Jump to content
pondoro

Går det til helvete..??

Recommended Posts

Jeg synes det norske samfunnet har endret seg veldig de siste 35 år...til det verre..  Kanskje spesielt når det gjelder holdninger til våpen og skyting...og jakt.. Skjönt jaktmessig så er det faktisk veldig positivt at mange jenter er blitt jegere, tror dette slår positivt ut for jegerstanden..

Men ellers da...folk ringer onkel blå bare de ser noe som likner et våpen....også utenfor de större byene...folk er jo faen meg helt nevrotiske..!!

Og ingen kan jo snart avfyre en jaktrifle uten pysetut....og for all del ikke over .30 kaliber....og Marinen da...kan ikke navigere i smul sjö og god sikt med allverdens elektronikk og radarer,  fregatt til 3,78 milliarder sunket...!  Hva kan egentlig disse besetningene yte i en skarp situasjon når dette kunne skje...20% av Fregattvåpenet...GONE.

I 1982 var jeg i besetningen på KNM Oslo, vi gikk over Atlanteren i oktober til Norfolk, Chesapeake Bay....kom fram vha. sekstant og astronavigasjon ( langt utenfor Decca - linjene).

Vi bunkra på Azorene (Sao Miguel) og gikk over, 3 dögn med full storm, overbygget sprakk tverrskips, måtte ligge å sveise i 3 dögn i New York, aktre dieselgenerator full av sjövann...rekkestötter og redningsflåter var flådd av...med vi kom da fram..såvidt, fikk MGO med höyt vanninnhold av portugiserne..:)  Oslo klassen var faktisk raskere enn de nye fregattene også....og vi avfyrte skarpe Terne raketter mot det vi trodde var en russisk ubåt det året..

Unge lesere får google Decca....og KNM Oslo..

Pröv og åpne et helgebilag fra riksavisene, f.eks. D2 fra Dagens Näringsliv.....artikler så feminine at det er helt tragisk, har gitt dem helt opp....😝

Påstand:  - VI ER I FERD MED Å BLI EN NASJON AV KJERRINGER OG KNEHÖNER..

• Like 10
  • Haha 1

Media har mye rosabloggerstoff, ja. Trendsettende heter det. Men det begynte å gå nedover lenge før rosablogger ble ett begrep.

Man kan feks. Ikke lengre poste bilde av ett slakt i landets mest populære matgruppe på Facebook.

Forsvaret var en vits 90-tallet og etter det har det bare blitt værre.

Når BB bombet stortingsbygget og massakrerte på utøya besto beredskapen av å snu kameraene innover ved grensestasjonene oppover det lange land.

Vi har også en egen matvareproduksjon som ligger godt under 40% av forbruket.

Og egenproduksjonen av mat vil fortsette å gå ned.

Men penger har vi, og vi bruker de til å sy puter under armene til den oppvoksende generasjon .

Byråkratiet vokser løpsk når vi vet at vi har for lite arbeidskraft til å møte eldrebølgen.

Særdeles dårlige investeringer..

• Thanks 1

Vi må satse mer på landbruket!

Det er i de områdene jakten foregår og da er det viktig å holde bondeaktivitetene i gang eller så blir det bare skyting på dyrefigurer i fremtiden.

10 timer siden, pondoro skrev:

VI ER I FERD MED Å BLI EN NASJON AV KJERRINGER OG KNEHÖNER.

Det er vel generasjonen som var i militæret på starten av 80-tallet som oppfostret disse knehønene ;) 

• Like 3
  • Haha 1

@pondoro Dels enig og dels uenig. Helt enig med deg i det med hysteriet om å ringe politiet om en ser noe som kan ligne på et våpen. Det har blitt helt vanvittig. Lokalt var det en HV-soldat som satt i full uniform med sekk og AG på stasjonen for å dra på rep. Noen ringte politiet som rykket ut bevæpnet.

Uenig med deg om det med lyddemper. Det er et teknisk fremskritt som jeg benytter meg av på samme måte som jeg på jakt har forlatt skur og korn og bruker kikkert. Det har ingenting med pysethet å gjøre.

• Like 2

10 timer siden, pondoro skrev:

gikk over, 3 dögn med full storm, overbygget sprakk tverrskips, måtte ligge å sveise i 3 dögn i New York, aktre 

Dere hadde stål skrog ja! Selv husker jeg når skipet var av tre og mannskapet av stål, din forbanna gummi matros! 😂

• Like 1
  • Haha 5

2 timer siden, nhd skrev:

Det har ingenting med pysethet å gjøre.

