Jump to content

Varusteleka 'woolshell' - vadmelsklær ala 2018


klabbogbabb

Recommended Posts

https://www.varusteleka.com/en/product/sarma-tst-woolshell-jacket/59958

 

Denne må jeg si at jeg likte godt, 'gammelt' materiale med ny stil. Min softshelljakke holder for tiden på med å gå i oppløsning, så denne frister. Synes bare det er så synd at alt slikt tøy nå til dags på død og liv skal ha gigantiske felter med borrelås på armene..

 

Digger også at den er laget i Estland fremfor Øst-Asia.

Edited by klabbogbabb
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vadmel er i mine øyne undervurdert. En fin jakke, men jeg savner radiolomme.

Selv endte jeg opp med vadmel fra edvardson.se. Tradisjonell/klassisk/gammeldags snitt og produsert i Sverige. Har blitt en favoritt fra litt ut på høsten til tidlig vår. Det at de uten tillegg i pris syr på lommer og tilpasser er et stort pluss.

Flott at det dukker opp flere produsenter som bruker vadmel.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det hadde vært formsydde kneputelommer på denne buksa, så hadde den nærmet seg den ultimate jaktdress for min del. Likte denne dressen godt, dette er en potensiell julegave til meg selv. 

Til jaktradioen bruker jeg like ofte sele, har den i sekken når jeg driver eller bare ei påsydd hempe på skuldra. Så manglende jaktradio jaktradiolomme ser jeg ikke på som en dealbreaker. De fleste av disse er plassert for langt ned for min smak allikevel.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Swift skrev:

 Det at de uten tillegg i pris syr på lommer og tilpasser er et stort pluss.

12 minutter siden, 8X68S skrev:

Hvis det hadde vært formsydde kneputelommer på denne buksa, så hadde den nærmet seg den ultimate jaktdress for min del. De fleste av disse er plassert for langt ned for min smak allikevel.

 

Nettopp det er jo fordelen med produsenter som tilpasser plagget til dine ønsker og preferanser, uten at det koster en formue😉

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det har du helt rett i, personlige tilpasninger er gull.

Har bukse fra Edvardson jeg den er fin den, og det er skikkelig kvalitet. En helt annen liga enn de gamle svenske militære vadmelsklærne jeg brukte før. Men jeg liker ikke jakka og vesten deres, synes de er litt for "gubbete" i snittet. 

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, klabbogbabb skrev:

gigantiske felter med borrelås

 

Enig, men siden dette ikke er noe membranplagg, så er det nok helt uproblematisk å sprette av disse. Irriterende å måtte gjøre det, men likevel, neppe mer enn 10 minutters jobb.

 

Edit: For øvrig, så dressen riktig bra ut. Kanskje litt vel mye forsterkning med polycotton på buksa i forhold til å opprettholde hovedmaterialets funksjon , og borrelås nederst er noe dritt, men ellers riktig bra.

Edited by Jeffery
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, jmosbakk skrev:

bomull sies å bli kaldt når det blir fuktig

 

Det stemmer, men det gjelder først og fremst bomull brukt som innerste-, eller mellomlag. Bomull som ytterlag fungerer i de fleste tilfeller bra. Forutsatt at det er vevd på en slik måte at det egner seg til formålet. Det er selvfølgelig ikke optimalt under veldig våte forhold, men kan fungere forbausende bra. Som skall-lag skal det ikke varme noe særlig uansett, så endrede isolasjonsegenskaper ved fuktighet har ikke stor betydning. Ulempen er selvfølgelig at det i større grad enn mye annet kan slippe mer fukt inn i lagene som skal isolere. På den annen side så puster det gjerne bedre enn materialer som ikke slipper inn fukt, så da kompenserer det jo litt for den manglende vanntettheten. Uansett er det viktig å bruke lag som varmer i våt tilstand, og/eller binder lite fukt under. Her har altså bomull ingenting å gjøre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har veldig god erfaring med bomull mellom ulltrøye og mellomlag til aktiviteter som gjør at jeg svette. Typisk alpin, dykking og padling i tørrdrakt, men også fjellturer på ski eller til fots. Er egentlig litt usikker på hvorfor det virker så bra, men jeg har lest en plass at det er fordampningen av svette som kjøler. Når den hygroskopiske bomullen trekker vannet vekk fra huden uten å fordampe så reduseres varmetapet fra huden. Om dette er riktig forklaring aner jeg ikke.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...