Jump to content

Støpe kuler til 45acp


hikkas

Recommended Posts

Lee har rimelige støpeblokker, greit å begynne der og heller legge mer kroner i utstyret når man selv vet hva man vil ha.

6 hulls blokk får fart i produksjonen, og siden du spør generelt så regner jeg med at du skal ha en plinke-load og ikke noe som holder faktor til dynamisk eller presisjon til felt...

 

200gr er kanskje tungt nok til ditt bruk, da kan denne duge: https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-452-200-RF-45-Cal-452-200gr-RF-LEE-PRECISION-100053353

 

Vil du ha mer vekt? https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-452-255-RF-45-Cal-452255gr-RF-LEE-PRECISION-100053338

 

Pass på at kulen har en bue i ogivalen slik at den entrer rampen lett - jeg liker FN for da kan jeg støpe samme kulene til lever action rifla i 45LC... Vil du ha RN kan denne duge: https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-452-228-1R-45-Cal-452-228gr-1R-LEE-PRECISION-100053340

 

Foretrekker du å smøre kulene med Lee Allox eller tilsvarende remedier, så er denne formen bra: https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-TL452-230-2R-45-Cal-452-230gr-2R-LEE-PRECISION-100053339

 

Du må size kulene, i min Ruger 1911 SR1 mater ikke kuler i .452 særlig bra, må ned i .451: https://www.brownells.no/CAST-BULLET-LUBE-SIZE-KITS-451-Bullet-Lube-Size-Kit-LEE-PRECISION-100100603

 

Jeg er ikke ferdig forsket på ladning til min 1911, med 14 punds rekylfjær så duger ikke 4.3gr N320 bak FN-kula som med mitt bly veier 209gr, men veldig behagelig å skyte med original fjær. Har et kruttmål som ikke er helt presist, så da unngår jeg helst N310 som kanskje er det foretrukne kruttet til plinke-loads? Du kan se i tabellen at kaliberet er fleksibelt på både kuler og ladninger: https://www.vihtavuori.com/reloading-data/handgun-reloading/?cartridge=52

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det ble vel litt generelt kanskje😀.  Blir til plinking og til felt. Ser det blir brukt swc og fp, tenkte det kanskje ble en del matefeil av de....? Bør en ha rn kuler med tanke på det?  Men i flg den tabellen til vihtavuori var det ganske fleksibelt ja. Støper til .32 long og .38 og der har jeg akkurat begynt å forske på hi tek supercoat http://hi-performancebulletcoatings.com/. Ser ut til å fungere bra  i 38 med 105gr swc vertfall, så tenkte å prøve hi-tek på 45’n også.  Noen andre som har erfaringer med hi-tek?

Må kanskje bytte rekylfjæra når jeg lader litt slappe ladninger? Fant ikke noen plass de hadde til sti etter ett kjapt Google søk. Får ta ett lengre søk når jeg er ferdig på jobb, men kan man bruke fra andre 1911? 

Edited by hikkas
Link to comment
Share on other sites

Gode gamle de fleste bruker til slikt er 200gr LSWC formen, brukt til bullseye som amerikanerne sier, i "noen" år  https://www.midwayusa.com/product/101020283/lee-6-cavity-bullet-mold-452-200-swc-45-acp-45-auto-rim-45-colt-long-colt-452-diameter-200-grain-semi-wadcutter

 

coating funker fint på 45.

 

wolf selger deg fjær direkte

 

foretrekker 310, men 320 er lettere/tryggere

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er mye å velge i:

Det er flere gode forslag her fra folk som har testet ut blykuler i .45 acp. Jeg har prøvd litt forskjellig selv og høstet erfaringer fra andre som har grunn til å mene noe. Dersom du vil gå for 228 (230) kula anbefalt av @Graakall så er den et sikkert funksjonsdyktig alternativ, jeg har skutt noen tusen av dem. Når det gjelder 200 grain swc er den til @aps et godt forslag, den går godt. Jeg har tatt frem noen av de jeg har i mitt arkiv. (Jeg samler på alle kuler jeg kommer over.. ) Grunnen til at jeg trekker inn .45 Colt revolver er at jeg vil vise at det er noe forskjell på revolverkuler og pistolkuler. Revolverkuler har som oftest en krymperille lengst frem, ikke nødvendigvis alltid en krymperille. Innledningsvis bør du styre unna revolverkuler i .45 acp.