Eksospotta på rifla demper jo rekylen såpass at en 9,3x62 eller til og med 375 HH kjennes som 308 W/30-06. Det gir faktisk muligheten til å bruke "blyfrie" kuler i vekt/diameter som sikrer skikkelig avliving. ("Bly i viltkjøtt"-debatten er vel også et tegn på offentlig hysteri på linje med frykt for å få meteorer i hodet, men - jeg ville heller ikke kjøpt viltkjøtt fra folk jeg ikke kjenner). At vi om sider sørger for å ta vare på hørselen til de som har fortsatt har litt av det igjen, er jeg enig med deg i at er en absolutt fordel. Jeg foretrekker å bruke ordet "pysetut" (evt. eksospotte) på klumpen foran på rifla. Det er ikke på noen måte nedsettende, men er fordi dette er et festlig "nyord" som ikke kan misforstås (" - hans ferd var langspill under spånens DEMPER - " - Ibsen: Peer Gynt, 5. akt, prestens tale).

Den forliste fregatten drev visstnok "navigasjonsopplæring". Siden jeg har drevet med det samme i en del år, er jeg en smule overrasket over at det går an å bryte omtrent alt av paragrafer i Sjøveisreglene i en undervisningssituasjon. Den enorme økonomiske satsingen på "materiell" i Forsvaret kommer jo også i et underlig lys, når et fartøy til nesten 5 milliarder (m/våpensystemene) kan settes helt ut av spill av et tankskip i 7 knops fart.

"Alt var bedre under krigen", sang Ole Paus.     De beste eksemplene på at det er noe i uttrykket, synes jeg kommer fram, når noen, eller rettere sagt, ganske mange, jevnlig står fram, og krever at samfunnet skal tilpasses folk som ikke gidder tilegne seg et minstemål av allmennkunnskap, eller lære såpass elementært som det grøvste om sitt eget lands geografi: https://www.nrk.no/ytring/vi-ma-snakke-om-vaeret-1.14276708

Edited by Jegermeistern

Etter 2-3 tiår i sus og dus uten noen særlige tanker om framtida er Norge på vei tilbake til det vi var før oljen; leverandør av arbeidskraft, enkle industriproduker og råvarer.

Blir gøy når de med mastergrad i tegning, kos og farge oppdagerat krukka er tom..

At marinens offiserer på 80tallet ikke forsto følgene av kjøre på i dårlig vær viser vel bare at lite har forandret seg hos den gjengen.....

Edited by Chiefen.v-2
  • Like 3

Angående kollisjonen mellom skipene, alt forsvaret gjør er trening og opplæring så lenge det ikke er et skarp oppdrag så at de sier de drev navigasjons trening trenger ikke bety det som det sivile samfunnet kaller øvelse med ledsager. Husker vi førte opp det meste som øvelse/opplæring i xxx i loggboken. Som Cheifen Sier, å nesten senke skuta i en storm er ikke noe mer imponerende måte å miste kontrollen på. Men det gikk bra og skuta sank ikke så da er det en god historie til senere 🤔

Sitat

Marinen

Tja, du mener kanskje at marinen var noe bedre i 1940, Eller i 1812? eller for den del i slaget ved Svolder... 

K

Sitat

når et fartøy til nesten 5 milliarder (m/våpensystemene) kan settes helt ut av spill av et tankskip i 7 knops fart

Den forrige fregatten som forliste ble satt ut av spill av alminnelig sjøvann - i dieselen... (Keep the boat on the ocean, and the ocean out of the boat)

K

Edited by M67

1 time siden, M67 skrev:

eller for den del i slaget ved Svolder... 

Skrog av tre, mann av stål - det ble tungt å svømme!

Det slår meg at verden blir bare flottere og bedre, helt til man er omtrent 25 år gammel - så stuper alt sammen. Ungdommen blir dovne og mister sin moral, mennene sin styrke og sin manndomskraft, kvinnene blir snerpete eller løsaktige eller begge deler, sproget forfaller om kapp med den offentlige bluferdighet og alle blir pysete mammadalter, unntagen barna som blir uoppdragne lømler. Viltet blir mindre tallrikt, jegerne usportslige og brunsten når aldri mer fordums høyder. 

Og den samme regla hører man, fra far til sønn, på pergamentruller og i nettfora. Du slette tid for noen mannfolk vikingene må ha vært, så mange ganger som det har gått nedenom siden Ormen Lange jaget ungmøene! 

