Jump to content

22. ombyggingssett vs ren 22.


Morten C

Recommended Posts

Har begynt på skytetrening og vurderer hva slags våpen jeg skal ha når jeg er ferdig. Som mange andre, ville jeg tro, så tenkte jeg på en .22 til mengdetrening og en 9mm som et større våpen med billig ammo.

 

Kan da velge mellom to våpen eller en 9mm med ombyggingssett. Har tittet på Tanfoglio.

 

Spørsmålet blir; er slike ombyggingssett nøyaktige nok? Hva er erfaringer her?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med flere forskjellige ombyggingssett (Colt, SIG, Tanfoglio) , og de har helt ok presisjon - til sitt bruk.👌

 

Forstår tankegangen din; er nok mange nybegynnere som tenker likt som deg her. Lurt at du tenker .22lr også. Rimelig ammo, slik at du kan skyte uten å tenke cash hver gang det schmeller!!!

Har du en Tanfoglio med ombyggingssett, så har du et rimelig alternativ. Da har du ett våpen, og èn våpendel. Du er jo klar over at du da ikke får et tradisjonelt matchvåpen, men slik jeg forstår deg, så vil du ha en 9mm plusspluss. Det aller beste rådet du kan få, er vel å kjøpe en pent brukt .22lr matchpistol først, for liksom å "lære deg å skyte". Men det rådet har du sikkert fått mange ørten ganger allerede...

 

Men siden du konkret spør om ombyggingssett: Har et særdeles presist 22lr ombyggingssett til en SIG. Trengte ikke børsemakerarbeid. Men SIG er nå engang SIG da.

Og får snart mer erfaring med Tanfoglio ombyggingssett, som du tenker på. Har en mistanke om at det trengs litt tilpasninger (les: børsemakerarbeid , men vi får se. Kan poste erfaringer.

 

Om du forer slike våpen med riktig ammo, så vil du få god presisjon. Ombyggingssett (eller .22 våpen generelt) kan være kilne på ammo. Bare så du vet.

Men om du ser for deg ren konkurranseskyting på 25 meter`n, så er de erfaringsmessig vanskeligere å treffe godt med enn matchvåpen. Egentlig ikke egnet. Men det er du klar over, sant.

Men så spørs det hva behovet ditt er. Trene litt, kanskje skyte litt felt, ha det hyggelig med gode skyttervenner. Kjøp i alle fall våpen du har råd til, og som du liker å bruke. Det er viktigst.

 

Prøv gjerne våpen av dine skytterkamerater, de låner garantert bort sine. Lykke til med en fantastisk hobby :-)

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt blank, så ikke ta utgangspunkt i at jeg er klar over noe i det hele tatt :D

 

 

Hvis jeg forstår deg rett så vil en pistol som Tanfoglio, dersom ombyggingssettet er godt, være like god med sett som den er som 9mm. Den kan kanskje være mer sær på ammunisjon. Så vil den både som 9mm og 22. være mer unøyaktig enn et matchvåpen.

 

Jeg har tenkt til å ha dette som en hobby og konkurrere med meg selv, så jeg tenker jeg ikke er avhengig av en så spesialisert pistol som f.eks Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har hatt et 22. sett på Tanfiglio Stock 3 extreme.

Det var mye plunder og trøbbel før børsemaker, selger og importør ble enige om at Xtreme serien ikke egner seg for 22 settet,

Jeg har selv valgt rene .22 istedet.

Mye å velge mellom,  Xesse Sport er et trygt og greit valg som det ofte er mulighet for å kjøpe brukt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd ett til Tanfoglio Match. Funka fint. Får ganske snart inngående erfaring med .22 sett for min Tanfoglio Ultramatch. Skal være ganske samma. Kan dele erfaringer  snart, om ønskelig. Ellers kan det være mange erfaringer. Ingen tvil om at noen kan være litt kilne. Men om du vil velge to separate pistoler, så er vel det kanskje det enkleste.

Men jeg svarte ut ifra det du spurte om :-)

Du har vel litt tid å tenke deg om før du kan søke, slik jeg skjønner. At du stiller spørsmål, og tenker egne tanker, se det er positivt.

Ligger noen pistoler  ute på finn.no innimellom også. Det enkleste er jo om du prøver. Kanskje du endrer syn etter hvert som du får mer erfaring. Skal se du ender opp med to matchpistoler :-)

 

Link to comment
Share on other sites

ZC Shadow er gode og billige 9mm der man kan få kadett sett. Så vidt jeg har hørt så er kadett settet til Shadow 1 ganske greie. Shadow 2 har akkurat fått kadett sett, men jeg kjenner ingen som har/har prøvd. Vurderer selv å anskaffe kadettsett til min Shadow 2, men jeg ville ikke brukt noe slikt i konkurranse. Selv om man by intention bare konkurrerer med seg selv så er det kjedelig å havne nederst på resultatlistene fordi våpenet sprer for mye. Jeg tenker da spesielt på baneskyting.

 

Når jeg var fersk ville jeg også, av naturlige årsaker, ha en pistol med forskjellige vekselsett, men ble heldigvis fort overtalt til å kjøpe dedikerte match-våpen. Man kan si hva man vil, men det er desidert mer moro å skyte når pangen funker hver gang og presisjonen langt overgår det skytter klarer å prestere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Morten CDu har jo litt tid på deg enda, som jeg forstår. Bruk tida til å prøve våpen i klubben din, og finne ut om denne fantastiske idretten er noe du også kan tenke de å bruke fritida di på.

Jeg håper du har folk rundt deg i klubben som både veileder deg, og lytter til dine ønsker og behov. Lytt til velmente råd, men ikke la noen presse sine meninger på deg. Prøv forskjellige pistoler. Som nybegynner har sikkert også du lyst på noe grovt, 9mm pistol, magnumrevolver eller slikt. Mange har startet der. Vært der. Avvent litt, skaff deg litt erfaring. Bli gjerne med på konkurranser også, det tror jeg du vil se er artig. Ikke tenk resultater,  og hvor på resultatlista du lander.

Prøv både rene konkurransepistoler, og av den sorten du nevner. Skyting er jo både smell og røyk, men det er jo litt artig å treffe godt, også. Finn sjøl ut dine ambisjoner...

Og kanskje du ender opp med noe helt annet enn du tenker akkurat nå - hvem vet :-) 

Link to comment
Share on other sites

CZ Shadow 2 (fantastisk 9mm pistol) får jo nå et Kadet ombyggningssett til .22LR, som skal være av god kvalitet. F.eks. Skal det ikke være noe tilpasning ol. nødvendig for å få det til å passe. Men tror ikke dette leveres til Norge enda. 

 

 

Edited by KriSpawn
Skriveleif
Link to comment
Share on other sites

ATnT, tar gjerne imot erfaringer når du får kittet.

 

Har som nevnt over tid så må ikke bestemme meg fort. Litt delte meninger over, men det kan se ut til at det kan bli problemer med et ombyggingssett , så det kan være lurt å kjøpe to pistoler. Så også tips om å kjøpe matchvåpen. Litt usikker på hva som går under matchvåpen. Før jeg tenkte på å kjøpe en pistol med ombyggingssett så kikket jeg på en Uberti Stallion 22. Target revolver. Kanskje jeg går for en slik en og en CZ/Tanfoglio 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...