Jump to content

Hvor mye krymper et elggevir i løpet av tørketiden?


mts2001

Recommended Posts

Hei!

 

Var heldig i høst, og fikk skutt en fin okse! 17 tagger, slaktevekt 269kg. 

Spørsmålet mitt er om elggevir krymper mye under tørking. For gevir skal vel tørke i 30 dager før bedømming? 

Har prøvd etter beste evne å bedømme geviret selv for å få en «pekepinn». 258.5 poeng. (89cm vidde. Der skulle det gjerne vært flere poeng å hente. Det er vel gjerne der det evt. krymper mest?) 

Hvis det er snakk om at et gevir lett kan miste ca. 10 poeng etter tørke tror jeg derfor medaljen kan glippe. 

Er det noen som har tips og triks når det gjelder å oppbevare geviret sånn at man reduserer/forsinker krympeprosessen?

 

På forhånd takk!

(Jeg vil gjerne understreke at jeg setter opplevelsen av å felle denne elgen høyere enn det å få medalje, men det er bare det at det hadde vært skikkelig tøft. Er neimen ikke sikkert at man får felle flere sånne okser!)

57CB3E80-FBBB-4E91-AE1E-2E9BB4E140BF.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Alle gevir blir litt lettere og mindre når de tørker. Nå som det kun skal tørke i 30 dager, er det ikke så dramatiske forskjeller som det kunne bli før. Hvis du vil "jukse" litt (for det er jo det det er), ligger svaret på spørsmålet ditt i akkurat dette med tørketid. Da legger du kanskje ikke geviret på badegulvet i 30 dager.

 

Ps. Gratulerer med flott okse 🙂👍🏻

Edited by Cruiser
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Cruiser skrev:

Alle gevir blir litt lettere og mindre når de tørker.

 

Særlig mye mindre blir de ikke. Men lettere, og ikke minst, hardere. Slik at man ikke kan bøye på geviret under måleprosessen, så det kan gi etpar millimeter mer her og der.

 

Men trådstarter har en gylden mulighet til å teste ut hypotesen om "krymping". Ta et nøyaktig mål av maksimal bredde på geviret før og etter tørking, merk målepunktene med en liten blyantstrek. NB: Denne avstanden kan jo bli mindre eller større, uten at geviret "krymper" eller evt "vokser", hvis det bøyer seg litt opp eller ned i tørkeprosessen.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Jegermeistern skrev:

 

Særlig mye mindre blir de ikke. Men lettere, og ikke minst, hardere. Slik at man ikke kan bøye på geviret under måleprosessen, så det kan gi etpar millimeter mer her og der.

 

Men trådstarter har en gylden mulighet til å teste ut hypotesen om "krymping". Ta et nøyaktig mål av maksimal bredde på geviret før og etter tørking, merk målepunktene med en liten blyantstrek. NB: Denne avstanden kan jo bli mindre eller større, uten at geviret "krymper" eller evt "vokser", hvis det bøyer seg litt opp eller ned i tørkeprosessen.

Jeg gjetter ikke når jeg sier at de blir lettere og mindre. Jeg har div gevirer med medaljer. Både hjort, rådyr og rein. Alt har blitt lettere og mindre. Alle har fått mindre maksimal spennvidde. En kompis har gull på elg. Det geviret ble også lettere, hadde mindre spennvidde og samtlige andre mål var fra marginalt til noe mindre i løpet av tørkeperioden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et rådyrgevir som er kappet for bedømming, mister ca 10 % i vekt i løpet av tørkeperioden. Det er vel væske i kraniet og geviret som fordamper som forårsaker denne endringen. Jeg har drevet med litt hobbymåling av egne gevir etter felling og etter tørkeperiode. På samtlige gevir jeg har målt, har lengden på stenger og takker (dersom de er lange i utgangspunktet) blitt kortere ila tørkeperioden. Om spennvidden har blitt mindre fordi stengene har blitt kortere eller om stengene har bøyd seg mot hverandre vet jeg ikke. Jeg har forøvrig aldri opplevd å få større spennvidde etter tørking, den har alltid blitt mindre.

Edited by Cruiser
  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Har bare erfaring med måling av elggevir. Alle jeg har målt ferske og så ferdig tørket har krympet i vidde og litt i høyde. De "værste" fra 131 til 127 og fra 119 til 115 i vidde (bruker bare hele cm når jeg måler for egen del). Det utgjør bare 2 poeng i målinga, men at de krymper er det ikke tvil om. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei ! Har sett at Villreingevir kan bli noe smalere under tørking. Min oppfatning er at det er skallebeinet som krymper sammen, og at totalbredden mellom gevirstengene kan minske mange cm. av små sammentrekninger i skallen. En ofte brukt løsning er å sette et bord mellom gevirstengene under tørkingen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...