• Like 1

26 minutter siden, boble skrev:

Ungdommen blir dovne og mister sin moral, -

Et forholdsvis presist bilde på dette ble ganske nylig (?) publisert på et dertil egnet medium:

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Edited by Jegermeistern

Sitat

Et forholdsvis presist bilde på dette ble ganske nylig (?) publisert på et dertil egnet medium:

”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.”

Sokrates, ca 400 f.Kr. 

K

5 timer siden, Sakoen75 skrev:

Dere hadde stål skrog ja! Selv husker jeg når skipet var av tre og mannskapet av stål, din forbanna gummi matros! 😂

Overbygget på skuta var i aluminium, det var det som sprakk, skroget var selvsagt i stål..

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Etter 2-3 tiår i sus og dus uten noen særlige tanker om framtida er Norge på vei tilbake til det vi var før oljen; leverandør av arbeidskraft, enkle industriproduker og råvarer.

Blir gøy når de med mastergrad i tegning, kos og farge oppdagerat krukka er tom..

At marinens offiserer på 80tallet ikke forsto følgene av kjøre på i dårlig vær viser vel bare at lite har forandret seg hos den gjengen.....

Du tar nok feil. Farta ble BETRAKTELIG redusert, fra 17 til 8-10 knop såvidt jeg husker...men stormen var såpass at skuta ble herjet skikkelig uansett..

Edited by pondoro

Det der er jo bare....

Faktum er at dagens ungdom både røyker og drikker mindre en foreldregenerasjonen,😉  samt at de bruker mye mer tid på skolearbeid. Men problemet er at mange blir plaget av prestasjonsangst allerede som 12 åringer...

Går en noen tiår tilbake i tid så var regelen at far i huset ble servert først ved middagsbordet, av en hustru som stod bak eller foran  kjøkkenbenken mens hun fødte barn - og som forøvrig ikke fikk tale i foramlinger med mindre hun ble spurt...

Når det gjelder fregatter så gikk KNM Oslo ned i 1999 ? pga vann i dieselen, noe  som satte alt fremdriftsmaskineri ut av spill. Det resulterte i at skute drev på land ved Marsteinen og sank.

• Like 1

7 timer siden, nof skrev:

Vi har også en egen matvareproduksjon som ligger godt under 40% av forbruket.

Og egenproduksjonen av mat vil fortsette å gå ned.

Når det gjelder mat er det vel ikke så dystert? Fisk er også mat, det eksporterer vi tonnevis av. At vi spiser 55 pst. el.l. importert mat handler også om at vi har blitt mer diversifisert i matveien (bananer, appelsiner, advokado osv som gror dårlig her i landet). Sauekjøtt på fryselager har vi også;)

1 time siden, pondoro skrev:

Du tar nok feil. Farta ble BETRAKTELIG redusert, fra 17 til 8-10 knop såvidt jeg husker...men stormen var såpass at skuta ble herjet skikkelig uansett..

Jeg tenker da på de utallige krysninger jeg har med linjebåter mellom US Westcoast og Europa i all slags vær, pluss en del rundturer rundt Sør Amerika.
Båtene var bygd på slutten av 50, til midten av 60-tallet, og ikke kan jeg huske at vi fikk noe ødelagt av vær og sjø.
Skikkelig sjøklaring både av last og båt, flinke navigatører og godt sjømannskap, pluss båter som var bygd for å takle det meste Kong Neptun kunne kaste på oss.
Astronavigasjon og en enkel radar, utkikk og rormann og en navigatør på broa....
Men så skulle vi ikke i krig heller da ;)

Edited by seawolf

3 timer siden, Gillen skrev:

Når det gjelder fregatter så gikk KNM Oslo ned i 1999 ? pga vann i dieselen, noe  som satte alt fremdriftsmaskineri ut av spill. Det resulterte i at skute drev på land ved Marsteinen og sank.

Oslo drev på grunn/havarerte i 1994. Den sank etter å ha blitt slept av grunnen i et litt amatørmessig bergningsforsøk.

Edited by Chiefen.v-2

1 time siden, seawolf skrev:

Jeg tenker da på de utallige krysninger jeg har med linjebåter mellom US Westcoast og Europa i all slags vær, pluss en del rundturer rundt Sør Amerika.
Båtene var bygd på slutten av 50, til midten av 60-tallet, og ikke kan jeg huske at vi fikk noe ødelagt av vær og sjø.
Skikkelig sjøklaring både av last og båt, flinke navigatører og godt sjømannskap, pluss båter som var bygd for å takle det meste Kong Neptun kunne kaste på oss.
Astronavigasjon og en enkel radar, utkikk og rormann og en navigatør på broa....
Men så skulle vi ikke i krig heller da ;)

Husk nå på at Oslo klasse fregatter var relativt små (1500 tonn) og ranke fartöyer...

