gang arrogant sagt. 95% av mine båtvenner hadde fikset dette.

17 hours ago, M67 said:

Hva tror dere egentlig minker sannsynligheten for gjentakelse mest?

- henge en enkeltperson og skure videre som før?

- påpeke feil og mangler i systemet, så de kan forbedres?

Mye av problemet er vel at ansvaret er då fordelt at ingen vet hvem som har det - og det er ikke noe de på bruene har bestemt.

K

Hvorfor er det enten eller? Kan man ikke holde enkeltpersoner ansvarlig OG komme med ting som kan forbedres?

Hadde den fregatten tilhørt US Navy, ville kapteinen som ett minimum blitt satt permanent på land... mest sannsynlig er det vel at kaptein og vaktsjef hadde vært ferdig i forsvaret etter en krigsrett.

I Norge? "vær så snill og helst ikke gjør dette flere ganger" eller noe slikt er vel nesten den største konsekvensen man får

Utklipp fra leserinnlegg i Aftenposten desember 2018 vedlagt. På høy tid at ansvaret for ulykken tillegges riktig person på broa til HI. Nettopp for å sørge for at slike svik ikke skjer igjen. 

Screenshot_20191110-123523.png

Noen briter kjørte et kystslagskip på grunn og endte opp i krangel med en fyrvokter de mente ikke visste hvilket fyr han voktet..

Og i KNM går dette med å ødelegge skip i arv, Tordenskiold, Oslo og Ingstad. Oldefar, far og barn😎