Jeg har merket to kuler 195 grs og 200 grs med rød stjerne som er samme kuler, de har jeg brukt med godt resultat i både revolver og pistol.

 

.45 acp bly.JPG

DSC01855.JPG

Som du ser er revolverkuler designet annerledes.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

14 minutter siden, aps skrev:

Må si at krymperiller og whatnot har litt lite å si i 45acp da man ikke rullekrymper.

Jeg enig i det og har testet det selv, enkelte revolverkuler passer litt dårlig i 45 acp. Noen av dem kan være litt for butte i front, eller annet som forstyrrer materampa. At en kule har krymperille for revolver betyr ikke nødvendigvis at du ikke kan bruke den i 45 acp. Den sorte 250 grain kula for revolver, nr.4 fra høyre i bilde måler .454", jeg ville ikke brukt den i 45 acp, Egentlig en annen diskusjon.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, aps skrev:

bokstavelig talt, jeg lada hele kula så langt ned at tuppen kom under patronhylse kanten. 

 

Njaaa. Dette er uansett ikke godt råd for en som ligger i startgropa for å velge kuleblokker og finne ut av ladninger med marginalt hylsevolum. Den 200 grain kule du henviste til er en sikker vinner, den går godt og er lett å lade til. Det samme med Graakall sin RN-kule. Det er greit å starte der først, normale settedybder og hylsevolum.

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Bruker disse.

233-5 grains med coating.

Litt 310.

PF 175-180

Rent og pent etter skyting.

Ikke så pene hull i skiva som aps liker.

God deng på popper,

 

Har skutt en del smurte kuler på dager med grått vær.

Helt kurant så lenge man ser gjennom røyken.

Hvis jeg skulle kjøpe ei Lee tang hadde jeg valgt 200 grs semiwadcutteren med microriller. (eller 230 grs rn med microriller.)

Støp, shakelube, la de tørke, lad og skyt. Som regel ikke nødvendig å size.

Sørg for å bruke m-type expander om kulene er i mykeste laget.

 

 

DSC_0113.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Her var mange gode forslag og tips👍. Skal slugge løpet, men er forsåvidt fersk på støping Så jeg trodde en måtte size uansett for få presisjon, men trenger en ikke det visst en bruker mikroriller? Er dette  https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-TL452-200-SWC-45-Cal-452-200gr-SWC-LEE-PRECISION-100053342  som er mikroriller?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg endelig fått ladet og prøveskutt litt med den lee 200gr swc kula. Puttet  4 gr 310 oppi og oal på 30.3. Prøvde med hi-tek coat og lee allox uten å size. Ser ut til å gå rimelig bra, men en og annen kule kanter og kommer sidelengs i blinken. Ca 5-6 kuler av 50 skudd. De som ikke kanter samler greit, de som kanter er litt rundtforbi. Noen som har en forklaring på det? 

Har også problemer med kanting av kuler i 32 s&w i en gsp, men de samler (iallfall litt😀)allikavel.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, DoctoRoy skrev:

Kan det muligens være at en og annen kule er litt "slankere" enn de andre og ikke får styring i løpet?

Hørtes sannsynlig ut, har bare tatt ett par stikkprøve med mikrometer på første lotten og da lå det på .4520 og .4525. Bør vel kanskje støpe ei tang og måle de 6 kulene.....

Link to comment
Share on other sites

På 30. desember 2018 den 21.11, hikkas skrev:

Nå har jeg endelig fått ladet og prøveskutt litt med den lee 200gr swc kula. Puttet  4 gr 310 oppi og oal på 30.3. Prøvde med hi-tek coat og lee allox uten å size. Ser ut til å gå rimelig bra, men en og annen kule kanter og kommer sidelengs i blinken. Ca 5-6 kuler av 50 skudd. De som ikke kanter samler greit, de som kanter er litt rundtforbi. Noen som har en forklaring på det? 