@BearBeer

Fisk er medregnet.

Jeg har sett tall på 33-34% på egenproduksjon av mat når man regner inn import av kraftfôr ,

noe som våre styresmakter ikke gjør.

Når det gjelder oppdrett av fisk,  så må man også spørre seg hvor bærekraftig dette er.

Fregatten er helt klart på vei til å gå (synke) til helvete. Saltvannet tar knekken på alt elektisk. Ikke rent lite elektrokomponenter i en slik båt. 

Det lille som er kommet ut fra forsvarets ledelse er helt tragisk. De konsentrer seg om å ta vare på mannskapet, og har iverksatt en redningsakjon av Helge Ingstad, som ser ut til å gå rett vest (ned). Et lite hint fra admiralen på topp om at de skyldige skal tas bør utbasuners på 9-nyhetene. Ledelsen på skipet med kapteinen i spissen bør etter min mening settes inn i en offentlig skipsforklaring så fort som mulig. Sannheten må frem.  Her er det statens penger (oss) som har mistet minst 4 milliarder og et topp moderne krigsskip. Det som kommer frem i denne forklaringen, samt resultat fra etterforskningen, bør tilsi at en rettsak finner sted. Jeg håper ikke forsvaret (og politiet) tar i denne saken med silkehansker.  Er det gjort feil må det dømmes strenge straff(er), hvis ikke er det fritt frem - og da går alt til helvete.

Topp moderne? 

Utdatert ved levering pga spansk verft og det måtte spesisøbestilles crt skjermer fordi verden hadde gått vekk fra denne teknologien. 

Snodig er det riktignok av hvis det var en av oss som pløyde skjærgårdsjeepen rakt inn i rekka på en tråler til tross for rundt 10 advarsler og beskjeder om å vri til sida ville vi fått som hatten passet, både i form av uthenging i media og straffeforfølgelse. Noen som vet om de aktuelle folka på broa risikerer noen form for straff (foruten å degraderes til potetskrellere)?

Det skrives også at tankeren hadde "feil" kurs, dvs den var på utgående i den vestlige delen av Hjeltefjorden men skulle vært på den østlige siden.
Det blir kun feil hvis det er separasjonssone i Hjeltefjorden,  og er det det?  Noen som vet?

Og hvorfor i himmelens navn tok de ikke kontakt med ett av de store hollandske bergingsselskapene umiddelbart?
Da hadde de hatt en mulighet til å sikre fartøyet før det skled ut på dypere vann.
Men det ble visst for dyrt, og all erfaring viser jo at det billigste alternativet er det beste, ikke sant ? (ref, vei, jernbane, broer og tunneller....)

Helge Ingstad var nå en forutseende forfatter, det skal han ha :D. Tror neppe det blir sjøsatt en 'Helge Ingstad II'?

Skjermbilde_2018-04-25_kl._11.30.10_2000x.jpg

Edited by mig16
  • Thanks 1
  • Haha 3

KNM Helge Ingstad  er nå helt under vann....den kan nå bare pumpes tom for 385 kubikk diesel og tömmes for våpenlast. Resten er skrap..

Marinen går bare fra tabbe til tabbe, de avslo et tilbud fra et nederlandsk bergingsselskap som antakelig kunne forhindret at den sank. Den ble sikret med 9 (10..?) vaiere som så ut som sytråd. På Sotra ligger en bedrift som har masse kjetting liggende med 2000 tonns bruddstyrke...Alle i den maritime bransjen bare rister oppgitt på hodet av det som skjer..

Hvis fartöyet glir av grunna og ned på 30m dyp så snakker vi vel om en berging til 200-300 millioner ..eller mer....på toppen av en tapt fregatt..

Gi hele toppledelsen i Marinen sparken....de er fullstendig inkompetente..!

• Like 3

Man skal være rimelig snerk i toppen for å hevde at det har noen betydning hvorvidt en navigatør er hun eller han :lol: 

Edited by DoctoRoy

8 timer siden, nof skrev:

@BearBeer

Fisk er medregnet.

Jeg har sett tall på 33-34% på egenproduksjon av mat når man regner inn import av kraftfôr ,

noe som våre styresmakter ikke gjør.

