Jump to content
bekkmørkt

Ny i gamet Hjemmelading

Recommended Posts

Noen av dere som kan anbefale tennhette innsetter ? prøvde lyman sin men den likte ikke federal sine hetter... hylseplata ligger ikke stødig... flytter seg 😖.... innsetteren på pressa funket veldig bra...

Prisen på Lyman pressa er jo nesten 3x prisen på Lee pressa, så pris kan det jo ikke være?

23 minutter siden, Wakdar skrev:

Prisen på Lyman pressa er jo nesten 3x prisen på Lee pressa, så pris kan det jo ikke være?

Lyman Ideal som jeg har kostet 1490,-.

2 minutter siden, bekkmørkt skrev:

Lyman Ideal som jeg har kostet 1490,-.

Lee sin C presse koster 599kr hos Brownells.

2 minutter siden, Wakdar skrev:

Lee sin C presse koster 599kr hos Brownells.

Ja stemmer det vurderte den å, men litt av avgjørelse var også basert på hvordan den kvitta seg.med gamle tennhetter og at den var i støpjern inkl tar liten plass

2 minutter siden, bekkmørkt skrev:

Ja stemmer det vurderte den å, men litt av avgjørelse var også basert på hvordan den kvitta seg.med gamle tennhetter og at den var i støpjern inkl tar liten plass

Vurderte Lee sin C presse bare for å ha noe å starte med til jeg så hvor billig den egentlig var ettersom den var støpt i aluminium og hvordan den kvitta seg med de gamle tennhettene. Men det er egentlig ikke noe problem om man borrer hull i bordet og fester en liten trakt under bordet med en slange på som går i ei bøtte eller noe.

Kjøpte komplett sett Lyman Brass smith med samme c pressa som du har med ezee prime, kruttmål med stativ, lade bok etc.
Har dessverre ikke fått prøvd ut settet enda da det er litt fullt på det rommet jeg skal bruke.  
Gikk for dette settet da det virket litt skikkelig i forhold til mange andre sett jeg så på + att det ikke kostet all verden (kjøpte fra statene da jeg ikke fant det komplette settet her til lands).

Jeg trenger ikke større presse ettersom det kun blir ladet rettveggede hylser i 38/357. Da er det greit med en presse som har "kort" slaglengde så man slipper å sitte å veive på en lang arm. 

5 minutter siden, Wakdar skrev:

Jeg trenger ikke større presse ettersom det kun blir ladet rettveggede hylser i 38/357. Da er det greit med en presse som har "kort" slaglengde så man slipper å sitte å veive på en lang arm. 

samme her... valget falt på en lee turret presse.... for min del

• Like 1

Jeg bruker to hetteisettere. RCBS sin håndholdte med universal hylseholder, den fungerer greit med litt trening. Den slipper av og til taket i .223- hylser. Og Lyman sin «ram prime», til hetteisetting på presse. Kjøpt for 140kr på jakt&frilufts «outlet». Den er helt glimrende. Den skrur man i toppen av pressa, som en die, og setter hetta på «nedstrøk». Med «ram prime» og hettevender jobber jeg like raskt som med håndholdt hetteisetter med magasin, men bruker mindre krefter (som har betydning hvis du prepper mange hylser i slengen).

Jeg har også Lee sin ram prime, den har litt for puslete materialkvalitet og kan ikke anbefales. 

• Like 1

Om du får tak i Lee Auto-prime II eller tilsvarende er de gull. Ram primer med magasin. 

• Like 1