Jump to content

BUL SAS


colt1914

Recommended Posts

  • 1 month later...
1 time siden, nhd skrev:

De jeg snakker om er 9mm. 

Interessant. Noen spesiell modell som anbefales? Hvordan er avtrekk og rekyl opptak på disse? Jeg er på søken etter et nytt feltvåpen etter at jeg solgte min utskutte Tanfoglio. Jeg er nysgjerrig på noe annet enn de ordinære våpnene.  

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, iscariah skrev:

Noen spesiell modell som anbefales? Hvordan er avtrekk og rekyl opptak på disse?

Min er en M5 Ultra-X som jeg bruker i spesialpistol. Avtrekket er fantastisk - rett fra fabrikk. Jeg har skutt med en fullstørrelse M5 - Government som hadde like bra avtrekk og med et rekylopptak tilsvarende andre 1911/2011. Jeg har ikke erfaring med andre pistoler fra BUL. Men om jeg en gang skal kjøpe en 1911 igjen, blir det BUL eller SIG.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, iscariah skrev:

Interessant. Noen spesiell modell som anbefales? Hvordan er avtrekk og rekyl opptak på disse? Jeg er på søken etter et nytt feltvåpen etter at jeg solgte min utskutte Tanfoglio. Jeg er nysgjerrig på noe annet enn de ordinære våpnene.  

Anbefaler SAS 2.

Har selv en i .40 og kjenner flere som har kjøpt den i 9mm.

Mye for pengene og en 2011 som virker rett ut av boksen. Tilpasninger er veldig bra pris tatt i betraktning.

 

9mm eller .40 du skal ha?

Edited by TrUb7Dur
Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke rukket å bruke min noe særlig ennå. (SAS2 Standard, 9mm) men det jeg _kan_ si er at det er et nydelig avtrekk rett ut av boksen, som ved hjelp av banegruppas avtrekksvekter ble bekreftet til å være under 1500 gram, men over 1360 gram uten at noe har vært tukla med.

 

Fremstår som et godt konstruert og velfungerende produkt. Jeg liker den. Absolutt.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, AHansen skrev:

Har en SAS II Air i 9mm som jeg er veldig fornøyd med. 

Har testet med magasiner fra en STI DVC TriGun og de passet ikke i BUL.

Synes ikke presisjonen står noe tilbake sammenliknet med STIen. 

 

Vet du hvor mye sleiden veier (uten løp og guide rod). Jeg antar den er ganske lett og kan cycle raskt - fin både for IPSC og hurtig militær vil jeg tro. 

 

Til forskjell har man Pardini med tung sleide - og mitt eget ombygde feltvåpen som er en Colt med 6" løp og en kladons med forsikte forrest på løpet. Den er fantastisk på vanlig felt, men jeg måtte ha en annen for hurtig. Og nå ser jeg etter diverse åtgjerder for å forbedre denne for hurtig programmet. Kanskje en letting av sleiden vil klare brasene. 

 

Kan du si litt om funksjoneringen? Alt OK? Med forskjellig ammo?

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, hipshot skrev:

 

Vet du hvor mye sleiden veier (uten løp og guide rod). Jeg antar den er ganske lett og kan cycle raskt - fin både for IPSC og hurtig militær vil jeg tro. 

 

Til forskjell har man Pardini med tung sleide - og mitt eget ombygde feltvåpen som er en Colt med 6" løp og en kladons med forsikte forrest på løpet. Den er fantastisk på vanlig felt, men jeg måtte ha en annen for hurtig. Og nå ser jeg etter diverse åtgjerder for å forbedre denne for hurtig programmet. Kanskje en letting av sleiden vil klare brasene. 

 

Kan du si litt om funksjoneringen? Alt OK? Med forskjellig ammo?

 

342gram på kjøkkenvekta.

 

Aldri hatt noe problem med funksjonering. Har skutt ca 2000 skudd med den nå og ikke hatt noe tull. 

Prøvd 124grs Speer, 124grs S&B samt 115grs Fiocchi. Alt fungert helt fint. 

Klubben har en SAS II Standard som har jeg sammenliknet litt med. Våpnene er rimelig like i bruk, men Air føles en smule snillere med tanke på rekyl. 

 

 

 

45428215_1139353089563576_8566236856541249536_n.jpg

Edited by AHansen
Link to comment
Share on other sites

...mot 369 gram for en standard .45.

 

Ikke den helt store forskjellen, skal vi si 7-8pct? Jeg ville trodd det var mer. Men kanskje nok likevel siden du merker det når du sammenligner med klubbvåpenet. Jeg kan tenke meg at mindre rekyl kommer av at det er mindre sleidevekt som treffer rammen idet sleiden rekylerer bakover.

 

For min del får jeg lete opp noen med lettet sleide og prøve selv før jeg gjør noe med min egen.

Link to comment
Share on other sites

Litt 1911/2011 tips

 

HAMMERfjær endrer oppfattet rekyl drastisk

REKYLfjær gjør samme

Blokka som holder tennstempel blander seg også inn her. 

Kruttype, kulevekt og ymse, her blir det mange faktorer og mye som kan tunes.


Generelt har 9x19 i "standard" pistoler som dette er, komisk lite rekyl.

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, BC.Airn skrev:

OK ihht  til NSF-reglementet med den store magasinbrønnen?

Jamfør nye nasjonale regler 2019 med kommentarer som ligger på skyting.no:

" 5.2.4 VÅPEN OG AMMUNISJON 5.2.4.1 LIKE SKJEFTEPLATER. 5.2.4.1.1  Våpen i øvelsen Militærfelt i gruppe 1 og alle øvelsene i gruppe 2, skal ha skjefte med tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte. 
Skjefter med magasinbrønn: Med “tilnærmet like skjefteplater, uten håndstøtte” menes at det er en jevn utblokking rundt hele magasinbrønnen. Hvis denne utblokkingen har en kurve med radius på 25 mm eller mer, er dette ikke å betrakte som håndstøtte. "

Noen som vet hvordan dette skal tolkes? Er nok flere som har omsmidde magasinbrønner, i varierende størrelser.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, hipshot skrev:

 

Hmm.., jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Kan du beskrive litt nærmere?

 

Variasjon i denne radien flytter kontakten mellom hanen og blokka/stopp-platen. Dette endrer utvekslingen mellom sleiden og hanen, og påvirker dermed hvor mye hanen låser sleiden i den første delen av sleidebevegelsen. Kraft ganger arm tror jeg det het tilbake på ungdomsskulen.

Edited by evert
Mer info
Link to comment
Share on other sites

Ser etter alternativet til Six X5/6 og Pardini GT9 for militærfelt. Med potensielt flere bruksområder. 

 

Dere som har peiling på 1911 / 2011 ment for IPSC. Hva tenker dere om å bruke en slik BUL SAS 2 AIR til militærfelt?

 

I USA så er det jo 1911 som er «standard» i deres bullseye konkurranser, har jeg blitt fortalt. Men det er jo med en annen tilpasning av pistolen enn hva jeg antar at er gjort for denne IPSC Standard Division pistolen (funksjonssikkerhet prioritert på bekostning av nøyaktighet??)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...