Jump to content

Riflekikkert og skeiv hornhinne? Hjelp


GRS123

Recommended Posts

Hei. Jeg har de siste årene merket en forskjell på øynene. Jeg var da hos optikker å ble fortalt det at jeg hadde skeiv hornhinne på høyre øyet (skyteøyet). Det er ingen hindring i forhold til skyting og jakt, men er litt irriterende. Det å skru det fremste hjulet på kikkerten har ingen funksjon unntatt at korset blir tydeligere. Jeg vil få klarheten i selvet "kikkerten" til å bli bedre. Så da kommer mitt spørsmål inn:

Kan man kjøpe en kikkert som har den samme funksjon som en "brille" eller er den eneste løsningen briller/linser?

 

Takk for svar. 

Link to comment
Share on other sites

Det fremste hjulet? Parallaksejusteringa? Retikkel stilles skarpt ved å justere dioptriinnstillinga på okularet. Google litt så finner du tips. Når det gjelder skjeve hornhinner og optikk skal jeg ikke ha noen meninger, annet enn at jeg selv sliter noe med å få rødpunktsikter skarpe, sannsynligvis pga litt skjevhet, men det ligger masse om dette på nettet. Det virker som at en må prøve ut om en trenger briller eller ikke, og det kan være forskjell på hvilke sikter som er best egnet. Søk på astigmatism, rifle scope.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...