Når det gjelder oppdrett av fisk,  så må man også spørre seg hvor bærekraftig dette er.

@nof 

https://www.landbruk.no/biookonomi/hva-er-egentlig-selvforsyningsgrad/

6 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Man skal være rimelig snerk i toppen for å hevde at det har noen betydning hvorvidt en navigatør er hun eller han :lol: 

Min erfaring fra handelsflåten er at jentene går gutta en høy gang. Ikke fordi de nødvendigvis er smartere osv, men fordi de ikke har vårt voldsomme behov for å være best/tøffest/sterkest. Desverre tar de til vett og finner seg mer normale jobber nokså fort. 

Fiskeoppdrett er neppe bærekraftig. Det er egentlig en skikkelig søppelbransje som en kan lure på hvordan slipper unna div miljøorganisasjoner vrede.

I tillegg kappes aktørene om å spre kunnskapen verden rundt, feks ved å selge teknologi og rogn til nord-korea. Kjempesmart..

• Like 1

15 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Forskning viser at kvinner og menn navigerer forskjellig. Google.

"Fire av fem navigatører på KNM Helge Ingstad er kvinner". Men det var altså for minst 1 1/2 år siden, hva som var situasjonen sist uke, vet vi ikke. Vi vet imidlertid at vedkommende som svarte Sola TS, og nektet å følge Sjøveisreglene, var en mann.

9 minutter siden, mig16 skrev:

Forskning viser at kvinner og menn navigerer forskjellig. Google.

" - men prefer to take shortcuts to reach their destination more quickly, - ". Når korteste vei er å forsøke å kløyve en supertanker på langs, vil nok jeg foretrekke kvinnelige navigatører!

Det er ikke TSS ved Sture-terminalen, men ute i Feieosen.

https://www.norgeskart.no/?&_ga=2.178628708.1340551332.1542129092-1461824121.1542129092#!?zoom=11&lon=-52267.93&lat=6767461.04&project=dekning&layers=1008

Sola TS hadde los, og ut fra det som vises på AIS, har den holdt normal rute for å gå ut ved Feie. Farvannet er heller ikke regnet som"trangt farvann" etter regel 9. Skulle den gått til styrbord del av fjorden, måtte den gått på tvers av trafikken i minst ei halv mil til.

Hvis vi skal diskutere sjøveisreglene, stiller jeg gjerne opp (men det er vel på siden av tråden?).

• Like 2

Nei fort all del @Jegermeistern, sjøveisreglene er greie de, men det var dette kartutsnittet jeg også var ute etter.
Dermed er det jo som jeg tenkte at all skriving om at tankeren var på "feil kurs" meningsløse.
Ferdig med OT ;)

Edited by seawolf

Sola TS er langt fra å være en supertanker, det er en aframax. 

Den USNavy-fyr-saken er selvfølgelig bare vas. Men virkeligheten kan være vill nok. De som lurer kan lese om HMS Montague som kjørte på land i 1906, hvor besetningen ga seg til å krangle med fyrvoktere om hvor de var...

Edited by Chiefen.v-2

@BearBeer samme organisasjon sier 40% hær: https://www.landbruk.no/internasjonalt/i-dag-er-norge-helt-avhengig-av-importert-mat/

Greit nok at tallene kan forbedres i en krisesituasjon , men det mangler fortsatt noen viktige prosenter.

Det som trekker tallene ned er import av for til oppdrettsnæringen.

Ingen tvil om at vi har viktige resursjer i form av store havområder. Spørsmålet blir da hvor lenge det vil vare i en krise før fiskebestandene kollapser. Jeg tviler også sterkt på at vi klarer å holde andre (fra andre land) unna matfatet vårt.

Mens vi krangler om dette så fortsetter nedbyggingen av dyrkajord.

.

Dette med flo og fjære er vanskelig, det er ikke lett å være journalist.

Det ble sagt en gang at største forskjell på leger og journalister var at legene begravde sine feil, journalistene publiserte dem.☺️

Aftenpostens forside idag: Umulig å si om fregatten kan reddes. 

Avisen skriver ingenting om hvem i marinen som skal opp på skafottet, eller stå foran eksekusjonspelotongen ledet av lederen i skattebetalerforeningen. Hvem hadde ansvaret på broa? Pressen må bli mer konfronterende i stilen. 

Nei, det er vel synd på de stakkars marinefolka som måtte kjøre krigsskip på natta. Gi dem beskyttelse - gi dem båtis, så kan de kose seg på Haakonsvern. Det er ikke noe rart at det går til helvete...

• Like 1