Jump to content

Ønsker valp fra egen hannhund - men...


ko-stens

Recommended Posts

... det er skjær i sjøen her...

 

Saken er at fjotten min nå er åtte år og vel så det. 

 

Det er for øvrig en breton hannhund, født i august 2010. Han har kun vært på utstillinger som valp/junior og fikk VG-premie de gangene. Jaktprøve har han ikke vært på. Har i grunn aldri tenkt på det. Han skulle være familiehund som jeg kunne bruke på jakt. Alle papirene er i orden, og hoftene er i orden. Helsa er strøken. Han har aldri vært borti noen sykdommer utenom en øyebetennelse da han var ni måneder gammel. Han er en skikkelig turbo i skogen og gjør mye riktig, men jeg har jo ikke noe bevis for det. 

 

Nå er det slik at hundeklubbene krever både jaktpremiering og utstillingspremiering for å godkjenne parring. Det kan jeg jo for så vidt få til, om jeg kan få noen til å hjelpe meg med begge deler, men er det noe håp når han er såpass oppi åra? Vet det finnes veteranklasse på utstilling, men hva med jaktprøver? Synes jeg ser den lille stakkaren opp mot en yngre råtass av en vorsteh eller noe slik...  

 

Ellers har han aldri jaktet på vinterstid, i høyfjell eller lavland, kun i skog, så en bør vel i så fall finne en skogsfuglprøve. 

 

Lite problem, kanskje, er at han er i overkant sosial. Han er hyperglad i å hilse på andre hunder og skjønner ikke helt sosiale koder. Er nok veldig mye hannhund i han, for andre hannhunder blir fort sint på han. Han har blitt bitt fem, seks ganger av andre hannhunder, men det hjelper lite. Idioten går gladelig døden i møte med en illsint schäfer bare for å hilse og snuse... Han har faktisk prøvd... Uansett, han kan vel fort finne på å ødelegge for seg selv både på prøver og utstillinger! Ikke minst ødelegge for andre... Han har faktisk aldri gjort det i skogen, da jeg har gått sammen med både vorstehtispe og engelsk settertispe flere ganger. Da er det fuglen som er i fokus, ikke andre hunder. 

 

Jeg har altså ikke de formelle kravene inne, men er det håp for det? Selvsagt kan en jo gå de mørke bakgater og finne en tilsvarende tispe, men det hadde jo vært kjekt å gjøre det på den riktige måten. 

 

Ellers kan en jo la naturen gå sin gang og kjøpe en hannhund (vil gjerne ha det) hos en oppdretter, men det hadde jo vært artig med en "riktig" junior da.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 4.11.2018 den 15.56, ko-stens skrev:

...

 

 

Jeg har altså ikke de formelle kravene inne, men er det håp for det? Selvsagt kan en jo gå de mørke bakgater og finne en tilsvarende tispe, men det hadde jo vært kjekt å gjøre det på den riktige måten. 

....

Du må nesten ta eit valg på om du vil ha hund til jaktprøver ol. Du trenger ikkje å følge NKK sitt regelverk bare for at det hadde vore kjekt. Jakthund kan det så absolutt bli uavhengig av NKK.

Men du vil nok få ei utfordring med å finne ei tispe...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Ørliten oppdatering...

 

Om en tre ukers tid får jeg valp etter hunden min, en hannhund. :-) 

 

For å gjøre en lang historie kort, jeg kom i kontakt med en hundeeier som likte stamtavla på min og ville hilse på han. Hun kjente til omtrent alt av forfedre og "formødre" og syntes dette så veldig bra ut. Hun hadde selv hatt bestefaren, som var en svært god jaktprøvehund. Vi reiste på besøk, og hun kom til at hun ville avle på genene hans. Hun ville at bestefars gener skulle "leve videre". Hennes tispe er elitehund med Excellent Cert på utstilling og 1. ak på fuglehundprøve. Jeg meldte på fjotten min på utstilling i mai, for å se om alt så bra ut på den måten, og da fikk han excellent. 

 

11. august kom det 10 valper. 6 tisper og 4 hannhunder. Alle er solgt. Jeg valgte meg ut en sort og hvit med kort hale, og han har fått navnet Nero. 

 

Så da ble det visst en "arving" lell. ;-) 

 

Vi gleder oss allerede til jakta neste år! En gammel gærning og en ung gærning i tospann i skogen. Kan bli interessant! :-) I mellomtiden får jeg trene han mest mulig, best mulig. Birk holder fremdeles koken, så det kan blir morsomt etter hvert, dette.

 

Et par bilder av far og sønn... 

 

20190914_103026.jpg

FB_IMG_1568476186244.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er lille Nero i hus. Skikkelig terrorpode, dette! Stakkars pappaen! Nero løper etter for å bite i hale og i bjeller, mens Birk hopper fra stol til stol for å unngå dette skumle krypet. 

 

Ingen skal si at gammern er utålmodig i hvert fall. De snuser på hverandre innimellom da, og det blir stadig litt mer "normalisert" forhold. Tipper de blir gode venner til slutt. 

 

Litt trening er vi i gang med, og sitt begynner å virke. Å tigge lærte han fort... Han har også fått snuse på fuglevinge. Da ble det liv i leiren, så det lover jo godt.

 

Så får en håpe han blir stueren etter hvert, for du verden... Rusler ute stadig vekk uten resultat, så kommer vi inn, og da først, tisser vi litt... 

 

Litt pussig at han er livredd for å kjøre bil. Prøver både på fang og i bur, men det er traumatiske saker. Kan ikke huske at gamlefar var slik. Men det går seg nok til det og.

 

Får håpe snøen holder seg borte frem mot jul. Kanskje vi kan ta en liten tur i skogen med han. 

 

Blitt lite jakt med Birk i høst, dessverre. Kun to korte turer. Så opphold i elgjakta. Deretter snublet(!) Han i trappa og ødela en ankel og har vært halt et par uker. Ser bra ut nå, men selvsagt er jeg opptatt hele neste helg...

 

Et par bilder.

 

 

 

20191011_070136.jpg

20191010_200309.jpg

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Et tips til for bli trygg i bilen er å legge han i samme bur som den voksne hunden. Da lærer han fort at dette ikke er farlig.

I tillegg kan du kjøre korte distanser som ender opp i noe morro (tur i marka, løs på et jorde etc).

Og så gjelder det å holde ut med lyden - ikke trøst eller kjeft på han.

 

Ang å bli husren er det bare å bli ute til han gjør fra seg. La han "kjede" seg, så går han på do til slutt.

Og så må du ut etter hvert måltid og hver dupp.

 

- KapteinTJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...