Jump to content

460 Magnum


DirtyHansen

Recommended Posts

Jeg har allerede en .44 Magnum (hatt denne i en del år) som er registrert i mag2. Er det da mulig for meg å søke på en 460 Magnum revolver for bruk i revolverfelt uten problemer?

I og med at min .44 Magnum kan skyte .44 S&W Special så tenker jeg at politiet kanskje sier at jeg kan bruke den jeg allerede har til revolverfelt.

 

Noen som vet noe?

Edited by DirtyHansen
Link to comment
Share on other sites

Dersom din 44 Mag kan benyttes i både Magnum 2 og Revolverfelt innenfor NSF, så må du ha 10 starter for å kunne søke om reserve-våpen til disse klassene.

Dersom det er ulike krav til våpen i disse to klassene (som du kan bruke en 460 til), så kan du argumentere for at du trenger to ulike våpen til disse to programmene...

 

Så ser vi på kravene:

Magnumfelt 2:

Revolver eller pistol fra og med kal. .41 til og med kal. .505. Det settes ingen begrensninger på mål og vekt. Avtrekksvekt 1360 gram. Minste kulevekt er 210 grains. Faktorkrav er ≥ 275.

 

Revolverfelt:

Revolver kal. 9 mm - 11,56 mm (kal. 0.355” - kal. 0.455”). Ingen begrensing på løpslengde og totalvekt. Siktemidler, og skjefte i hht. ISSFs bestemmelser for 25m grovpistol, ref. ISSF 8.12 og 8.13, dog ingen krav til avstand mellom siktemidler (sikteradius) pga. fri løpslengde. Avtrekkesvekt 1360 gram.

 

Her ser vi at det stilles krav til skjefte og siktemidler i Revolverfelt, men ikke i Magnumfelt 2... Kan det tenkes at din 44 Mag, som er registrert i Magnumfelt 2, ikke er tillatt brukt i Revolverfelt på grunn av regler om siktemidler eller skjefte og at dette berettiger erverv av ny revolver til formålet? 

 

Det kan også være mulig å erverve en 460 til programmer i Metalsilhuett, jakt i utlandet osv.

 

Det er ulik praksis på våpenkontorene, mitt kontor har tidligere innvilget slike søknader, men strammet inn praksisen i år - jeg solgte meget motvillig min 44 Mag denne uken for å rydde plass for en 460. 

Edited by Wintel
La til andre ervervsgrunnlag enn program i NSF
Link to comment
Share on other sites

S.O.N: En magnum patron blir magnum i det øyeblikket du dytter inn ekstra krutt, altså utover det normale, herav ordet Magnum. En stor hylse blir ikke magnum før ladningen tilsier dette - dette har ogås NSF bekreftet er en korrekt tolkning.
)
TS: Om du først selger din 44 Mag og kjøper en 460 til Mag2, så kan du kjøpe en ny 44 Mag til revolverfelt (siden S&W X-frame har 5-skudds tønne og kan derfor ikke brukes i NSF revolverfelt, som Diabolo påpeker). Har du et fornuftig våpenkontor vil du kunne fremlegge en slik argumentasjon og få innvilget begge uten å måtte selge til en kompis først (eller risikere at du får inndratt siden du åpenbart spekulerer i rekkefølgen på erverv 😂

Link to comment
Share on other sites

41 minutter siden, TrUb7Dur skrev:

 

Kan man da skyte magnumfelt med .40 S&W eller er det fortsatt regler på hylselengde?

Magnum 1

Kal. .357" tom. kal. .40"

Kulevekt min 140,0 grain,

faktorkrav ≥ 190.                  

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Hele forslaget til nytt reglement finner du her:

https://www.skyting.no/wp-content/uploads/2018/05/forslag-til-nasjonalt-regelverk-pistol-2019.pdf

 

Det kan bli små forandringer, men dette er det vesentlige. I 8.25.7.1.10 er det en endring. Avtrekksvekten i grovfelt er 1000 gram.

 

Minste hylselengde i Magnum er 25 mm. Fikk ikke skrevet inn det i forrige innlegg.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...