Har også problemer med kanting av kuler i 32 s&w i en gsp, men de samler (iallfall litt😀)allikavel.

 

Kanting av kuler - da går de ikke rimelig bra, du er på avveie.

 

Oal på 30,3 er i korteste laget. Oal for 200gr kule kan være ~32,0mm.

 

Siden du har samme problemet i andre våpen kan det være andre årsaker enn dette.

 

Jeg tror du bør sjekke om kulene er helt runde - og som nevnt over slugge løpet er en god ide.

 

Sizing kan være nødvendig. Gjør du det med Gsp kulene?

 

Hvilket våpen er dette?

 

Har du Ladeboken? Det absolutt første steget for lading. Jeg har hørt at de tidligste utgavene (har ikke de seneste selv) inneholder mest info om pistol, så jeg ville undersøkt det. 

Link to comment
Share on other sites

Angående 32 kulene så sizes de til 314, og de går meget bra. Forrige hurtig grov stevne kantet en kule på prøveserien, så satte jeg pers med 571. Har skutt 400-500 av den lotten og 6-7 har kantet.

45 har jeg slugget til 451. Kuletangen er denne https://www.brownells.no/6-CAVITY-HANDGUN-MOULDS-6-Cavity-TL452-200-SWC-45-Cal-452-200gr-SWC-LEE-PRECISION-100053342 og setter kula så dypt at den øverste rilla stikker opp av hylsa. Veksler utmerket med originale fjører og fin rekyl. Skyter 49-50 på duellskiva på 20m om  ingen kuler kanter. Så føler de går rimelig bra, bortsett fra når de kanter selvfølgelig. Våpenet er sti trojan

Link to comment
Share on other sites

Tumling kan godt være diameteren, har opplevd det samme i 9mm med TL-kule. Diameter avhenger av både tang, legering, temperatur og teknikk, så der må en nesten prøve seg litt frem. Kalibrering i en Lee-sizer er ikke dumt, om ikke annet får du sortert ut de som er undermåls ganske lett.

 

Har ingen erfaring med 32LWC, men de er jo typisk utstyrt med latterlig slak riflestigning (1:18 elns). Da skal det veldig lite til før noe går galt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er kulene myke kan de sizes med av hylsa.

Brukes Lee fcd dien sizes både hylse og kule og kula også bli i tynneste laget.

For å finne ut av dette må du banke ut en ferdig patron og måle kula på nytt.

 

For å løse dette bruker luringene m-type ekspanderer før kuleseting.

Riktig innvendig diameter på hylsa og ikke ikke den bulen man lett får når kula settes.

Krutt og ekspanderdie fra mr bulletfeeder for de som har Dillon eller en slik.

https://www.brownells.no/PISTOL-M-DIES-45-ACP-45-Casul-Neck-Expanding-M-Die-LYMAN-45-Auto-ACP-749012472

 

Kjør på.

Link to comment
Share on other sites

32 minutter siden, Graakall skrev:

...Er kulene myke kan de sizes med av hylsa...

 

Jeg vil tro at dette skjer med all lading, inkludert .45 lading.

 

Jeg kan ikke huske TS sin type anslag (sideveis inn i skiven) med noen av de x antall .45er (og z antall ulike ladninger) jeg har skutt med opp igjennom årene.

 

Noen 3d kuler jeg hadde engang var dog håpløse. Dette var undermåls .38 kuler og gav vanvittig spredning, med og uten sidelengs treff i skiven. 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags legering bruker du? Jeg bruker samme kula i en SW1911, (med kulefangerbly) og har ikke noe å klage på. Bruker 4,0 gr 310 og 31,8 OAL.

Mine er sizet .452 i en Lee sizer, og jeg tror det har noe for seg - det er en del forskjeller i krafta som skal til for å få kulene gjennom, så jeg regner med at sizing jevner ut forskjellene.

Prøv å lakkere to ganger før sizing, kanskje undermålerne legger på seg nok til å fylle pipa.

Frontier 200 gr FP funker også, men jeg måtte opp til 4,3 N310, 31,3 OAL og en rimelig heavy krymp før det ble no greie på de.

Edited by thoger
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...